Hoi allemaal, Ik heb een vraagje over de schildklier. Ik ben nu 37 weken zwanger en voel me al weken niet lekker. Vorige week zei de vk dat ik nog maar eens mijn schildklierwaarden moest laten nakijken. Dat heb ik dus gedaan. De waarden zijn: TSH 4.53 en T4 9.6. Wat betekend dit? Ik hoop dat iemand me hier antwoord op kan geven? 9gaat hij te snel of te langzaam?) Ik belde die dag naar de huisarts en de assistent zei dat de waarden afwijkend waren. Ze zou de uitslagen voor me printen en meegeven zodat de vk er naar kon kijken. Nu kom ik gister bij de vk (een andere dan de vorige keer) en die zegt tegen mij dat ze niet weet wat ze er mee moet en dat ze er niks mee doen. Ook kon ze zelf de waarden niet interpreteren. Nu vind ik het fijn om te weten waar mijn klachten vandaan komen maar ik vind het wel vreemd dat ze me laten prikken en vervolgens zeggen dat ze er niks mee kunnen. Vervolgens is mijn bloeddruk ook nog te hoog. Maar dat wilde ze ook nog even aanzien. Maar als er iets was moest ik meteen bellen. Ze kwam niet echt zeker op mij over. En nu ben ik nog veel onzekerder. Wat moet ik hier nu mee? Voel me niet gerustgesteld. Volgende week heb ik weer een afspraak. Misschien kan iemand me hier wat meer informatie geven? Alvast bedankt!
Tja het probleem is een beetje dat ieder lab zijn eigen waarde bepaling hanteerd voor schildklier onderzoek en het dus moeilijk in te schatten is wat de normaalwaardes zijn die jouw lab hanteerd. Bij de meest gebruikte telling zijn de normaal waarden Normaalwaarde TSH 0,4 4,0 mU/l Normaalwaarde T4 60 140 nmol/l dus als die gebruikt word zou ik zeggen dat het niet echt schokkend is maar wil je zekeheid zou ik gewoon even je ha bellen om te vragen wat de normaal waarden zijn en wat hij er van denkt. succes met uitzoeken. groetjes Ingrid
Bedankt voor je reactie! Weet je ook of de waarden neigen naar een langzame of juist snelle werking van de schildklier? Op het formulier staat bij waarde 4.53 normaal 0,24/4 en bij T4 9.9 normaal 12/22 (?) Dus dit zullen ze wel hanteren. Maar wat het betekend (geen idee)? Ik ben gewoon een beetje geergerd. Waarom prikken als ze er niks mee doen? En waarom geen duidelijk antwoord? Maar ik zal wel eens even met de huisarts bellen. Maar jij hebt ervaring met een schildklier en dit is niet echt schokkend dus? Dat is ook al een fijne wetenschap!
Nou ik werd net al gebeld door de huisarts en zij gaat even overleggen met de internist. Toch wel fijn. Maar ze had ook gebeld met de gyn. En die doen daar verder ook niks mee. Dus ik denk niet dat het gevaarlijk is voor de baby. dat is wel fijn.
Ik snap helemaal dat je geergerd bent, wel fijn dat je huisarts ondertussen gebeld heeft. Als ik de waardes zo bekijk werkt hij dan te snel. Het flauwe is alleen dat tijdens de zwangerschap de waardes toch anders zijn als normaal. Ik heb in zoverre ervaring dat bij ons de hele familie bijna aan de tabletten voor de schildklier zit en ik als uitzondering niet tot vorige week. Toen kreeg ik een belletje van de gyn. dat de waardes niet goed waren en ik direct met medicijnen moest beginnen. Ze zei er ook duidelijk bij dat het absoluut geen kwaad kon voor de kleine en ach nu dus maar aan de extra tabletten en over een paar weken naar de internist. Dus niet teveel zorgen over maken, komt helemaal goed. groetjes
Ik kreeg net weer een belletje. Moet toch ook aan de medicijnen. Iig tot de bevalling en dan verder kijken. En nog een keer bloedprikken want als er antistoffen in mijn bloed zitten dan moet ik in het ziekenhuis bevallen omdat die wel door de placenta gaan en de baby ook een schildklier afwijking kan hebben. maar dit hoeft niet het geval te zijn. Dat is dus nog even afwachten. Ik probeer me geen zorgen te maken. Heeft weinig zin. Ik vond alleen dat de vk er wat vreemd mee omging en was (terecht) niet gerust gesteld. Nu maar even afwachten, straks de medicijnen ophalen en dan hopen dat ik me verder ook wat beter ga voelen. Jij ook veel sterkte met die vervelende schildklier! En bedankt voor de info! Groetjes
Hi NAda Je schildkier moet wel behandeld wordne indien de waardes sterk afwijken. Je anti stoffen zijn het belangrijkst. Ik heb TSI (schildklier stimulerend hormoon) en dat kan vele consequenties hebben voor de kleine. Dus dan is extra controle belangrijk. Je schildklier schommelt toch erg tijdens de zwangerschap. Ik neem aan dat de artsen weten waar ze het over hebben toch?!! Maak je neit te druk want dat is niet goed groetjes natas
je sk werkt iig zeker niet te snel! maar juist te langzaam. Met een te langzame sk heb je juist deze waarden. Als ik jou was zou ik wat meer info pver de schildklier opzoeken op bijvoorbeeld de website www.hypomaarniethappy.nl Voor jezelf is het fijn om er meer van te weten want het kan zéker wel van invloed zijn. Je voelt je nu al niet goed en dat neemt je energie weg voor de bevalling en de tijd daarna! Goed dat de dr overlegt met de internist en dat je daar ook naartoe moet. Veel vrouwen krijgen problemen met de sk tijdens/na de zwangerschap (ik heb het zelf al jaren) en denken dat ze er met een pilletje slikken dan zijn). Helemaal reeel is dat niet omdat het instellen op je juiste bloedwaarden waarbij jij je goed voelt soms best lang kan duren. Dit schrijf ik niet om je ongerust te maken want ik kan er zelf heel goed mee leven, maar dat heeft wel een poos geduurd en het is goed dat je dit soort dingen ook weet zodat je erop in kunt springen. Lees eens eea op het forum van bovengenoemde website, dan ben je alvast een beetje voorbereid over hoe het kán gaan.