Dl was altijd een goede eter en ze kon ook heel netjes eten. Maar sinds een maandje ofzo eet ze slechter (minder) en ze smeert ook heel erg met het eten. Broodje eet ze meestal alleen het beleg eraf maar het brood blijft grotendeels liggen of beland op de grond. Met het warm eten begint ze heel netjes met het vorkje te eten maar dan gaat ze met de handjes in het bord en eet dan eigenlijk niet meer. Toetje idem dito. Is dit leeftijdsgebonden?
Herkenbaar! Sowieso de hoeveelheid, toen mijn dochter 1,5 was at ze soms zoveel dat wij echt moesten zeggen dat het genoeg was, ik dacht serieus wel eens dat dat maagje zou kunnen knappen! Nu heeft ze tussen 2 en 2,5 een hele periode gehad dat ze gewoon niks at. Overdag wel brood en fruit, maar warm eten niks, hooguit een beetje vla of yoghurt) Nu begint ze weer een beetje te eten, maar wel kieskeurig, sliertjes uit de macaroni pulken enzo.... De ene keer eet ze stapels boontjes, de andere keer beweert ze dat ze dat niet lekker vindt... Netjes eten is hier ook wel beter gegaan, het liefst eet ze met haar handen. Van ons mag dat, maar we stimuleren wel dat ze bestek gebruikt (in ieder geval vork en lepel bij het toetje). Wij blijven haar gewoon aan tafel zetten en eten voorzetten (soms wil ze zelf graag inscheppen, dat mag) en we zien wel, ze zal vanzelf bedenken dat het toch meestal best lekker is.
Ja, is een fase Een lange vaak wel... Dus bereid je voor op gevoelens als: hierop kan ze toch niet leven/groeien/ enz En onthoud dat ze op deze leeftijd groeien op lucht en liefde Oftewel: geen zorgen maken, gezonde kinderen hongeren zichzelf niet uit en zullen eten als ze dus honger hebben
opzich is het niet raar dat ze op een gegeven moment minder gaan eten. dat was hier ook zo, geen fase.. het duurt al een half jaar ongeveer.. opzich ook niet gek als je je bedenkt dat kinderen van 0 - 1 ongeveer 6 kilo groeien in 1 jaar, en kinderen van 1 - 2 ongeveer 3 kilo.... en daarna veel minder per jaar. Opzich toch logisch dat ze dan ook minder verbruiken.
tis een fase, tis een fase, tis een fase! Die van ons begon al met 14 maanden.... Grrrr Toen konden we haar nog paaien, na een paar dagen slecht eten kookten we iets wat ze echt lekker vind (krieltjes, worteltjes enz) en dan at ze weer een dagje goed. Helaas werkt dat nu ook niet meer... tis een fase, tis een fase, tis een fase!
Hier word opeens ook minder gegeten! Bordje ging eerst in een rap tempo leeg, maar nu soms niet eens de helft! Gelukkig (nog) geen drama's erover. Ik laat haar maar een beetje kliederen en uitpluizen. Dweil ik wel een xtje extra
Hier ook een drama. Groente aten we normaal wel net als aardappelen nu eten we het gewoon niet meer en hoppa van het bord vegen.
Wil niet dan niet toch? Ik ga hier nooit vragen of ze wil dooreten of inproppen etc. Ik vraag of ze klaar is dan is ja of nee. Ze eet hier met lepel en vork etc ook erg netjes nooit smeert iets maar ik denk dat het ook te maken heeft dat ze naast voldoende tast dingen krijgen wat ze wel kan smeren en ranzig maken. Ze mag absoluut hier niet met eten gooien dat leerden we haar van babys af en het is net als je mag niet slaan bijv. ze weet dat het niet mag en doet erg zelden express maar dan is 1x en lol is eraf. Ze was hier ook altijd goede eter en sinds 1.5 wisselt dat en ze eet erg langzaam nu wat ze in begin binnen 5 mij in proppte. Ook wil ze nu absoluut geen prak zelfs niet in kleine stukjes snijden maar dat ze zelf snijdt of afbijt. Ook kieskeuriger gewoorden met eten al eet ze alles er zijn dagen dat ze opeens niet iets wil wat ze normaal eet. En ze heeft voorkeur aan onbewerkte ongekookte dingen zoals dus wortel gekookt eet ze niet maar rauw graag. Ik kijk gewoon wat ze wil/nodig heeft en bied dat aan. Met 2 jaar hebben ze niet zo veel nodig als toen babys, als het kindje mager is dan is anders maar als dat normaal op gewicht is niet erg paar dagen niet eten. Zoiezo wat ik merk is dat ze bijv op kdv eet warme lunch waardoor ze dus avond eten die dag niet warm wil maar iets simpels als toast/pizza/pannekoek etc
Deze kreeg ik net binnen in de Ouders van Nu nieuwsbrief Tips voor aan tafel, eten met kinderen - Dreumes - 1 jr 0 - 3 mnd | Ouders van Nu
Haha, ik zou willen dat dochter op een slechte dag tot de helft kwam. Hier ook een goede eter tot 14 mnd ofzo. Alles ging naarbinnen en altijd bordje vol. Nu wil ze soms gewoon niks eten van avondeten. Niks, geen hap! En soms is het dan ook nog iets wat ze de keer daarvoor superlekker vond. En dan weigert ze ook maar 1 hap te nemen, grrrrrrr frustrerend. Daar kook ik dan voor, lekker dankbaar Soms helpt het bord weghalen en net doen of ik ga opruimen (dan wil ze ineens wel een paar hapjes) of met vliegtuigjes spelen krijg ik er soms 2 happen in. Twee, hoera Nou ja, pap, brood (3 bthm lunch), fruit en yoghurt (middag) gaan er wel goed in, dus ik maak me er geen druk om. Wil ze niet eten, dan gaat ze zonder avondeten naar bed en slaapt ze net zo goed. Ze groeien inderdaad een stuk minder snel het tweede jaar. Volgens mij zijn peuters gemaakt om een jaar te kunnen overleven met zeg 1 hap groente per dag Maar frustrerend is het wel! Toch maar loslaten, je kan ze moeilijk dwingen als ze nog niet in staat zijn tot een discussie.
Hier nu 2 dames die slecht eten..... Oudste is 3,5 maar eet amper meer wat. We laten haar wel proeven maar ze gaat echt over haar nek. Wat ik doe en nu ook bij de jongste is overdag iets aanbieden zoals snoeptomaatjes of komkommer. Verder negeren negeren negeren. Jongste zegt ook steeds vaker Nee maar begint even later alsnog te eten.
Dank voor jullie reacties! Het is dus de welbekende FASE Dl heeft vanmorgen en vanmiddag wel weer goed gegeten dus het is ook wel wisselend. Nou ja, alles wat er in gaat is mooi meegenomen.
Rond de 2 jaar is een bekende fase van moeilijk eten ja. Logisch ook, dat eerste jaar, anderhalf, groeien ze zo keihard en daarna veel minder snel. Eerste jaar ging mn zoon van 3,8 naar 12,2 kilo, de anderhalf jaar daarna ging hij van 12,2 naar 13,2 kilo Ze hebben dan ook wat minder nodig en krijgen vaak die lastige kieskeurigheid.