Kleine basisscholen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Polletjepiek, 15 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

'Kleine basisscholen moeten dicht' | nu.nl/binnenland | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Wat vinden jullie hiervan?

Mijn dochtertje gaat sinds 2 weken naar school. Een kleine school. In totaal 78 leerlingen. Groep 1 en 2 bestaat samen uit 15 leerlingen.

Ik vind het wel prettig dat ze in een kleine klas komt. Ze moet behoorlijk wennen, al is ze ook naar de psz geweest. In deze klas kan de juf ook echt nog veel aandacht aan de nieuwe kinderen besteden.

Ik vraag me af hoe dat in een grotere klas gaat.

Presteren kleine scholen dan echt zoveel slechter dan de scholen waar 300 kinderen op zitten?

2. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Ik vind het schandalig. Ik geloof echt niet dat kleine scholen het slecht doen maar dat het gewoon een geldkwestie is.

Maar goed ik woon in een klein dorp met 1200 inwoners.
    Op de basisschool zitten 106 kinderen dus zouden we net geluk hebben maar stel dat er 7 leerlingen minder waren dan zouden ze de school dicht gooien(als het doorgaat) en zo krijg je toch dat jonge gezinnen allemaal uit z,n dorpen trekken de dichtstbijzijnde bs zit 10 km verder op. En het is toch ook belangrijk dat je kind vriendjes enz in zijn eigen woonomgeving krijgt. Ik vind het een slecht idee

3. Triskele

Triskele Niet meer actief

Zou heel erg zijn want juist de kleine scholen zit nog gevoel in de educatie, niet zo'n massa productie.

Onze school is klein maar pas een titel excellent gekregen, als die school er niet was geweest had onze zoon speciaal onderwijs moeten krijgen...

4. Tines mam van 2

Tines mam van 2 Bekend lid

11 feb 2013
    973
    0
    0
    ik woon in een dorpje met 340 inwoners
    we hebben een school met zo'n 33 leerlingen.

mijn zoontje zit in groep 1 gecombineerd met groep 2 zijn dat 10 leerlingen.
    hier zitten 3,4, en 5 bij elkaar en 6,7, en 8.

ik vind het ronduit belachelijk.
    en het zou veel problemen voor ons meebrengen als ze dit gaan doorzetten.

ik heb de verslagen gelezen van de onderwijsinspectie en in het verleden zaten ze onder de norm maar nu is het juist hartstikke goed!

ze weten altijd wel weer wat nieuws te verzinnen.
    als ze die huizenmarktproblemen nou eens gingen oplossen.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Op dit moment geef ik lees aan een combinatieklas in middelgrote school. (Ongeveer 300 leerlingen - 15 klassen). Ik merk dat het toch wel lastig is om aan alle leerlingen de zorg te geven die ik wel zou kunnen geven in een enkele klas. Bovendien is het voor leerlingen met een slechte concentratie echt lastig dat er vrijwel constant een juf aan het woord is. En dat de andere helft van de groep soms iets aan het doen is wat interessanter is dan hun eigen werk. Voor de meesten zal het niet veel uitmaken, maar ik denk dat een aantal kinderen het echt beter zou doen in een beter klas. Vooral de kinderen die ander werk krijgen dan de rest van hun jaargroep. Ik heb vaak te weinig tijd om hun ook de uitleg te geven die ze nodig hebben.
    Dat zal misschien ook wel te maken hebben met mijn kwaliteiten als leerkracht hoor. Nu ik eenmaal een combinatiegroep heb, merk ik dat ik toch meer geschikt ben voor een enkele groep. Dan vind ik het beter te doen om iedereen zoveel mogelijk op z'n eigen niveau te bedienen. Nu zijn de lesdagen echt te kort voor mij.

Tijdens mijn opleiding heb ik stage gelopen op een school van rond de 100 leerlingen, ze hadden toen vier klassen. Ik vond het toen wel heel gezellig. Je kent heel snel echt alle kinderen bij naam. Dat maakt de betrokkenheid toch wel groter, ook bij de kinderen onderling. Maar nu er steeds meer leerlingen met bijzonder behoeften op reguliere scholen blijven, wordt het denk ik steeds lastiger om kinderen ook in combinatieklassen goed te 'bedienen'.

Dat betekent niet dat je moet doorslaan naar 'leerfabrieken' met ruim 20 klassen. Er zit nog wel iets tussenin. Zelf denk ik dat een school met 1 of 2 klassen in elk leerjaar het meest ideale is.

Denk trouwens ook aan alle extra taken die er op een school zijn naast het lesgeven. Op een grotere school kun je dat soort taken over veel mensen verdelen en blijft er dus meer tijd over voor de klas. Als je met minder mensen bent, kun je natuurlijk best een aantal taken schrappen. Maar niet alles kan zomaar wegbezuinigd worden. Op die scholen hebben leraren dus veel meer neventaken. Ook dingen die op grotere scholen door een conciërge worden gedaan. Dat gaat allemaal ten koste van de tijd die je hebt voor je klas.

Wat betreft vriendjes in de woonomgeving: als een school sluit, zullen de kinderen uit de directe omgeving van die school in de regel naar de school gaan die dan het dichtste bij is. Dus dan zitten die kinderen alsnog met de kinderen uit de buurt op school.

