Bijna 4 jarig nog niet met ontlasting zindelijk

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Miekje86, 28 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miekje86

    Miekje86 Fanatiek lid

    24 mei 2019
    4.588
    10.779
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Onze dochter word over 2 maanden alweer 4 jaar (waar blijft de tijd), nu zijn we druk bezig met zindelijk worden sinds van de zomer. Plassen is ze al een paar maanden dag en nacht zindelijk zelfs toen haar broertje werd geboren (hadden een terug val verwacht daarin). Maar nu komt het ze vertikt het gewoon om der ontlasting op het potje of de wc te doen. Dit laat ze gewoon lopen in der onderbroek of luier. Vaak geeft ze ook niet aan dat ze gepoept heeft of dat ze moet poepen.

    Nu heeft ze waarschijnlijk lactoseintolerantie (niet getest) op het cb zeggen ze dat ze laat zindelijk word hierdoor omdat ze het niet voelt aankomen. Op het moment hebben wij de intolerantie onder controle of ze is er overheen aan het groeien. We geven zo min mogelijk lactose. Ontlasting is een mooie drolvorm, wel smeuïg maar kan deze zo uit der onderbroek pakken (met doekje niet schrikken dames ;)). Soms komt ze wel met ik moet poepen en dan krijgt ze of der luier of gaat op het potje/wc en doet het dan vrijwel direct daarin. Op de opvang loopt ze nog wel met luier want geeft ze het helemaal niet terwijl plassen daar ook super goed gaat op de wc.

    Wat wij doen om haar te motiveren
    -sticker kaart (foam stickers met glitters)
    - iedere ochtend afspreken waar ze moet poepen
    - snoepje na poepen op wc/potje (geen effect dus weer mee gestopt)
    - als in der luier zit(zonder er om vragen) negeren
    - boos geworden dat ze het niet zei dat ze gepoept had (en dan de nadruk op het niet zeggen)

    Ik heb soms het idee dat ze zich schaamt om te poepen, maar als hij in het potje of wc zit dan is ze apetrots, ze oogt ook niet bang om op de wc te gaan. Als ze poept veranderd ze wel van gedrag, daaraan merk ik het (en de geur daarna;))

    Sorry voor het lange verhaal maar ik hoop dat jullie nog tips hebben voor ons.
     
  2. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.033
    3.115
    113
    Ga je mee naar de wc? Anders zou je het kunnen proberen om haar een tijdje op de wc te zetten met een boek/liedje/tablet en roep maar als je klaar bent.
     
    Miekje86 vindt dit leuk.
  3. Miekje86

    Miekje86 Fanatiek lid

    24 mei 2019
    4.588
    10.779
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Ene keer wel en de andere keer niet. Ligt er aan wat ze wil. Ze vaak er ook gezellig bij als ik op de wc zit en roept vaak dan heel vrolijk jaaaaaa mama mag een sticker plakken :roflmao:

    Kan een tablet wel eens proberen op de wc , vaak wil ze er alweer heel snel af
     
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.935
    8.752
    113
    Wat zegt ze als gaat vertellen dat ze op school wel op de wc moet poepen omdat de juf niet kan verschonen?
     
  5. Miekje86

    Miekje86 Fanatiek lid

    24 mei 2019
    4.588
    10.779
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Dan kijkt ze boos, komt er wat gehumt uit der en draait zich om. Ze lijkt zich ook af te sluiten als we het hier over hebben. Als ik der laat lopen met der ontlasting dan komt ze ene keer direct maar vaker loopt ze dan gewoon een uur rond er mee. Terwijl als ze per ongeluk (in alle drukte van het spelen/stoeien) in der broek of luier plast dan is er totale paniek en durft ze geen stap meer te zetten zo erg vind ze het

    Mijn moeder heeft ook wel eens gezegd tegen der dat alleen babies in hun luier poepen antwoord ze heel wijs en meisjes ook:rolleyes:
     
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.935
    8.752
    113
    Klinkt als of ze ook lekker eigenwijs is. De touwtjes in handen hebben. Misschien minder druk er op leggen mocht je dat nu wel doen.

    Bij ons hielp het door te zeggen dat het veel langer duurt om te poetsen en hij minder uitslag kreeg. Dus de wc is veel sneller. Toen was hij in eens sneller poep zindelijk haha.

    Misschien moet ze het op school ook zien dat andere daar naar de wc gaan. Kijk een ongelukje kan aktijd gebeuren en dan kan de juf helpen maar die heeft geen tihd om dit standaard te doen.

