Hi verloskundige. Ik heb 2 vraagjes, hoop dat jij me antwoord kan geven. 1. Ik was op controle bij de vk en daar bleek dat de uitslag van mn ijzer aangaf dat deze erg laag was( heb het papier nu niet bij me maar dacht iets van 6). Dat verbaasde haar gezien ik aan het begin van mn zwangerschap een heel mooi hoog ijzergehalte had van 8,7 meen ik. Nu is dat een enorme daling. Ik heb daar voor wat meegekregen van de apotheek(bruistabletten). Dit zou me als het goed is ook wat fitter en minder moe moeten maken zei ze. Ik dacht zelf dat ik me zo voelde vanwege einde zwangerschap en omdat ik nog een peutertje heb rondrennen. Nu vroeg ik me af, wat kan zo'n daling nou veroorzaakt hebben en gaat je ijzer altijd weer omhoog met die tabletten? 2.Mn stoelgang is erg veranderd sinds ik zwanger ben. Van 3x per dag ging ik na eens in de 2-3 dagen. Nu heb ik begrepen dat dat normaal is. Maar sinds 2 dagen moet ik wel 6-8 x per dag naar de wc voor de grote boodschap, en heel snel ook zo voelt het. Het is wel normale ontlasting, geen diaree ofzo. Voelt aan alsof ik buikloop krijg, zo'n zeurderig gevoel. Wat kan dat zijn, is dat normaal rond deze termijn? Mn voeding is niet veranderd en ook gebruik ik geen producen die de darmen prikkelen ofzo. Ik hoor graag van je. Alvast bedankt!
hoi je ijzergehalte daalt omdat je bloed is verdund. Je lichaam maakt in de zwangerschap een liter bloed extra, daardoor verdunt je bloed en dalen de waardes van ijzer. Dat geeft niet. Alleen moet het niet teveel dalen, want dan heb je te weinig buffer. Echt moe kun je niet zijn van een Hb van 6, je bent toch eerder vermoeid door de zwangerschap zelf. Met die bruistabletten zal je ijzer zeker weer stijgen. Neem daarnaast donkerbruin brood, appelstroop, groene groenten en vlees. Je mag ook floradix nemen of roosvicee ferro, naast de bruistabletten. Je stoelgang verandert vaak in de zwangerschap, door de hormonen. 6-8 keer per dag is wel erg veel, dan denk ik inderdaad aan een buikgriep. Zal wel weer overgaan. Mirjam