In kleine dorpen waar ouders met een lange reistijd te maken krijgen, vind ik het nog wat anders hoor. Dan spelen er ook andere zaken een rol dan alleen de onderwijskwaliteit. Als mensen dagelijks twee keer een half uur moeten gaan reizen om bij een basisschool te komen, dan vind ik dat een slechte zaak. Maar ook in steden zitten zulke kleine scholen. Ik woon in een stad met bijna 80 000 inwoners en wij hebben ook een aantal van die kleine scholen. En dan niet alleen in de dorpen er omheen, maar ook echt in de stad zelf. Als ik dan bij ons kijk welke scholen zo klein zijn, dan moet ik eerlijk bekennen dat het me niks verbaasd dat ze zo gekrompen zijn. Het zijn -bij ons- juist de scholen met een slechte naam. Twee daarvan zitten redelijk in de buurt van mijn eigen school. Een derde zit wat verder weg, maar heb ik wel goed leren kennen. En voor zover ik als collega kan beoordelen is die naam in deze gevallen ook echt terecht. Die scholen zijn dus niet voor niks zo klein geworden. En hoewel ik er niet op zit te wachten om op onze school ineens een flinke aanwas te krijgen van leerlingen van die andere scholen, zouden de kinderen wel beter af zijn op een school met duidelijke regels en leerkrachten die elkaar als collega's zien en ook echt samenwerken in plaats van elkaar tegen te werken.

Het probleem is alleen, dat het voor een andere school erg lastig is om ineens zoveel kinderen op te moeten vangen. En dan niet alleen om praktische redenen. Als ik kijk naar de leerlingen die we nu af en toe van die scholen binnenkrijgen, zijn de normen en waarden toch wel erg... eh... "anders" zijn dan bij ons. Het kost vaak al erg veel moeite om die kinderen negatief gedrag af te leren als je er één binnen krijgt. Ik moet er niet aan denken als er in elke klas ineens een paar tegelijk binnen komen.

6. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Ik werk zelf in het speciaal onderwijs en zie dat kleinere klassen, meer individuele aandacht en lessen echt goed doen voor kinderen. Wij krijgen soms kinderen van de basisschool die echt niet mee kunnen komen om wat voor reden dan ook, en die zien we als ze eenmaal gewend zijn, met sprongen vooruit gaan.

Ik vind het ronduit schandalig dat ze kleinere scholen willen sluiten. Kleinere klassen heeft zoveel voordelen en niet alleen voor de leerling, zeker ook voor de leerkracht die zoveel meer kan met de leerlingen. En is dat niet datgene wat een leerkracht wil? Het beste voor iedere leerling.
    Als ik kon kiezen tussen een kleinere school en een grote, meer 'massa' school, dan koos ik meteen voor een kleinere school.
    Helaas hebben wij die hier niet in de buurt. Tenminste... er zit een vrije school, die is nog redelijk te doen, maar mijn neefje en nichtje hebben daarop gezeten en hadden allebei een flinke leerachterstand.
    Dus is dat geen optie.

Ik hoop echt dat de kleinere scholen hun stem kunnen en mogen laten horen!

7. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Ik zou het erg jammer vinden.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het is volgens mij een manier van de overheid om meer controle op onderwijs te krijgen. Ik vind het een heel slecht plan, je veroordeelt mensen buiten de grote steden haast wel tot elke dag ver reizen met kinderen of verhuizen (raken de dorpen nog leger...) en dat terwijl het alternatief van thuisonderwijs ook nog eens steeds lastiger wordt gemaakt.

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Mijn dochtertje zit nu op een redelijk grote basisschool, we gaan verhuizen en dan komen ze op een kleine basisschool (zo'n 75 leerlingen), deze school bestaat nog niet zo heel lang en groeit aardig. We hebben juist bewust gekozen voor een kleinere school met kleinere klassen.

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    De school van mijn zoontje heeft zo'n 300-350 leerlingen (in 13 groepen) wel in gemengde groepen 1-2, 3-5, 6-8. De directrice kent elk kind bij naam, ook al is de school verdeeld over 2 locaties vanwege ruimtegebrek.

Ik denk dat de kleine scholen in dorpen ook zulke constructies krijgen misschien? 2 scholen onder dezelfde naam en bestuur. Maar of dat nou het probleem oplost. Er zijn goede kleine en slechte grote scholen, en de inspectie loopt toch al rond, waarom dan niet per school en situatie bekijken wat het beste is?

11. Tines mam van 2

Tines mam van 2 Bekend lid

11 feb 2013
    973
    0
    0
    nou dat zou idd een idee zijn bekijk het per geval.
    dan kunnen de kleine scholen in de grote steden die slecht onderwijs geven dicht worden gegooid.

en de kleine scholen in de dorpen die niet goed zijn moeten dan natuurlijk ook volgen of er moet een duidelijke afspraak komen dat het binnen een jaar opgelost moet zijn.

als de school hier dicht gaat ppff.

moet ik eerst maar zien of er in de dichtsbijzijnde stad plek is op een school. ben ik op de fiets een half uur onderweg om ze op te halen. en anders moet ik naar een ander dorp maar dan ben ik ook een half uur onderweg. bah. dan bestaat mn dag voortaan uit ophalen en brengen.
    moeten we over naar het continurooster...

Deel Deze Pagina