Hallo dames, Iedere keer zeg ik tegen mezelf....niet druk maken komt allemaal helemaal goed. Maar toch bekruipt me het gevoel dat het niet helemaal klopt. Ze is onze tweede dochtertje, maar echt woordjes spreekt ze nog niet. Ijs, jas, Bumba misschien nog 2 woordjes en thats it. Als deze woordjes zegt is het ook nog slecht verstaanbaar. Binnekort hebben we een gehoortest (om uit te sluiten, mmm merk steeds meer dat het daar niet aan licht). We staan ook op de logopedist voor haar. Maar er bekruipt me het gevoel...het komt toch wel goed? Wie heeft hier ervaring mee en is het uiteindelijk goed gekomen Thanks!
Mijn zoontje zei afgelopen september voor t eerst mamma. Dat heel lang volgehouden en sinds twee maanden ontwikkelt ie zich erg snel. Hij praat nu in 4 woords zinnen. De uitspraak is nog niet zoals het hoort, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit goed komt. We hebben logopedie geprobeerd, maar dat was geen succes. Wel oefenen we veel met alle tips die we hebben gekregen. Echt, het kan ineens heel hard gaan.
Kan even duren en verschillen per kind. Mijn dochtertje kon al heel vroeg praten, vandaar dat het verschil met mijn zoontje bij mij meer opviel, die zei echt maar een paar woordjes. Maar kort na zijn tweede verjaardag ging het heel snel, opeens zong hij hele liedjes, noem maar op. Heb me overigens nooit zorgen gemaakt, ik merkte dat hij prima luisterde en alles begreep. Zat ook allemaal in zijn hoofd hoor, alleen duurde het even voor het er uit kwam. Als ik zou merken dat ik geen reactie kreeg of hij echt niet zou luisteren, dan zou ik me meer zorgen gaan maken. Anders even bij het CB informeren. Oh ja, Albert Einstein ging ook pas op zijn derde praten .
Zoontje van mijn vriendin zei met 2 jaar nog helemaal niks. Hij is nu ruim 2,5 jr en van lieverlee gaat hij nu iets zeggen. Je hebt soms echt late praters erbij zitten. Geen zorgen maken. Er komt een tijd dat je vraagt of ze aub haar mond wilt houden.
Mijn dochtertje is ook een late prater. Ze zegt wel iets meer woordjes dan jouw dochtertje, maar dat is ook pas sinds kort. Het is een enorm verschil met de oudste, die kon op die leeftijd al dingen als 'consultatiebureau' zeggen Echt zorgen maak ik me nog niet, omdat het de laatste maand echt wel begint te ontwikkelen. Ik was zelf ook vrij laat. Ik geloof dat het ineens kwam en na 2 maanden kon ik goed praten (liep ik weer op schema ) Overigens betekent dit niet dat ze niks zegt, ze kletst de oren van je kop, zingt de hele dag. Het is alleen onverstaanbaar
Mijn zoontje is van begin april 2011 en zegt ook nog bijna niks. Ik denk steeds vaker 'wanneer begin je nou een beetje te praten' Dochtertje van een vriendin van dezelfde leeftijd zegt al veel meer! Ik probeer me er geen zorgen over te maken maar stiekem hoop ik wel dat zijn woordenschat snel groter wordt dan mama, bumba, ja, nee, op en klaar
Ik denk dat je nooit zo naar anderen moet kijken. Ja, ik weet ook dat het lastig is, maar sommige kinderen zijn sneller met het een en anderen sneller met iets anders. De dochter van een vriendin van mij is 6 weken ouder dan mijn jongste en die had rond haar eerste jaar al een woordenschat van zo'n 20 woorden. Nou, toen zei hij niets. En een maand terug zei ze "Sinterklaas'. Ik wist niet wat ik hoorde. Sinds een paar maanden zegt mijn zoontje mama en papa, en 'moe' als je een koe aanwijst. Dat is het wel ongeveer. Pas sinds een week maakt hij wat gevarieerde geluiden. Bij mijn oudste was het net zo. Die zei ook bijna niets. Toen hij ruim anderhalf was begon hij eindelijk wat meer te praten, maar nog niets vergeleken bij anderen (mama papa ja boe paaat (paard) - dat soort werk). Rond z'n tweede werd het iets meer: tweewoordige zinnen. En nu...? Een paar maanden geleden hadden we een intake op school en toen zei de juf: hij is wel talig he? Wat heeft ie een enorme woordenschat. Met andere woorden: het komt echt goed, heus! En als er echt iets mis is, had je dat ook wel aan andere dingen gemerkt. Een andere vriendin van mij heeft een zoontje met autisme. Die praatte helemaal niet rond zijn tweede. Maar die schreeuwde wel, luisterde niet, had allerlei gedragsproblemen. Zij wist eigenlijk wel dat er iets niet in de haak was, en dat het spreken maar een klein deel daarvan was. Sterkte! Komt goed!
