3,5 maand en te veel voeding

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door DisneyMama, 18 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DisneyMama

DisneyMama Bekend lid

7 nov 2013
    827
    441
    63
    Hoi Dames,

Graag even jullie advies. Mijn grote kleine man drinkt sinds het begin al erg goed en erg veel. Met 2,5 maand ongeveer zijn we overgestapt naar Forte voeding omdat hij toen al over de 1liter voeding heen kwam. Inmiddels zitten we aan de volledige Forte voeding, waarvan 5 flessen 190/6.
    De afgelopen paar dagen blijkt hij echter niet voldoende te hebben aan deze 5 flessen en vraagt hij voor een zesde fles. Ik voed volledig op verzoek, en sluit eerst uit dat hij aandacht/vieze luier enz. heeft.
    Maar als meneer honger heeft, dan heeft hij honger en schreeuwt hij het hele huis bij elkaar tot hij een fles in zijn mond heeft. Dus rekken heeft totaal geen zin, en vindt ik ook erg zielig. Maar nu komen we dus steeds over de 30 schepjes voeding heen.

Heeft iemand een tip wat we hieraan kunnen doen, want het CB zegt alleen maar, ja je mag maar max 5 flessen geven maar liever zelfs maar 4. Oftewel daar heb ik niets aan! Ook rijstebloem mag natuurlijk nog niet, pas vanaf 4 maanden de bijvoeding..

2. lolliebol

lolliebol Bekend lid

15 nov 2012
    647
    0
    0
    Zo heb ik ook gezeten. Onze vent kreeg vanaf 11 weken forte voeding en had nog steeds honger. Overigens wel gezorgd dat al het andere zoals vieze luier etc. en het medische uitgesloten was. Hij heeft wel verborgen reflux en wij zijn daarom vanaf toen ook de voeding gaan indikken met JBPM (nutriton). Doordat de voeding dan iets dikker is, moet er meer moeite gedaan worden met drinken wat er voor zorgt dat er meer gezogen wordt en dat geeft sneller een vol gevoel.

Wat ze bij mij op het cb zeiden, is inderdaad iets meer water in de fles (maar dat doe je al). Wat ze me op het hart drukte was om absoluut nog niet voor de 4 maanden met bijvoeding beginnen. Liever 1 of 2 schepjes voeding meer als dat je al met bijvoeding begint. 4 maanden is echt de absolute ondergrens zeggen ze.

Je kunt ook tussendoor nog wat extra water geven, dat is nooit erg.

3. SmurfjesMama

SmurfjesMama Bekend lid

2 okt 2013
    684
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wij hadden hypoallergeen dus forte was geen optie. We zijn al heel vroeg met een theelepeltje rijstebloem begonnen (4weken of zo), hij kwam namelijk elke 2 uur! Maar zelfs met rijstebloem hebben wij rond de 3 maanden een dikke week op de 1200 ml gezeten. Het ging ook vanzelf weer over. De kkinderarts gaf aan dat honger honger is en dat het ook maar een richtlijn is. Volgens mij ook wel eens gehoord dat in belgie zon richtlijn bijvoorbeeld niet bestaat. Als het te lang duurt misschien eens na laten kijken of er iets geks aan de hand is? Bij ons ging het in ieder geval vanzelf over, hijs nooit te dik geweest en nu eet hij eigenlijk te weinig.

4. paniekertje

paniekertje Fanatiek lid

5 dec 2011
    1.089
    60
    48
    Als je baby echt honger heeft en verder geen krampjes meer heeft zou ik idd ook eens rijstebloem proberen. Dat geeft toch een wat meer verzadigd gevoel. Ik denk dat je echt je mama gevoel moet volgen voor wat betreft bijvoeding. Mijn meisje is nu ruim 3.5 maand, heeft steeds haar hele vuisten in de mond en ben gewoon eens gaan kijken hoe ze reageerde op een beetje bloemkool. Ze zat me toch te smikkelen! Idd, wat ze zeggen, het is maar een richtlijn, elk kindje is anders. Dus kijk goed naar je kindje en als jij er een goed gevoel bij hebt om alvast een beetje bijvoeding te proberen moet je dat gewoon doen.

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.820
    5.956
    113
    Vrouw
    Je weet dat een vuist in het mondje, het "eten uit de mond kijken" en dat soort dingen verder niets te maken hebben met het nodig hebben van bijvoeding?
    Als je een kindje een steen geeft stopt ie die ook in z'n mond.Dat hoort bij de ontwikkelingsfase.
    De darmen van een baby zijn voor de 4 maanden niet geschikt voor ander eten dan melk. Het CB zegt 4 maanden, de WHO staat gewoon nog op 6.
    Eerder dan 4 maanden is sterk af te raden.
    Ja het gaat om een richtlijn, maar die is er in dit geval echt niet voor niets.
    Met 4 maanden heel voorzichtig, maar echt niet eerder.

