Wat ik niet zou laten gebeuren…

Discussie in 'Voeding' gestart door AugustusMama, 25 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AugustusMama

AugustusMama Bekend lid

9 jan 2013
    864
    0
    0
    Veluwe
    hebben ze nu toch voor elkaar gekregen :(
    Ik had me voorgenomen me niet onzeker te laten maken op het CB wat betreft de BIJvoeding van mijn zoontje (7,5maand).

Ben ‘pas’ met 6 maanden begonnen met bijvoeden om verschillende redenen. Was rustig aan begonnen om een aantal groentes te introduceren. 3 dagen hetzelfde, dag rust en dan de volgende groente. Na een paar weken ook zo met fruit. Alles ging er met smaak in :) Hij krijgt nu (bijna) elke dag groente én fruit. Hij krijgt geen potjes en ik geef bv op verzoek. Mijn zoontje krijgt elke avond pap (van bv) en wil vanaf deze week brood gaan toevoegen.

Niet slecht, dacht ik voor 7,5 maand. Maar nu zeiden ze op het cb dat hij brood MOET, en dat hij dus echt maaltijden moet gaan eten. Dus groente met aardappel en vlees (met vlees wilde ik dus nog even wachten)

Ook zou 6-8 voedingen per dag (inclusief nachtvoedingen) erg veel zijn? Ik ben blij dat het er ‘eindelijk’ wat minder zijn, (zat tot een paar weken geleden op 9 à 10 voedingen per dag)

Doe ik het nou echt ‘niet goed’? Tot 1 jaar zijn de melkvoedingen toch het belangrijkste? En de BIJvoeding hoeft toch geen melkvoeding te vervangen bij bv?

Hoop dat jullie me even uit mijn onzekerheid kunnen helpen ;)

In elk geval bedankt voor het lezen van mijn klaagzang :p

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Je weet het zelf al, toch? CB's gaan uit van gemiddelden, maar geen kind is gemiddeld. Vlees is tot een jaar echt niet nodig, dus wacht daar lekker mee. Uit de bv haalt hij meer dan genoeg, groenten, fruit en brood is lekker voor erBIJ. Hier drinkt ze met 11 maanden nog zeker 6 a 7 keer. Ook nog nachtvoedingen. Maar ze groeit goed, ontwikkelt zich prima. Dat is het beste bewijs! Je echt niet onzeker laten maken hoor!

3. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.821
    2.679
    113
    Il heb geen bv gegeven, maar kan me wel vinden in het advies van het cb. Heb vanaf 6 maand brood gegeven, en volledige maaltijden. Met 6 a 7 bv blijft er toch weinig ruimte over voor andere maaltijden? Ik vond het al lastig om 3 flesjes en ontbijt, fruit, lunch, tussendoortje en avondeten in één dag te puzzelen. Maar bij bv zal het allemaal wel anders zijn.

Laat je niet gek maken door het cb. Kijk gewoon op de site van borstvoeding.com naar het schema van Stefan Kleintjes, die heeft er meer verstand van.

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.853
    19.221
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je doet het prima hoor. Niks mis mee als mensen al wel meer willen geven, maar met dit dieet krijgt een kind ook alles binnen wat het eerste jaar nodig is!

5. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Mijn zoon is net 7 maand.. Hij krijgt smorgens 1 stuk fruit smiddags een halve boterham en eind van de middag groenten.. Fruit en brood gaat goed maar groenten voor geen meter.. Na zijn vaste voeding, meestal een half uur later, drinkt hij bij mij.. Dus hier ook zeker nog 8 voedingen per dag..

En ach.. Ik heb er geen problemen mee hij ook niet dus we gaan lekker zo door komt vanzelf goed..

6. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    je moet absoluut niets! je mag nu met brood beginnen. gewoon je gevoel volgen en lekker verder gaan zoals je nu bezig bent.

7. Lady7

Lady7 Niet meer actief

gewoon rustig opbouwen :)

gebruik anders de zoekfunctie op t forum is.. er staan heel vaak voedingsschema's op van andere kindjes. Kan je is kijken wat zij allemaal eten :)

Ennuhh er zijn heeeeel veel mama's die het eerste jaar geen vlees geven hoor :)

8. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Hier 'pas' met 9 maanden met vlees vis en ei begonnen. Ik merk dat mijn darmen best moeite hebben met vlees dus vond het vreemd om met 6 maanden in een keer met alles te beginnen. Verder Rapley hier dus pas met 8 a 9 maanden ook echt iets naar binnen zien gaan ;)
    Met 7 maanden begonnen met brood 's ochtends en 's middags met ons mee, als hij toevallig wakker was. Met 9 maanden at hij, jawel, een halve boterham ;) Is helemaal goedgekomen.

9. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    Het CB heeft je een kunstvoedings advies gegeven. Dan zijn 6-8 voedingen inderdaad nog erg veel, maar voor een borstvoedingskindje is dat heel normaal :)

Je MOET inderdaad helemaal niks! Met brood gewoon lekker beginnen met een het aanbieden van een broodkorst, hoeft ook echt niet elke dag. Het worden vanzelf hele boterhammen. En vlees is het eerste jaar echt nog niet nodig. Hier krijgt ze nu af en toen een stukje kip of vis, maar als dat 1x per week is, is het veel!

