Ik heb morgen een inwendige echo. Paar dagen geleden gestopt met de pil en ondertussen prik ik deca. Helaas ben ik net vandaag ongesteld geworden. Viel te verwachten natuurlijk Dus hoe pak ik dat morgen aan? Hoe zorg ik dat ik geen duppels bloed op de vloer in de onderzoeksruimte laat vallen, dat ik niet daar gezellig terwijl ik in gesprek met de arts ben een tampon eruit moet halen of er in moet schuiven. Hoe zorg ik dat het schoon en fris blijft en hoe zorg ik dat ik me er niet zo verschrikkelijk vies en gespannen bij voel? Want ja, voor de arts is het vast heel normaal. En menstuatie is schoon. Ja, tuurlijk. Maar voor mij voelt het toch anders. Het voelt toch als een enorme grens waar ik mezelf maar weer klakkeloos over heen moet zetten. Iets wat me eigenlijk een brug te ver is... net wat te indringend dan het zou moeten zijn. Ik denk dat er wel dames zijn die dat gevoel begrijpen... Iemand tips?
Hey Thauma, Ik moet iedere maand een inwendige echo op dag 3, dan ben ik vaak nog echt wel flink ongi. Bij ons is in de echokamer een toilet. Ik zeg dus altijd vlak voor de echo dat ik mijn tampon uit moet doen en vlak erna doe ik hem in het toilet weer in. Dit valt me alles mee! Mocht er geen wc zijn dan hebben ze vast wel gordijnen als een soort kleedhokje (dat is bij mij ook), waar je dit prive kunt doen. Succes! Het viel mij alles mee!
Geen toilet. Hooguit een hoekje. Geen privacy en bovendien.. Waar laat je het ding. Hoe kom je zonder sporen bij die tafel? Word dat geen kliederboel? Doet de echo niet nog meer pijn als je ongi bent? Hoe kun je zorgen dat je je er een beetje ok bij voelt?
Wat vervelend dat er geen toilet is. Ik zou een zakdoekje meenemen om de tampon in te doen en vragen waar je dit weg kan gooien. Als bij mij de tampon er net uit is, stroomt het er (op de derde dag) niet meer zo uit direct erna. Ze zijn het wel gewend (hoewel ik het ook genant vond hoor). Wellicht kun je direct na de echo (als zij de dingen op gaat schrijven (en dus niet kijkt) meteen weer een nieuwe tampon in doen. Succes!
Misschien is t voor jouw gevoel ook anders omdat jouw onderzoek niet perse in je menstruatietijd hoeft te zijn? Ik heb dat ook eens gehad. Ik heb t toen gewoon benoemd, vond ik wel.zo prettig. Je kunt ook zorgen dat je voor erna een inleg kruisje al in hebt, hoef je dan geen tampon in te doen. Verder liep ik gewoon gelijk na de behandelstoel en terug kreeg ik een zijltje mee want als je zo n ding er in.hebt gehad komt er natuurlijk ook.bloed mee... Het deed mij geen zeer, voelde niet anders. succes!
Ik zou maandverband dragen. bij ons in het ziekenhuis hebben ze wel een gordijntje waarachter je je uitkleden kunt. Dat is wel fijn, want dan kun je het daar een beetje discreet laten liggen en daarna gewoon weer aantrekken. Ik zou daar persoonlijk echt geen tampon willen verwisselen... Succes!
Ik ging altijd net voordat het tijd was om naar binnen te gaan naar de wc om mijn tampon eruit te halen en deed dan een maandverbandje in. Na de afspraak meteen weer de tampon erin. Werkte prima, ik heb nooit gelekt! Succes meid!
In ons ziekenhuis krijg je dan altijd een handdoek, zodat je die kunt gebruiken als je van het kleedhoekje naar de tafel moet lopen en je kunt erop liggen. Maar het valt mee, hoor. Het is meer het idee dan dat het een kliederboel wordt. Succes met je echo!
Ik draag altijd een dun maandverband en dat kun je gewoon in je slipje laten zitten en het slipje kun je na afloop snel weer aantrekken. (Ik zou geen tampon dragen.) Je trekt dat uit achter de gordijntjes. Ik bloed meestal niet meer zo erg op dag 3, dat is wel fijn. Maar gênant blijft het altijd wel een beetje. Je kunt het ook benoemen. Op de echo-bank ligt een papieren rol (net als op de onderzoeksbank bij de huisarts), die wordt gewisseld na elke patiënte. Als je daarop druppelt, is het niet leuk, maar ook niet erg. Ben je niet ongesteld, dan kan het fijn zijn een tuniekje of een rokje te dragen, dan sta je niet meteen in je blote billen. Als je echt flink menstrueert, dan is dat niet handig natuurlijk. Komt het op je kleren.
