DikkeBuik, Vervelend voor je dat je in deze situatie zit. En of mensen het nu begrijpen of niet, maakt niet uit. Het is zoals jij je voelt en dat moeten mensen respecteren. Wel jammer dat je vriend je gevoel niet begrijpt. Daarom denk ik dat het het beste is om de 'confrontatie' met je schoonmoeder alleen aangaat. Als je nu uitlegt dat jij je niet op je gemak voelt als jij daar straks zo ligt en zij is erbij, en dat je dan bang bent dat dat de bevalling gaat tegen houden, wat het waarschijnlijk ook gaat doen. Zal ze daar geen begrip voor hebben? Idem voor de situatie met je moeder en de kraamtijd. En mocht ze dan echt geen begrip hebben dan ben ik bang dat je misschien de situatie moet accepteren, hoe vreselijk dat ook is. Dan heeft je sm gewoon een bord voor de kop en geen respect voor jou gevoel. Sterkte met de situatie.
Ik snap niet waarom je vriend niet kan snappen dat je privacy wil op het mooiste maar heel erg persoonlijke moment van je leven. Mijn schoonouders willen meteen weten wanneer het begint. Ik, wij, hebben gezegd dat ze het wel hoort als ze geboren is. Teleurgesteld natuurlijk en het niet snappen. Maar ik hoef die druk niet. Ook mijn ouders horen het pas als ze geboren is. Het is een persoonlijke keuze en mijn man staat hier achter. Ik ben degene die ons meisje eruit moet krijgen, hij wil alles voor me doen zodat ik mij op mijn gemak voelt en zo hoort het! Hij kan al zo weinig doen als ik in pijn zit, hij neemt mij erg serieus en voelt zo ook dat hij dus toch wel mee kan helpen, puur door mij op mijn gemak te laten voelen. Dat mensen je keuze niet respecteren is hun probleem. Het is lief bedoeld maar he jij moet het maar doen hoor! Maar ik zou echt weer met je vriend praten, hij moet achter je staan en het woord doen. Als je aan het bevallen bent heb je die energie niet en wat is dat nou dat je eigen vriend niet voor jou wensen op komt?
Maar waarom moet ze accepteren dat haar smoeder bij de bevalling wilt zijn? Dit is een recht die je hebt? Trouwens gewoon tegen de verloskundigen zeggen dat je niet wilt dat je smoeder bij de bevalling is, die laten ze dan gewoon niet door (voor het geval dat ze wel komt terwijl je duidelijk nee zegt)
Hij snap mij wel zegt die en zal haar niet bij de bevalling laten, maar toch voelt hij zich schuldig tegenover zijn moeder, maar geeft ook aan het echt wel te begrijpen. Ik zou ook liever mijn schoonmoeder bellen als hij geboren is en dan kan ze naar het ziekenhuis komen en hem gelijk zien geen probleem! Maar ze moet of bij ons in huis zitten wachten voor de een of andere reden of in het ziekenhuis zijn, daar ging ze vanuit en dan denk ik,, WAAROM??! Als ze net als mijn moeder 8 uur van ons vandaag zou wonen zou ik het snappen maar nu vind het het onzin want ze woont maar 20 minuten van ons af.. Ik wil haar gewoon niet elke dag over de vloer puur omdat ze zo 8 uur blijft zitten!Of ze blijft slapen! En alles overneemt ze kan hem nog genoeg zien. Ik heb daar geen zin in, als mijn moeder dichterbij zou wonen hoefde ze ook niet te blijven slapen maar dat kan nou eenmaal niet anders. Maarja ze zal in ieder geval niet bij de bevalling zijn, hoe het daarna gaat zullen we wel zien als het me teveel word zeg ik er gewoon wat van, mischien zal het wel 100% meevallen.
Misschien nog een tip. Ik heb een bezoekagenda gemaakt. Daar heb ik 's middags een blok van ik geloof 2 uur en 's avonds een blok van 2 uur. Misschien dat dit een idee is. Dan hebben jullie zelf ook nog wat rust. Mij lijkt het ook vreselijk om in de kraamweek dagelijks de (schoon)ouders over de vloer te hebben. Voor je moeder is het een ander verhaal natuurlijk. Als ze 20 min bij jullie vandaan wonen kan ze tussendoor best eens naar huis! Jij en je man moeten ook aan jullie kindje wennen.
Dus... jij wilt gewoon dat je moeder er als eerste bij is en niks anders. En dat is helemaal niet erg maar ga dan geen excuses verzinnen van, ze woont zover weg e.d. Ik denk dat iedere vrouw je wel begrijpt hoor. Ik heb natuurlijk ook veel liever mijn eigen moeder Maar ik vraag me even af of dit je eerste is? Heb je enig idee wat voor een impact het gaat hebben op je man? Er wordt alleen maar gesproken over hoe de vrouw het wilt en tijdens de bevalling kan ik me dat voorstellen maar daarna... Als ik uit eigen ervaring spreek dan wéét ik dat een man ook énorm behoefte kan hebben aan zijn eigen familie. Wij hebben de bevalling met z'n 2en gedaan zonder familie en dat doen we straks ook weer maar daarna.. jeetje wat was mijn vriend trots dat hij zijn vader en moeder kon bellen dat hij een zoon had gekregen. Dat hij zijn broer een dikke knuffel kon geven toen die kwam kijken. Zo'n moment vol van geluk en blijdschap. Kijk, tijdens de bevalling e.d. kan ik ook allemaal inkomen, écht maar ik vind persoonlijk dat je ook rekening moet houden met wat jouw man wilt. Hij is ook papa geworden!
