Dit wordt waarschijnlijk een lang verhaal, maar alvast bedankt voor het lezen. Ik zit hier elke dag steeds meer mee. Ik heb een aangeboren afwijking aan één borst, waardoor ik dacht dat ik daar bijna geen melk zou kunnen hebben. Mijn verloskundige had destijds al aangegeven dat ik hoogstwaarschijnlijk moest gaan bijvoeden. Met dat in mijn achterhoofd, heb ik mij ingesteld op ‘weinig melk aan 1 borst’. Tijdens de cursus voor borstvoeding (want ik wilde héél graag borstvoeding geven) kreeg ik te horen dat het goed mogelijk is om met 1 borst te voeden. Toch had ik altijd in mijn achterhoofd dat het mogelijk was dat ik tekort aan melk zou hebben. Ik verbleef na de bevalling in het kraamhotel. Mij werd daar verteld om elke 2 uur te voeden. Wat ik hiervan begreep was dit. Ik voedde bijvoorbeeld om 12 uur. Dit duurde 3 kwartier. Ik begon te tellen vanaf 12.45, dus voedde pas om 14.45 weer. Ik had natuurlijk een jammerende baby, maar wist ik veel. Ik voedde dus te weinig steeds. Op de derde nacht huilde de baby echt veel. De kraamverzorgster zei dat ik mijn pink maar moest geven. Zuigend aan mijn pink viel hij dan even in slaap. De ochtend daarop, bij het wegen, bleek dat hij meer dan 10% van zijn geboortegewicht kwijt was. Dus bijvoeden. Na elke voeding kreeg hij een flesje kv. Thuis aangekomen kreeg hij geen flesje meer, omdat hij weer was aangekomen. Dus volledige borstvoeding. Ik merkte dat hij onrustig werd, dus gaf hem in de nacht nog 1 flesje kv, omdat hij daarna wel gewoon goed sliep. Dus ik dacht dat hij steeds honger had, dat ik melk tekort kwam. Dit voorgelegd aan de jeugdarts op het cb en die zei me dat ik dan elke dag gewoon een flesje kv moest geven. Zo gezegd zo gedaan, 1 flesje per dag. Na een aantal weken bleek dat hij weer iets was afgevallen, dus nog meer bijvoeden. En nu, 5 maanden later bestaat zijn voeding uit meer dan 75% uit kv L omdat hij de fles makkelijker vindt, weigert hij de borst heel vaak. Er komt ook te langzaam te weinig uit.. Met kolven kreeg ik nog maar 30-40 cc uit beide borsten. Mn afwijkende borst geeft nog maar een paar druppels melk, dus daar ben ik helemaal mee gestopt. Ik kolf nu nog maar 3 keer per dag, omdat er gewoon niks meer is. Ik vind het verschrikkelijk. Vooral als ik lees dat mama’s hun kindjes wel 1-2 jaar voeden word ik heel verdrietig. Ik wilde zo graag minimaal een jaar voeden.. Vooral de eerste 6 maanden vond ik héééél belangrijk. Maar nu met 5 maanden zit hij al bijna aan de kv, volledig. Is er nog kans om opnieuw te starten met bv? Ik ben niet helemaal ‘uitgedroogd’, krijg nog ongeveer 150 cc over heel de dag. Ik voel me elke dag schuldiger. Vandaag meer als gister. Morgen meer als vandaag. Bedankt voor het lezen
Ten eerste wil ik je op het hart drukken dat je waarschijnlijk te weinig goede informatie en begeleiding hebt gehad.en dat je dus niks verkeerd hebt gedaan! Mocht je idd nog borstvoeding willen blijven geven zou ik nu op zoek gaan naar een goede lactatiekundige ( op borstvoeding.com staat een goede lijst) en met haar een stappenplan opzetten. Zij kan dan kijken op welke manier ze jou het beste helpen.Dit word meestal (gedeeltelijk) vergoed door de zorgverzekering. En met kolven trouwens kan je niet zien hoeveel je baby drinkt aan de borst aangezien je baby er meestal meer mee uit krijgt dan een kolf.
Je hebt gewoon echt verkeerde informatie gehad. Heeft je kraamhulp je niet geholpen? Je kunt nu zeker proberen de boel op te krikken. Zoveel mogelijk aanleggen. Zelf een paar dagen clusteren. Drinkt je kindje helemaal niet aan de borst? Wel bv uit de fles? Google eens op relacteren. Idd een lactatiedeskundige inschakelen zodat je gedegen advies krijgt.
Wat verdrietig dat je zo'n slechte tips gekregen hebt. Echt volledig foute adviezen lees ik. Zo jammer dat er zo weinig kennis is rond bv. Heb je nooit informatie ingewonnen bij een lactatiekundige? Zeker doen! Als je het graag wil, is het helemaal niet te laat. Je kan ook bellen naar een leidster van la Leche League, die helpen je sowieso ook verder.
Alsik jouw verhaal lees kan ik mij goed voorstellen dat je er verdrietig over bent. Je bent echt niet goed voorgelicht en hebt geen goede adviezen gekregen. Misschien help dat om je niet schuldig te voelen. Ik hoop dat het nog gaat lukken met hulp van een goede lactatiekundige. Sterkte en succes.
ik heb mij ook bij mijn 3 kinderen verdrietig gevoeld, omdat ze ook niet wilden drinken door de kv die ze kregen als bijvoeding. ik begrijp hoe je je voelt. ik zou zo snel mogelijk contact opnemen met een lactatiekundige .
Je hoeft je sowieso niet schuldig te voelen! Je doet het beste wat je kan en hebt de keuzes gemaakt die toen nodig waren. Daarnaast heb je je kindje niets aangedaan, maar gezorgd dat hij genoeg kreeg. Uiteindelijk moet je kindje ook gewoon eten! Je kan zeker weer proberen om je productie te stimuleren. Dat kost je wel tijd en aandacht, maar kan zeker wel slagen. Maar een aantal zaken, vooral dat je kindje niet aan de borst wil, helpen daar niet bij. Een goede lactatiekundige kan je zeker help, dat zou ik je sowieso aanraden. Maar wat ik je nog meer wil aanraden is lief voor jezelf zijn en trots zijn op wat je wel bereikt hebt iov wat je niet bereikt hebt! Geef jezelf de credits van wat wel lukte iov wat niet lukt.
Bel in elk geval een goede IBCLC-gecertificeerde lactatiekundige! Kijk idd op borstvoeding.com Wat jammer dat je van professionals zulke slechte adviezen hebt gehad. Vooral proberen nu veel aan te leggen of elke 2 uur minimaal te kolven. Zoek even op google naar powerpumping of powerkolven. Hier hielp dat wel om de productie weer op te krikken als het even terugliep. En met 1 borst voeden kan heel goed! Ik heb het ook gedaan na 2 borstontstekingen in 1 maand aan 1 kant. Grote kans dat je kindje wat vaker wil drinken maar op die manier krikt hij zelf de productie weer op en dat past zich dan gewoon aan. Je kunt hem verleiden aan de borst te drinken door een borstvoedingshulpset te gebruiken. Maar dat zal een goede LK je wel vertellen.