Hoi! Hoe zou ik de overstap van potjes (Olvarit) naar vers het beste kunnen maken? We hebben al aardig wat geprobeerd... -sowieso stukjes groente eten is lastig en griezelt ze echt van -verse groenten met wat appelmoes erdoor ook geen succes -verse groenten in een Olvarit potje (zo is ze ook naar vers fruit overgegaan) Of gewoon cold turkey, als ze het niet wil dan maar niets en alleen het toetje? Nu gaven we nog wel eens een 6 maanden potje als ze de 8+ of 12+ niet at.... Dat 'weet' ze ook denk ik! Dat ze dan wel gaat eten als ze niets anders krijgt? Brood, fruit etc gaat er allemaal wel makkelijk in.. Misschien hebben jullie de gouden tip??
Eet je dochter al zelf? Als ze eten in stukken zelf met de handjes mag eten heeft ze er zelf controle over, misschien dat dat helpt. En verder blijven proberen met dingen die ze lekker vindt, hier zijn gehaktballen erg populair .
Gewoon bij je aan tafel zetten n opscheppen van wat je zelf eet? Als ze het idee heeft dat ze echt zelf meedoet (dus ook gewoon lekker laten eten) is het vast makkelijker.
Wij zijn cold turkey overgegaan, was even doorzetten maar na een weekje at ze al aardig mee met de pot...
Mijn eerste gedachte is: Eerder overstappen. Maar dan anders dus cold turkey, en het een week de tijd geven. Daarna wel gewoon haar toetje aanbieden. Maar verse groenten in een potje, dat snap ik niet? Je geeft je kind toch eten vanaf een bordje en niet uit een potje? Wij eten de doperwten toch ook op een bord en niet uit een potje van Hak?
Gewoon. Geven wat jullie eten op een bord met een vorkje voor het idee ernaast. En dan allemaal gezellig eten.
Ik zie nu pas dat je kindje al ruim een jaar is. Heb je al eens gewoon groentes op een bordje gelegd en haar zelf laten happen en sabbelen? Je gaat nu sowieso een lastige periode wat eten betreft in, dus lastig zal het wel zijn vrees ik.
Ik sluit me aan bij de rest. Dreumessen zijn al lastiger met eten, en hebben vaak veel stakingsfases. Ik zou het hele systeem van eten uit glazen potjes (en niet van bord), pureren en appelmoes erover even afschaffen. Ze moet gewoon leren eten, dat gaat niet in 1 dag. Vooral omdat echte avondeten vaak heel anders smaakt dan een potje en niet gezoet is met appelsap. Voor jezelf is het denk ik de knop omzetten. Ze hoeft geen 200gram op te eten, ik zou me even concentreren op wat ze eet, in plaats van hoeveel.
Stukjes op haar bord ook geprobeerd ja... Bedankt voor tips! We gaan haar gewoon stukjes geven en als het lukt tegelijk met ons mee laten eten.. (lukt niet altijd ivm werk)
Eens met de voorgaande reacties! Zal niet gemakkelijk gaan worden, aangezien ze op die leeftijd sowieso al moeilijker gaan worden met eten. Ook hebben ze inderdaad wel snel in de gaten als ze wat anders aangeboden krijgen als ze iets anders niet willen. Dat hebben wij hier overigens nooit gedaan en nu een goede eter! Op een paar periodes na de afgelopen maanden, maar vaak was er dan sprake van doorkomende tandjes/ ziek etc. Wij gaven overigens wel altijd een toetje (fruit of yoghurt/kwark). Het is echt stug volhouden en niet willen eten is jammer dan! Hier geldt de regel: wij bepalen wat er gegeten wordt, zij bepaald hoeveel ze eet.
Ohja, als aanvulling op iedereen: Onze dochterlief eet al sinds 6 maanden gewoon met de pot mee, brocoli in de vorm van brocoli enzo. Sinds ze een jaar is, eet ze NIET, gewoon niet. Alleen vlees soms, en heel soms een doperwt of sperzieboon, maar avondeten/middageten/warmeten... Nee, dat eet je niet, je eet alleen brood, fruit en koekjes, geen warm eten. Dat was altijd een super eter, maar dreumesen, die eten soms gewoon niet. En daar overleeft ze het prima op hoor!
