Amber is al weer bijna een jaar, maar zitten doet ze nog niet. Vandaag voor het eerst bleef ze even op dr billen zitten terwijl ze met 1 hand de spijlen beet had van de box. Als ik haar neer zet blijft ze een paar tellen zitten om dan om te vallen/ te gaan liggen. Zelf gaan zitten komt al helemaal niet in haar op. Ze trekt zich al wel op tot op haar knietjes. Is ze nou echt zo laat of zijn er nog meer kindjes die te druk zijn met andere dingen
Mijn dochter zit wel (nog niet zo lang) maar is weer niet bezig met optrekken of iets dergelijks. Ze gaat ook niet uit zichzelf zitten maar ik moet haar neerzetten. Tijgeren/kruipen doet ze ook (nog) niet. Moet zeggen dat ze wel wat moeite heeft met haar grove motoriek maar elk kindje bepaald zijn eigen tempo
Toevallig was ik gisteren bij een oude schoolvriendin op visite en haar kleine van bijna een jaar kon ook nog niet lang zelf zitten. Kukkelde ook nog steeds om Maar hij was ook echt met andere dingen bezig ipv met zitten!
Weetje elk kind is anders en doet alles op zijn eigen tempo maar......leg het eens voor op het cb of bel eens een kinderfysio. Mijn 2 jongste zijn allebei bij de fysio geweest omdat ze achterstand in de motorische ontwikkeling hadden. Helemaal niks schrikbarends ofzo maar ze zijn echt met sprongen vooruit gegaan. Er was helemaal geen reden voor de achterstand maar waren gewoon beetje lui bleek achteraf. "Ze" zeggen dat kindjes stap voor stap dingen moeten kunnen voor hun latere ontwikkeling. Zitten, kruipen, optrekken etc. Of dat waar is weet ik niet hoor. Mijn oudste heeft het kruipen bijvoorbeeld helemaal overgeslagen. Als baby rolde ze ook nooit om maar ze liep een dag na haar 1e verjaardag. Weetje, ik denk maar zo. Een keertje laten meekijken door een kinder fysio kan geen kwaad toch. Je kunt zo bellen. Een verwijzing van de huisarts is niet nodige en de zorgverzekeraar vergoed het gewoon.
het kan zijn dat je kindje met andere dingen bezig is nu praten ofzo) maar zou het toch wel eens aankaarten want mijn nichtje haar zoontje bv kon ook nog niet zitten bij een jaar en nu bleek na onderzoek dat hij een spierziekte heeft en dus fysio nodig heeft. hij gaat wel kunnen zitten in de toekomst maar heeft daar nu wel hulp bij nodig. het hoeft natuurlijk niks medisch te zijn hé ( wil je nu ook niet de stuipen op het lijf doen krijgen ) maar het laten onderzoeken om het uit te sluiten kan nooit geen kwaad, zo ben jij ook geruster
don't worry, kan allemaal prima goed komen hoor! mijn oudste was ook laat met zitten, hij ging op zijn 1e verjaardag opeens staan, en kon toen direct perfect zitten, nooit meer omgevallen! hij wilde ook niet kruipen, eigenljk heeft hij dit overgeslagen. toen hij kon lopen, bedacht hij opeens dat af en toe kruipen ook wel leuk is. ik hoor veel vaker dat er kindjes zijn die pas kunnen (en willen) zitten als ze kunnen staan.
Fenna kan het nu sinds bijna een maand. Van de ene op de andere dag doet ze een poging, en dan kan ze het meestal binnen een week. Erg leuk om te zien. Ik zou me dus neit te veel zorgen maken. Het kan allemaal erg snel gaan. Ze kunnen nu eenmaal niet alles tegelijk.
Ben blij te lezen dat Amber niet de enige is! Ze vindt het zitten ook gewoon echt niet leuk, als ik haar neer zet gaat ze of jammeren of ze gaat gelijk weer op de dr buik liggen. Fysio vind ik niet nodig, het komt waarschijnlijk vanzelf wel, ze is gewoon niet zo snel. Ze ligt liever boekjes te lezen, net als mama
Maak je geen zorgen hoor! Onze zoon is nu 18 maanden en staat pas sinds een week los aan de tafel, tot aan 11 maanden lag hij alleen nog maar op z'n rug... wel fysio ingeschakeld en het gaat nu met sprongen vooruit! Erg waardevol de fysio vind ik, we hebben het nog steeds wekelijks en inderdaad, ziektekosten wordt vergoed. Maar ik snap wel dat het lastig is als je kindjes van dezelfde leeftijd ziet en jouw kindje "kan" dat nog niet. tenminste, dat had en heb ik soms nog... Ieder heeft zn eigen tempo... Succes!
Mijn dochtertje zat ook nog niet met 1 jaar, maar toen ze eenmaal kon zitten, kon ze ook al heel snel staan en met 15 maanden zette ze haar eerste stapjes. Mijn zoontje, kon met 8 maanden zitten en staan, maar hij liep maar 2 weken eerder dan z'n zusje. (ze zijn een tweeling)
Mijn neefje was 13 maanden toen hij kon zitten. En toen dit eenmaal lukte, kwam alles (optrekken, staan en stappen) tegelijk. Ik zou me niet teveel zorgen maken, al kan een bezoekje aan de fysio natuurlijk nooit kwaad. Misschien alleen al om medische dingen te kunnen uitsluiten. En er bestaat ook nog iets een ontwikkelingsneuroloog die kan beoordelen of er niet iets fysieks scheelt. Maar ik zou gewoon uitgaan van de kracht van je meisje, het gaat allemaal al snel genoeg.
Nikita zit ook nog niet echt mega zelfstandig hoor. Wij moeten kussens in de box zetten anders stoot ze iedere keer dr hoofd met omvallen. En optrekken tot dr knietjes doet ze nog helemaal niet, dus daarin loopt Amber weer voor