Je hebt helemaal gelijk, tot 1 jaar zijn de melkvoedingen het aller belangrijkst en is de rest maar voor erbij. Dus je doet het helemaal goed ;)

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je MOET niets. Borst is het belangrijkste voor je kind en 6-8 voedingen is heel normaal. Gewoon kv-advies gekregen, dus: ene oor in, andere oor uit. En als ze volgende keer vragen hoe het eten gaat, dan zeg je gewoon 'goed', ze hoeven geen details te krijgen.

11. AugustusMama

AugustusMama Bekend lid

9 jan 2013
    864
    0
    0
    Veluwe
    Bedankt voor jullie reacties!
    Had al een vermoeden dat het een kv advies was..

Dan ga ik gewoon door op mijn eigen manier. Mijn zoontje ‘past’ namelijk niet in een schema (slaapt weinig en onregelmatig). De manier waarop we het nu doen lijkt goed te werken voor allebei :)

Daarbij, hij groeit goed (is van de -1 lijn naar (bijna) de gemiddelde lijn gegroeid in de afgelopen 3 maanden) en ook zijn ontwikkeling is goed. :)

12. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Zoals de anderen ook al zeiden: gewoon doorgaan zoals je bezig bent, want dat klinkt hartstikke goed!
    Hier op dezelfde manier aangepakt en is helemaal goed gekomen...
    Met 6 maanden begonnen met groenten, na een aantal weken ook fruit gegeven, met 7 maanden gestart met brood en bij 9-10mnd af en toe wat vlees.

13. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Bij mijn dochter zijn we ook lekker rustig begonnen met fruit, groente en daarna brood, als ik soms lees wat andere babytjes eten met bijvoorbeeld 7 maand, pfoe! Mijn dochter at een keer een halve banaan, een klein broodkorstje en een stronk broccoli. Echt geen maaltijden van 200gr ofzo. Ik ben mijn gevoel blijven volgen, gaf haar vlees vanaf een maand of 9, en ze gaf zelf ook goed aan wanneer ze meer wilde of juist genoeg had gehad. Het is echt heel rustig verlopen zo, niet plotseling een borstvoeding eraf en een hele boterham móeten eten. Ze heeft 't helemaal zelf gedaan, eigenlijk.

Dus volg je gevoel en je kind!

14. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Ik snap het cb wel. Na 6 maanden haalt de baby niet meer genoeg voedingssstoffen uit de melk. Ze krijgen dan bijv ijzertekort ed. Snel zal dat denk ik niet gaan maar het is wel belangrijk om ze aan vast voedsel te wennen. Ik zou het wel doen op je eigen temp en niet laten opjagen.
    Sommige kindjes eten idd erg veel. Jouw kindje zit keurig gemiddeld!

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In moedermelk zit voldoende ijzer hoor! Dat is een kv-verhaal.

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.853
    19.221
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #16 tupp, 27 mrt 2013
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2013
    In borstvoeding zit voldoende ijzer, tenzij de moeder er een heel slecht voedingspatroon op zou nahouden. Bovendien is dat ook nog eens de ijzersoort die makkelijker wordt opgenomen dan de ijzer die in kunstvoeding zit.
    Wel is het belangrijk om (beide) ook voldoende vitamine C binnen te krijgen, zodat het ijzer ook goed opgenomen kan worden. Maar ook dat zit wel goed met een gezond voedingspatroon hoor.

17. raspberry

raspberry Niet meer actief

En zelfs met KV kan een kind op zoveel voedingen zitten en prima vast voedsel eten ;) Hier een dame die kleine flesjes drinkt en dus gewoon vaker, en zo is dta met BV ook vaak.
    CB lekker laten kletsen dus, want je kunt een kind toch niet dwingen om te eten en juist door het rustig aan op te bouwen, helpt om het leuk en positief te houden. Best wel gek dat ze voor het jaar het er bijna in willen proppen en na het jaar wordt de boodschap: maak er geen strijd van... :(

18. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat geldt niet voor bv. In principe heeft een kind tot 1 jaar voldoende aan moedermelk. Structureel bijvoeding aanbieden is dan natuurlijk aangeraden, maar het is niet zo dat ze opeens hun ijzer halen uit groenten en niet meer uit bv. Ze halen nog het meest uit de bv.

20. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

23 dec 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Het CB moet je (zoals meestal) gewoon laten kletsen. Maar ik heb altijd begrepen dat je na 6 maanden wel moet gaan bijvoeden, omdat ze dan ook andere voedingsstoffen nodig hebben. BIJvoeden. Dus de borst mag nog steeds zo vaak als je wilt! Hier ging het overigens allemaal vrij vlot: met 6 maanden van de borst af (kind wilde niet meer, jaja, dat kan ook nog), fruit geintroduceerd en een week daarna groente en na 3 weken at de kleine met de pot mee. Had 'ie dat niet getrokken, had ik het natuurlijk rustiger aan gedaan. Gewoon kijken naar je kind, dan komt alles goed.

Deel Deze Pagina