Hallo!!!! Anderhalve week geleden ben ik achtergekomen dat ik ongeveer 4 weken zwanger ben. Ik ben daar enorm blij mee. Elke dag lees ik berichten op de forum betrekking tot de zwangerschap. Ik lees zowel positieve als negatieve berichten. Zo lees ik dat de eerste 12 weken cruciaal zijn. Miskramen waarbij de moeder niets aan kan doen en echo's waarbij de hartslag van de baby niet zichtbaar is. Ik maak me daarom erg zorgen over het verloop van deze weken tot en met de 12e week. Graag wil ik weten of er symptomen zijn als het hartje van het kindje niet klopt en je hebt nog geen echo gehad... Bedankt voor het reageren, Bezorgde mama to be
Nee hoor, je kunt je net zo zwanger voelen als bij een 'goede' zwangerschap. Een missed abortion noem je dit. De een heeft heel veel kwalen en krijgt een mk, terwijl een ander helemaal géén kwalen heeft en een gezond kindje krijgt. Symptomen/ kwaaltjes zegt dus niets. Symptomen die wijzen op een mk zijn (bij mijn weten); bloedverlies al dan niet icm krampen Probeer vertrouwen te hebben. Wanneer heb je je eerste echo?
Bedankt voor de reactie. Ik probeer zo relaxed mogelijk te genieten van mijn zwangerschap. En natuurlijk maak ik me ook wel een beetje zorgen. Ik heb mijn eerste echo pas 26 nov. Dat duurt nog wel even. Als er sprake is van een miskraam kan je dat nog aanzien komen in de zin van het opmerken van symptomen. Het zou zo erg zijn als je de echo hebt en dan tegen je wordt gezegd dat t hartje niet meer klopt :s
Bij sommigen nemen de symptomen dan af. Maar het hoeft niet. Het blijven onzekere weken die je alleen kunt uitzitten. Het is ontzettend verdrietig nieuws om te horen dat het hartje niet meer klopt, maar dat is een spontane miskraam ook. Je weet het pas zeker bij de echo.
Kisim, gefeliciteerd met je zwangerschap! Helaas kun je, zoals Frummelk al aangeeft, weinig met de "symptomen". Je kunt je niet voorbereiden, en zult het moeten afwachten. Dit is een enorm spannende tijd waar je zelf niet erg veel invloed op hebt. Toch kun je het jezelf wat aangenamer maken door te proberen om de negatieve verhalen links te laten liggen. Lees niet teveel, en probeer er echt in te geloven dat het grootste deel nog altijd goed gaat. Geloof me, ik heb hier (helaas) ruime ervaring mee. Heb in het begin van deze zwangerschap zelfs mijn account hier tijdelijk even niet geopend omdat ik mezelf niet onzekerder wilde maken dan ik al was. Het hielp wel, moet ik zeggen. Succes in deze spannende weken, en veel geluk in je zwangerschap!
Hier helaas meegemaakt... Een totale schok, aangezien we met 8 weken al een goede echo gehad had met een mooi kloppend hartje. Tijdens de tweede echo met 11 weken bleek het foute boel te zijn. Het hartje was op de dag van de eerste echo of de dag erna gestopt met kloppen. Hier waren er helaas helemaal geen voortekenen die erop wezen dat het niet meer goed zat. Juist in die laatste drie weken was mijn buik enorm gegroeid, ik had genoeg kwaaltjes, ik had geen krampen of bloedverlies gehad. Dus het kwam totaal onverwacht. Helaas kun je er dus helemaal niks van zeggen. Een missed abortion zie je niet aankomen, juist omdat het niet meteen afgestoten wordt door je lichaam. Als het wel afgestoten wordt, spreek je van een miskraam. Gelukkig gaat het in de meeste gevallen goed. Dus ik zou er niet vanuit gaan dat het jou ook gaat gebeuren. Maar de eerste 12 weken blijven spannend. En als je die voorbij bent, is het nog steeds spannend. Want dan maak je je druk of de 20 weken-echo wel goed zal zijn. Daarna hoop je dat je geen vroeggeboorte krijgt en zonder problemen de 28 weken haalt, enz. Onbezorgd is het hier nooit echt voor 100% geweest. Maar dat kwam natuurlijk ook door alles wat we al meegemaakt hadden met het zwanger worden. Succes & probeer ook een beetje te genieten, hoor!
Gefeliciteerd met je zwangerschap!!! Helaas spreek ik uit ervaring dat ik mij "gewoon" zwanger voelde vorig jaar 8 november toen we voor de 9 weken echo gingen. Helaas kregen we toen te horen dat het die keer niet zo had mogen zijn... Had geen buikkrampen of bloed verlies terwijl onze kleine met 6 weken al was gestopt met groeien. Dus het zegt helemaal niks. Maar, als ik je een tip mag geven, laat het los. Klinkt heel hard, maar als het mis gaat kan je er niks aan doen. Het enige wat je nu kan doen is genieten van het feit dat er een kindje in je groeit. Zoek ook al die verhalen niet op... Maakt je alleen maar onzeker
probeer er niet bij stil te staan maar gewoon te genieten van het feit dat je zwanger bent. eet gezond, doe geen gekke dingen en ga op tijd naar bed en slik foliumzuur. meer kun je echt niet doen. het gaat vaker goed dan fout. en als het fout gaat kun je daar toch niks aan verhelpen. wij hadden een goede echo met 7 weken en met 9 weken was het foute boel, hartje gestopt. had nergens last van, voelde me zwanger en was super misselijk. 2e zwangerschap nergens last van, bruin bloedverlies dus ik ging ervanuit dat het niet goed was, maar mn zoontje ligt nu toch echt naast me te slapen. je kan er niks van zeggen.
Wat er al gezegd wordt. Niet te veel zorgen maken. Er zijn geen tekenen, ik heb geregeld bloedverlies gehad de eerste 12 weken en daar kwam een heerlijk gezond ukkie uit voort.
Dank voor jullie reactie. Afgelopen dagen heb ik geen verhalen meer gelezen over dit onderwerp op advies van jullie. Als je inderdaad niets aan kan doen en niets kan merken, kan ik t inderdaad beter links leggen en niet meer over nadenken. Ik leef gezond, ben gelukkig en slik de juiste vitamines, meer dan dat kan ik niet doen. Ik ga vanaf nu genieten van m'n zwangerschap en kijk uit naar de eerste echo Nogmaals bedankt meiden!!!
Ik hield me altijd maar vast aan de statistiek: je hebt 90% kans dat het gewoon goed gaat! Overigens, bij mijn miskraam had ik eerst een slechte echo, toen bloedverlies en pas op de ochtend dat miskraam daadwerkelijk kwam verdwenen de kwaaltjes (misselijk, borsten etc.).