Snoepen dreumes bij oma

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Elin78, 9 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Mijn vriend en ik vinden het niet nodig dat ons zoontje snoept. Okay, op een verjaardag mag hij natuurlijk wel een keer iets.
    Maar verder krijgt hij zoveel mogelijk gezonde tussendoortjes, dus een soepstengel, fruit, of een rijstcrackertje en gewone yoghurt met fruit na.
    Nu zijn mijn schoonouders een andere mening toegedaan. Zij passen ook bij mij op een dag in de week en ik heb hen duidelijk gezegd dat we niet willen dat hij snoept.
    Mijn schoonmoeder zegt dat ze hem niks geven, maar afgelopen week vond ik na het oppassen resten van spekjes vastgeplakt op de tafel en op zijn kleertjes.

Vandaag waren we daar en had hij een koekje op (dat vind ik okay als we bij opa en oma zijn), maar toen kreeg hij een stuk mokka-taart voor gezet. Ik zei dat hij dat niet mocht, toen wilde ze een ijsje geven. Weer afgekapt onder luid protest van schoonma. ' Ach gerem, hij mag ook niks, jullie hongeren hem uit.'
    Vervolgens kwam er stokbrood met brie op tafel, ik zei hij mag een stukje brood. Vervolgens ging ze hem stiekem op de slaapkamer meer geven. En vervolgens wilde ze nog bitterkoekjespudding geven.
    Ik vind dit alles echt heel erg, vooral dat ze het stiekem doet en dat ze tegen me ingaat waar mijn zoontje bij is. Nu begrijpt hij dat nog niet echt, maar als hij dadelijk iets ouder is, vind ik dat helemaal naar.

Verder is hij gek op fruit en gewone neutrale yoghurt, dus ik vind het zo onnodig om hem vol te stoppen met snoep.
    Ik vind het een lastig dilemma, want ik vind haar verder een lieve oppas, en ik wil geen ruzie. Maar het zit me wel enorm dwars.
    Iemand tips hoe ik dit op een goede manier kan aanpakken?

2. Female24

Female24 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    andere oppas zoeken?

3. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Ja dat is een optie, maar ik kan geen andere oma zoeken en dat wil ik ook niet.
    Ik wil gewoon tot haar doordringen dat dit echt niet kan.
    Ze lijkt het gewoon echt niet te begrijpen.

4. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Tja als jij het niet wilt en zij niet luisterd dan kan je alleen maar een andere oppas zoeken. Of je zal je erbij neer moeten leggen.

Robyn krijgt bij opa en oma ook altijd dorakoekjes en limonade. Tja ik vind het prima want thuis krijgt ze dit maar heeeel af en toe. Als het echt zover komt dat Robyn daar haar brood, fruit en avondeten niet meer wil omdat ze teveel gesnoept heeft dan moet er een rem op komen, maar voor nu vind ik het prima.

5. Female24

Female24 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    ja dan weet ik het ook niet :D ik ben niet zo zwaar tegen een snoepje hier of daar,, kijk ze hoeft het natuurlijk niet stiekem te doen zou ik ook niet van gediend zijn.. misschien kan je volgende keer een rugzakje meegeven met gezonde spulletjes erin?

6. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ja ik zal er wel een hoop over me heen krijgen. Maar maak je toch niet zo druk. Spreek van te voren af dat hij iets extra.s mag bij oma en misschien lost het dan van zelf op.

Oma is oma en oma.s staan er om bekend om te verwennen. Laat het. Jij geeft het goede voorbeeld toch?

Snap ze past op. Wat ik in het begin al zij. Spreek af wat hij extra.s mag als hij bij oma is dan hoeft ze het ook niet zielig te vinden. En is het samen op gelost. Een andere oppas zoeken voor zo iets zou zonden zijn,( Verder gaat het toch goed).

Nu is het nog een dreumes. En straks een school kind dat ergens gaat spelen. Dan kom je dit soort dingen ook weer tegen.

Ps Dit is mijn mening. Een ander hoeft het er niet mee eens te zijn. Gelukkig zijn we allemaal anders. Maar heb wel geleerd om soepeler te zijn.;)

7. Female24

Female24 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    ja ik heb ook zoiets zolang ze haar broodonbijt, lunch en avondeten gewoon eet mag ze bij oma best eens wat snoep of chipjes van mij hoor... ze drinkt hier en bij oma al suikervrije limonade dus n snoepje oid zal ik niet snel over zeiken :D

8. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Mijn zoontje krijgt thuis ook geen snoep. Dat komt vooral omdat wij geen snoepers zijn. Daarom is hij geen zoetigheid of andere snacks gewend en zal er ook niet om vragen.
    Mijn ouders passen 1 dag per week op en hun huis is altijd vol met zoetigheid. En tjah, op de dag dat hij er is, krijgt hij altijd wel iets van zoetigheid. Ik moet zeggen dat ik dat niet erg vind, van 1 keer per week zoetigheid eten krijgt hij niks. Thuis vraagt hij er verder niet om.
    Ook zijn mijn ouders hele lieve en goede oppas voor hem en daarom zie ik dat ook wel door de vingers. Wij willen graag dat ze oppassen en accepteren daarom dat niet alles naar ons wens is. Ze willen hem graag verwennen en doen dat onder andere op die manier.

