Hoi allemaal, Ben na de ogt test aan het thuisprikken gezet.. Mijn waardes schommelen nogal voor mijn gevoel, al heb ik ook geen idee wat de richtlijnen van de waardes eigenlijk zijn.. vandaag waren mijn waardes: nuchter: 5.4 na ontbijt: 8.2 voor lunch: 7.2 na lunch: 8.2 voor diner: 6.4 na diner: 7.3 en heb daarbij het volgende gegeten: ontbijt: magere yoghurt met musli en glas sinaasappelsap lunch: bruin pistoletje met ene helft kruidenkaas, andere helft kipkerriesalade en glas sinaasappelsap tussendoor: ice tea zonder prik en saucijzenbroodje diner: patat mayo en loempia satesaus, met glas sinas je zou dan toch zeggen dat het 's avonds juist hoger zou moeten zijn. ik moet morgen ook nog prikken en dan dinsdag mijn waardes doorbellen, ik ben bang dat ze zeggen dat ik dan moet gaan spuiten.. maar zoals ik al aan gaf heb ik ook geen idee wat de waardes moeten zijn. iemand enig idee hoe het zit?? alvast bedankt..
volgens mij zijn ze prima hoor ze moet tussen de 5 en 9 ongeveer zijn. vlak voor eten kan ie wat lager dan 5 zijn. Maar lijkt mij prima.
Ik heb ook vanaf week 30 mijn waardes moeten controleren omdat deze aan de hoge kant waren en deze moesten altijd tussen de 4 en 8 zijn. Als ik 2 uur na het eten toch nog boven de 8 zat dan moest ik insuline gaan spuiten. Gelukkig is dit nooit gebeurd maar ik krijg wel een groot kindje volgens de echos. Op dit moment ben ik bijna 38 weken en zou hij al rond de 3750 gram zijn.... Maar goed; ik denk dat jij er met alleen een "dieet" ook wel goed vanaf komt. Succes!
bedankt voor deze reacties.. je leest zo veel.. haha las net nog weer dat als je zwanger bent je niet nuchtere waarde niet boven de 7 mag komen... best frustrerend allemaal...grrrr ligt dat ook aan het ziekenhuis ofzo? hoe de waardes mogen zijn?
Ja, dat ligt vlgs mij heel erg aan de arts. Mijn arts hanteert 8 als bovengrens maar van sommige mensen heb ik idd 7 gehoord...maar dat is ook wel echt heel streng hoor! Bovendien zijn mijn waardes altijd pas echt goed gezakt tussen de anderhalf en 2 uur. Met exact anderhalf uur kan ik nog wel eens op 8 zitten terwijl ik 20 min later dan 6.8 heb. Maar volgens mijn arts is dat dus allemaal prima. Ook mijn nuchtere waardes zitten wel eens op 6.1 ofzo maar zowel de arts als de diabetesverpleegkundige vinden dit niet zorgelijk. Wel hebben ze me aangeraden om me nog een paar keer te laten testen na de bevalling omdat de kans om diabtes type II te ontwikkelen nu wel groter is. Maar zou me er dus niet al te druk om maken zolang het binnen het redelijke blijft want de meningen verschillen hier heel erg over per ziekenhuis!
Wat een verschil in waardes zeg worden er door de diverse doktoren gehanteerd. Die van mijn moeten tussen 5 en 7 zijn.
'hmmm ingewikkeld... je zou toch zeggen dat er gewoon een landelijke grens zou moeten zijn.. een stuk overzichterlijker voor ons dames die er niet zo heel veel van af weten, hahaha maar goed, ik weet niet wat bij ons ziekenhuis dan normaal is... dinsdag zal ik eens even mijn waardes van vandaag en morgen doorbellen en even vragen wat hun hanteren.. ben heel benieuwd.. verder zijn alle ervaringen welkom
hoi, bij mij moeten de waardes tussen de 4 en 7 zitten 1,5 uur na het eten, ik spuit nu sinds 2 weken insuline,daarvoor werkte een dieet prima, ik weet niet welke waardes ze bij jou hanteren. het lijkt me dat het met een dieet (voorlopig) prima zal gaan,succes!
Ook bij mij zijn de waardes iets strenger. nuchter onder de 5,4 En 1,5 uur na het eten onder de 7 Met een dieet is het hier heel goed onder controle gelukkig. Ik wil namelijk geen insuline spuiten. Dat je verwacht dat het met avondeten hoger had moeten zijn, snap ik. Maar als je friet eet kan het zijn dat het langer duurt voordat het in je bloed is opgenomen... Dus als je nog een half uur/uur later had geprikt hadden je bloedsuikers hoger kunnen zijn. Dat merk ik bij mezelf na het eten van friet. Succes! Ik hoop dat je het ook met een dieet onder controle kunt houden. Dat is ook het beste voor je kindje. Groetjes Charlie
Ik hoop ook echt dat ik het met een dieet kan doen, ik wil eigenlijk liever ook niet spuiten.. lijkt me niks aangezien de ziekenhuizen zo verschillend doen kan ik niks anders doen dan afwachten tot dinsdag.. dan moet ik de waardes weer doorbellen en hoor ik meer.. de vorige keer vonden ze de waardes op het randje en ze zijn nu al hoger dan toen... ben benieuwd
Bij mij moeten de waardes tussen de 5 en 7 zijn... Ik zou jou aanraden GEEN glas sinasappelsap/ sinas bij je eten te nemen, hiervan schieten je suikers van omhoog je zult dan waarschijnlijk goed zitten met je waardes na het eten. Drink dan water is veel beter voor de suikers...... Mochten je waardes zo hoog blijven, dan zit er een grote kans in dat je moet gaan spuiten. Spuiten klinkt erger dan het is, hoor. De naaldjes zijn tegenwoordig zo klein, dat je ze (bijna) niet voelt...