    Wat zegt school? Sommige scholen zeggen dat de ouders het op moeten lossen wanneer hun kind structureel in de broek poept (terwijl het niet medisch is) weet niet of je de mogelijkheid daar voor hebt.

    Collega van mijn man had het zelfde probleem met hun 6 jarige. Die hield het op en poepte thuis in de luier. (Poeppoli zelfs geweest) de doorslag was geen tv kijken tot je op de wc poept. De volgende dag waren de luiers weg.
     
  7. Miekje86

    Miekje86 Fanatiek lid

    24 mei 2019
    4.588
    10.779
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    @owly ze is heel eigenwijs, als ze iets niet wil dan wil ze niet en houd ze der poot stijf. Het werkt denk ik ook niet mee dat ze wat langer dan gemiddeld is en daardoor eigenlijk iedereen meer van der verwacht dan dat ze al kan. Vaak word ze rond de 6 jaar geschat.

    Misschien toch minder druk er opleggen. We zijn sinds 3 weken er weer actief mee bezig. Heeft 2 maanden stil gelegen vanwege de feestdagen en de geboorte van der broertje.

    Op de opvang gaan ze al gezellig met z'n alle naar de wc. Super schattig om te zien al die kleintjes op een rij. Vandaag op de opvang was ze de enige met luier van haar groep en ze was ook nog eens de oudste vandaag.

    Wat school zegt nog geen idee. Denk dat ik binnenkort word gebelt om alles af te spreken verder. Gesprek wat we al hebben gehad met de directeur voor oriëntatie is al meer dan een jaar geleden. Als ik of mijn man aan het werk zijn dan is het lastig om even langs te komen om der te verschonen, als ik thuis ben geen enkel probleem.

    Ze had ik vroeger ook moeite met poepen op de wc. Ik hield het een paar dagen op en vroeg dan om een luier om dan direct ergens in een hoekje te poepen. Als ze dat ook zou doen had ik er denk ik zelf minder moeite mee.

    18 maart mogen we ook weer naar het cb voor de laatste check van der, ga dan ook meteen er nog even over vragen hoe en wat het beste is om te doen. Vorige keer in november ookal gedaan en toen was het antwoord dat komt door der lactoseintolerantie dat komt wel goed.
     
  8. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.951
    7.880
    113
    Vrouw
    Poept ze snachts in haar luier? Toen mijn jongens er controle over kregen deden ze dat niet meer. Misschien dat dat een indicatie kan zijn om te zien of het daar aan ligt.
     
  9. Miekje86

    Miekje86 Fanatiek lid

    24 mei 2019
    4.588
    10.779
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Nee, in de nacht draagt ze zelfs geen luier meer. Ze heeft voor zover ik mij kan herinneren nog nooit in de nacht/slaapje in der luier gepoept
     
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.935
    8.752
    113
    Lastig, misschien meer controle geven en "vrij " laten. Daar liggen de luiers, onderbroeken, daar een emmertje om de vieze was in te stoppen.

    Maar bijvoorbeeld wel alles bij de wc te zetten.
    Zelf op laten lossen als je dat nog niet doet. Hopelijk ziet ze dat het meer werk is en dat ze toch naar de wc gaat.

    Ik moet zeggen dat stickers bij ons ook echt niet hielp maar hij wou graag een tablet. Wanneer hij overdag alles op de wc deed mocht hij die hebben.
    Via marktplaats kochten we een v tech kindertablet (met spelletje en hoes voor weinig)
    Dit was een mooie stok achter de deur.
     
    Miekje86 vindt dit leuk.
  11. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Heb je al eens geprobeerd om haar zelf te laten helpen met het opruimen? Vooral als t zo’n eigenwijze tante is kan dat wel helpen.
     
    Miekje86 vindt dit leuk.
  12. Miekje86

    Miekje86 Fanatiek lid

    24 mei 2019
    4.588
    10.779
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Een keer poging gedaan maar toen ging ze helemaal in staking. Kan nog eens een keer proberen zijn alweer een poosje verder

    Verder der vandaag vrij gelaten. 1 keer gezegd en der gang laten gaan. Buiten in de speeltuin heeft ze der broek vol gepoept. Thuis direct in staking om mee te werken :rolleyes:
     
  13. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    En wil ze wel graag naar school? Mag ze überhaupt naar school als ze niet helemaal zindelijk is (geen idee hoor). Misschien is ze ontvankelijk voor dat argument?
     

Deel Deze Pagina