Ppffff ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben. Onze zoon is bijna 2 jaar hij Eet eigenlijk altijd goed , maar niet alles en bij voorkeur potjes. Hij eet: - alle potjes - mijn gemaakte macaroni - mijn gemaakte nasi - brood met smeerworst/ appelstroop/ smeerkaas - yochurt - knijpfruit - koekjes Sinds 3 weken eet hij frietjes en frikandelen, hij moest daar nooit wa va hebben. Hij pakt het vast, keek ernaar en gooide het weg. Maar sinds 3 weken heeft hij het ontdekt De rest eet hij niet - vers eten als aardappelen / groente / vlees - geen stukjes fruit - geen pannenkoeken ofzo - geen plakjes worst of kaas ofzo Hij wil niet zelf eten, ja 3 happen en dan vind hij het wel genoeg d an moet ik hem weer voeren, alleen zijn yochurt. Hij heeft eigenlijk nooit interesse gehad in eten. Als hij het niets vind en raar vind dan pakt hij het en gooit het weg. Warm eten met zijn handen dat wil hij niet. Hij probeert niet eens. Hij eet zijn brood wel met zijn handen soms, Maar ook met vork. Zijn brood eet hij wel zelf met een vork. Hij ging zelfs zijn friet met een vork eten. Ik zie wel eens kinderen die alles wel proberen of in hun mond stoppen, maar hij heeft al van kleins af aan dat hij nooit probeert. Appel vind hij heel lekker, hij stopt een stukje in zijn mond. Sabbelt erop , beetje zuigen etc, maar eet het niet op! ??? Wel de knijpfruit zakjes met appel. Hij vind het wel lekker maar hij bijt gewoon niet. Potjes eet hij heerlijk op en de macaroni en nasi ook, maar alles moet door elkaar hij wil geen losse dingen. Ik begrijp er helemaal niets mee van en het drijft ons af en toe tot wanhoop. Als we naar andere mensen gaan dan wil ij nooit eten wat daar gemaakt is. Soms ook nie eens macaroni. Dan moet ik toch weer dat potje tevoorschijn halen. Alle kinderen eten knakworsten en friet etc. Maar hij moet er niets van hebben. (ja sinds 3 weken dus wel friet). Echt om gek van te worden. Hebben vrienden voor de kinderen allemaal leuke dingen verzorgt en knakworsten etc en meneer weigert weer. Hij eet apart want wij halen het vaak niet om samen te kunenn eten. Maar h wil ook niet lang aan tafel zitten. Het kan zijn dat ik in het begin iets fout heb gedaan en ergens telaat mee ben begonnen, maar dat kan ik niet meer terugdraaien. Ik vraag mij ook af of er meerdere moeders zijn die dit herkennen. Ik heb af en toe ook het idee dat het een combinatie is van karakter en dat ik iets fout heb gedaan. Maar dat vooral karakter ook een grote rol speelt.
Hansje123, geen zorgen maken hoor! Dit is heel normaal kindergedrag, alleen zie jij om je heen helaas alleen maar goed etende kids. Mijn dochter heeft het eerste jaar super goed gegeten, ze luste alles, at lekker zelf met haar handjes, spaghetti konden we 2x opscheppen. Nu is ze 1,5 en wat eet ze 's avonds? Een stukje vlees ( gehaktbal ofzo ) en heel soms een doperwtje of maïskorrel, maar verder gewoon niet meer. Geen aardappels, geen groenten, geen rijst, geen macaroni, geen kip, geen bonen/peulvruchten. Geen knakworsten ( Want die zijn tenslotte gewoon vies ) en toch heeft ze het eerste jaar echt ALLES gegeten. Ohja, ze eet natuurlijk ook geen prakjes, potjes of wat dan ook. Gewoon niets. Maar er gaan overdag wel 4 boterhammen in en fruit. Dus maak ik me maar geen zorgen.