Als jij het al meerdere malen hebt aangegeven zonder resultaat dan denk ik niet dat je er nog iets aan kunt doen behalve een andere oppas zoeken. Oma's en opa's zijn nou eenmaal heel erg eigenwijs en als jij ze graag als oppas wil, ben ik bang dat je sommige dingen te accepteren hebt. Helemaal niet lullig bedoeld hoor, want ik stond regelmatig met hetzelfde vraagstuk, maar ben nu al heel lang zover dat ik sommige dingen maar gewoon moet accepteren (als ik ze als oppas wil houden).
    Succes ermee!

9. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Heel heel heel duidelijk in zijn. Wij mochten vroeger ook geen snoep en nu vindt mijn moeder dat het bij mijn dochter allemaal maar moet kunnen. Ben er echt heel duidelijk in geweest dat wij het NIET willen hebben en het niet nodig vinden haar vol te stauwen met troep moet zeggen dat de boodschap duidelijk was en ze er zich nu aan houdt. Wij kregen vroeger bij oma ook meer snoep dat thuis en ik vind ook dat dat moet kunnen daarom zijn het ook opa's en oma's, maar nu op deze leeftijd vind ik het totaal onnodig een kind dat allemaal te moeten geven.

10. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    zeer herkenbaar, hier hetzelfde verhaal.
    Mijn ouders passen 1.5 dag per week op - geen problemen, die doen echt alleen maar zoals wij het willen.
    Mijn schoonouders passen ook 1.5 dag per week op - en ook hier de verwennerij die nu al begint. Snap best dat als ze bij opa/oma op VISITE zijn ze iets willen geven. Maar het oppassen vinden ook wij een heel ander verhaal.
    Wij hebben er onlangs een flinke ruzie/discussie over gehad en nu lijkt het niet meer te gebeuren.

Wij kwamen aan en ze moest eigenlijk nog d'r fruithapje. Ze was nog geen 2 minuten binnen en had al een (kinder)koekje in d'r handen (wat wij nog helemaal niet nodig vinden). Toen is ze dus naar bed gegaan ZONDER d'r fruithapje. Kregen we de opmerking, moet ze niet d'r fruit nog. Zegt mijn man gelukkig 'neehoor, ze heeft nu al koek op, we gaan d'r niet volstoppen!'

Maar helaas weet je niet wat er precies gegeven wordt op de oppasdagen.....

Het enige dat ik je kan adviseren is er wel over te praten of in ieder geval de discussie erover wel te houden. Dat jullie het BEIDE niet nodig vinden en kindjes nog jaren verwend kunnen worden.
    Ik heb hier gezegd, 'anders is het oppassen ook over en komen we wel gezellig af en toe op visite' (zodat ze dan wel wat lekkers extra kunnen geven).

11. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    Hier hetzelfde probleem. Ik heb ook liever niet dat mijn zoontje snoept, tuurlijk op een feestje of zo wel maar niet standaard iedere keer bij oma.

Mijn schoonmoeder vindt het zielig voor hem ;). Vorige week waren wij daar, en kreeg ie aardbeien met een dikke laag suiker erover. Ze weet dat ik dat niet wil, en ik snap ook echt niet waarom ze dit perse wil want hij is dol op aardbeien zonder suiker. Maar ze zat het al in zijn mond te duwen, en ik zeurde want aardbeien zonder suiker smaken niets.

Vanmiddag stond er al een punt kersenvlaai voor hem klaar, mijn schoonvader vroeg nog lief of ie dat mocht en ik zei nee doe maar niet. Schoonmoeder weer pissig.

Ik vertrouw mijn schoonmoeder hier ook voor geen cent in, en ben blij dat ze niet standaard oppast.
    Mijn eigen moeder past wel op... die vindt ook dat ik zeur.. maar die respecteert mijn mening wel en geeft hem niet.

Misschien toch eens rustig aankaarten? Ik weet dat het lastig is, want oma's zijn nogal snel beledigd maar het is de enige manier. Ik zou het dan ook aankaarten op een moment dat het niet speelt, maar een andere keer als het rustig en gezellig is.

12. milika15

milika15 Bekend lid

13 aug 2008
    927
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik ben het helemaal mee eens met Jacky. Eerst met je vriend goed over hebben en dan met je schoonouders.

Ik begrijp dat je het heel erg vindt niet omdat de koek, spek, etc. Maar omdat zij niet naar jou luistert.

Het is JULLIE kind, niet van haar. Dus" anders is het oppassen ook over en komen we wel gezellig af en toe op visite" is duidelijk en jij hebt alle recht om dat te bepalen.

13. debke83

debke83 Fanatiek lid

24 jun 2008
    3.588
    0
    36
    Beek-Limburg
    Hallo,

Nou ik heb er helemaal geen problemen mee dat mijn zoontje snoept...ik duw hem niet vol ermee maar af en toe vind ik dat het wel moet kunnen.
    Zolang hij goed eet vind ik het prima!
    Snap nooit waarom er altijd zo paniekerig gedaan wordt over zoetigheid...???

