Hallo, Ik heb een vraag voor mijn zus. Ik ben zelf eerstejaars verloskunde student, dus ben ook zelf erg benieuwd naar het antwoord. Het is namelijk zo dat mijn zus (30 jr) vorig jaar februari met 22 weken is bevallen van een tweeling. Dit was natuurlijk veel te vroeg, en de meisjes zijn helaas overleden. (Een dag hierna is ze gecurreteerd.) Na de bevalling bleef ze maar last houden van haar onderbuik (baarmoeder?), waarbij ze een "zeurend gevoel"aangeeft. De huisarts vertelde dat ontzwangeren ongeveer een jaar duurt. Maar dat jaar is inmiddels al lang om. Maar inderdaad is dat gevoel een half jaar geleden ongeveer opgehouden. 2 maanden geleden is dat weer terug gekomen. Zelf noemt ze het een zeurend gevoel, maar ze moet wel iedere avond met een warme kruik naar bed om de pijn minder te laten worden. Ze is nu weer ongeveer 5 weken zwanger. Dus nog heel kort, maar ik ben benieuwd waar die pijn in haar buik vandaan kan komen, en kan dit gevolgen hebben voor de zwangerschap waarin ze nu zit? Ik hoop dat jullie ons verder kunnen helpen! Groetjes, Lin
hoi, als ze in dat jaar gewoon weer ongesteld is geweest kan ik het niet verklaren. Eigenlijk kun je er sowieso wel vanuit gaan dat na een curettage alles schoon is. Dat je baarmoeder en je banden weer in de oude vorm moeten komen kan wel klachten geven. Ik zou eerder denken aan iets anders als endometriose, daar kun je wel flink last van hebben. De klachten van bandenpijn en een groeiende baarmoeder kun je nu natuurlijk weer terug krijgen. Zolang het te doen is voor haar, geen probleem. Kruik, paracetamol. Wordt het te erg dan laagdrempelig contact opnemen met een arts. Ze kan zich sowieso vroeg melden bij een gynaecoloog (dus nu al een afspraak maken) ivm de vroeggeboorte in de voorgeschiedenis. Mirjam