Ik heb het al sinds wk 27 benauwd en het wordt steeds vaker en erger. voor mijn zwangerschap had ik weleens hartoverslagen maar nu eigenlijk haast niet. Ik weet niet waar ik zuurstof vandaan moet halen, heb druk op de borst en krijg er hoofdpijn van. Ook ben ik sinds een week duizelig. De houding maakt geen fluit uit en afgelopen nacht ben ik twee keer wakker geworden door het happen naar adem. mijn conditie is echt nul komma nul op dit moment. Natuurlijk heb ik al aan de bel getrokken. Al vier keer inmiddels. Twee keer naar de spoedeisende hulp gestuurd door gynaecoloog. Hartfilmpjes, bloedonderzoek, zuurstofgehalte, stollingswaarde in orde. Bloeddruk prima, hb in orde, geen pre eclampsie of longembolie. Dus zou het oke zijn. Omdat er in mijn fam. Hartklachten voorkomen, heb ik dit aangegeven. de artsen vinden mijn klachten niet bij hartaandoeningen passen, maar ik mag voor mijn gemoedsrust naar de cardioloog over twee weken. Ondertussen weet ik van gekkigheid niet hoe ik die weken doorkom. ben bang dat de baby er last van heeft als er wel iets blijkt te zijn en ben bang dat ik erin blijf. Ik heb ontspanningsoefeningen geprobeerd, zwemmen, afleiding zoeken, gewoon alleen maar liggen etc. niks helpt. Ik ben vaak op het randje van paniek. Mijn hartslag is in rust 90 gemiddeld en als ik lig 75. Heeft er iemand tips?.want ik wordt hier gek van en weet niet meer of er echt iets is of dat ik gewoon gek ben..ik kan wel janken. Ctgs van de baby.zijn gelukkig tot.zover in orde..
Ontspan, ontspan en ontspan. Ik had het ook met jou termijn. Als je je heel druk erom gaat maken ga je hyper ventileren of zelfs flauwvallen. Let op het moment dat je het hebt goed op je ademhaling, ga vooral niet zuchten. Inademen, 5 tellen bij je buik vasthouden en dan heel rustig uitademen. Zoek op dat.moment ook even een frisse plek met een stoel op. Het komt goed!!! Straks krijgen je longen weer meer ruimte.
Dankje voor je reactie.. Ik lees overal dat kortademugheid erbij hoort. Maar ik ben benauwd ook al doe ik niks.
Klinkt heel herkenbaar! Ik had het ook heel erg. Raakte er ook soms van in paniek. Wat Liesbeth al zei: ontspan! Ik belde vaak even een vriendin om even aan iets anders te denken en hyperventileren te voorkomen.
Ik had het op elk moment. Zelfs in de rij voor de kassa bij de supermarkt. Het is volgens mij ook hormonaal. Goed aan aan blijven geven bij de vk. En misschien is een yoga ademhaling iets voor je om te gebruiken.