Nee, ben het niet van plan hoor! Maar ik lees overal dat je kunt zien dat je kindje klaar is voor bijvoedin als hij: * Kwijlt * Op vuistje sabbelt * Alles in zn mond stopt * Mijn eten bijna uit mn handen kijkt (gaat zelfs heel vervelend doen als ik hem niet eerst fles geef) * Niet meer genoeg heeft aan 5x200 Nou... mijn zoon zou er dus klaar voor zijn... Maar dat kan toch helemaal niet! Hoe weet ik het over een paar maanden nou als hij er echt klaar voor is? Zou graag toch iets eerder beginnen dan 6 mnd ivm reflux...
Het zijn totaal geen signalen. Mijn cb zei ook mij dat het commerciële zet is van potjes. Mijn dochter zelfs nu heeft altijd vingers in mond en kwijlt af en toe. Stopte toen bij 3-4 mnd ook alles in mond en kijkt naar eten. Is verklaren door leeftijd/interesse. En dat niet genoeg aan voeding is herkenbaar mijn dochter was ook hongerig. Maar zo nu ook nog steeds ze eet zonder te stoppen, erg snel en huilt als eten op is. Waardoor ik dus steeds slimme keuzes moet maken met eten en opletten met hoeveelheid en hoe we dat eten samen Begin niet eerder dan 4mnd met 1 theelepel per dag met courgette, bloemkol of pruim. Het zijn voorzooveel ik heb van dietiste meegekregen enige soorten die obstipatie niet veroorzaken of krampen. Dan gewoon als het goed 3 dagen hetzelfde gewoon gaab uitbreiden. Begin zeker niet met wortels en broccoli. En geef beetje olijfolie in hapje. Verwarm olijfolie niet. We zijn zelf met 4 begonnen dan 2 weken gestopt maar op advies van arts toch doorgegaan zo moeten darmen aanwennen wel met andere soort groente/fruit. Dat ging gewoon super en met 6 mnd at ze al 5-7 groente en fruit. Ook brood met 6 begonnen (spelt) en andere dingen. Ze is een grote eter ze eet echt alles zelfs spruitjes kan bak op gewoon en venkel etc. Overigens ken ik iemand die met 3mnd begon met potjes! En dat ging ook gewoon goed. En ik ken iemand die met 6mnd begon en dat ging vreselijk tot zeker 1 jaar ging het gewoon niet. Dus het verschilt ook per kind en zijn darmen. Meestaal de darmen tot 4-5mnd nog niet klaar voor of verzetten zich omdat ze vaste voedsel niet gewent zijn. Bij sommige gaat het sneller zonder problemen bij sommige lastiger.
Nee dit soort dingen zeggen helemaal niets. Een baby moet op 2 punten klaar zijn voor bijvoeding: lichamelijk en emotioneel. Lichamelijk heeft te maken met de darmen. Bij te vroeg bijvoeding geven beschadig je de beschermlaag in de darmen en die beschermlaag komt vervolgens nooit meer terug en dus blijven de darmen de rest van het leven extra gevoelig. Als je geluk heb merk je dat niet. Als je pech heb merk je dat wel in de vorm van snel krampen, snel last van obstipatie of juist diarree, allergieën, etc. Het vervelende is alleen dat je niet in de darmen van je baby kunt kijken om te zien of ze er klaar voor zijn. Wat in ieder geval wel zeker is is dat het ergens rond de 6 maanden klaar is, maar hoeveel de afwijking is weet je niet. Kan 1 week zijn (dus 1 week ervoor of erna) of een maand, of anderhalve maand.. In ieder is zeker dat 3 maanden voor de darmen nog echt te vroeg is. De tweede is emotioneel. Een baby moet interesse tonen in eten. Dat is iets anders dan interesse tonen in wat jij doet. Dat laatste doet een baby al heel jong. Alles volgen met zijn ogen wat jij doet, niet alleen als je eet maar ook als je een sigaret zou roken, iets opschrijft, opruimt, stofzuigt, hij zal jou bewegingen gewoon volgen. Als een baby emotioneel klaar is voor bijvoeding zal hij echt interesse tonen in specifiek eten. Dus aan tafel erbij willen zitten en dan