Hij heeft niet echt dunnere ontlasting door dat extra water. Wij gebruiken ook nutriton voor het spugen. Doe er dan iets minder als 1 schepje in. Op een volle fles van 180 ml gebruiken we ongeveer 2,5 schepje. Of rijstebloem mag bij kma weet ik niet. Wellicht even aan een arts vragen? Gisteravond heeft ons mannetje om 23.00 uur de fles gehad, en om 02.15 krijsen. Heb hem zijn speen gegeven en toen schrok ik om 06.45 wakker. Om 07.15 hoorde ik meneer pas. Zo lastig. Hij kan dus wel doorslapen, maar doet het gewoon niet iedere nacht. Ik leer steeds meer om gewoon maar te zien hoe dingen lopen. Gister heeft hij 6 flesjes gehad, maar met minder erin om wel op dezelfde dag hoeveelheid te komen.
Het lastige is dat wij de speen niet veel gebruiken, eigenlijk alleen als hij even moet huilen of moeilijk in slaap komt. Maar eerlijk gezegd heb ik het 's nachts nog nooit geprobeerd....ik geef hem gewoon altijd een fles als hij wakker wordt, mede omdat hij altijd meteen heel hard gaat huilen! (dat doet hij alleen bij de nachtfles). En hij drinkt dan de fles ook altijd helemaal leeg, ongeacht de hoeveelheid! Maar misschien moet ik het maar eens proberen met een speentje!
Nou, het lijkt wel alsof hij iets anders in gedachte heeft...ik weet niet meer wat ik nou moet doen!! Gisterenavond om 23u wakker gemaakt en 180/6 aangeboden. Vervolgens is meneer weer om 3 uur wakker (de nacht daarvoor 3.15u)...speentje was geen optie! Ships..wat nu? Dus maar een fles gegeven van 120/4. Vervolgens werd hij om stipt 6 uur weer wakker. Nu kreeg ik hem na 15 min speentje geven weer in slaap tot 7.15u. Het lijkt wel alsof hij zijn eigen ritme aan het omgooien is vanaf de dag dat ik 2x180/6 ben gaan geven. Is dit toeval of heeft het wel met elkaar te maken? De eerste dag werd hij dus om 22.30 wakker, gisteren moesten we hem wakker maken om 23u. Maar beide nachten rond 3 uur wakker terwijl hij de week daarvoor tot ruim 5 uur sliep...
Als ik jullie verhalen lees zie ik dat jullie echt een ritme proberen aan te houden. Ik voed nog steeds op verzoek, hij begint nu steeds langer door te slapen zelf. Mijn vent komt om de 4 uur, zowel overdag als 's nachts nu sinds 2 dagen. Daarvoor had hij 7 voedingen waar 3 uur en een kwartier of 3,5 uur ongeveer tussen zat. Ook qua hoeveelheid geeft hij het zelf aan. Nu laat hij 's nachts ook wel 5 uur ertussen maar dan moet ik wel 3x teruglopen om zijn speentje te geven. Pas als hij echt wakker is (dus zijn ogen open heeft) geef ik de fles. Nadeel is alleen dat hij af en toe nog kramp heeft en dus daardoor gaat huilen, anders zou hij misschien makkelijker kunnen doorslapen. Ook qua hoeveelheden geeft hij het zelf aan. Biedt hem 120+4 aan maar vaak drinkt hij deze 's ochtends en vroeg op de middag maar tot 95 ml op en 's avonds drinkt hij zelf meer. Ook zijn nachtfles drinkt hij erg goed op, daar haal ik dus uit dat hij die fles nog nodig heeft. Maak me er niet zo druk om dat ie niet doorslaapt, blijkbaar is hij er nog niet aan toe. Wel een punt is dat mijn vent ruim een maand te vroeg is geboren, misschien dat dat nog scheelt. Succes in ieder geval maar als ik jou was zou ik me niet te druk maken als hij goed groeit en tevreden is!