zoon 3jr praat thuis volop maar buiten het huis zeer weinig woorden/zinnen, zijn eigen naam heeft hij nog nooit gezegt.
is het alleen het praten dat je zorgen baart of ook nog andere dingen? Je start iig goed ja. Gehoortest en logo. Ik zou dat afwachten. Ze word net 2 jaar ja. Kan nog alle kanten op. Hier een zwaar autistische zoon van bijna 3 jaar die geen woord zegt. Maar bij hem zijn er meer dingen aan de hand natuurlijk dan niet praten. Mijn gevoel zei al heel vroeg dat er iets niet klopte met hem en maakte me al snel grote zorgen. En terecht. Altijd naar je moedergevoel luisteren en bij jezelf te raden gaan wat het precies is wat je zorgen maakt. Is het alleen het praten of ook het begrijpen van de taal, het gedrag, de omgang met anderen? succes!
Mijn zoontje prate vorige maand ook niet ik heb het torn maar laten gaan ipv zeg eens bal zeg eens fiets en nou praat hij ineens veel heel veel hij maakt 6/7 woord zinnen en heeft een zeer uitgebreid woordenschat. (hij heeft ook een gehoor test gehad en toen kwam eruit dat hij niet goed hoort)
Ik had laatst een afspraak met 3 kennisjes, die allemaal een kindje hebben van februari 2011 (+mijn zoontje = 4 kindjes van feb 2011). Dus allemaal even oud als jouw dochter! Dan zie je pas echt goed het verschil tussen de kindjes. Eén kindje sprak praktisch volzinnen, dan mijn zoontje die aardig wat woordjes beheerst en dan nog twee kindjes die echt stukken minder zeggen. De ene kent een paar woordjes en de ander brabbbelt voornamelijk nog. Degene die brabbelt zag ik wel perfect een puzzeltje in elkaar zetten, waar mijn zoontje echt nog niet aan hoeft te denken. Zo zie je maar...ieder kind zijn eigen ontwikkeling. Komt allemaal goed!
Mn neefje zei rond 2 jaar toevallig ook alleen bumba en koek, maar daarna is t opeens heel hard gegaan. Hij praat best wel goed nu (ruim 2,5), zinnetjes.
mijn dochter is nu bijna 2,5 jaar en praat heel veel... maar er echt iets van verstaan zijn maar een paar woordjes. we hebben haar oortjes laten testen omdat ze vaak verkouden is en de oortjes verstopt zitten, op het kdv dachten ze dat het misschien zou komen door dat de oren verstopt zitten ze het misschien niet goed horen. nja laten testen dus... maar dit was niet het probleem... het probleem bleek te wezen dat ze echt altijd continu een snotneus heeft, bij de kno bleek ook dat de neusamandelen flink ontstoken waren en een week later werden ze verwijderd, ze voelde zich meteen een stuk beter ! maar helaas nu een maand later zijn de flinke snottebellen er alweer. anyway, het bleek dus open mond gedrag te wezen doordat ze niet kon ademen door haar neus omdat deze verstopt zat ging ze ademen door haar mond waardoor de tong slapper word en klanken dus minder goed kan uitspreken. hier staan we wel op de wachtlijst voor logopedie omdat de kno arts zei dat ze op de leeftijd van 2/3 jaar het meeste leren en het het snelste oppakken.... vaak zien ze op die leeftijd ook dat kindjes voor hun gevoel "vragen"of ze mee mogen spelen andere kindjes snappen of begrijpen het niet doordat het er niet duidelijk uit komt, kindje gaat toch meespelen en andere kindjes worden boos of juist het kindje dat niet veel praat word boos omdat het erg frustrerend is dat het zichzelf niet duidelijk kan maken... en juist op deze leeftijd kon dat voorkomen worden zei de kno, we staan al wel dik 2 maand op de wachtlijst nu ..... maargoed ze praat sinds de operatie al wel een stuk beter ! nu nog wachten op de logopedist.