naar het eten gaan grijpen én niet meer te "foppen" zijn met speelgoed. Een baby die aan tafel naar je eten gaat grijpen maar met een lepel vervolgens ook tevreden is, heeft nog geen interesse in eten maar wil gewoon met je mee doen. Een baby die die lepel en ander speelgoed net zo hard weer aan de kant gooit en weer naar je eten gaat grijpen wil wel specifiek dát hebben. Evolutionair gezien zou het logisch zijn wanneer alle ontwikkeling op hetzelfde punt samen zouden vallen. Dat zou je kunnen zien aan: - De baby kan rechtop zitten (eventueel met steun in de rug) - De baby kan eten pakken en naar zijn mond brengen - De baby kan kauwen en kokhalst niet te veel (alles wanneer nodig) - En het belangrijkst: de baby doet het helemaal zelf. Een baby ontdekt alles met zijn mond, als je een baby van 3 maanden een wortel geeft zal hij dat gewoon in zijn mond stoppen. Dat wil niet zeggen dat hij dan klaar is voor bijvoeding. Het veiligst zou zijn niets aanbieden en je baby de leiding geven, dan weet je zeker dat je op een punt uitkomt dat hij er op alle punten aan toe is. En dat valt meestal ergens tussen de 5 en 7 maanden.
Ik ben met 4 mnd begonnen en mijn zoontje vind het heerlijk. Ben begonnen met een paar lepels maar na een paar dagen at hij al een half potje op en een weekje later een heel potje. Hij had ook last van darmkrampen en reflux maar van de potjes heeft hij geen last gehad. Ik gaf iN het begin wel drie dagden hetzelfde en dan begon jk met een neiuwe smaak. Ik zie persoonlijk niet in waarom je zou wachten tot 6 mnd.
De eerste 4 punten zijn normale ontwikkelingen. Nutricia gebruikt deze om hun artikelen zo veel mogelijk te verkopen. Het laaste; geef extra water (dus 190/6) of vervang 1 schepje voeding naar forte voeding (als je dat nog niet gebruikt). Veel kindjes hebben tussen de 3 en 4 maanden een sprong kwa hoeveelheid voeding die ze willen.
en hier vind je nog een hele interessante uitleg daarover die grotendeels overeenkomt met wat hierboven allemaal al gezegd is! Die Zes Maanden - De Groene Vrouw
Bedankt voor alle reacties kleinesara voor de duidelijke uitleg, klinkt heel logisch! koraal82, dat zag ik eigenlijk ook niet zo tot ik op de link van danielle86 klikte... Nu weet ik dus even echt niet meer wat wijsheid is! Zowel mijn vader als ik hadden ook alletwee reflux. Wij waren er praktisch vanaf toen we er vast voedsel bij kregen schijnt... ook heb ik laatst veel positieve ervaringen op het forum gelezen... De medicatie die onze kleine man krijgt kan ook nooit goed voor hem zijn... Het is dus (weer) kiezen uit 2 kwaden... Pfff moeder zijn is moeilijk! Ik heb gelukkig nog even om er over te denken. Tips, adviezen en meningen van harte welkom! Averlhach, dankje, ga is proberen met een schepje forte! Beetje extra water deed ik al... dat helpt niks...
Dit wordt vooral door nutricia&co aangewezen als signalen dat je kind er aan toe zou zijn. Tja, dan waren ze er bij ons met 2 maanden misschien al wel aan toe geweest Vanaf 4 maanden kun je proberen, maar eerder zijn de darmen er sowieso niet klaar voor. Vanwege de reflux zou ik vooral letten of de reflux er door verbetert en/of hij evt krampen krijgt. Daarvan zou ik dan af laten hangen of je doorgaat. Mijn ervaring is dat de 'vaste' voeding die je bij 4 mnd aanbiedt, geen fluit uitmaakt op flesvoeding: wat je pureert, is bijna vloeibaar en moet je dan net als flesvoeding indikken. Ik vond dat geen meerwaarde hebben boven de fles. Vaste voeding ging pas echt meerwaarde krijgen toen ze zelf af gingen happen van echt vast voedsel.
