Bijna 6 maand oud en ik heb veel vragen

Discussie in 'Voeding' gestart door cd28, 16 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Ook ik ga mijn onzekerheid hier maar 'ter tafel' gooien :D

Mijn dochter is over 1 week 6 maanden oud. Op dit moment is haar schema als volgt:

ca 7:30 u fles 180+6
    ca 10:30 u fruithapje (half potje)
    ca 11:30 u fles 120 + 4
    ca 15:30 u fles 150 + 5 (drinkt ze niet altijd meer leeg)
    ca 17:30 u groente (half potje)
    ca 19:00 u fles 180 + 6
    ca 22:30 u fles 180 + 6 + rijstepap

Tot vorige week waren al haar flesjes 180 + 6 maar sinds dit weekeind wil ze die hoeveelheid niet meer drinken. Vanmorgen heeft ze ook van de eerste fles ca 30cc laten staan.

Bij het cb zeggen ze dat de laatste fles eraf moet. Dus ze moet naar 4 flessen. Maar dan slaapt ze de nacht nog niet door dus ik wilde dat gaan proberen zodra ze meer voeding krijgt. We hebben de fles al wel iets vervroegd qua tijd.

Wat zouden jullie nu aanraden om als schema te gaan hanteren? Vanaf volgende week mag ze dus opvolgmelk en meer vast voedsel. Daar is ze ook echt wel aan toe.
    Ik heb een kookboek voor kleintjes in huis dus wil, nu ze meer gaat eten, ook zelf voor haar gaan koken. Of ze krijgt gewoon wat wij eten. Maken jullie dit helemaal fijn met een staafmixer of is prakken ook goed? En mag ik haar groenten uit pot geven?
    En bij het cb zeiden ze dat ik haar thee mocht gaan geven. Heeft een baby voorkeur qua smaak ;)? Wat voor hoeveelheden geef je dan? En ze mag dan ook gewoon water?

Hoeveel sliep jullie kleintje op deze leeftijd nog?
    Ik leg haar na de ochtendfles weer in bed tot ca 10:15 uur. Dan gaat ze er om ca 12:00 uur weer in tot ca 14:30 uur. En aan het eind van de middag doet ze nog een dutje van ongeveer 30 minuten.

Een boel vragen, hopelijk kan iemand mij een beetje zekerheid geven of ik het zo wel allemaal goed doe. Ik google me een slag in de rondte om antwoorden te vinden maar ik vind dan weer zoveel verschillende dingen...

Alvast bedankt!

2. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    waarom je zoveel verschillende antwoorden vind? Omdat alle kindjes verschillend zijn! ;)

Als jouw kindje behoefte heeft aan vijf wat kleinere flessen ipv 4 grote, helemaal goed! Juist beter voor de maaginhoud en hersenontwikkeling.

Wij zijn met 6mnd gestart met bijvoeding volgens de rapley methode, dus gewoon stukjes. Tot een jaar is melk de hoofdvoeding, dus ze hoeven er niet veel van binnen te krijgen. Gewoon dat wat je voor jezelf kookt. Ik gaf hem dan een stuk aardappel of een stuk wortel mee. Of tomaat of noem maar op.

Groenten in pot zit volgens mij zout aan toegevoegd, dan kun je beter ingevroren groente nemen.

Over thee: je kunt het beste thee zonder theïne/caffeïne nemen, ik ben fan van de kabouterthee (van merk pyramide). Vind hem zelf ook erg lekker. maar water kun je ook aanbieden hoor. Met zes maand vind ze het vast leuk om uit een beker te drinken, kan ze lekker knoeien en tegelijk oefenen.

Voordeel van water tov diksap en ranja: het is niet erg als ze smeren :)

Slapen: Het ene kind slaapt meer als de andere, ene kind slaapt erder door dan de ander. zolang ze uitgerust is is het goed. Die van mij sliep met 23mnd door en op die leeftijd sliep hij wanneer hij moe was.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als je kindje behoefte heeft aan meer vaste voeding, dan zou ik dat gewoon geven. Zo lang je gezonde dingen geeft, en alles langzaam introduceert, kan dat echt geen kwaad.

Groente uit potten bevat veel zout. Dat zou ik dus echt niet doen. Kies dan eerder voor diepvriesgroenten, die zijn eigenlijk zelfs gezonder dan verse groenten omdat ze meer vitamines bevatten.

4. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Ik herken je onzekerheid wel en het is echt waar je dochtertje gaat het vanzelf aangeven kwa flesjes en eten.
    Wij hebben tot onze zoon 7 mnd was gewoon nr 1 gegeven omdat hij meerdere kleine flesjes dronk.
    Met 7 mnd at hij meer en kreeg brood en toen zijn er flesjes weggevallen.
    Als jij merkt dat ze meer vast voedsel lust zou ik dat gaan geven.
    Kwa eten geven wij geprakt warm eten en ook wat wij eten alleen dan wel zonder zout enz.
    Ik kijk vaak op borstvoeding.com (staat een schema) wat hij al mag eten.
    Hier drinkt hij water uit een flesje want een tuitbeker enz snapt hij niet echt.
    Ga dus vd week kabouterthee halen (bedankt voor de tip!)
    Ieder kindje is anders dus kwa slapen is dat ook zo.
    Mijn zoontje slaapt altijd erg weinig overdag misschien iets van 3 uur.

Oh ja en je moet je avondfles niet stoppen zolang je meisje het wel nodig heeft. Het cb volgt richtlijnen en die vergeten wel eens dat niet elk kindje hetzelfde is.
    Het is even puzzelen maar het komt altijd wel goed.

5. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Bedankt voor jullie reacties.
    Ik ga ik sowieso diepvriesgroenten halen. En dan prakken, het hele fijne eet ze al heel goed dus dan kan ik nu wel een stapje verder gaan. We hebben het heel rustig geïntroduceerd met kleine beetjes. Ze geeft nu echt aan dat ze meer wil. En ze vindt alles even lekker gelukkig :D

Naar die thee ga ik ook op zoek.

Blijft moeilijk zo'n kleintje zonder handleiding :D

Deel Deze Pagina