Over 2 weken moeten we weer naar het CB, en ik voel al aankomen wat ons punt wordt: die avondfles moet er af of in ieder geval kleiner. Ze krijgt helemaal niet zo veel melk meer, maar met 1 jaar wilde ik toch eigenlijk zelf ook wel zo ongeveer die fles afbouwen... Ze krijgt nu 's avonds nog 150 cc opvolgmelk, en heeft dit ook echt nodig. Ze eet namelijk zeer regelmatig (50 % van de keren) geen of heel weinig avondeten. Als ze wel avondeten eet, dan is het ook maar een opscheplepel vol denk ik (groente, aardappel/pasta en soms vlees, bij elkaar zeg maar). Daarna eet ze wel altijd een beetje yoghurt, dat eet ze echt altijd op, maar dit is ook altijd maar 50-100 cc max. Maar goed, een paar hapjes avondeten en een klein laagje yoghurt is niet genoeg om lekker van te gaan slapen!! Ze heeft die fles dus nog echt nodig... Ze eet ook altijd alleen als wij ook eten, en als we op tijd eten. Vanavond waren we laat en aten wij niet mee, en dan hoeven we het bijna niet te proberen (doen we wel, maar heeft dus geen zin...). Zo jammer! Hoe kan ik haar helpen om 's avonds wat beter/meer te eten, zodat ze straks die fles niet meer zo belangrijk vindt? Als ze nu zit te piepen omdat ze honger heeft, houdt ze ook pas op wanneer ze haar fles heeft gehad. Die is dus nog echt belangrijk!
ten eerste moeten, moeten. Jij moet niks he?? En dan heeft het cb gewoon pech. Maar nu als antwoord op je vraag. Ik vond 1 jaar ook een mooie leeftijd om ermee te stoppen, alleen had wel een goede eter. Misschien zou je eens kunnen proberen om haar een lepeltje erbij te geven. Ze zal er nog niet veel mee binnenkrijgen, maar het wordt voor haar misschien wel interessanter. Dan kunnen jullie ondertussen wat naar binnen lepelen. Of een groter stuk van het eten in haar handjes geven. Dat ze niet zonder jullie wil eten vind ik wel logisch hoor, dat wilde meisje hier ook niet. (Ik ook niet trouwens, vind het een gezinsgebeuren) En als ze een keer echt niet wil eten, dan gewoon niks verder, eens kijken wat er gebeurd. Misschien wordt ze helemaal niet wakker.
Misschien de yoghurt ipv als toetje geven wanneer je eigenlijk de fles zou geven en dan een iets grotere portie? Verder zou ik het niet weten, heb namelijk een beetje hetzelfde "probleem"
Ik vind een opscheplepel best veel hoor! Mijn zoontje eet sinds een paar dagen weer, na weken niks. Ja, ik geef nog borstvoeding en op die lege buik kon hij ook geen nacht teren en kwam hij weer rond 4 uur. Sinds vrijdag eet hij weer een paar happen, maar geen opscheplepel! Te vroeg naar bed dan kan mijn ventje ook niet slapen. Als je kindje voor de rest wel goed eet en drinkt, goede luiers maakt, niet ziek is en gelukkig oogt, hoef je je echt geen zorgen dat ze te weinig krijgt hoor! Tel het allemaal maar eens bij elkaar op, dan is het meer dan je denkt!
Idd mischien wat Boefjesmama zegt. Eerst gewoon avond laten eten en dan vlak voor het slapen gaan de yoghurt geven?? We zijn hier sinds een week van de avond fles af omdat het teveel voor mijn zoontje werd en ervan ging overgeven. Als hij laat eet krijgt hij meteen zijn yoghurt en als hij vroeg eet krijgt hij het voor het slapen gaan. En misschien gaat ze als je eenmaal dat ritme hebt ook meer groente eten op den duur. Maar zoals iemand hier al schreef wat MOET?? Als Julia het fijn vind nog een flesje te krijgen makt dat toch niet zo heel veel uit?? Succes
Hai Gentle, Hoeveel melk krijgt ze dan? Is het niet mogelijk om een andere fles eraf te halen als je dat echt graag wilt? CB bepaalt toch niet wat jullie wanneer geven? Als Julia en jij die fles in de avond fijn/handig vinden en het is naar jouw idee teveel melk dan kan er misschien een andere fles vervallen/kleiner worden? Heb je verder wel eens geprobeerd om bijv. 's middags warm eten te geven en 's avonds brood? Ik gil maar wat hoor!
Overigens; Hier met 13 maanden nog gewoon een late avondvoeding hoor, en soms ook nog wel eens een nachtvoeding. CB zegt altijd dat kindjes van Jens' leeftijd die niet meer nodig hebben, mijn reactie is altijd dat Jéns hem wel nodig heeft. Hij is geen dikkerd (gewoon prima) dus ik vind het eigenlijk wel best, als ie maar lekker kan slapen zonder hol gevoel in zijn buikje!