@Lupita: reden dat we een beetje tijden aanhouden, is omdat Lucas vaak veel te vroeg voor een volgende voeding wakker is. Dit weet ik omdat als ik het hem aanbied, hij nauwelijks drinkt. Overdag zit er bij mij ook vaak 3,5 uur tussen, zodat ik met de avondfles op half 7 uit kom. We lieten hem eerst zelf komen 's nachts maar dan moest ik er 2x per nacht uit, en aangezien wat we allemaal hebben meegemaakt de afgelopen weken, trek ik dat niet. Dus op advies van het CB en KA om 23 uur wakker maken voor een fles....en hoe laat hij dan in de nacht komt, hangt van hem af. Maar ik weet dus nu niet wat ik met de flessen moet doen....gewoon 2x180 blijven geven (dan mag ik 's nachts max 90 geven) of terug naar 1x180 en de rest 150.... Volgende week dinsdag moeten we naar het CB dan overleg ik wel weer even!
En als je de dag begint met hem 180/6 aan te bieden? En aan de hand daarvan bepaalt wat hij verder kan/mag op de dag? Ik geef dus ook nog steeds 6 flessen, en bied telkens 180/6 aan. De eerste drinkt ze vaak leeg, de rest vand e dag tussen de 110 en 200. Als ze ze bijna allemaal voor een groot gedeelte leeg drinkt, krijgt ze 5 flessen, en anders 6..maar de hoeveelheden mag ze op de dag zelf bepalen, ze gaat toch niet over de liter heen. En dat gaat goed, ze slaapt er op door (een enkele uitzondering daar gelaten)
@ heppiedepeppie Je hebt ook kans dat je kindje nu midden in een sprongetje zit en wat vaker vraagt om een voeding. Heb je al geprobeerd om alle voedingen 180/6 aan te bieden? Een week 1 flesje teveel is niet erg volgens CB en KA hier. Zolang het maar niet structureel is... Drinkt hij om 23:00 de fles wel leeg? En gaan alle flessen leeg? Lijkt hi jtevreden na een flesje? Heeft hij niet veel zuigbehoefte? VAak duurt het ook een paar dagen nadat je voeding hebt opgehoogd dat kindjes weer terug op hun ritme komen.
Mijn zoontje heeft ook net t 12 weken sprongetje achter de rug, en wilde ook meer drinken en meer slapen als normaal.
Leuk is dat he, als ze ineens weer een ander ritme hebben en vroeger wakker worden in de nacht. Hier ook zo'n spookje waarbij om 4 uur het alarm afgaat. Ik geef hem dan zijn speentje en dan slaapt hij nog even tot 6 uur als ik geluk heb. Vroeger sliep hij uit zichzelf tot 6 uur.. Zelfs een keer van 22u00 tot 7u30, dus hij kan het wel.. Vandaag ga ik wat anders proberen om te kijken of hij gaat doorslapen, namelijk voor de laatste voeding hem in bad doen. Ik heb namelijk even terug gekeken op mijn voedingslijsten en op 23 februari kreeg hij om 20u45 een badje en om 21u15 zijn laatste fles en hij sliep toen tot 6u20! Normaal geef ik dus zijn badje overdag, maar die ene keer gaf ik het voor de laatste voeding en toen maakte hij een lange ruk.. dus wie weet.. Hier helpt het niet om de voedingen te verhogen omdat hij erg afwisselend drinkt. Ik zou wel proberen om de ochtendfles en de avondfles het hoogst te houden.
