Slaapritme baby 3 maanden?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Prins03, Dec 29, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

Nov 13, 2012
    3,695
    2
    0
    Hallo dames,

Ik heb even een vraagje.. Vandaag is mijn zoontje alweer 3 maanden.
    De afgelopen week ging het goed met een soort van ritme in zijn slaapjes overdag.. Zo ZAG het eruit:

07.15 wakker voor zijn fles
    08.30 - 09.30 slapen
    12.00 - 14.00 slapen
    Hazeslaapjes tussen 15.00 en 19.00
    19.45 naar bed na laatste fles

Alleen nu sinds 2 dagen is het slapen tussen 12.00 en 14.00 afgelopen.
    Zodra hij moe wordt leg ik hem op bed.. En dan zet hij het op een brullen, terwijl hij in mijn armen al bijna sliep..

Over een week moet ik weer gaan werken en het zou voor de oppas toch ook fijn zijn als hij een soort van ritme heeft..

Vanaf welke leeftijd hadden jullie kinderen echt een slaapritme overdag? En wat was dat dan? Ik heb me er al bij neergelegd dat hij niet veel slaapt overdag, maar zoals gisteren heeft hij helemaal niet geslapen overdag.. :$

2. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,151
    3,027
    113
    Nederland
    Wij hebben nog steeds geen slaapritme overdag. Mijn schoonzus had dat al vrij vroeg, en legt hem 9 van de 10 x alleen op die vaste tijden op bed. Of die nou moe is of niet. Ik vind dat niet handig, en ook niet gezond..

Mijn dochter gaat gewoon naar bed als ze moe is en niet als de klok dat zegt.. Oma en kdv vinden dit gewoon prima.

3. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

Jun 21, 2011
    2,548
    2
    0
    Komt meestal vanzelf wel weer goed. Af en toe zijn er van die momenten dat het ritme wordt omgegooid (fasen, sprongetjes etc)... Een kindje vindt zijn ritme vaak wel weer, gewoon goed op de moeheidssignalen letten.

Hier hing het ritme af van de tijd dat ze opstonden. Na 1,5-2 uur wakker waren ze moe en gingen ze meestal weer op bed. Zo deden ze 3, soms 4 slaapjes op een dag. Hoe ouder ze werden hoe minder slaapjes, maar hebben nog best lang op 3 slaapjes gezeten (tot een maand of 10). Meestal ongeveer van 08:30-10:30, 12:00-14:00 en 16:00-17:00. Maar ik keek gewoon goed naar de meiden en niet naar de klok. Op een gegeven moment merk je wel een patroon.

Wat je zoontje mssn ook kan helpen bij het in slaap vallen is een knuffeldoekje. Heeft onze jongste dochter veel baat bij sinds ze 2,5 maand is.

Voor de oppas is het belangrijk dat je aangeeft hoe lang hij ongeveer wakker is en wat zijn moeheidssignalen precies zijn. En dat hij dan in bedje gelegd moet worden. Komt wel goed hoor. Meestal hebben kinderen op de opvang of bij een oppas toch een ander ritme ;)

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier ook nog geen vast ritme hoor. Dan een paar dagen een redelijk gelijk patroon en dan weer een aantal dagen anders...
    Ik zou me niet druk maken om je oppas hoor! Liever dat die goed de signalen van je kindje leest, dan dat die op vaste tijden af moet gaan....

Onze dame heeft trouwens wel als redelijk vast 'patroon' dat ze na een uurtje wakker weer moe is en aan slapen toe. Soms is dat drie kwartier, soms 5 kwartier, maar altijd om en nabij die tijd.
    Hoe lang ze dan slaapt, wisselt nog regelmatig. Vanochtend had ze een rommelochtendje met alleen maar hazeslaapjes, en inmiddels ligt ze alweer 2 uur te slapen: moe van vanochtend... ;)

5. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Het kan ook gewoon een sprongetje zijn. Dan gaat het hier ook altijd slecht met de slaapjes.

Met drie maanden was er sowieso nog geen slaap ritme overdag. Snachts slaapt hij wel klokkie rond maar overdag verschilde heel erg. Pas nu na de 4 maanden komt er overdag een beetje een ritme in van drie slaapjes. Al verschillen de tijden nog wel wat (ligt er ook aan hoe laat hij op is) ik leg hem ook pas op bed als ik merk dat hij moe wordt, dat werkt hier het beste....

6. Babbel81

Babbel81 Fanatiek lid

Mar 22, 2010
    2,901
    0
    0
    Zuidholland
    Onze kleine man gaat ook pas naar bed als hij moe is. Dat wisselt van een half uurtje wakker tot 2 uur wakker. Soms lijkt het dat hij een ritme aan het krijgen is...maar dat gaat ook weer snel over;). Hopelijk leert de oppas ook snel zijn slaapsignalen herkennen.

7. ona81

ona81 Bekend lid

Aug 19, 2011
    844
    0
    0
    Heerlijk thuis geweest tot onze zoon 8 manden was,
    Ritme wordt door de kleintjes zelf wel.gezocht.
    Als je denkt ren ritme trnhebben, gooien ze het weer om tr maken met grieispurt/tandjes etc.
    Mijn zoon had toen rond 8.30 een half uur tot uur een tukkie en dan een lange ruk rond het middaguur van zon 2,5 á 3 uur en daarna nog 2 hazetukkies van een half uur.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Met 10 weken zaten beide kinderen volledig in ritme en zijn daar ook altijd ingebleven (zoon is nu 4 jaar en dochter 2,5 jaar)

Ik heb mijn kinderen geen eigen ritme laten zoeken maar ze daarmee geholpen zodat ze ook slapen op tijdstippen dat het mij goed uitkomt (en dus tegelijkertijd toen ze nog klein waren..) Ik wist dus precies waar ik aan toe was. Vanaf 10 weken kon ik ze gewoon op een redelijk 'vast' tijdstip neerleggen en dan maakte ik ze vaak weer wakker. De dag begonnen we altijd op hetzelfde tijdstip (8:00, ook in het weekend)

groeispurten, tanden, ziekte nooit last van gehad.

9. raspberry

Oh, weet je hoe zo'n enorme zegen dat is, gezonde kids? Ben soms zo jaloers op jou he? (Niet in de zin van misgunnen, maar in de zin van dat zelf ook heel graag mee hadden willen maken...)

10. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

Nov 13, 2012
    3,695
    2
    0
    Bedankt voor de reacties!

Ja, ik leg hem nu ook maar op bed als ik zie dat hij moe begint te worden.. Maar ook dan wil hij soms nog niet gaan slapen :D .. Hij zal z'n ritme nog wel gaan vinden..

Woensdag gaat hij even 3 uurtjes proefdraaien bij de gastouder voor ik vanaf 7 januari weer helemaal ga werken.. Wel spannend! Maar dan zullen we het er ook wel over hebben..

Ik heb maar een afspraak bij de kapper gemaakt die woensdag :p

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ja, ik weet het omdat ik zelf niet gezond ben.
    Gun jou en iedereen gezonde kinderen toe maar ik denk ook vaak...kinderen weten waar ze geboren moeten worden ;) Passende ouders zeg maar

12. raspberry

Dankjewel, dat beschouw ik als een heel groot compliment :)

Share This Page