Angst om te poepen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door riga01, 1 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. riga01

riga01 Bekend lid

28 apr 2010
    978
    392
    63
    Vrouw
    In de zorg
    Den-Haag
    Hi allemaal,

Ik ben een tijdje al bezig met het zindelijk laten worden van mij zoontje van 2.5. Op het potje plassen gaat al heel goed. Maar poepen is een ander verhaal. Hij heeft daar echt een angst voor om dat op het potje te doen. Ik krijg het idee dat het "loslaten" van iets eng is voor hem. Hij gaat dan ook heel erg paniekerig huilen omdat hij niet op het potje wil maar ook niet in zn onderbroekje.

Ook durft hij niet op de wc. Zowel thuis als bij de kinderopvang (waar ze zo'n mini wc hebben) doet hij het niet. Ik heb thuis ook een wc verkleiner en zo'n trappetje gekocht maar hij komt er niet eens in de buurt. Kan hem beloven en belonen wat ik wil hij is als de dood. Hij heeft geen negatieve ervaringen ermee oid.

Hebben jullie tips hiervoor, of herkent iemand dit en wat werkte bij jou?

Ik heb geen haast met zindelijk worden hoor het mag gewoon op zijn tempo. Maar dit houd nu al een tijdje zo aan. Dat plassen gaat top veder.

2. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.225
    4.457
    113
    Vrouw
    Las laatst voor poepen de tip om met luier aan op het potje te poepen, om de stap kleiner te maken. Wellicht dat dat helpt?

Verder helpt het hier om te benadrukken dat grote kinderen dat wel doen, en kleine kindjes nog niet. Die van ons wil heel graag groot zijn, dus dan wil ze dingen vaak in eens wel proberen.

riga01 vindt dit leuk.
  3. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.955
    15.001
    113
    Met luier op t potje, dan luier leggen in t potje en dan proberen zonder luier.

Hier vertikte G t lange tijd want die was liever aan t spelen. Ik ben gewoon suuuuuuuper langzaam luiers gaan verschonen zodat ze heeeeeel veel sneller klaar was door een potje te gebruiken. Pas toen ze dat voordeel inzag en veel sneller weer kon gaan spelen was t een blijvertje.

En dat controle/loslaten is ook zeker een dingetje hoor! Gewoon proberen relax te blijven, jullie zijn al een heel eind op weg.

riga01 vindt dit leuk.
  4. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Vraagt hij wel om een luier? Of houdt hij het net zo lang op tot het toch in zijn onderbroek zit? Of 's avonds als hij een luier aan heeft in bed?

Zindelijk kan ook zijn vragen om een luier en plassen wel op wc of potje.
    Zou hem laten zien dat de wc niet eng is door hem jou op de wc te zien gaan. En hem op het potje te laten gaan. Er zijn ook boekjes over zindelijkheid kan ook nog weleens helpen.

Ik heb er nu ook eentje die niet durft en om een luier mag vragen. Verder loopt hij in zijn onderbroek. Poept bij mij nooit, maar veel kinderen houden het op tot thuis. Wacht vaak tot hij 's avonds een luier aan heeft.

Deel Deze Pagina