Het gaat eigenlijk over een neefje van ons. Hij is tot hij bijna 2 jaar was alleen geweest en het eerste kleinkind aan beide kanten dus..(ja sorry) stront verwend. Opa's en oma's hebben altijd opgepast, nooit naar een creche o.i.d. geweest. Toen kreeg hij er in 10 maanden tijd een neefje bij (onze zoon) en een broertje en is hij naar de creche gegaan. Behoorlijk veel in die tijd kan ik me voorstellen. Mijn zoontje is nu oud genoeg om echt wat mee te spelen e.d. en dat doen ze ook. Ik snap best dat delen enzo op die leeftijd allemaal wat moeilijk is alleen kan ons neefje erg agressief reageren naar m'n zoontje toe. We vonden het laatst zelfs beangstigend en vroegen ons af of dat wel normaal is. Hij slaat, duwt en schopt mijn zoontje. Hij pakt ook alles, maar dan ook alles af. Er wordt wel wat van gezegd maar hij blijft het gewoon doen. Van de week stond hij dreigend tegen mijn zoontje aan met opgeheven handje. Even later duwt hij mijn zoon achter een muurtje tegen de grond en zie ik hem mijn zoon een schop geven. Het neefje keek snel of iemand het gezien had en gaf hem gewoon weer een schop en waarom??? Ik zei er uiteraard wel wat van want ik had het gezien. Het erge is nog dat mijn zoon ons ook begint te slaan en schoppen ineens. Het neefje schijnt op de creche ook heel bazig e.d. te zijn. Maar goed, ik vroeg me af of dit 'redelijk normaal' gedrag is en of dat over gaat of dat dit echt problemen kan geven? Kijk als de ouders, opa's en oma's nou ook consequent zouden optreden dan zou ik het nog tot daar aan toe vinden maar die zeggen er ook vaker niet eens wat van en ik ben toch eigenlijk niet van plan mijn zoon als boksbal te laten gebruiken.
normaal of niet, ik vind het nogal heftig. jeuj zeg, en als er dan ook nog niet concequent op gereageerd wordt is het einde zoek vrees ik.hij zal toch moeten leren dat dit niet kan en dat druk ik me nog zachtjes uit.
ow, en wat ik nog het meest verontrustend vind het in jou ogen overduidelijk stiekeme. hij weet dus dondersgoed dat wát hij doet niet goed is blijkbaar. anders doe je het niet zo stiekem en kijk je niet eerst rond voor je nog een keer schopt. wordt gewoon naar van je bericht zeg.
Ik zou bijna denken dat je neefje dit soort gedrag ergens vandaan heeft, het dus ergens te zien krijgt.
eerlijk gezegd moest ik het eerst 2 keer lezen ik vind het zeker geen normaal gedrag voor een 3 jarige. ook niet voor een 4 jarige . hoe is hij tegenover zijn broertje dan?
Ik vind het ook niet echt normaal. Natuurlijk heb je wel kindje van bijna 3 die wat drukker zijn en dingen redelijk fysiek uiten. Maar zoals je schrijft, dat hij echt kijkt of niemand hem ziet, en het dan weer doet, dat vind ik wel zorgelijk. Ik zou als dit met mijn neefje en mijn zoontje gebeurde, mijn neefje gewoon aanspreken. Met 3 kun je hem best wel uitleggen dat zoiets niet mag. Maar eigenlijk moet je vooral bij de ouders zijn. Geef ze in zo'n situatie eerst de kans op de reageren, door het duidelijk te benoemen. En als ze het kind laten doorgaan tegen jou kind, dan zeg je er zelf wat van. Je kind is geen boksbal :x
Kort en krachtig: nee, dit is geen normaal gedrag voor een kind van zijn leeftijd. Als ik het zo lees, klinkt het mij in de oren alsof hij enerzijds vaak niet gecorrigeerd wordt en anderzijds hierop fout gecorrigeerd wordt, (in de zin van agressief gedrag van degene die hem corrigeert, ofwel verbaal ofwel toch ook fysiek...) Maar je hoeft je zoontje niet als boksbal te laten gebruiken idd en voor je zoontje is het iig erg goed om WEL in te grijpen. Als zijn ouders dat niet doen, moet jij dat gewoon doen. Je zoontje ziet dan dat het niet normaal is wat er gebeurt en dat hij voor zichzelf op mag komen en ook op welke manier hij dat mag doen. Het is handig om je zoontje daarin te betrekken: je neefje stoppen in zijn gedrag en hem dan sorry laten zeggen tegen je zoontje, of je zoontje tegen hem laten zeggen waar en hoe het pijn doet, zodat je neefje doorkrijgt wat het met anderen doet als hij zich zo gedraagt.