Mijn zoontje is vandaag 25 maanden en zegt nog geen woord (alleen ja en nee). Hij heeft wel eens wat woorden gezegd (mama, papa, Bumba, eten, miauw enzo) maar dat herhaalt zich dan niet meer. Vorige week bij het CB geweest, die gaf aan dat wanneer hij de dingen die je tegen hem zegt wel begrijpt, je je in principe geen zorgen hoeft te maken. We kijken het nu nog even aan, in mei hebben we een nieuwe afspraak en zou hij dan nog niks zeggen dan beginnen we met logopedie. Nu is het natuurlijk makkelijk om te zeggen dat je je geen zorgen hoeft te maken. Maar als je dan weer kindjes van zijn leeftijd tegenkomt die al zo goed kunnen communiceren, dan ben ik er soms wel een beetje jaloers op. De taalontwikkeling blijft nu wat hangen, ik zou zo graag een beetje met hem willen praten, wat respons krijgen. Zijn jongste dochter van 8 maanden zegt sinds 2 weken papa en mama. We stonden met onze oren te klapperen! Als het zo doorgaat praat zij eerder dan haar grote broer.. Maargoed...geduld.....
Geen zorgen maken, hier bijna 23 maanden en iets van 15 woordjes die je soms hoort, en dan weer heel lang niet. Je kan je ten eerste laten doorverwijzen naar het audiologisch centrum voor een gehoortest. Logopedisten zitten daar ook. Eerst doen ze gehoortest en kijken ze hoe ze wel communiceert, en vanaf 2 jaar kunnen ze verdere onderzoeken doen als je dat wilt en een logopedist inschakelen. Maar je leest dat het vaak net voor de 2de of net na de 2de verjaardag begint. Mijn kinderarts zei geen zorgen te maken, zij ging pas met 4 praten......lijkt me wat laat maar het kan dus... Charlie
Ik zou je nie teveel zorgen maken een kind ontwikkeld zich op zijn eigen manier de 1 is snel met lopen en de ander met praten ... wie weet ben je een maandje verder en praat jou kindje ineens .. succes verder
Onze oudste zei tot haar tweede misschien 10 woordjes (althans we begrepen wat ze bedoelde) vanaf haar tweede jaar ging het ineens supersnel. Praatte ze in 3 maanden ineens 5 woorden zinnen. Ze was ineens beter te volgen dan haar nichtje die een half jaar ouder is en veel eerder praatte. Heel bizar was dat.
Begrijpt ze verder wel wat jij tegen haar zegt? Neefje was ruim 2 jaar toen hij begon met praten en daarvoor eigenlijk alleen maar mama. Maar hij ging direct praten in volzinnen .
Wow...wat veel reacties! Ja hoor ze begrijpt heel veel wat we tegen haar zeggen, ze kan kleine opdrachtjes uitvoeren. Natuurlijk ook wel oostindisch doof op het moment dat ze ondeugend is, maar hahaha dat hoort erbij. We hebben idd 5 feb wel een gehoortest bij een audiologisch centrum, ik denk zelf dat er niet veel uitkomt maar ach het kan geen kwaad om dat uit te sluiten. Ik ben ook wel "ongeduldig" van aard hoor, maar wat ik wel meer lees je wil zo graag vooruitgang zien! Verder aan haar gedrag merk ik niet veel (geen zorgen in ieder geval) alleen haar tong steekt ze vaak uit en ze duimt (met in slaap vallen). Voor mij misschien wel redenen die ermee te maken hebben.....kortom geduld hebben kan niet meer doen dan dat we nu al doen! Lieve reacties allemaal hoor