@wokkel: Dat zou ik kunnen proberen inderdaad! Vanmorgen heeft Lucas ook 50 cc van een fles van 150/5 laten staan...Normaal gesproken drinkt hij echt alles tot op de druppel leeg... Je schrijft dat je 6 flessen aanbied, maar als ze alles leegdrinkt maar 5....slaapt ze dan de nacht wel door?? @wesdaan: een sprongetje zou kunnen...al dacht ik dat hij deze vorige week al gehad heeft, omdat hij toen twee dagen niet te genieten was!! (en hij 10 dagen te laat geboren was, dus wat ontwikkeling betreft, volgens het oei-ik groei boek, zou het idd vorige week zijn geweest). Maar dat zou natuurlijk ook nog kunnen! In principe drinkt Lucas al zijn flessen leeg. Of ik nu 150 of 180 aanbied. Alleen vanmorgen om 11.15 liet hij dus 50 cc staan. Soms komt dat ook omdat de laatste beetjes voeding zo dik zijn vanwege de Nutriton. Hij is altijd tevreden, behalve bij kleine flesjes van bijv.90. Dan niet! Hij heeft heel veel zuigbehoefte, zodra de fles leeg is, gaat hij op zijn vuistjes verder, maar dat heeft hij al vanaf zijn geboorte. Doet hij soms ook ter verlichting van zijn verborgen reflux.. Ik kan natuurlijk wel 6x180 aanbieden en kijken wat hij er van opdrinkt. Op de een of andere manier vind ik dat eng...bang dat ik hem te veel geef. De vorige keer was hij namelijk ook al erg ruim gegroeid bij het CB (komt omdat ik toen van BV naar FV over was gegaan) @olifantje: wij mogen helaas Lucas maar 2x per week in bad doen, maar we doen het altijd voor de laaste fles. Hij vind het heerlijk! Ik heb er eigenlijk nooit aan gedacht om de ochtend fles ook zo groot aan te bieden... Kan het kwaad als ik vanaf morgen probeer Lucas gewoon 6x180 aan te bieden?? En stel nou dat hij vannacht om 5 uur komt, en ik hem dan ook zo'n grote fles geef, dan is mijn ritme van 7-11-3-7-11 wel weg denk ik....vind ik niet zo erg hoor maar komt er dan wel weer iets van ritme terug???
En terwijl ik bovenstaande aan het typen was, werd hij ineens wakker om half 9....dat heeft hij sinds zijn geboorte niet meer gedaan...Hij gaat rond 19.15 naar bed en slaapt ALTIJD tot we hem wakker maken om 23 uur.... Sprongetje dus toch??
Wij houden hier ook gewoon hetzelfde ritme/schema aan. Want hoe groot we de flessen ook maken. Hij drinkt ze allemaal leeg. Wij houden dus wel 7-11-3-7-11 aan. (Met uiteraard wel wat speling qua tijd, mag gerust iets eerder of later) Zaterdag op zondag sliep hij door tot 7. Vannacht was hij om half 5 wakker. En daarna om 07.45. We gaan er vanuit dat hij vanzelf helemaal doorslaapt. Wat wiij 's nachts ook doen: hem gewoon in zijn bedje laten liggen en niet verschonen. Lampje aan, flesje geven, speen erin, lamp uit en slaap lekker.. hij slaapt meestal al bij de laatste slokken. Sprongetje zou idd ook kunnen. Maar bellen met het consultatiebureau kan ook altijd toch? Wij moeten ook volgende week weer heen. Ons mannetje zit ook op de bovenste lijn, maar daar kun je weinig aan doen volgens mij...
@purk maar geef je dan om 5 en om 7.45 een fles? Ik heb hem nu net stil gekregen met een speentje, maar hij blijft een beetje jengelen. Ben dan altijd bang dat de buren er 'last' van hebben. Hun dochter ramt nl vaak met haar vuisten tegen de muur als lucas huilt, daar wordt ik zenuwachtig van... Hopelijk is dit geen voorbode voor vannacht Ik ga maar eens proberen flessen van 180 aan te bieden kijken wat hij doet. En dan moet ik de tijden maar loslaten of niet? Of de gewone tijden aanhouden, grote fles aanbieden en kijken wat hij daarvan drinkt? En wat als hij nou alle flessen leegdrinkt?
ik had inderdaad wisselende tijden maar kwam altijd wel weer goed uit uiteindelijk. Ik heb hem geprobeerd te wekken om 23.00 uur maar had na een week nog geen succes en had het idee dat ik hem uit zijn diepe slaapt haalde. Vanaf toen heb ik hem aten liggen en maar kijken wat hij doet! Hij is toen de fles van 2 uur, naar 3 uur gaan verschuiven en zo steeds een beetje later en zit nu op 05.30! Hier is het dus goed uitgepakt. Ik ging wel vaker met de kindjes naar bed (20.30) zo heb ik het volgehouden... Hij is nu bezig zijn heel ritme door de war te gooien! Ik denk dat hij over aan het gaan is op 4 flessen en volgens mij zit hij in een sprongetje!