Heel herkenbaar, jammergenoeg (ook een neefje)....Papa en mama die nergens consequenties aan verbinden. Het jochie (net 4) zoekt zijn grens, en waar die eindigt??? Ik weet het zelf niet. Meestal wordt er niet gecorrigeerd, soms hoor je 10x achter elkaar '*** als je dat nog 1x doet, ga je op de trap'.....En ook al doet hij het nog 11x; *** wordt niet op de trap gezet. Vorige week was hij met onze dochters aan het spelen in de achtertuin. Het zwembadje stond er en de glijbaan kwam in het zwembad uit. Alles ging keurig tot *** aan de beurt was (voor zijn beurt ging). Mijn jongste dochter (net 3) staat net op en wordt onderuit gemaaid door neefje ***. Dat vond zijn papa een leuk gezichtonze dochter was net een kegel die omging.... Vervolgens werd onze oudste dochter (4) gecorrigeerd omdat ze water druppelde op de glijbaan, dat mocht natuurlijk niet (terwijl ze dat alledrie om en om deden om de glijbaan nat te houden....goh, erg zeg!). Als hij vervolgens met een metalen schep zwaaiend op mijn dochter afgaat; wordt niets van gezegd (door zijn ouders). Dat hij NOOIT aan tafel wil eten; 'Tja, dat heeft *** nooit gedaan'...Nee, dat hoefde hij ook nooit, want eten voor de tv kwam pa en ma beter uit...Als er altijd 'Ja' gezegd wordt....Bv. mag ik chips, 1/2 uur voor het avondeten; ja. Toen onlangs mijn jongste dochter jarig was vroeg *** of hij kadootjes van haar mocht openmaken; 'Ja hoor!' zei zijn vader (hebben wij uiteraard een stokje voor gestoken). Toen mijn oudste dochter 4 werd en ik binnenkwam met haar verjaardagstaart vroeg *** of hij de kaarsjes uit mocht blazen; 'Ja, tuurlijk mag jij dat', zegt zijn vader. Ik kan zo nog wel even doorgaan (maar zal ik jullie verder niet mee belasten). Dus meid, zoals ik in het begin al zei: heel herkenbaar! Normaal: mijns inziens absoluut niet! Ben benieuwd hoe dit later gaat. Als zo'n kindje bijvoorbeeld naar de bovenbouw op school gaat. Hoe het uberhaupt op school gaat.... Ben trouwens benieuwd of mensen nog meer tips hebben voor ons als ouder hoe hier meer om te gaan. Ik heb oren en ogen 'op steeltjes' als we bij hun zijn omdat ik het gevoel heb mijn kind echt te moeten beschermen daar....Misschien ook niet de juiste manier, maar ik wil mijn kind niet onder laten sneeuwen door zo'n op hol geslagen kleuter, of misschien moet ik wel zeggen; op hol geslagen ouders....Want daar ligt de kern van dit probleem.
hehehe ik heb hier nu een mental image wat niet geheel eer doet aan de werkelijkheid geloof ik maar ik moet eerlijk zeggen.. als ik hier in huis kinderen heb die zich misdragen.. dan ben ik niet te beroerd om er zelf wat van te zeggen. en over het algemeen werkt dat toch best goed.
eh.. "visueel denken" dus een soort filmpje van een jongetje met een enorme schep die achter een heel klein schattig meisje aanrent... zegmaar overdreven "filmpje" van wat je daadwerkelijk omschrijft. overigens.. zoals jij dat omschrijft zou ik heel snel klaar zijn met ze. beetje respect over en weer mag best maar als iemand totaal niet de moeite doet om zn kind op te voeden... betekent dat niet dat het kind zich niet hoeft te gedragen in mijn huis. zou het alleen supervervelend vinden omdat je dan steeds politieagentje staat te spelen voor andermans kind. terwijl die toch ook eigen ouders heeft zou je denken..
