bijna 6maanden en nog 5flessen

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door dorisn, 1 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Ik merk dat ik een beetje onzeker wordt van alle schema`s van mensen en adviezen over voeding.
    Waar mijn oudste 2 heel makkelijk waren met de voeding is Yoshua wat ingewikkelder. hij doet het heel goed, maar bij hem is niks simpel en standaard en de schema`s die je overal als voorbeeld ziet kloppen bij hem voor geen meter.

Ons schema is nu ongeveer zo
    6.00 160+5 en wat rijstebloem
    tussen 9.00 en 10.00 160+5
    12.00 groente (waar meneer nog niet heel veel van moet weten)
    13.00 160+5 (daarna slapen)
    15.30 fruit (dat gaat er wel goed in)
    17.00 190+6
    20.30 190+6

Afgezien van zn slaapje na de fles van 13.00 (die tot ongeveer 15.00 duurt) slaapt hij tussendoor vaak meerdere keren ongeveer 30min.

Nu heb ik laatst ergens gehoord dat ik nog op nr1 voeding moet blijven tot hij minder dan 500cc (?) per dag drinkt? Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij meer groente gaat eten en dus minder flessen kan krijgen? Hij heeft deze hoeveelheid voeding echt nodig omdat hij anders snachts veel wakker is en dan dus een nachtvoeding wil. (niet dat dat een heel groot probleem is, maar ik ben blij dat ik na bijna een half jaar af en toe door mag slapen en anders alleen zn speen hoef te geven)

oja, meer per fles gaat niet omdat onze ervaring is dat hij dan meer spuugt en vaker de hik heeft en meer last heeft van maagzuur. of toch proberen in de hoop dat het nu wel gaat en dan naar 4flessen? en hoe kunnen we het dan verdelen?

sorry voor het lange verhaal, maar kom er even niet uit.

2. Joiedevivre

Joiedevivre Bekend lid

1 aug 2014
    717
    0
    0
    Hoi dorisn,

Lastig he, die voedingsschema's en wat wel en niet zou moeten. Mijn dochters gingen bij 6,5 maand ongeveer over op 4 flessen, toen lieten we de laatste fles vallen. Maar het ligt denk ik helemaal aan je kindje, wanneer die eraan toe is.

Ik dacht altijd dat het max 800cc was als je overging op nr. 2? Omdat ze van nr. 1 max 1000cc per dag mogen en van nr. 2 max 800cc per dag. (en uiteraard pas vanaf 6 maanden).

Hoe lang ben je al bezig met groenten? Als je bijv de fles tussen 9 en 10 net een schepje minder doet, eet hij dan wel meer groenten?

3. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

22 jul 2014
    358
    0
    16
    Ik vind eerlijk gezegd het een heel normaal schema voor een baby van nog net geen 6 maanden.
    Je zoontje is er gelukkig mee dus waarom zou je het veranderen.
    De schema's die er zijn zijn standaarden. Sommige baby's doen het daar goed op maar de meesten niet.
    Hier een pleegkindje in huis van 8 maanden die krijgt ook nog steeds 5 flessen van tussen de 120 en 150 ml.
    Ook krijgt ze nog een avondfles om 23 uur.

Volgens het CB is dit niet oké en zou ze al lang op 3 flessen van 180 ml moeten zitten.
    Ze wil niet zo veel in één keer en ga het ook niet proberen.
    Daarnaast eet ze ook al wel kleine hoeveelheidjes groenten/fruit en brood. Maar dat is gewoon nog niet zo veel.
    Ze gaat prima zo. Groeit goed en is helemaal happy op deze manier.
    Kleine porties aanbieden en zelf laten bepalen wanneer vol vol is is een babyvriendelijke manier van voeden of je nu borst of flesvoeding geweest.