Hier zijn ze zowat 1 jaar nu (wooow echt raar om dit te zeggen , en ik ben echt niet van plan om avondfles af te schaffen nog. Mijn kinderen hebben er nog behoefte aan, en dat vind ik de enige legitieme reden om ermee door te gaan. Ze eten hun avondeten overigens ook prima, alleen krijgen ze geen toetje na het eten, maar een fles vóór het slapengaan. En wat CB gaat roepen zal mij echt een zorg wezen. Gentle, als Julia nog behoefte heeft aan die fles zou ik gewoon mee doorgaan, desnoods het toetje even weglaten of kleiner maken. Als jij zelf wilt stoppen met die fles, kun je het toetje naar later verschuiven zodat ze niet met een lege maag naar bed gaat.
Als ze die fles nodig heeft, dan heeft ze 'm nodig. Veel kinderen eten aan het einde van de dag slechter, omdat ze gewoonweg te moe zijn om nog moeilijk te doen met eten. In dat geval gaan ze vaak meer en beter eten als ze hun warme maaltijd gewoon tussen de middag krijgen.
Ik heb ook al weken gevecht met het eten, alleen de boterham gaat erin en heel veel drinken.meneer wil geen pap, meneer wil geen fruit, meneer wil geen liga..Ik mag blij zijn als ik er 5 happen avondeten of fruit in krijg, in het begin dwong ik hem bijna om te eten maar ben dr echt klaar mee nu, niet eten jammer dan, dan maar wachten tot zijn laatste fles..pff wordt er al weer moe van van de gedachte
Ik vind ook dat jij zelf moet bepalen wat goed voelt! Of dat nu met 1 jaar is, of met 14 maanden..! Maar als je wel wilt gaan afbouwen: gewoon proberen zonder fles. Ze weet natuurlijk ook dat ze die nog kijgt en wil dat graag. Dus gewoon niet meer geven en met een beetje minder naar bed. Kijken of ze het volhoudt en zo niet, of ze het doorkrijgt dat ze dan meer moet gaan eten. Is even wennen, voor jullie beiden! Succes!
Bedankt meiden! Had al even niet meer gekeken, maar jullie hebben wel gelijk. Ik moet misschien wat meer naar haar kijken ipv naar het CB Ze krijgt overdag 2 keer 120 cc met 3 schepjes uit een tuitbeker, dus dat zijn eigenlijk gewoon 2 bekertjes melk bij haar ontbijt en lunch. We gaan nu proberen om haar 3 keer 120/4 te geven. Ze lijkt gedurende de dag soms honger te hebben, en dan bouwen we 's avonds de fles toch iets af. Het lijkt me ook geen probleem om 's avonds nog melk te geven, toch? Genoeg mensen die 's avonds nog lekker een beker warme melk drinken voor ze gaan slapen! Alleen dat het nog zo veel is...
je kunt er toch 1 tuitbeker melk afhalen? tenzij je zelf echt van die laatste fles af wilt? hier krijgt mijn zoontje s ochtends een papfles (met 200cc melk) en voor het slapen gaan 90 of 120cc, ligt eraan of hij goed eet. toetjes geven wij hier niet, omdat ik zuivel tijdens/na het eten zoveel mogelijk wil vermijden. Hij krijgt yoghurt als tussendoortje met fruit of diksap. mijn zoontje eet trouwens de ene keer maar een paar happen, de dag erna bijvoorbeeld weer 200 gram. net hoe zijn pet staat sowieso is voor ons dat laatste flesje echt een rustmomentje voor het slapen gaan. dan gaan we op ons bed liggen en knuffelen en flesje drinken en daarna naar bed. (maar dat doe ik ook een beetje omdat ik geen bv meer geef, ik deed altijd de laatste bv op bed)
trouwens, schijt aan het cb! als ze volgende maand bij mij beginnen zal ik ze heel duidelijk maken dat ik wel weet wat goed en fijn is voor hem en dat ik het zelf bepaal.
Gewoon nog lekker blijven geven hoor, die avondvoeding! Waarom wil je er zelf ook vanaf, of komt dat door wat het cb zegt? Is toch juist nog even een heerlijk moment zo'n met z'n tweetjes en als ze het nodig heeft, is het nodig! Eva heeft tot 14 maanden een laatste (borst)voeding gehad, ze dronk volgens mij niet zoveel meer de laatste maand en had het waarschijnlijk ook helemaal niet meer nodig, maar het was gewoon een fijn en gezellig moment en een beetje extra melk kan echt geen kwaad, zeker aangezien Julia niet bepaald de dikste is
ik zou eigenlijk geen reden weten waarom een kind niet wat mag drinken voor het slapengaan????? Wij volwassene drinken toch s'avonds ook wat. Mijn oudste heeft nog een tijd lang peutermelk gedronken geen fles maar een bekertje. En nu drinkt hij vlak voor het slapen een beker yogi. Volgens het cb prima en anders hebben ze gewoon pech.
Hier krijgt ze gewoon nog een fles voor ze gaat slapen, indd een lekker rustmomentje, ze wordt er lekker loom en slaperig van. En ze vindt het lekker. Mijn zoontje heeft tot hij zelf aangaf dat hij niet meer wilde, melk gekregen voor het slapen gaan. Denk dat hij toen bijna of net 2 jaar was.