Bijna beginnen / net begonnen met IVF/ICSI en... man heeft koorts

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Thauma, 17 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Mijn man heeft nooit wat. Is misschien eens per 5 jaar een keer verkouden. Maar aanstaande vrijdag begin ik met prikken (ik ben dus inmiddels al 2,5 weken aan de pil) en hij heeft verhoging. Op dit moment 38,1. Nog niet al te heftig, maar je weet niet hoe het verder gaat he?

Ik heb al vanalles gelezen van stellen bij wie de behandelingen dan drie maanden moest worden uitgesteld. Of bij wie een tussentijdse test kon worden afgenomen...
    Maar ik heb zoveel vragen...

Moet de behandeling altijd uitgesteld worden? Vanaf welke temperatuur is het een probleem? De kliniek spreekt over koorts. 38,1 is amper koorts te noemen, toch?
    En als het uitgesteld moet worden, moet ik dan stoppen met de pil? Ben ik dan tussentijds weer vruchtbaar? Heeft het uberhaupt nut om dan nog iets te proberen?
    Heeft foliumzuur nog enig nut hierbij?
    Wanneer kan je dan tussentijds de zaadkwaliteit testen? Zou dat vrijdag al kunnen voor ik begin te prikken of heeft dat uberhaupt geen nut?

En los van al die vragen lopen de tranen nu over mn wangen... en ben ik ondertussen ook zo boos op mijn man dat ik die paracetamollen er ongeveer in moet duwen... Man, doe ook een beetje je best!!!

Wie herkent iets? Wie weet antwoorden?

2. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Meid wat een stress zo :(

Wat ik kan vinden is dat je bij een temp boven de 38 graden contact op moet nemen met de ivf poli.

foliumzuur zou ik in ieder geval gewoon doorgebruiken. Paracetamol om koorts laag te houden lijkt me goed maar weet niet of dat het advies is. Denk dat ik dat zelf ook zou proberen.

Eigenlijk heb ik geen antwoorden voor je maar ik wil je heel veel sterkte wensen. Het is al stressvol genoeg zonder dit erbij.

Heel veel succes.

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Lijkt mee te vallen hoor! Wat je zegt: 38,1 noem ik geen koorts. Zal er ook een beetje aan liggen wat de zaadkwaliteit normaal is, of het uitmaakt als het er net wat minder zijn. (er is een verschil tussen slecht en slecht, ook bij icsi)
    Ik zou vandaag even bellen en overleggen en anders bij je eerste fm even een extra zaadonderzoek laten doen.
    Snap dat het stressen is ( dat is zo'n traject überhaupt al), maar ik zou zeker niet van het ergste uitgaan.
    Sterkte!

4. Babyliz

Babyliz Fanatiek lid

4 feb 2011
    1.038
    0
    36
    NULL
    Wij moeten bellen bij koorts, maar dan wordt er gesproken over 38.5 of hoger. 38.1 is geen ramp als je het zo kunt houden.

5. tlc81

tlc81 Bekend lid

22 jan 2012
    684
    127
    43
    Manlief hier noooooit ziek. Toch heeft hij het al 3x gepresteerd om verhoging te hebben terwijl ik al was begonnen met spuiten. Grrrr.... Omdat de verhoging binnen de perken bleef hebben we het niet gemeld. Ook omdat ik er geen zin in had om weer 3 maand af te moeten wachten. Ik weet dat er soms een "quick Look" gedaan wordt na een koortsperiode om te kijken of het de kwaliteit heeft beïnvloed. Bij ons was het zaad niet het probleem, dus durfden we het wel aan om de poging door te laten gaan. Als je man al zwak zaad heeft, zou ik het toch melden en om een quick look vragen. Ook zo zonde als je deze poging geen bevruchtingen hebt omdat het zaad te slecht was. Succes!

ps: ik heb het ook geroepen hoor tegen manlief. "Het enige wat jij hoeft te doen is niet ziek worden. En wat doe jij....".;)

6. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Tja, de zaadkwaliteit is hier juist wel het probleem.
    Heb vanmorgen even de kliniek gebeld... wat als...
    Ze leggen de grens bij 38 kennelijk. En dan doen ze graag een extra check voor ik begin met stimuleren. Maar ja, dan ben ik al 10 dagen aan het prikken. 10 dagen die ik mezelf liever bespaar als het toch geen nut heeft.
    Ik begrijp niet dat het geen zin heeft om vrijdag nog een testje te doen... Koorts vernietigt toch in een keer alle aanwezige zaadcellen? Als ze gister stuk gegaan zijn, zijn ze vrijdag toch ook gewoon kapot? Of ben ik nou totaal verkeerd geinformeerd?

Zucht... ben boos, verdrietig, bang...
    en kennelijk niet de enige... ;)
    Had ik ook niet verwacht eigenlijk....