Haha, dank je! Ik vermoedde al zoiets, maar omdat er achter stond 'die niet geheel eer doet aan de werkelijkheid' begreep ik het niet helemaal. Wij voelen ons ook net politieagenten. En omdat onze dochter door een ziekte en pittige ziekenhuisopname nogal onzeker uit de strijd is gekomen (wat gelukkig inmiddels een heel stuk beter gaat), willen we haar misschien nog iets meer beschermen... Maar goed, hier krijgen ze nog wat mee te stellen. Maar zo lang het nodig is blijf ik er 'bovenop' zitten. En als het mijn kinderen aangaat, of bij ons thuis is zijn er bepaalde regels waar onze kinderen, maar ook andermans kinderen zich aan dienen te houden. Uh, klinkt heel streng, maar het is hier heel gezellig hoor
Oh het klinkt precies net zo streng als bij ons.. toch zijn er nog geen kinderen geweest die niet meer langs willen komen.. de meeste zijn gewoon heel enthousiast
Bedankt voor de antwoorden, mijn bedenkingen over zijn gedrag zijn dus inderdaad niet zo gek Amfy: Ik heb geen idee hoe hij tegenover zijn broertje is maar ja.. die kruipt of loopt nog niet rond dus daar heeft hij nog geen 'last' van natuurlijk. Ik heb overigens nooit iets gemerkt van fysiek gedrag bij mijn zwager en s.zus, sterker nog, ik kan het me onmogelijk voorstellen. Ik denk zelf dat het vooral is omdat hij altijd énorm verwent is en hem nooit een strobreed in de weg is gelegd. Het was altijd neefje voor en neefje na en nu moet hij ineens delen en helaas is mijn zoon degene die het moet ontgelden. Het neefje is een behoorlijk stevig kereltje en die van ons maar een sprinkhaantje. Penk: Ik herken dus helemaal jouw gedachte dat je je kind moet beschermen. Die van ons is gewoon een heel stuk kleiner. Het neefje kan ook behoorlijk agressief smijten met speelgoed.. voor hetzelfde geldt gooit hij het tegen het hoofd van mijn zoon! Ik moet er niet aan denken Ik vind het dus ook vreselijk als die 2 bij elkaar zijn... je zit geen seconde rustig, constant bang dat het neefje mijn zoon 'wat aan doet'.
Dat is ook weer heel herkenbaar voor ons. Daarnaast het feit dat er met speelgoed helemaal niet netjes omgegaan wordt, echt gooien en smijten met alles. Het is gewoon niet leuk meer....En zij blijven maar zeggen dat *** zo'n schatje is, altijd zo voorzichtig en bedachtzaam Gelukkig kan ik ook heel goed zwijgen.......
@penk: kan best zijn dat hij dat thuis niet doet met zijn speelgoed. Daar is hij namelijk de enige die er mee wil spelen, geen concurrentie etc. En ouders vinden hun eigen kind altijd geweldig natuurlijk
@ PenK: wordt deze jongen soms opgevoed met de methode "niet straffen en niet belonen" Wat een draak zeg Ontopic: ben het eens met mijn voorgangsters!
@Sterre: als er geen sprake is van fysiek geweld naar je neefje toe, is het absoluut het gebrek aan grenzen. Beide benaderingen leveren namelijk grensoverschrijdend gedrag bij kids op....
Nou hier een jongetje dat best verwend is en ook nog eens grotendeels is opgevoed met de methode niet straffen en belonen en echt niet dat hij dit soort gedrag vertoond hoor! Lekker kort door de bocht. Nee, dit lijkt me zeker geen normaal gedrag en ik zou er ook zeker wat van zeggen zodra jouw kindje ermee te maken krijgen, kom op zeg. Omdat zij hun kindje niet kunnen opvoeden, hoeft jouw zoontje er geen last van te hebben.
Hij doet het ook met zijn eigen speelgoed. En het maakt werkelijkwaar niet uit wat; van de badeendjes tot de afstandbestuurbare politieauto (van bijna 1 meter)....