Te lage HB (bij zwangeren die weinig vlees eten)

Discussie in 'Gezondheid' gestart door LW85, 26 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Mijn schoonzusje is zwanger (van tweede kindje). Ze heeft een ijzertekort. De verloskundige raadt haar aan tabletten te nemen. Nou is het is het zo dat ze maximaal 2 dagen in de week wat vlees eet (minimale hoeveelheid) en daar geen vervangers voor eet (geen extra eieren, tofu of vis oid). Zou alleen suplementen dan echt genoeg zijn?
    Haar zoontje krijgt ook maximaal 2 dagen in de week vlees (afgemeten) en is ook te klein en te licht..

    Ik vraag me af of ze niet iets aan haar eetgewoontes moet veranderen. Ik heb van mezelf een laag ijzergehalte en tijdens de zwangerschap van mijn tweeling zat ik veel te laag, zelfs met gewoon vlees, ijzerrijke voedingsmiddelen en supplementen kwam ik niet aan genoeg ijzer..
     
  2. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    Ik eet al jaren geen vlees en slik daarom een goed supplement (van Solgar). Maar ijzer zit ook in bijvoorbeeld groenten, bonen en granen, hè. Mijn Hb is tijdens de zwangerschap altijd perfect geweest. Je schoonzus hoeft echt niet meer vlees te gaan eten als ze dat niet wil, maar ze moet sowieso wel aan haar eiwitten komen (vooral tijdens de zwangerschap is dat belangrijk!) en als haar Hb te laag is, dan zou ik wel gaan supplementeren, ja. Maar ook kijken naar waar ze verder ijzer vandaan kan halen. Een beetje googelen en ze heeft zo een lijstje met vegetarische producten! :)
     
    Evanesco vindt dit leuk.
  3. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik zit altijd heel hoog door spinaziesmoothies. Verloskundigen waren altijd helemaal verbaasd door de hoogte (tegen de 9).

    Mijn recept: melk (of water) + sinaasappelsap + grote hand (evt in porties bevroren) spinazie. Dit goed blenden, daarna 1 banaan + flink wat bevroren frambozen / blauwe bessen oid uit zo’n pak uit het vriesvak. Lekker en ijzerrijk :)
     
    nizzie86 en Elena22 vinden dit leuk.
  4. MaritS

    MaritS Actief lid

    5 dec 2015
    469
    398
    63
    Ik eet geen vlees en vis en weinig ei, en vervang nauwelijk, ben 23 weken zwanger en heb geen tekorten (slik normale prenatale supplementen).
    In principe haal je ruim voldoende ijzer uit groente en fruit. Ze zou tabletten kunnen aanvullen met rood vicee ferro. En als t niet werkt misschien injecties. Meer dan twee keer per week vlees lijkt me heel onnodig.

    Ik praat nu overigens voor mezelf. Zoontje eet vlees en vis bij de gastouder.
     
  5. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Wat voor injecties bedoel je? Ik ken ze niet.
     
  6. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    Afhankelijk van de rest van haar voedingspatroon. IJzer zit ook in groene groentes, noten, etc. Als ze dat wel goed en regelmatig eet kan het best op te krikken zijn met een supplement ernaast.

    Voor haar zoontje sprekend, is hij echt veel te klein of licht of gewoon klein en licht? Wij hebben een neefje die echt veel te klein en licht is doordat zijn moeder hem bepaalde voedingsstoffen en -groepen ontzegd omdat ze er dan weer dingen over heeft gelezen maar mijn eigen zoontje is ook klein en licht maar niet te. Die krijgt gewoon alles maar dat is zijn bouw. Wees dus voorzichtig met aannames tenzij je echt weet dat hij tekort wordt gedaan maar probeer het dan eens met haar te bespreken.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  7. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Hier sluit ik me bij aan.
    Ijzertekort tijdens de zwangerschap heeft echt de grote meerderheid van de vrouwen, ongeacht het dieet. Het zegt dus weinig over haar ijzerinname anders.
    En ook zoontje kan prima genoeg ijzer krijgen uit andere zaken en gewoon zo gebouwd zijn (zie boven).

    Je kunt misschien een keer oprecht aan haar vragen (los van zwangerschap) of ze weet hoe het ervoor staat. Maar ik zou ook voorzichtig zijn met aannames in deze.

    Die bestaan ook niet. Maar er bestaat Ferinject - een infuus met ijzer. Dat zal hier wel bedoeld worden :)
    Geven we trouwens liever niet, maarja is soms echt nodig. Veel mensen die toch wel ernstige allergische reacties krijgen tijdens toediening.
     
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Waarom zouden tabletten niet werken?

    Ik eet al 25 jaar vegetarisch. Tot mijn zwangerschappen had ik geen ijzertekort, tijdens de zwangerschappen wel, maar dat was met Floradix prima op te vangen tot een acceptabel niveau. Sinds een jaar of twee heb ik een continu tekort, maar tabletten helpen daar uitstekend bij.

    En mbt zoontje: er zijn ook ‘gewoon’ kleine en lichte kinderen. Mijn jongste dochter eet gewoon vlees (vis lust ze niet), maar zij is ook niet groot en zwaar ed.
     
  9. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.858
    7.805
    113
    Amsterdam
    Ze heeft denk ik geen ijzer tekort maar een laag hb. En helaas dat hoort ook bij de zwangerschap, maar hoe laag is het? Je kan wel ijzerpreparaten nemen echter is dat symptoombestrijding deels. Je hb daalt omdat je een groter bloedcirculatie krijgt je verdund als ware je bloed. Ik zat helaas nu met 11 weken ook al op 7.4 en krijg met 30 weken nog een keer bloedafname en hij moet dan boven de 6.3 zijn.
    Advies is idd extra ijzer rijke groente etc, vlees hoeft daar niet veel aan toe te voegen.
     
  10. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    Ik eet al 30 jaar geen vlees en eet algemeen gezond, maar tel geen macro's of micro's. Heb wat onregelmatig vitamines geslikt. Mijn hb was altijd goed en ik heb twee blakende zevenponders op de wereld gezet.
     
    Evanesco vindt dit leuk.
  11. Daria1988

    Daria1988 Actief lid

    9 jul 2015
    130
    15
    18
    NULL
    NULL
    Oprechte vraag, waarom neem je in twijfel wat een arts of verloskundige je schoonzus heeft aangeraden en waarom oordeel je over haar eetpatroon? Ik ben al jaren vegetarier en heb twee gezonde kinderen op aarde gezet met prima HB waardes. Je zegt dat je zelf vlees at en een laag HB.. dat geeft toch al antwoord op je vraag?
     
    AvdY, Evanesco en nizzie86 vinden dit leuk.
  12. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Precies mijn gedachte.

    Is dit een vraag van je schoonzus zelf? Het voelt een beetje veroordelend.
     
  13. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Ik eet ook vegetarisch, en niet altijd met extra vervangende spullen en voedingssupplementen. Mijn ijzer, vitamine B12 en Hb waren prima in de zwangerschap.
    Dus waarom zou het van haar dieet moeten komen? Ze is zwanger, reden genoeg voor een lager Hb.
     

Deel Deze Pagina