14. Female24

Female24 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    2.595
    0
    0

ja dat snap ik ook niet zo? sommige mensen (niemand specifiek hoor) doen alsof je je kind chemicalien geeft als ze eens een spekje of wat nibbits krijgen :D

15. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    En ik snap niet waarom dat een topic zoals deze altijd eindigt in een discussie over wel/niet snoepen.

TS geeft toch duidelijk aan dat zij iets niet wil, en dat oma het dan toch stiekem doet.
    Dat hoort niet, en heeft eigenlijk nog weinig te maken met wel/niet snoepen.

16. debke83

debke83 Fanatiek lid

24 jun 2008
    3.588
    0
    36
    Beek-Limburg
    Ik sluit me aan bij female...nu houd ik weer wijselijk mijn mond haha

17. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Hier ook hetzelfde probleem..... alleen (gelukkig) (nog) geen snoep. Onze dochter gaat 1 dag in de week naar mijn schoonouders. Heb alle tussendoortjes die ze mag hebben voor haar in huis gehaald (soepstengel, liga, rijstwafel...) en "het schema" van onze dochter (ontijt - tussendoortje - lunch - fruit - avondeten) al tig keer uitgelegd, maar oma WIL het maar niet begrijpen.... Volgens haar heeft onze dochter ALTIJD honger, als ze maar een beetje moppert komt dat van de honger. Ik wil gewoon niet dat er de hele dag gegeten wordt en vind 3 hoofdmaaltijden belangrijk, maar dat gaat er daar dus maar niet in. Vier soepstengels op een dag is gewoon belachelijk voor een ukkie van 10 maanden als je het mij vraagt. Een halve liga is bij mijn schoonmoeder 1,5 liga en de laatste halve liga wordt om 17:00 gegeven (anders zonde :$) omdat ze dan honger heeft. Gek he, dat ze dan thuis geen groente meer wil.....

Water, thee en yoghurt zijn zielig..... Kinderen drinken nl limonade (meer limo als water natuurlijk). Ik ben er ook een beetje klaar mee nu, ik weet zeker dat het net als bij jou uit de hand gaat lopen als ik nu niet echt om mijn strepen ga staan. Ik ga het dus nog een keer aankaarten en als ik merk dat het dan stiekem wordt gedaan is het oppassen gewoon helemaal over....

18. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0

4 soepstengels op een dag :$. Jee hoe krijgt ze het voor elkaar....
    En idd water is wel zielig he....

Hier drinkt ze graag water (zet een rietjesbeker klaar en die kan ze de hele dag door pakken wanneer ze wil), maar volgens mijn schoonouders zou het idd limonade moeten zijn. Mijn weerwoord is gewoon dat zolang ze water lust, ze dit krijgt (tuurlijk krijgt ze hier weleens diksap, maar ivm tandbederf zit dit niet in de fles die ze de hele dag zelf kan pakken!)
    De kindjes kunnen nog jaren verwend worden met lekkere dingen, heeft volgens mij veel meer 'zin' als ze het iets meer beseffen. Nu vind ik het nog onzin!
    Vandaag heb ik zelfs gewoon meteen haar drinkfles met water uit mijn tas gehaald en deze op tafel gezet, zodat oma (schoonmoeder)zelf geen drinken meer hoefde te maken ;).

19. tulip

tulip Niet meer actief

ik snap dat je het vervelend vindt dat oma niet luistert. Dat is gewoon niet respectvol naar jullie toe, ik begrijp dat daar voor jou ook het grootste probleem in zit, dat ze niet luisteren.

Ik denk dat je het best nog een keer kunt uitleggen en probeer duidelijk te maken waarom jullie het niet nodig vinden. Geef ook aan dat jij je er rot onder voelt dat het stiekem gebeurd. En dat het jullie kindje is en dat jij die naar jullie beste weten wil opvoeden. Ik zou ook duidelijk zeggen dat jullie je kindje met een gerust hart achterlaten bij oma en dat jullie blij zijn dat ze op je kindje wil passen. Hopelijk snapt oma het.

En verder (ongeacht wat ik of iemand anders ervan vindt) is het makkelijker om er wat losser in te worden. Je kindje wordt steeds ouder en het wordt moeilijker om je kindje van alles te onthouden. Op verjaardagen e.d. gaan de kleintjes steeds beter snappen dat er lekkere dingen zijn en dat zij dat dan niet mogen. Het is voor jullie moeilijk en ook voor je kindje. Probeer thuis zoveel mogelijk te geven wat jullie gezond en verantwoord vinden. Dan is 1 keer per week of minder misschien niet zo erg.

20. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

jeetje wat vervelend zeg! tsjah ik kan je geen tips geven want mijn schoonmoeder vraagt altijd eerst netjes of maddi dit of dat mag en verder vind ik het niet zo erg als hij een keer een hapje ijs of stukje taart krijgt.
    Maar ik snap wel dat jij het best vervelend vindt dat ze jouw kindje allemaal zoetigheid geven terwijl jullie dat niet willen. hoop dat jullie eruit kunnen komen.

Deel Deze Pagina