het valt mij op....

Discussion in 'Voeding' started by oxbow, Sep 24, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. oxbow

oxbow Niet meer actief

Wat mij op valt is dat veel baby's hier met 6 maanden 's morgens fruit, en 's avonds aardappelen en groenten krijgen.
    Sommige ook tussen de middag al brood.

Zelf heb ik mijn kinderen altijd pas vanaf 6 maanden bijvoeding gegeven en ben heel rustig begonnen met 3 dagen van een bepaalde groenten of fruit soort en dat zo langzaam aan opgebouwd.
    Brood kregen ze hier pas rond de 8 maanden voor het eerst.

De hoofdvoeding was en is ook bij onze jongste nog steeds de bv en hij krijgt 's avonds groenten als wij eten en ik ben echt nog bezig met zoveel dagen die groenten en dan de volgende.

Ben ik dan zo verkeerd bezig?Of gaan de meeste hier zo snel met bijvoeding? als ik dit hier zo lees moet hij al veel meer krijgen dan dat hij nu krijgt.

2. Cammy

Cammy Fanatiek lid

Feb 24, 2014
    1,905
    2
    38
    Je bent helemaal niet verkeerd bezig hoor! Diegenen die al op zo'n eetschema zitten zijn gewoon vroeger begonnen met bijvoeden. Vanaf 4 maanden mag je bijvoeden, vanaf 6 maanden hebben ze het nodig. Wij zijn ook vroeg begonnen met 4 maanden. Onze zoon was een hongerlapje en was er gewoon heel erg aan toe. Dus ja dan is het logisch dat toen hij 6 maanden was al een stuk verder was dan jouw kindje nu. Maar het verschilt dus per kind en ouder. Het is maar net waar je voor kiest. Gewoon lekker doorgaan waar je mee bezig bent dus;)

3. gusto

gusto Niet meer actief

Het ligt er aan wanneer je begint, denk ik. Sommigen starten al vanaf 4 maanden met bijvoeding, en dan is het kind waarschijnlijk eerder 'toe' aan meer en uitgebreider eten zoals aardappels en brood.
    Als je vanaf 6 maanden start is dit automatisch later, ze hebben toch even een aanloop nodig in het wennen aan vaste voeding.

Verkeerd bezig is niemand denk ik, ik ga er vanuit dat iedere moeder naar haar kindje kijkt en het wel/niet bijvoeden daar op aanpast.

4. oxbow

oxbow Niet meer actief

Onze zoon was er met 4 maanden eigenlijk al wel aan toe, maar ik ben eigenwijs en wilde niet eerder dan 6 maanden beginnen ook ivm zijn klachten werd het aangeraden.
    Alleen ik merk wel dat hij er wel aan toe is om verder te gaan.

Zelf dacht ik altijd dat ze pas brood vanaf een maand of 8 mochten, maar dat zal ik altijd wel verkeerd in mijn hoofd gehad hebben.
    Moet eerlijk zeggen dat ik hem laatst een brood korst gegeven heb omdat hij alles uit mijn bord graaide.

Maar ivm allergie ben ik gewoon erg voorzichtig en als ik dat dan hier lees dan denk ik wel, volgens mij ben ik mijn kind aan het uithongeren (grapje hoor hij krijgt nog om de 3 uur bv)

5. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Als baby at ik met 4mnd al fruit of brood erbij. Mijn moeder zei dat ze in eerste instantie ook dacht dat dat later zou worden, maar dat ik veranderde in een hongerige spreeuw als zij een appel of boterham zat te eten. En dat ik geen genoegen nam met melk.

Geen idee of mijn zoon op mij gaat lijken :D

6. lievemommy10

lievemommy10 Fanatiek lid

May 13, 2013
    1,009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Nee hoor je doet het juist heel goed zo. Zeker wanneer er allergie speelt kun je beter pas met 6mnd beginnen, daar ben ik sowieso een voorstander van vanwege de ontwikkeling van de darmpjes.