met KMA mogen ze rijstebloem, mijn dochter heeft (had het ook). Ze heeft er lactose intollerantie aan overgehouden. mijn dochter zat niet aan de maximale voeding maar ik ben toch met 5 maanden begonnen met bijvoeden omdat ze er echt aan toe was. Je moet gewoon 3 dagen hetzelfde geven en kijken of ze erop reageerd. en dat lichtverteerbaar nemen (bloemkool, wortelen, appel, peren)
haha ik had beter alles in 1 keer kunnen lezen.... sprongetje is tussen de 11 en de 13 weken dus kan goed zo zijn. mijn zoon zit/zat er ook in. hij is bezig zijn heel ritme door de war te gooien, zijn flessen laat hij staan, heel ontevreden en slaapt bijna niet of heeeeeeeel veel vandaag dronk hij : 06.30 : 160 11.30 : 200 16.30 : 160 20.30 : 140 tip vanuit mijn kant : geef hem om 19 of 20 uur zijn flesje, kruip zelf ook lekker onder de wol, zorg dat je volgend fles klaar is en laat hem zelf de fles bepalen. Kijk eens wat hij doet en hoelang hij slaapt na die laatste fles. Heel moeilijk allemaal maar je moet het uitproberen al kan een sprongetje wel zorgen dat hij minder goed doorslaapt (hoort erbij). Hier bepaald hij ook zelf (op verzoek) maar met minimaal 3,5 uur ertussen (overdag) anders drinkt hij het hier ook niet op!
We hebben een tijd geprobeerd hem te laten slapen vanaf 19u. Dan sliep hij meestal tot 1 of 2 uur. Maar dan kwam hij rond 5 weer. Ik trok dat niet meer na alle heftige weken hier dus op advies van ka en cb maken we hem wakker om 23u....
Je moet doen wat goed voelt! Je kan best proberen om hem om 23.00 een 180 fles te geven. De rest van de flessen kan je gewoon op 150 houden. Wat betreft het wakker maken. Dat doen wij ook gewoon nog om 23.00 uur. Dat tijdstip wil ik later langzaam gaan vervroegen.
@purk: oeps heb je denk ik verkeerd begrepen! Ik dacht dat je al de flessen 180 gaf! Ik heb dat vandaag wel gedaan. tot nu toe heeft hij dit gedronken: 5.00 -- 180/6 8.30 -- 180/6 (40cc laten staan) 11.45 - 180/6 Ik denk dat ik gewoon 180 aanbied over de dag en dan 's nachts 120 geef. Dan geef ik dus eigenlijk 120 te veel maar hij laat overdag wel eens wat staan.... Ben benieuwd wat ze er op het CB van zeggen. Trouwens, werd Lucas vannacht ook weer wakker tussendoor om 1.15u en om 6 uur. Gelukkig sliep hij met speentje snel weer door, maar hij zit denk ik echt in een sprongetje!
Ja, hier komen we de laatste dagen ook uit op bijna alle flessen van 180/6. Maar ook hier verdenking van een sprongetje. In de ochtend kreeg hij nog 150/5 maar werdt dan vervolgens rond 10 uur krijsend wakker en niet meer stil te krijgen tot we een fles maakten. Dit nu 2 dagen. Slapen is ook niet zoals hij altijd deed. Gister konden we de fles nog rekken tot half 11 en vervolgens weer om 15.00 uur. (dit omdat we toen in de auto zaten) Vandaag lukte dit niet en komen we heel anders uit. 06.30: 150/5 10.00: 180/6 14.00: 180/6 18.00: 180/6 Hij wilde ook meteen na zijn fles weer slapen vanavond. En normaal heeft hij dan juist zijn gezellige uurtjes. Dus we zouden om 22.00 uur vanavond uitkomen. Dit gaan we dan ook maar gewoon doen, en dan maar zien hoe laat hij vannacht komt. We volgen hem nu maar gewoon en we komen vanzelf wel weer in een goed ritme. Mocht hij vannacht wel weer vroeg komen dan probeer ik nog steeds of die fles van 60 water en 1 schepje genoeg is.