Peuterspeelzaal.. drama!

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Jusi, Dec 5, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jusi

Jusi VIP lid

May 4, 2007
    8,057
    2
    38
    Misschien herinneren jullie het nog:
    In september mocht mijn zoontje naar de peuterspeelzaal.
    Hij was toen 2 jaar.
    Telkens als ik ging raakte hij helemaal in paniek, en krijste de hele boel bij elkaar.
    De derde keer was dit nog niet minder, en moest ie telkens huilen en de juffen konden hem ook niet afleiden.
    Dus hebben ze mij na 3 kwartier gebeld en heb ik de rest van de ochtend bij mijn zoon op de psz doorgebracht.
    Zoontje vond het toen wel goed allemaal, al zocht ie mij telkens op.
    Maar ik had hier geen goed gevoel bij, en ik merkte dat mijn zoontje het ook niet echt heel leuk vond.

Dus had ik na een dag nadenken de knoop doorgehakt en mijn zoontje weer afgemeld op de psz.
    Dit vonden de leidsters een goed idee, hij was immers ook maar nét 2 jaar en praatte ook nog niet, zodat ie iets kon zeggen wat hem dwarszat. Nu praat ie sinds kort.
    Ook huilt hij niet meer als ik of mijn man hem wegbreng(t) naar mijn schoonouders. Eerst was het ook altijd huilen als we hem daar achter lieten, maar sinds een maand loopt ie zelf al naar het raam om naar je te gaan zwaaien.

Nou hoop ik dat dit een goed teken is, want ná de kerstvakantie mag ie weer naar de peuterspeelzaal.
    En ik zie hier zelf al erg tegenop, en als ik mijn zoontje vertel dat ie binnenkort weer 'bij de andere kindjes mag gaan spelen', schudt ie nee, en zegt: "Neee, dedi (Kenji) thuis!"
    Dus ik ben bang voor weer zo'n drama..
    Iemand nog meer zo'n aanhankelijke peuter en/of tips??

2. macy77

macy77 Fanatiek lid

Dec 28, 2009
    3,239
    1
    0
    Mag ik vragen waarom je er voor kiest om hem
    nu al naar de peuters te laten gaan?

3. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

Jun 25, 2007
    4,181
    0
    36
    Jeetje wel heel vroeg om een kindje van net 2 naar een peuterspeelzaal te laten gaan.
    Hier mogen ze er pas heen als 2.5 zijn.
    Ik dacht dat dat overal de regel was.

4. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik denk dat hij nog veel te jong is, waarom wacht je niet tot 3 jaar?

5. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,168
    4,321
    113
    Ik krijg juist vanuit alle hoeken te horen waarom ik de mijne niet heb ingeschreven en dat het goed voor hem is maar naast dat ik het zelf moeilijk vind ben ik bang dat we hetzelfde als TS gaan krijgen. Mijn zoontje is namelijk ook zo en hangt erg aan ons en huilt ook bij opa en oma nog steeds.

6. Alita

Alita Niet meer actief

Ik heb gewacht tot mijn meisje 3 jaar was. Ik vindt het zelf vroeg genoeg namelijk.....

Maar als jij denkt het nog eens te willen proberen gewoon doen! En als je het nog even de tijd kan en wil geven dan laat je m wat vaker naar opa en oma gaan eerst?

7. Alita

Alita Niet meer actief

Dus je gevoel zegt eigenlijk dat je nog even moet wachten? Nou luister dan ook naar je gevoel..

Waarom is het volgens al die anderen zo belangrijk om het nu al te doen dan? Zij kennen je kindje niet zo goed als jij dat doet!

Ik vindt dus met 3 jaar vroeg genoeg........ze moeten straks hun hele leven verantwoordelijk zijn op school en dan werk..laat ze nu nog even lekker niks moeten;)

8. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,168
    4,321
    113
    Nou, juist omdat hij zo aan ons hangt en 'bang' is voor vreemden. Het zou goed voor hem zijn. Ik zelf kan hem niet loslaten al zou ik ook willen dat hij veel minder eenkennig is.

9. Alita

Alita Niet meer actief

Ja maar waarom is dat dan zo erg dat hij aan jullie hangt? Niet ieder kind is hetzelfde!
    Mijn dochter was ook al met 4 maanden eenkennig en huilde snel...ik heb haar eerst iedere week een vaste dag naar oma gebracht...en eigenlijk gewoon eraan toegegeven als ze bang was....

En het schijnt zo te zijn dat je kindje zich gewoon erg veilig voelt bij mama en papa.....is toch goed?!

Ik heb het zelf nooit erg gevonden dat mijn dochter zo is en nu gaat ze zo graag naar de psz! Ze heeft het er elke dag over en dit terwijl ze altijd eenkennig was enz...op een gegeven moment was ze er gewoon aan toe! En toen heb ik haar gelijk op de psz gezet....

10. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,045
    2,182
    113
    Brabant
    Mijn dochter van 3 gaat nog niet, juist omdat ik zo'n drama voorzie. Op het cb en mensen in mijn omgeving zeggen juist dat ik haar juist wel naar de psz moet doen, dan leert ze het wel af?:$:$:$
    Ik ga mijn kind toch niet hardhandig dat afleren?
    Als ze 4 is en naar school moet kijken we wel hoor, dan zal het moeten.
    Binnenkort gaan we kijken bij de psz en als het haar wat lijkt mag ze er heen. En anders dus niet.

11. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier ging ze ook gewoon vanaf 2 jaar, maar is totaal niet afhankelijk en had het wel nodig.. dus dat is het verschil. Misschien in het geval van ts nog even wachten?

12. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    in onze stad heb je 'samen' speel dagen, daar komt 1 ouder/verzorger mee met het kindje, leuke dingen ook voor de ouders dus te doen, koffie etc gelegenheid om met andere mama's te praten etc. het is helemaal gratis en je kindje leert samen met andere kindjes te spelen. eerst doe je dat, en wanneer je kindje het allemaal went en klaar is om alleen te komen ga je niet meer mee. maar je mag altijd een dagdeel per week elke woensdag naar die 'samen' ding blijven gaan.

13. Alita

Alita Niet meer actief

ja idd......waarom moet het he!;)
    Laat je kind vooral lekker zichzelf zijn niet?

14. Alita

Alita Niet meer actief

Ja jouw`n kindje was er dan gewoon wel al aan toe;)
    Dan moet je ze ook laten gaan vindt ik...hier merkte ik dat ze thuis zich ging vervelen en andere kindjes erg leuk vondt

15. Alita

Alita Niet meer actief

dat si idd wel leuk! Hier kon je ook blijven de eerste keer maar ik heb gekozen om dat niet te doen want ik vindt dat dan weer verwarrend voor mijn dochter......eerst altijd blijven en dan opeens niet meer, weet niet of ze dat zo leuk had gevonden. Maar dan spreek ik weer over mijn dochter he:D

16. linda26

linda26 Bekend lid

Dec 11, 2007
    760
    0
    16
    Je weet niet hoe het gaat als je het niet probeerd toch? Mijn zoontje heeft het ook een tijdje niet leuk gevonden, echt draaaaaama. Nu rent ie als eerste naar binnen en vind het hartstikke leuk. Hetzelfde met de glijbaan. Niet durven, papa gewoon erop gezet en vervolgens wil ie nog 20 keer. Soms moeten ze gewoon even met zachte hand de goede richting op geduwd worden om te zien dat iets heel leuk kan zijn. Dat vind ik dan he...;) Als het niks is, kun je altijd weer stoppen.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik dwing m'n kind niet tot dingen die hij niet leuk vind natuurlijk. Maar soms moet iets een goede kans krijgen. Ik zou het dus een paar keer proberen, is het niks, dan doe je het niet.

17. Alita

Alita Niet meer actief

ik snap je we Linda! Mijn oudste is ook soms wat bang aangelegd en wij proberen het dan idd ook te sturen! Helemaal niks mis mee hoor!

18. Arja

Arja Bekend lid

Nov 2, 2008
    951
    0
    0
    Zou het toch maar wel proberen. Wat onafhankelijker worden voordat ie straks naar de basisschool moet kan geen kwaad. Stel dat je hem thuis houd omdat jij het zo sneu vind, dan heb je straks een kind wat met 4 naar de basisschool gaat en dan meteen het diepe in gaat. Meteen 5 dagen en met kinderen die veel meer gewend zijn. Mijn dochter gaat een ochtendje naar het KDV vanaf 1 jaar. In het begin ook wel moeten wennen maar nu vind ze het geweldig en als je zit wat ze allemaal leren. Zo leuk!

19. Jusi

Jusi VIP lid

May 4, 2007
    8,057
    2
    38
    Wat een verschillende reacties!
    Maar hier mogen ze inderdaad met 2 jaar al, al hoeft dat niet natuurlijk.
    Ik dacht toen wel dat mijn zoontje er aan toe was, maar dat heb ik toen helemaal verkeerd ingeschat.
    Daarom vind ik het nu zo lastig, wat te doen ná de kerstvakantie?
    Oh, misschien wel belangrijk om te weten, is dat ik hem zelf op dinsdag ga brengen, en mijn moeder brengt hem op vrijdag weg, omdat ik dan moet werken.
    Door sommige reacties ga ik weer twijfelen of ik hier wel goed aan doe, maar wat Linda en Arja al zeggen: Het is voor hem natuurlijk wel belangrijk om óók zonder mama te kunnen spelen.

Ik had eigenlijk meer gehoopt op tips van mama's met ook zo'n soort kindje, maar die ga ik dus niet krijgen haha. :p

Edit: Met 3 jaar is het te laat om hem naar de psz te doen, omdat er een broertje of zusje op komst is, en tegen die tijd geboren gaat worden...
    Dan zijn het wel té veel veranderingen ineens, dat lijkt me helemaal niet verstandig!

20. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

Jun 25, 2007
    4,181
    0
    36
    Onze dochter mag er in maart naar toe.

Share This Page