Brood vanaf 8 mnd wordt ook vaak wel aangeraden ivm de gluten!

Zelf had mijn dochter een kma, en ben daarom ook heerl rustig begonnen met het opbouwen van vast voedsel. Lijkt erg op hoe jij het doet.
    Ook de verschillende soorten rustig opbouwen en als je voor het eerst iets nieuws geeft een aantal dagen herhalen om een eventuele reactie te kunnen herkennen.
    Vlees kwam hier er ook bij na 8 a 9 mnd bij, begonnen met kip en kalkoen en daarna rund. Varken pas na haar 1e jaar...

Rustig opbouwen geeft de darmen de tijd om aan vast voedsel te wennen en zeker wanneer er allergieën spelen is dat erg belangrijk! Tot de 1e verjaardag blijft melk inderdaad de hoofdvoeding.

7. Cheryl86

Cheryl86 Actief lid

Feb 21, 2014
    314
    0
    0
    Ik ben afgelopen donderdag begonnen met bijvoeding, 1 dag voor ze 6 maanden werd, en ze eet nog bijna niks hoor. Aardappelpuree gaat nog het beste maar voor de rest eet ze mss net 2/3 babylepeltjes leeg. En dan alleen maar gepureerd en aangelengd met water. Ben ongeveer net zo aan het doen als jou, ik probeer meerdere dagen hetzelfde te geven, en ze krijgt nu alleen groente, fruit over week of mss 2 pas. Brood geef ik echt nog niet. Ze heeft koemelkeiwitallergie en allergieën komen ook veel in de familie voor dus ben zowiezo heel voorzichtig met wat ik geef en daarom nu pas begonnen. En heb het idee dat ze er zelfs nu nog niet aan toe is, dus echt begonnen vanwege haar leeftijd.
    Niet gek natuurlijk dat ze wat tijd nodig hebben om te wennen en de 1 is wat sneller dan de ander.

8. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Ik ben begonnen met 4 mnd. Mijn. Vent was geen melkkind en ik frustreerde me enorm over het weinige wat hij binnenkreeg. Gewoon ook rustig opgebouwd met kleine beetjes en een paar dagen hetzelfde. Paar maandjes later brood toegevoegd. Overigens wel heel lang potjes gegeven omdat ik bang was dat het anders niet goed zou zijn of iets wat hij niet mocht.
    Merkte dat hij er ook echt aan toe was om echt te eten ipv melk. Flessen zijn ook best snel afgebouwd rn sinds 11 mnd er helemaal uit.

9. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Ligt aan je kind. Eva was er aan toe (we zijn begonnen op bijna 5 maanden) en ze eet werkelijk alles. Ben nog niets tegengekomen wat niet in dat mondje ging, zelfs het halve mandarijntje van vorige week werd met veel enthousiasme ontvangen :)

We zijn zelfs begonnen al met de pot mee eten af en toe, en dat gaat ook wonderbaarlijk goed, eet zelfs ook al van een eigen bordje met haar handjes.

Dus nee, je doet het niet fout, je kind wat er dus blijkbaar nog niet aan toe ...;)

10. Marloes89

Marloes89 Actief lid

Sep 13, 2013
    235
    0
    0
    Thuiszorg
    Almelo, Overijssel
    Hier ook fruit brood en aardappel met groente. Maar ook begonnen met 4 maand

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,819
    5,954
    113
    Female
    Nee joh, je doet het prima!
    6 maanden exclusief borstvoeding...helemaal goed! :)

12. Kimbolini

Kimbolini Actief lid

Jun 4, 2014
    111
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wij zijn begonnen rond de 6 maanden. En nu pas begint ze een beetje te eten. Maar brood en aardappelen doet ze ook niet echt iets mee. Komt vanzelf wel. Gewoon je eigen gevoel aanhouden dan komt alles goed. Uiteindelijk eten alle kinderen toch als ze 5 jaaroud zijn.

13. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

Dec 6, 2010
    1,104
    29
    48
    Volmondig eens! Al 2 kindjes waarmee ik het zo gedaan heb, en ook zoontje gaat nog een kleine 5mnd moeten wachten op wat meer culinaire variatie :D

14. Boommm

Boommm Niet meer actief

Hier heeft ze 5 maanden exclusief flesvoeding gehad :) daarna zijn we begonnen met fruit en groente introduceren. Vond ze erg lekker. Pas rond 7 maanden zijn we er ook brood bij gaan geven.
    Maar denk dat bijna geen enkele ouder het verkeerd doet. Ieder kiest voor zijn kind wat zij het beste vindt!

15. tuc

tuc Niet meer actief

ik weet niet waar je dat vandaan hebt...maar dat klopt echt niet! Het algemene advies is niet voor 6 maanden gluten aanbieden.

Maar als je je wat meer in gluten verdiept kom je vooraanstaand scandinavisch onderzoek tegen waarin bewezen wordt dat gluten NA 6 maanden maar VOOR 7 maanden aangeboden moeten worden ivm het hogere risico op coeliakie e.d. als je juist te lang wacht. Ik verwacht dat het niet erg lang duurt tot dit algemeen geadviseerd gaat worden overal.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Ts hier ook "pas" met 6 maanden begonnen. Rapley maar dat ging vrij snel goed
    Rustig opgebouwd.

17. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,553
    3,057
    113
    Hier met 4mnd gecorrigeerd begonnen met groente, 1,5 week later fruit erbij.
    Hij is zo ontzettend hongerig, zit al aan max flesvoeding en was daar niet meer tevreden mee.
    hij is altijd al een honger lap geweest en in overleg met cb begonnen met bijvoeding.

18. lievemommy10

lievemommy10 Fanatiek lid

May 13, 2013
    1,009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Het onderzoek dat jij noemt ken ik niet.
    Maar omdat mijn dochter zware kma had heb ik de bijvoeding heel rustig aan gedaan. Met 6 mnd eerst wat rijstebloem in de bv als pap, na 2 weken eerst groenten en steeds 3 a 4 dagen achter elkaar dezelfde soort (behalve nitraatrijke groenten) toen de gangbare groenten hadden gehad pas fruit op dezelfde manier. Zoveel ging er ook echt nog niet in hoor... Belangrijkste voeding was echt de bv nog en de rest echt BIJvoeding 1x per dag.
    Als je het zo rustig opbouwt dan kom je niet zo snel bij brood, dat is veel zwaarder verteerbaar als groenten en fruit.

Ze was misschien 7,5 mnd toen ze voor het eerst een broodkorstje kreeg. Het blijft altijd het belangrijkste om naar je kindje te gaan. Ik vond het erg belangrijk om het rustig aan te doen.
    Ik heb vooral Stefan Kleintjes aangehouden.

19. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Hier 2 kindjes met 6 maanden begonnen met bijvoeden, beide ook rustig en voorzichtig. (Overigens voornamelijk beide fv gehad)
    Als je rustig opbouwt en je pakt 3 a 4 groenten en dan pas fruit, ben je al zo 2 weken verder voor je aan fruit begint (ik nam vaak een rust dag ertussen). Dus ben je na 1 maand zover dat je 3 a 4 groente soorten en ook pas 3 a 4 fruitsoorten hebt. Daarna gaf ik pas brood.

Als je met 4 maanden begint heb je met 6 maanden al diverse fruit en groentesoorten uitgeprobeerd. Als je met 6 maanden begint niet.

Maar kijk eens naar alle 1 jarige, hoeveel verschil zit daar nog tussen? Even de kindjes met allergie etc uitgezonderd.
    Ook wat ze wel of niet lusten zit denk ik weinig verschil in, dat is meer wat ze gewend zijn om te krijgen.

20. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier ook gestart met 6 mnd. Na 2 weken fruit erbij. Broodkorst ook om aan gluten te wennen en met 7 mnd boterham.
    Vanaf 8 mnd pasta etc.

Share This Page