Opvolgmelk kun je gaan geven als je baby minder dan 800 ml per dag aan melk drinkt. Dit ivm hogere eiwitconcentraties en hoger ijzergehalte.
    Je kunt er ook gewoon voor kiezen om helemaal niet over te stappen op nummer 2. Hier gebruik ik gewoon nummer 1 voeding.
    Opvolgmelk is echt niet nodig wat ze ook zeggen.

Dus niet onzeker worden laat je leiden door wat je zoon aangeeft. Hij vind het prima zo dus als ik jou was zou ik er niets aan veranderen totdat hij gewoon meer vast voedsel gaat eten.

4. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Dank jullie voor de reacties.
    Mijn oudste 2 dronken "volgens het boekje" en gingen kregen met 4maanden bijvoeding en dat ging al snel heel goed en toen gingen we weer verder "volgens het boekje"
    Bij Yoshua begonnen met bijvoeding toen hij ruim 4,5maanden was, maar we merken dat hij er heel erg aan moet wennen. Hij heeft geen last van de voeding die we hem geven, maar het eten zelf moet hij echt leren.
    We bieden hem (zelf gemaakte) groente en fruit hapjes aan. Als hij maar weinig groente op heeft tussen de middag geven we hem als wij `s avonds warm eten nog een beetje, zodat hij misschien sneller de smaken en structuur gaat waarderen.
    Zoete aardappel en wortel en tot nu toe het enige wat hij echt lekker vind. Bruine bonen, bloemkool en courgette eet hij (nog) erg slecht.

De wijkverpleegkundige die ik heb bij het cb heeft tot nu toe geen commentaar op de hoeveelheid. de arts die ik had (krijg volgende week een ander gelukkig) die was heel tegenstrijdig en als het aan haar lag zat hij nu al op 3flessen, die begon met 3maanden al over flessen afbouwen en rijstebloem geven.

5. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Oh hier zag het er ongeveer net zo uit en vlak voor je ten einde raad denkt: mijn kind gaat nooit eten en blijft altijd een flesje drinken verandert er wat.
    Een broodje werd lekker. Er ging iets meer fruit in een ineens at ze meer dan 4 mini happen groente.
    Heel langzaam verdween de fles van 9 uur. Want de fruithap kwam daarvoor in de plaats en toen zat ik op 4 flesjes.
    Tot een maand terug bleef dit zo. Daarna verviel haar 16 uur fles door een tussendoortje met wat water of thee. Dit tussendoortje was een broodkorst, soepstengel of stukje rijstwafel en soms een restant van haar fruithapje.

Nu probeer ik de ochtendfles te minderen (120+4) en krijgt ze er een boterham bij. Ineens lukt dit. Vorige maand echt nog niet dus tja.... Ik maak me echt geen zorgen meer!
    Het komt vanzelf! Geloof dat je kind prima aanvoelt wanneer het tijd is!

Het cb heeft daar echt nooit moeilijk overgedaan bij mij.

6. MamavC

MamavC Niet meer actief

Ik zat toen ook nog op 5 flessen hoor, komt vanzelf goed :)

7. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Hier soortgelijk. Vannacht heeft hij voor het eerst zonder nachtfles gedaan. Zijn eerste en laatste fles zijn net rijstebloem en hij krijgt ook nog eens fruit en groente.. en dan dus ook 9 van de 10 keer 5 flessen :p. De flessen zijn 180cc+6 scheppen. ik zie wel wanneer hij er eentje weg gaat laten, zal wel gebeuren als hij er aan toe is. Hij regelt zichzelf zo elke keer. Duurt het langer dan 6 maanden dan blijft hij bij nr. 1 voeding tot hij er aan toe is.

Ik zou dan ook niet teveel rommelen, als hij zich hier lekker bij voelt dan is dit gewoon zijn schema. Die algemene adviezen maken iedereen onzeker terwijl kinderen niet algemeen zijn, ze zijn zichzelf. Dit is waar hij zich nu lekker bij voelt, misschien is het volgende week ineens anders en ben je zo onzeker geweest terwijl het zo kan veranderen.

Deel Deze Pagina