ohw, dat kon nog wel eens de oorzaak zijn, alhoewel... dit drink ik al bij het ontbijt sinds ik begon met prikken en alleen gister was hij zo hoog kan het ook aan de verschillende soorten liggen?? ik had altijd coolbest en heb nu omdat ik dacht dat het dus beter zou zijn verse sinaasappelsap genomen.. met de coolbest waren mijn waardes lager.. hmmm blijft moeilijk
Hoi! Bij mij moeten de waardes nuchter onder de 5 zijn en overdag 1,5 tot 2 uur na het eten niet hoger dan 6,7. Kortom, heel erg streng! Ik moest direct beginnen met insuline spuiten en zag er ook heel erg tegenop, maar het valt echt wel heel erg mee! Je bent er zo snel aan gewend, en als je waardes vervolgens lager komen te liggen ben je toch wel heel erg opgelucht.. Tenminste dat heb ik. Maar vruchtendranken zijn wel tricky inderdaad, want daar zitten veel fruitsuikers in. Fruit is niet zo handig als je echt zwangerschapsdiabetes zou hebben. En misschien zou je je eten inderdaad wat meer over de dag kunnen verdelen. 6x eten ipv 3x. Maar dat gaan ze je vast en zeker wel vertellen als je je waardes gaat doorbellen. Heel veel succes in ieder geval!!
Ik zal vandaag nog eens even aankijken.. vandaag mijn ontbijt hetzelfde gedaan alleen dan met optimel in plaats van sinaasappelsap en zat toen na het eten op 7.8 wel iets lager dus..
Het is niet schrikbarend en waarschijnlijk ga je het voorlopig met een dieet afkunnen. Maar wees niet bang om e spuiten. Ik had een naaldenfobie en ook mij is het gelukt. De eerste keer was eng en daarna viel het mee.
Ik mag helemaal geen sap meer hebben, laat staan sinasappelsap :O Ice tea mag ook niet en ik moet uitkijken dat ik niet te veel vet eet want vet kan zich ook omzetten in suikers. Als je bang bent dat je moet gaan spuiten dan zou ik eerst je dieet aanpassen want geen wonder dat je waarden hoger uitvallen als je zoete drankjes blijft drinken. Zit er trouwens suiker in de muesli? Cornflakes kan ik niet hebben, zelfs geen volkoren, zit toch te veel suiker in.
In het ziekenhuis (Martini Groningen) waar ik liep was het meerdere waardes boven de 7 spuiten. Ik had er in 1 week 2 boven de 7 en ze zeiden toen dat ze wel eens te steng waren en dat ik niet gelijk hoefde te spuiten. Uit eindelijk heb ik het, mede dankzij een steng regime van mijzelf, volgehouden op een koolhydraatspreidend dieet. Heb je al contact gehad met de dietist van het zh?
zitten wel suikers in de musli.. wat is anders een redelijk ontbijt??? aangezien ik 's ochtends normaal geen hap door mijn keel krijg :x'die yoghurt met musli is al heel wat voor mij zeg maar.. de sinaasappelsap die ik drink mocht ik van de diabetesverpleegkundige.. 1 glas per dag.. 12 december heb ik de eerste afspraak bij de dieetiste, dus duurt helaas nog even ik zal mijn eetpatroon eens even gaan aanpassen.. wel heel erg bedankt voor alle reacties, hier kan ik wel iets mee
Je kan wel een glas sinasappelsap drinken, maar dan moet je het nemen als een tussendoortje... Naarmate je zwangerschap vordert gaan je waardes ook omhoog en er zijn ook andere factoren waarvan de waardes omhoog gaan zoals stress, spanning etc etc. Dus het hoeft niet aan je eten te liggen, hoor! Yoghert met muesli ( zonder sinasappelsap ) is een prima ontbijt en als je dit alleen 's ochtends door je keel krijg, moet je dit zeker blijven eten Waren je waardes gister al beter?
ooh als tussendoortje, nu snap ik hem ze waren gister idd stukken beter.. 5.3 7.8 5.7 6.9 6.3 7.6 5.1 nog wel een paar uitschieters... maar goed, vanmiddag om half 2 kan ik de diabetesverpleegkundige weer bellen en dan zal ik het wel horen... ben heel benieuwd haha ik ben pas sinds ik zwanger ben aan het ontbijten, omdat ik dit goed is voor de kleine daarvoor ontbeet ik echt nooit.. glas drinken was voor mij voldoende, haha.. maar ik blijf dan mooi de yoghurt door eten en optimel erbij.. maar dat had ik gister ook al en toen was hij ook al wat hoger maar even afwachten wat ze in het ziekenhuis zeggen.. liefs