Hallo dames, Mijn zoontje is bijna 6 maanden en krijgt nog nauwelijks groente of fruit. Met 4 maanden mocht ik van het CB fruit of groente gaan proberen. Hij bleek hier nog niet aan toe, wilde het gewoon echt niet (paar dagen geprobeert). Met 5 maanden weer begonnen, zelfde reactie en wegens een buikgriepje weer gestopt. Nu is hij bijna 6 maanden en ben ik weer gaan proberen, het lijkt nu beter te gaan. Ik merk dat hij toe is aan vast voedsel, wil ook eten als ik wat eet. Nu vraag ik mij af, hij zal 6 maanden zijn eer hij een beetje gewned is aan fruit en een beetje van een lepel wil happen (gaat nu nog erg moeizaam). Is dat niet veel te laat, aangezien vanaf 6 maanden bijvoeding nodig is. Verder krijgt hij nog 5 keer per dag 180 + 6. Wat is jullie ervaring met fruithapjes, gaat dat vaak moeizaam? Op een reunie van de gym zag ik baby's van zijn leeftijd vanalles krijgen, roosvice, liga, glutenvrije koekjes , ik dacht, oei, mijn mannetje krijgt alleen nog maar 5 keer per dag de fles . Hij lijkt er zelf tevereden mee te zijn. Xx Juf
Een baby heeft ook tot 6 maanden niks anders nodig dan melk. Wij zijn pas begonnen met fruit toen Louise 7,5 maand was. Met 6 maanden zijn we begonnen met groente en het wennen ging redelijk snel. Ik denk dat je het gewoon los moet laten, alles lekker op jullie eigen tempo doen en niet kijken naar andere kindjes als in, dat moet mijn kind ook allemaal. Probeer 3 dagen dezelfde smaak te geven (een paar hapjes) en dan een dagje niks extra. Dan weer een ander smaakje voor 3 dagen en weer een rustdagje. Misschien deed je het al zo en anders is dit een tip
Nee hoor, aangeraden wordt om met 6 maanden te beginnen met groente en fruit, dan eten ze echt nog lang niet altijd direct goed. Dat is geen probleem.
Maak je maar geen zorgen hoor Begon ook pas ruim na 6 maanden. Zelf koekje/brood eten duurde nog langer zonder te kokken/stikken. Bij Jay duurde het helemaal lang, hij heeft pas sinds kort ontdekt dat als je kleine hapjes neemt dat je dan niet gaat kokken Met brood heb ik ook rustig aan gedaan. Ik vind die standaardregels erg storend , het maakt heel veel ouders erg onzeker. Groetjes Brez
Hoi dames, Bedankt voor de reacties. Het is waar wat jullie zeggen natuurlijk, bijvoeding wordt pas vanaf 6 maanden aangeraden, het mag evt vanaf 4 maanden. En als mijn mannetje nog genoeg heeft aan de fles is dat natuurlijk prima maar het maakt je inderdaad onzeker als je ziet dat andere kindjes al vanalles eten. @ Brez: wat bijzonder dat jij een drieling hebt zeg! Respect hoor!
Nu men 'gewoon is' om pas rond 5 maand te beginnen met bijvoeden, gaat het gewennen meestal moeizamer. Hoor je van alle kanten. Tja... en hier kom ik weer met m'n verhaal van m'n oudste kinderen die al 21 en 24 zijn, toen begonnen we altijd al met fruit bij 6 weken en groentehap bij 10 weken, toen duurde de gewenning niet zolang, omdat de nog te klein waren om voorkeur te hebben, leek het wel. Maar goed, als ze ouder zijn (5-6 maand), lijkt het of ze zich meer afzetten tegen nieuwe smaakjes en de lepel. Trouwens, als baby's van 5,5 maand al koekjes en roosvicee enzo geven, dat vind ik ook best vroeg. Krijgt Jesse nog niet. Alleen zijn gewone maaltijden.
Hier begonnen met 6 maand met bijvoeden en het heeft zeker wel 6 weken geduurd totdat hij door had dat de groente en fruit zijn honger stilt. Dus toen begon hij pas "echt" te eten. Daarvoor een paar hapjes (als we geluk hadden) Dus gewoon fruit en groente aanbieden en dan komt het vanzelf goed, wanneer hij het doorheeft dan kan je ook eens een ligaatje of iets dergelijks proberen.
Wij zijn begonnen toen Jesper 5,5 maand was en binnen 2 weken at hij hele potjes leeg, dus het hoeft zeker niet zo lang te duren hoor. Hier was hij er ook gewoon aan toe.
De naam zegt het al, het is BIJvoeding. Voeding voor erbij. Natuurlijk gaan ze in de loop van de tijd meer eten en gaat het op een gegeven moment een fles vervangen. Maar bouw het maar op je gemakje op hoor, geen haast maken! Wij zijn ook pas met 6 maanden begonnen, heeft echt wel een tijd geduurd voor ze het in de gaten had, maar ze kan goed eten nu (doet het niet altijd ).
Als je al aangeeft dat jouw ventje er tevreden mee is, dan is het toch prima? Het komt vanzelf wel hoor! Hier zijn we rond de 6 maanden gestart, en ze eet alles heerlijk op.