Eczeem verspreid zich verder. Wat kunnen we nog doen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door piccolina, 20 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #1 piccolina, 20 jun 2014
    Laatst bewerkt: 20 jun 2014
    Begon maandje geleden met paar kleine plekjes in knieholtes: ruw en rood. Toen dachten we komt goed maar werd dus steeds erger. 2 wk geleden naar ha en ze zei dar het eczeem is (zit ook in familie: broer van mijn maan extreem eczeem allergisch op aantal voedingstoffen-ikzelf heb contact eczeem handen eens in aantal jaren). Dus zei zei eczeem en kan ook allergie zijn maar dat ze op zulke kleine kinderen geen testen doen omdat ze niet betrouwbaar zijn.
    Dochter is 14mnd. En heeft nooit zulke eczeem nog gehad en ze eet alles etc. Enige is dus wat was veranderd laatst is dat ze elke ochtend 200cc koemelk kreeg ipv amandelmelk.
    Hebben hormoon zalf gekregen en moesten 3 dagen gebruiken. Daarna als het bleef koemelk vervangen. De eczeem bleef dus dochter kreeg geiten melk 1 week en 1 week amandelmelk. Overigens krijgt ze altijd avond flesje opvolgmelk en yogurt en kaas en boter dus ik heb niet volledig melk uitgehaald omdat ze dat 13 mnd at en was niets aan de hand.

Maar dus het werd erger nu zijn hele benen achter met grote rode ruw plekken, ook haar duim op de hand, kleine plekken armen, en tussen beentjes ook enorme uitslag (niet tussen billetjes! Maar echt boven in haar plooitjes en eromheen): soort kleine rode builtjes en grote roze ruw vlekken. Ook heeft ze op de hoofd naast de voorhoofd maar onder haren erg kleine licht bruine vlekjes. Ze voelen niet maar als je kijkt zie je dat het schilfertjes op huid zijn... Het lijkt mijzelf geen berg het is geen laag maar echt wild verspreide erg kleine vlekjes van 1mm misschien niet eens en alleen dus die vlekje heeft droge laagje. De vlekjes zijn ook gewoon perfect rond. En het voelt niet aan je kan niets voelen dus..

We gaan as woensdag naar ha. Ik vraag mij af wat we kunnen vragen of eisen of iets anders? Morgen kopen we ook la rochey cream misschien zal dat meer helpen dan cecromotogol.

2. pipsqueak

pipsqueak Actief lid

25 nov 2011
    461
    0
    16
    NULL
    NULL
    Kijk of er een exceem verpleegkundige in je buurt zit. Die kunnen je zo goed helpen met een zalfschema en advies. Of anders door laten sturen naar een huidarts ipv alleen de huisarts.

Hier een dochter met exceem, zit ook in de familie. Met hulp van hormoonzalf en andere vette zalf, de verpleegkundige en een goed afbouwschema is het hier onder controle.

3. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Dus naar kinderarts vragen heeft geen zin? Ze kunnen het niet uitzoeken etc dus enige wat kan is haar met vreselijke hormons smeren?
    Ze krabt gelukkig niet dus ik wil niet haar eigenlijk in hormoon behandeling ik gebruik liever geen medicijnen tot het echt niet anders kan

Had je dochter dat ook pas later? Dat lijkt mij gewoon zo raar dat ze ineens na 13mnd kreeg het...

4. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Homeopaat? Heeft mij er vanaf geholpen terwijl ik eerst met hormoonzalf smeerde en zware medicijnen slikte.

5. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Van de koemelk lijkt mij niet. Dan zou je eerder ook al iets gemerkt moeten hebben.
    Iets anders wat veranderd is? Wasmiddel, douchegel, zonnecremé?

Voor droge eczeem is groninger badlotion fijn spul. Krijg je bij de apotheek.

Je zou om een allergietest kunnen vragen. Maar is nog onbetrouwbaar op deze leeftijd.

Eczeem is erfelijk bepaald. Wordt wel vaak getriggerd door iets. Wellicht dat het bij haar nu pas getriggerd is. Het is nu ook de periode van meer eczeem (seizoensverandering) Ik zelf en de kids hebben momenteel ook meer last vd eczeem. Altijd rond deze periode.

6. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Probiotica kun je ook proberen. Zelf heb ik voor de oudste darmocare infantis gebruikt. Zijn huidjes was al aardig opgeknapt door de triggers weg te halen. Na de probiotica kuur was zijn huidje volledig opgeknapt.