7. Happy1978

Happy1978 Bekend lid

15 apr 2011
    502
    0
    0
    Mn man heeft tijden een IUI ook een keer koorts gehad, had toen het beste zaad ooit!! Helaas toen niet gelukt. 3 maanden later bij de IUI was het zaad echt super slecht, iets van 300.000 waarvan min. goed geweeglijk. Meestal komt het pas 3 maanden later hoor, omdat het zaad er ook ong. 3 maanden over doet, maar dit weet ik natuurlijk niet zeker.

Wil alleen zeggen, dat het echt niet hoeft te zijn, bij ons zat er toen 2 weken tussen en toen was het juist goed.

Ik weet niet of jullie voor IVF gaan of voor ICSI of 1 van de 2 wat bekeken wordt op de dag van de punctie, afhankelijk van het zaadkwaliteit van die dag.

Heel veel succes!

8. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    We zijn er nog niet...
    Vandaag de uitslag van de tussentijdse zaad-test gehad. Die was niet heel geweldig. Ook de inwendige echo gehad, was allemaal prima. Op zich mogen we doorgaan met de icsi. Ze hebben echter wel gezegd dat de kans bestaat dat de zaadkwaliteit nog afneemt, ook al is de koorts inmiddels alweer eventjes geleden. Letterlijk zeiden ze 'het is wel eens voorgekomen'.
    We kregen wel de waarschuwing mee dat we dan dus een poging kwijt zijn. Dus zuiver op dat risico is de kans op slagen groter als we drie maanden wachten en we dus geen koortsige zaadjes meer hebben. Maar de keus is aan ons. Het kan beter worden en slechter.

Ik twijfel zo. Alles in me zegt dat we het gewoon moeten proberen. De zaadjes zijn sowieso nogal wisselend van kwaliteit. Het kan bij ons altijd beter en slechter. Garanties heb je nooit...
    We gaan hier heel hard over nadenken en samen een beslissing nemen. Maar puur uit nieuwsgierigheid zou ik het toch wel willen weten: wat zouden jullie doen?

9. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    #9 Jippie, 4 jan 2013
    Laatst bewerkt: 4 jan 2013
    Fijn dat jullie gewoon mogen doorgaan met de ICSI-behandeling. In principe heb je bij ICSI maar een paar zaadcellen nodig. Dus ik hoop dat het niet verder verslechtert. Hoe waren de aantallen op dit moment? Ik denk zelf niet dat de kwaliteit binnen twee weken nog heel erg zal verslechteren. Dus als er nog redelijk wat zaadcellen aanwezig waren, dan hou je vast voldoende over.

Zorg anders dat je paracetamol in huis hebt. Zodra je man verhoging heeft, het meteen en lange tijd onderdrukken met paracetamol. Op die manier kun je voorkomen dat de zaadkwaliteit aangetast wordt.

Wij hebben het ook een keer meegemaakt. Hub had twee weken voor de ICSI-behandeling koorts gehad. Niet aan gedacht dat het meteen effect zou hebben, dus gewoon doorgegaan met de behandeling. Na de punctie bleek dat er helemaal geen levende zaadcellen meer in zaten. De koorts was funest geweest voor de al verminderde zaadkwaliteit. Voor de zekerheid moest hij nog een keer produceren, omdat ik de punctie al gehad had en alles anders helemaal voor niets was geweest. En gelukkig konden ze daar een paar levende zaadcellen in vinden die bruikbaar waren. Alle embryo's waren bevrucht (een stuk of 4-5) en het resulteerde zelfs in een zwangerschap. Helaas wel met 11 weken in een miskraam geeindigd, maar dat stond los van de koorts. Het effect van de koorts is nog zo'n 4 maanden zichtbaar geweest wat de zaadkwaliteit betreft. Maar jij hebt nu een tussentijds onderzoek gehad, waaruit bleek dat er wel voldoende zaadcellen in zaten. Dus ik denk dat ik in dat geval door zou gaan.

Succes!

10. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    wij hebben dit ook gehad.. man koorts begin mei op vakantie en in juni na doneren potje.. werd hij nog een x gevraagd om een potje te vullen want de kwaliteit was zo der mate slecht..er waren weinig geschikte zaadjes voor ICSI..

hier zeggen ze een man heeft ook een cyclus:$(ik wist dit ook niet hoor) het duurt 3 maanden voordat hij weer met een nieuwe cyclus begint en de zaadjes zich dus vernieuwen??
    ik moet zeggen in juli was het maar iets beter en in aug stukken beter;) dus blijkbaar zit er toch een kern van waarheid in??

het zou jammer zijn als je een poging kwijt bent omdat er minder bevruchtingen zijn opgetreden doordat de zaadcellen van mindere kwaliteit zijn..
    tja wat is wijsheid..
    ik wens je veel s6 met je keuze

Deel Deze Pagina