Waar lees je dat? Op de site van nutricia? Voor ons was de het eigenlijk duidelijk dat ze er aan toe waren, als ze zelf een stukje eten in hun mond konden steken en dat dan ook konden doorslikken. Dat is niet met 4 maanden, maar rond de 5,5 a 6 maanden. Ik weet dat kindjes met reflux er soms baat bij kunnen hebben om met 4 maanden te beginnen. Hier hielp het helaas niet.
Je kan het ook omdraaien: waarom zou je beginnen met 4 maanden? Een baby heeft tot 6 maanden genoeg aan bv of kv (de uitzonderingen daargelaten)
Het klopt idd dat een baby genoeg heeft aan bv of kv tot aan 6 maanden. Maar als ik kijk hoe lekker mijn zoon het vond/vindt om een potje te krijgen dan denk ik dat hij er erg blij mee is. Zodra ik de slabber om deed begon hij al te gapen met zijn mondje. Bij mij heeft het CB aangegeven dat het niet noodzakelijk was om te starten maar dat het wel mocht. Het lijkt me dus sowieso niet slecht om te beginnen.
En kinderen verschillen .... als ik mijn dochtertje met 5 maanden iets anders gaf dan wat eten terwijl wij aan tafel zaten, ging ze heel hard huilen. Ze wilde er gewoon bij zijn, kon goed rechtop zitten en kon zelf eten naar haar mond brengen. En nu is mijn dochtertje echt niet heel groot en heeft ze zeker wel voldoende aan bv, maar om nou een maand met een huilend kind te zitten omdat ze geen klein beetje mag proeven van eten vind ik onzin. Bovendien zijn sommige argumenten nogal omstreden, er zijn bijvoorbeeld zat onderzoeken die aantonen dat eerder beginnen dan 6 maanden met bijvoeding juist allergieen kan voorkomen ... Mijn advies is vooral kijk naar je kindje! Maar voor de 4 maanden is echt te jong.
Ik zeg ook niet dat je niet moet beginnen met 4 maanden. Er kunnen genoeg redenen zijn (zoals jij beschrijft) om wel eerder aan de bijvoeding te gaan. Maar stellen: "waarom zou je wachten",.... je kan het ook andersom zien, waarom zou je wel beginnen? Als je kindje verder wel tevreden is.
Nu ik mijn reactie teruglees komt hij misschien wat aanvallend over, maar zo bedoelde ik het niet hoor ! Als je kindje helemaal tevreden is dan kun je idd net zo makkelijk wachten, is je kindje niet tevreden dan kun je besluiten eerder te beginnen
Maar leuk vinden is voor mij geen reden om bij te gaan voeden. Pas wanneer het kind echt niet genoeg meer heeft aan flessen en niet voor de 5 maanden, maar liever met 6. Ik vind sowieso gepureerd eten geen eten...qua structuur is het net als een fles..eten vind ik stukken eten, anders is hrt drinken. Dus hier met respectievelijk 5.5 maand en 6 maanden begonnen en dan a la rapley. Gewoon een stuk groente uit de pan wat je zelf toevallig ook eet. Simpel en lekker.
Daar zijn idd een aantal onderzoeken over, maar dan gaat het om een beperkt aantal voedingsmiddelen, ik weet zo niet meer welke, o.a. aardappel. Het is dan wel belangrijk dat het alleen wordt aangeboden en niet in combi met ander voedsel, als je bijv. een potje bonen met appel geeft, vergroot je de kans op allergieën juist. En vooral in het geval van bv zijn er nog veel meer gezondheidsvoordelen, dat gaat niet alleen over allergieën. (Ook bij fv spelen er andere belangen mee dan allergieën trouwens,maar wel in mindere mate) Als je ivm reflux graag eerder zou willen geven, dan zou ik alleen die voedingsmiddelen geven, waarmee uit onderzoek blijkt dat ze dan minder kan op allergien geven.