7. Babystew

Babystew Niet meer actief

Wat ik hier doe is zo min mogelijk badderen, water droogt de huid uit. En als je dan baddert een goede badolie gebruiken (van bijv. Weleda).
    Verder eerst de hormoonzalf gebruiken om het rustiger te krijgen en heel goed vet houden met bijv. vaseline, bij elke keer verschonen smeerde ik mijn dochter helemaal in..
    Zo hou ik het onder controle.. Succes!

8. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #8 piccolina, 20 jun 2014
    Laatst bewerkt: 20 jun 2014
    Nou dat is nooit duidelijk geweest of ze wel of niet koemelk intolerantie heeft want ze drinkt flesje en krijgt op hoofd/gezicht/lichaam gelijk grote rode vlekken (soort netelroos) onverklaarbaar volgens huisarts. Ze krijgt dat niet bij pap of yogurt.
    Verder ze slaapt nooit door heeft geen pijn maar ze is gewoon 20x per nacht wakker. Het werd gesproken toen op kleine intolerantie koemelk maar werd nooit duidelijk omdat symptomen nooit duidelijk waren.

Ok heb zelf gelezen dar bloed en krastest kunnen niets laten zien terwijl dat wel is. Ok maar ook gelezen dat due daadwerkelijk wel kunnen laten zien dan is toch wel waard om te proberen of zie ik het verkeerd?

Heeft iemand gehoord over electro accupunctuur waarbij ze wel allergenen kunnen aantonen?

Ze gaat om de dag in bad en we gebruiken niets behalve cemacrogol maar het ligt niet aan huid zelf het is zeg maar niet schilferig of extreem droog. Het is gewoon rood en geïrriteerd en wat iets ruw.
    Nee geen andere wasmiddel of iets altijd neutral. Altijd katoen kleding en we hebben geen tapijt of gordijnen of mdf meubel/vloer. Er staat ook goede luchtreiniger installatie thuis. Ze niest wel veel 5-6 keer per dag en ze heeft altijd van geboorte gehad snotjes in neus. Neus verstopt niet zelf maar wel die kleine snot altijd. Haal ik weg komt weer terug;)

9. 2jees

2jees Niet meer actief

Maar laat dan minstens een week eens álle koemelk producen weg. Is niet zo moeilijk toch? Je hebt al vanaf het begin topics over wel of niet KMA, (dat geeft ook niet) maar de beste test is onthouding.

10. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Tja wat geef ik dan als flesje voor nacht?
    Pepti hebben we al geprobeerd dat haalde geen enige verandering toen (4mnd oud was ze). Ze had 13 mnd lang koemelk producten en opeens is het erg zo geworden met eczeem.
    Ikzelf denk ook niet dat het koemelk is maar ik dacht misschien is te veel zeg maar 200cc koemelk want dat zit tuurlijk niet zoveel in flesje of yogurt/kwark.
    Ei kan dat ook niet zijn want ze at dat lang al, noten ook niet ze at dat ook..

Wat ik dacht zelf zou dat door zand/zandbak kunnen komen??
    We gaan dan ook nu 2x per dag al maandje naar de zandbak ze zit daar echt uur of zo. En meestaar dus zonder broek en komt uiteraard ook wat op hoofd.

11. 2jees

2jees Niet meer actief

Je hebt de Pepti niet meer? En toen gaf je ook geen kaas enzo?

Een flesje heeft ze niet meer nodig he maar goed ik doe het ook nog ;) Lekker amandelmelk geven, 1 of 2 weken en dan merk je het vanzelf.

12. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Nee bij 4 mnd 2 weken pepti gegeven zonder kaas;)

Weet ik probeer afbouwen maar ze heeft dat nodig blijkbaar (5 schepjes). Gaf keertje amandelmelk 200cc maar ze werd dus na 2 uur huilend van honger wakker want niets hielp. Gaf flesje met 3 schepjes nog en sliep ze gewoon zoals altijd tot 1 uur zeg maar. Dacht toeval dus nog x keren gedaan maar hetzelfde resultaat..
    Blijkbaar zit in amandelmelk weinig calorie if voedingstoffen voor haar want ze eet erg veel ze wil ook veel eten en als ze niet genoeg heeft dan krijst ze te boel bij elkaar...

Ik kan misschien flesje vervangen door pap met amandelmelk maar misschien dat is dan weer te zwaar voor nacht. Slaappapje kan niet zit steeds melk al in geloof ik.

13. 2jees

2jees Niet meer actief

Dat is waar ook ja.. En ze eet nu wel gewoon hoeveel ze wil s avonds? Dan is de melk enkel nog voor de dorst he.