Helemaal mee eens!! Al vind ik wel dat de vrouw wel ietsjes meer in te brengen heeft dan de man, maar dan wel tot in het redelijke Niet redelijk vind ik: -je smoeder de eerste tijd in verhouding met eigen moeder heeeeeeeel weinig laten langskomen - eerst je moeder laten langskomen en dat smoeder daarna pas mag. Smoeder is wel ff de moeder van de man. Kan me wel voorstellen dat smoeder niet bij de bevalling mag en eigen moeder wel (als je een hele lieve moeder hebt) maar als beiden niet bij de bevalling zullen zijn vind ik het echt naar de partner toe onbeschoft en respectloos naar hem toe dat zijn ouders pas nadat je eigen ouders zijn geweest, mogen komen. Hier hadden we een discussie over wanneer mensen inlichten over het aanvangen van de bevalling. Ik heb de disussie gewonnen!! Yeah!!
uhmm ik vind dat nogal cru want smoeder woont in geval van ts 20 minuten van haar af en haar eigen moeder 8 uur dus dat vind ik nogal een verschil.. en ja met man moet je zeker ook rekening houden maar dat kan ook door middel van na de bevalling beide oma's en opa's bellen en dan tegelijk rond bijvoorbeeld 7 uur laten komen.. Daarbij is eenbevalling nogal persoonlijk vind ik dus ja dan snap ik dat je smoeder niet constant om je heen wil. TS.. meid ik zou gewoon lekker aangeven dat jij het prettiger vind als ze wacht tot jullie bellen dat de kleine er is en het leuk zouden vinden als ze komt. dat je liever samen de bevalling doet! Succes meid komt vast goed!
Omdat je soms tegen mensen nog kan zeggen dat je het niet wilt maar dat die gewoon een bord voor hun kop hebben en toch gewoon doen waar ze zelf zin in hebben. Dat bedoel ik ermee. En misschien als je de situatie kan accepteren dat je dan wat rust kan krijgen.
Kan je vriend het gesprek niet voorzichtig inleiden? Het is immers zijn moeder. Als je het je s.moeder uitlegt zal ze toch moeten snappen dat je even wat meer privacy met je eigen moeder wilt hebben en dat je jouw moeder deze eerste week samen gunt. Probeer het een beetje zo te vertellen dat je voor het belang van je eigen moeder opkomt. Zij zit immers een eind weg van haar kleinzoon. Hopelijk snapt ze dit en hoef je niet al te veel je eigen gevoelens te vertellen, kan mij voorstellen dat je hier huiverig voor bent. Aan de andere kant, zij doet maar zonder wat te vragen! Dit is wel jullie meest intieme en intense moment. Ik vind het nogal wat wat zij doet. Al zal het allemaal goed bedoelt zijn. Zou het op tijd zeggen. Dan kan ze haar vrije week misschien wat later opnemen of af en toe een dagje komen helpen verderop.
Super dat je vriend het wel begrijpt! Nu lekker genieten hoor! Ik verzin helemaal geen excuses van ze wonen ver weg dus.. Ik heb het liefst ook dat ze 2 uur komen en later weer, net als de schoonouders. Wij willen ook van ons gezin genieten. Mijn ouders blijven ook maar 1 volle dag. Schoonouders zien we elke keer paar uur daarna nog steeds. Die zien de baby meer hoor. Dat ik wil dat ik mijn moeder-dochter moment wil hebben is niets mis mee! Ze zien uiteindelijk vast op dezelfde dag de baby hoor. De eerste dag wil ik toch helemaal niemand zien, lekker bijkomen. Smoeder snapt het ook helemaal en heeft dat straks vast ook met haar eigen dochter. Ik vergeet mijn man niet hoor. Beetje jammer dat je dat denkt. Hij belt iedereen op binnen een paar uur, maar we hoeven ze niet meteen in de slaapkamer te hebben Ik vind het een impact voor ons beiden, een nieuw gezinnetje. Waarom mogen we daar zelf niet even van genieten, doen zoals wij willen? Ik lees zovaak dat mensen spijt hebben achteraf dat ze zelf niet konden genieten omdat iedereen 'recht' had om meteen de baby te zien. Uiteindelijk gaat het om ons 3 hoor! Wat iemand zei over die 2 uur blokken. Zoiets wil ik dus ook. Wat veel dus ook doen. Dus waarom is het zo raar dat ik dat wil doen. Mijn ouders zijn uit het buitenland ja dus die blijven een dagje, daar kan ik niet omheen, dat moet toch logisch zijn? Tis allemaal een beetje makkelijk praten als je zelf niet die situatie hebt. Over het bord voor de kop. Gewoon hard zijn, sorry hoor maar omdat iemand het niet begrijpt gaan ze echt niet bij mijn bevalling zijn!
Ja maar ik geef je ook helemaal gelijk hoor. Het gaat mij alleen om het puntje dat ik vind dat je je s.ouders niet weg kan houden. Laat ze even lekker een uurtje komen en lekker weer vertrekken. Zo hebben wij dat ook gedaan. Ik lag in het zkh, 's ochtends bevallen en 's avonds kwam iedereen even spieken tijdens het bezoekuur en waren ze weer weg. Heerlijk, lekker genieten met je man van je kindje. Snap je
Dat was ik. Als je wil kan ik je mijn documentje mailen. Moet je me even een pb'tje sturen met je mailadres.