Prematuur en bijvoeding

Discussie in 'Prematuur' gestart door Mopje, 20 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Nog een paar weken en dan wordt Hidde 6 maanden. Mooie tijd om hem naast de bv groente en fruit te gaan geven. Voor zover ik begrepen heb zijn de darmpjes van premature kindjes snel "bijgetrokken" omdat ze vanaf dag 1 al melk krijgen. Maar hoe zit dat met zijn motoriek? Ik wil hem graag via de Rapley methode laten leren eten, dus stukjes aanbieden die hij zelf mag eten, maar ik weet niet of hij dat dan al kan, hij is met 34 weken geboren. Iemand hier ervaring mee?

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat verschilt echt van kind tot kind, en jij als zijn moeder zult waarschijnlijk het beste kunnen inschatten wat hij aankan.

3. adi

adi Niet meer actief

Het verschilt erg per kind, hoe is de motoriek van jouw kind?

Om zelf te kunnen eten moet een kind goed rechtop kunnen zitten, zelf eten kunnen grijpen en naar mond brengen, zelf kunnen kouwen.
    Mijn kinderen konden dat echt nog niet met 6mnd, vooral goed zitten niet, en met stukjes wisten ze zich nog geen raad.

Ze zijn 10 weken te vroeg geboren en wij merkten dat ze die 2 maanden extra nodig hadden om motorisch bij te benen. We zijn toen begonnen met gepureerd, heel snel gaan prakken en met ruim 8 mnd (gecorrigeerd 6) gestart met zelf eten.
    Dat is dus geen Rapley, maar 'gewoon' zelf laten eten van stukken iets na 6 maanden (misschien dat daar ook een naampje voor bestaat)

4. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Hij is een kei met dingen in zijn mond stoppen, maar of kauwen ook gaat? Met ondersteuning van ons kan hij wel zitten, stoeltje nog niet geprobeerd. Eerst prakjes en daarna stukjes is wellicht een optie als hij er echt geen raad mee weet.

5. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Wij zijn uiteindelijk pas met 5-6 maanden gecorrigeerd echt met bijvoeden begonnen, ons zoontje was er daarvoor nog niet klaar voor. Ik vond dat hij een beetje rechtop moest kunnen zitten en interesse moest tonen. Dat deed hij nog niet, dus hebben we gewacht.

6. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Ik wilde ook graag rapley doen, maar dochterlief niet:p!
    Daarom eet ze nu prima van een lepel, maar grotere stukken blijft moeizaam gaan.
    Moraal van dit verhaal...
    Kijk gewoon wat je kleine wil en wat bij jullie past.
    Ik heb zoveel principes overboord moeten zetten wat betreft eten...
    Dus kijk gewoon wat jij denkt dat goed voor hem is!

7. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Bedankt voor jullie reacties! Eigenlijk wist ik dat zelf ook al, gewoon kijken wat hij wil en kan... Ik krijg nu al reacties waarom ik nog niet begonnen ben met bijvoeding... Hij is nog zo jong!

8. ontzettendtrotsemama

ontzettendtrotsemama Fanatiek lid

7 aug 2009
    2.204
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat fijn jullie ervaringen te lezen. Onze meiden zijn met 33+4 geboren. En nu 4,5 (3 maanden gecorrigeerd). Gisteren op het CB geweest, mens zei dat ik gewoon kon beginnen met bijvoeding. Nou sorry hoor, vind ik echt nog veel te vroeg! En ze hebben het nog helemaal niet nodig, vragen er niet om en zijn er al helemaal nog niet aan toe. Mens zat me aan te kijken of ze vuur zag branden. Nee corrigeren deden ze niet aan?!

Dus ik wacht nog mooi even idd. En zodra ik denk dat ze er aan toe zijn, begin ik er wel mee, en als dan blijkt van niet, nou met 6 maanden (ongecorrigeerd) een beetje experimenteren vind ik vroeg genoeg!!

Deel Deze Pagina