Ik heb volgende week vrijdag week mijn 2e afspraak bij de gyn en verwacht dat ze dan ook wel een inwendige echo gaan maken, omdat ze dat woensdag niet gedaan hebben.. Maar dan is dus ook mijn NOD, of (met een beetje geluk) de dag erna. Maar als ik dus ongi ben, en een maandverbandje ga gebruiken, dat zit er toch al allemaal bloed in je (sorry), bij een tampon wordt alles opgezogen en ben je dus 'schoner' van binnen. Dus ook minder snel last van lekker? Of is dit een rare redenatie? Ik zie t ook niet echt zitten om een tampon eruit te halen met bijzijn van een arts.. geen idee of er daar een omkleedmogelijkheid zonder arts/wc is. In hetzelfde ziekenhuis loop ik bij een internist en toen ik me daar voor onderzoek moest uitkleden, ging zij gewoon even de ruimte uit en kwam na een paar min weer terug. Ik ga er nog ff over nadenken wat ik ga doen, mocht ik ongi worden/zijn
Ook met tampon zit er bloed in je hoor, ze sleuren die echostaaf alle kanten op in je doos. Die komt er gewoon rood weer uit. ( om het even cru te zeggen) Ik heb gewoon tegen die arts gezegt hoeveel ik vloeide, en dat ik w.s het minst leuke klusje van de dag zou zijn. Ik kreeg een celstofmatje onder mn billen en de gyn vertelde me dat ze veel ergere dingen zien dan wat menstruatiebloed. Nadat die echostaaf flink van links naar rechts was geduwd zat er toch behoorlijk wat bloed aan...ook al had ik mn tampon er net 1 minuut geleden uitgetrokken en een verbandje onder gedaan. Die gyn's zien zulke rare dingen...die kijken er echt niet raar van op. En doen ze dat wel dan is dat hun probleem, dan hadden ze maar straatmaker moeten worden.
@panter: Hahaha moet lachen om je. Maar je hebt zo gelijk. Na aardig wat inwendige echo's en dergelijke ben ook ik totale schaamte voorbij. Dus Thauma: gewoon verstand op nul. Zal denk ik helaas niet de laatste keer zijn...
beter als dat kan ik het idd niet zeggen..verstand op nul en laat het maar gebeuren. na de eerste keer word de schaamte alleen maar minder totdat je op het punt komt en je echt niet meer interesseert omdat de halve afdeling al een keer tussen je benen heeft gekeken
Je moet ook maar denken: die mensen doen dat elke dag. Ze zien niet anders. Voor jou is het bijzonder (en niet leuk), voor hun is het dagelijkse routine. Mijn vorige gyn keek alleen maar naar het scherm of naar mijn gezicht, nooit tussen mijn benen.
Het gaat mij er niet om of die arts het raar of vervelend vindt of juist wel gewend is. Het ging mij erom dat ik het niet gewend ben... Maar de echo ging goed. Vlak voor ik naar de afspraak ging de boel even goed schoongemaakt. Netjes aangegeven dat ik ongi was. Dokter was lief. Alleen wel even het gordijntje ervoor gezet toen ik mn tampon uit deed. Je hoeft niet alles te delen...
Tuurlijk gordijntje dicht! Het kan mensen soms helpen om te weten dat bijv. een arts zoiets goed gewend is, misschien heb je dan iets minder gêne. Maar uiteraard blijft het vervelend!!!
toen ik dit voor het eerst had voelde het ook echt rot! ik heb toen een maandverbandje in gedaan, en vlak voor het naar binnen gaan toen ik nog in de wachtkamer zat heb ik een vochtig baby doekje in mijn broekzak gedaan. bij het uitkleden achter het gordijn heb ik even snel opgefrist down under met het doekje (er staat wel een prullenbakje daarzo) en dan hup in de stoel... de eerste keer heb ik letterlijk tegen de gyn gezegt: ''sorry, ik vind het echt enorm lullig voor u dat u nu bij mij een echo moet maken! '' de gyn moest wel even lachen om mijn opmerking en zei dat ik me niet druk moest maken, het was heel normaal zei ze succes