Onze dochter eet ook heel veel en komt in de nacht nog 1x minstens voor drinken, maar KV begin ik niet aan daarvoor, veel te prijzig. Ik denk dat het mee zal vallen. Maar goed, het hoeft niet maar dan weetje t nooit..

14. 2jees

2jees Niet meer actief

Je kunt eventueel met amandelmelk brinta ofzo maken maar dat wordt veel te veel lijkt me. Als zij s avonds eet zoveel ze wil kan ze hooguit nog dorst hebben.

15. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Een bloedtest kan inderdaad vals negatief zijn. Maar er kunnen ook allergiën aan het licht komen. Mijn oudste heeft met 9 maanden de 1e keer een bloedtest gehad. De koemelk kwam er duidelijk uit. Maar soja niet terwijl hij niet goed reageerde op soja.

Ik zou toch eens de koemelk volledig schrappen als er eerder toch al enige reacties waren. Misschien dat het ene flesje meer net te veel was.

Je kan ook wat pap toevoegen aan de amandelmelk als de anandelmelk niet genoeg verzadigd.

16. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou toch écht eens alle koemelk én geitenmelk achterwege laten, zéker 2 weken, maar beter nog langer omdat eczeem vaak wel even nodig heeft om weg te trekken. Eczeem bij koemelkallergie kan zich ook later manifesteren, dus dat ze het eerder niet had of minder heftig, wil niet zeggen dat het niet door kaas of yoghurt kan komen. Gezien het feit dat ze met 4 maandjes als even pepti heeft gehad, lijkt mij dus dat er toen ook al twijfels waren over haar koemelktollerantie. Zéker testen dus nu door het uit haar dieet te halen.
    Qua alternatieven zou ik dus ook geen geitenmelk aanbieden, die eiwitten lijken erg op koemelkeiwitten. Sojamelk ook niet, dat is ook een sterk allergeen. Wat dan wel? Hmm, rijstemelk misschien? Of idd notenmelk. Daar kun je proberen een papje van te maken als ze dat nodig heeft voor de nacht. Ik snap wel dat het niet makkelijk is om zo om te schakelen wanneer ze zo gehecht is aan een flesje nog, maar het kan echt veel schelen.

17. 2jees

2jees Niet meer actief

Purk ze krijgt al amandelmelk.

18. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ok ik ga dan even bekijken wat ik als late fles kan vervangen..
    Ze eet gewoon grote bordje weg zeg maar z'n volle glazen schaal van ikea ;/ ze drinkt ook veel erg veel door de dag zeg maar 400ml water of zo.

Wat kan ik ipv boter op brood geven? De rest kan ik vermijden ze krijgt dan geen kaas en geen kwark/yoghurt maar gewoon fruit.
    Kan ik yoghurt vervangen door iets beters?

Ik dacht zelf ook aan tarwe. Misschien daar zit wat.. Ze krijgt tarwe en lactosevrij brood altijd maar na 1 jaar liet ik mij daar los dus ze kreeg op bezoek wat witte brood en pannenkoeken deed ik op tarwe ipv spelt etc. Ik deed ook tot 1 jaar zorgvuldig met eten wat ze krijgt etc geen suiker geen zout geen tarwe liefst etc. Nu is beetje losser erin

We gaan dan ha vragen of we toch poging maken in kras en bloedtest. Als dat niets uitwijst dan ben ik 50% tevreden...

War is beste verwijzing aandringen voor kinderarts of allergoloog of diëtiste of huidarts?? Vorige keer stuurde ze ons weg met dat ja dar kan allergie zijn maar niemand doet testen op babys.

19. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Bepaalde boters zijn koemelkvrij oa wajang.
    Veel vleesbeleg bevat melk. Het zit ook in producten waarvan je het niet verwacht. Dus goed etiketten lezen. Bij de AH hebben ze een melkvrij tekentje, ideaal!

Qua toetjes is er niet echt een vervanging. Je zou zelf kunnen maken van bijv rijstemelk.
    Oudste heeft tot 2,5 ongeveer fruit als toetje gekregen. Daarna ging soja goed en gaven we dus soja yoghurt.

20. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Krastest zullen ze niet doen. Dat is pas na 6 jaar. Bloedtest wel.
    Hier is dat via de kinderarts gegaan. Dermatoloog zou ik niet doen. Mijn ervaringen daarmee is dat ze meer aan symptoom bestrijding doen ipv oorzaak zoeken.

Een allergoloog is het beste en anders kinderarts.

Deel Deze Pagina