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik ben Belg en inderdaad, hier bestaat die 1 liter regel niet.

7. lolliebol

lolliebol Bekend lid

15 nov 2012
    647
    0
    0
    Shakes: waarom was forte geen optie?
    Hier eerste 10 weken ook hypo allergeen van Friso en toen overgestapt naar Forte van Nutrilon. Hier ging het prima!

8. Ior

Ior Niet meer actief

Je verhaal lijkt heel erg op die van ons!
    Wij zijn iets eerder dan 4 maand met rijstebloem begonnen. Dit ging goed, dus beetje verhoogd...nog honger. Potje geprobeerd. Hij vond het heerlijk. Nog honger... advies gevraagd op het cb: hij moet toch echt terug naar 4 flessen ipv 6.Daar heb je niks aan. Hier advies gevraagd, alle tips die je maar kan bedenken, wat we al deden. Vorige week woensdag aan de ha gevraagd: een baby kan heel veel zelf goed regelen, honger is eten, vol is vol. 30 schepjes is een richtlijn en elke baby is anders. En wel ja, vanaf vorige vrijdag laat ie wat staan! Hij drinkt nu gemiddeld 24 schepjes. Precies wat het cb wil, alleen wel in 5 flessen :D
    Conclusie: ik zou me niet al te druk maken en je kindje volgen!
    Rond 4 maanden krijgen ze weer een mentale sprong en een groeispurt. Daar kan het ook aan liggen.

9. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Rijstebloem veroorzaakt in veel gevallen onrustigheid, verstopping
    Zou het niet doen. En zeker nu nog niet.

Vanaf 14-15 weken kan een sprong beginnen,geef hem wat hij vraagt,
    Gaat ook weer over...

10. DisneyMama

DisneyMama Bekend lid

7 nov 2013
    827
    441
    63
    Hoi Dames,

Bedankt voor jullie reactie! Wij dachten ook al aan een sprongetje, omdat onze zoon ook iets onrustiger is dan normaal.
    We geven heb gewoon waar hij om vraagt, en hopelijk gaat hij vanzelf weer terug naar de 5 flessen en uiteindelijk 4.
    goed om te horen dat wij niet het enige zijn met dit "probleem".

11. adi

adi Niet meer actief

Terug naar 4 flessen advies zal ik nooit begrijpen. Een baby mag gewoon tot 6 mnd 1 liter melk, en minder hoeft helemaal niet.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hoe geef je de flessen?
    Wat voor speen gebruik je?

Als kinderen zo hongerig zijn zie je vaak dat ze erg snel erg veel drinken, en dat houdt vaak verband met het soort speen en de manier waarop de fles wordt aangeboden.

Bij een kind dat zo gretig is kun je het beste een newbornspeen op de fles hebben, en de dop er stevig opdraaien. Verder is het heel belangrijk dat je halverwege de fles even stopt, even laat boeren etc. en (heel belangrijk!) dat je kind de rest van de fles andersom, dus op je andere arm krijgt. Natuurlijk steek je nooit zelf de speen in de mond, maar je aait de lippen en laat je kind zwlf happen.

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik zou persoonlijk alle flessen wat kleiner maken en daarmee dus ruimte creëeren. De meeste kinderen die ik ken vinden het helemaal niet erg om iets kleinere flessen te krijgen (zolang ze er maar lang genoeg over kunnen doen. Zie post van Dirksmama)

14. adi

adi Niet meer actief

Nog een aanvulling: een baby raakt beter verzadigt als ie zijn best doet voor melk. Hier voor is het (naast newborn speen) het beste om de fles bet genoeg te kantelen dat de speen vol zit met melk, en de baby goed schuin te leggen. Een fles dat boven het kind wordt gehouden gaat te snel, en dat gaat ten koste van de verzadiging. Baby moet flink kunnen zuigen om de melk uit de fles te krijgen.
    Ts, omdat jij extra water in de fles doet zal de melk ook erg dun zijn, misschien verrijken met jbpm? En dan vaker wat kleinere flessen aanbieden? Als je ervoor zorgt dat ie minstens 20min doet over 150cc zal hij een stuk beter verzadigd zijn.

Deel Deze Pagina