Wat is het probleem met namen die op elkaar lijken in dezelfde familie?

Discussie in 'Babynamen' gestart door botervliegje, 7 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. botervliegje

botervliegje Fanatiek lid

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Ik lees vaak dat namen die op elkaar rijmen of beginnen met dezelfde letters in dezelfde familie (bv neefjes) niet zouden kunnen. Ik zie zelf het probleem helemaal niet, is toch juist wel schattig? Ik zou het zelf prima vinden als ik een nichtje had dat Botermugje zou heten, juist als we close zijn ;).
    Wat is er precies zo vervelend aan? Een naam is zo belangrijk en ik vind het nogal wat als ouders niet meer hun mooiste naam aan hun kind kunnen geven omdat iemand anders het niet zo leuk vindt. Ben benieuwd waarom dat bij sommigen zo zwaar weegt...

2. cizmo

cizmo Fanatiek lid

26 jun 2012
    1.898
    4
    38
    Tja. Er zijn zoveel namen. Ik denk dat veel ouders het leuker vinden om een beetje origineel te zijn. Omdat er zoveel keuze is moet dat niet zo moeilijk zijn. Ik denk niet dat de kinderen er moeite mee zouden hebben.

3. Fides

Fides Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.139
    22
    38
    Ik denk, dat het er niet zo zeer om gaat, dat anderen het niet leuk vinden.
    De ouders vinden het zelf niet leuk, dat hun mooiste naam lijkt op die van een familielid. Het gevoel dat ze iemand na-apen.

4. botervliegje

botervliegje Fanatiek lid

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Als ze dat zelf niet willen snap ik dat natuurlijk best, zou zelf denk ik ook het liefst een 'nieuwe' naam kiezen. Maar als kinderen van broer of zus namen zouden krijgen die er op lijken zou ik dat helemaal niet erg vinden eigenlijk.
    Bedoelde meer dat ik het jammer vindt dat ouders een naam niet kunnen doen omdat anderen uit de familie het vervelend vinden. Het is toch ook wel een eer als familieleden een deel van de naam zo mooi vinden dat ze m ook gebruiken?

5. Catnip

Catnip Actief lid

28 nov 2013
    399
    0
    0
    Ik ben het met je eens botervliegje. In onze familie delen heel veel mensen dezelfde naam en niemand heeft hier moeite mee, het is zoals je zegt voor veel mensen een compliment om vernoemd te worden. Zelf ben ik vernoemd naar mijn vader en daar ben ik heel erg trots op.

Ik vind dat mensen zich te druk maken over wat andere miscshien vinden omdat de naam op nichtje, neefje, oom, tante etc lijkt. Als je het een mooie naam vindt gewoon gebruiken..

6. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Nou ik vind Botermugje best een vreemde naam voor een kind :D:D

Ik snap het ook niet zo hoor.. Ik zou me daar echt niet druk om kunnen maken.

7. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Bij ons in de familie lijken ook veel namen op elkaar. En ook in de vriendengroep. Het is soms wat verwarrend als je het ene kind bedoelt maar de naam van het andere kind per ongeluk roept omdat die er veel op lijkt. Maar als dat alles is vind ik het geen reden om je mooiste naam te laten schieten. Met een Mara in de familie en een Lara in de vriendengroep waren wij met Sara ook niet origineel. Boeiend.

8. Jkuil01

Jkuil01 Bekend lid

6 mei 2012
    828
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier heeft mijn neefje bijna de zelfde naam als mijn zoon luca en lucas ik vind het eigenlijk wel grappig.
    Mijn zus had het nog aan mij willen vragen maar hij kwam eerder dan gedacht.

9. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    Ik denk dat bij sommige mensen heel erg het gevoel van "na-apen" aanwezig is.
    Stiekem betrap ik mij er ook op dat ik hoop dat niemand in onze vriendenkring met een soortgelijke naam komt.
    Hier worden onze kinderen ook vernoemd/zelfde naam na een familielid. Schoonvader is dolgelukkig en als mijn oma nog geleefd had was ze ook heeeel erg trots geweest.
    Maar de broers en zussen van ons reageren er wat minder positief op, hun probleem!

Deel Deze Pagina