Onze zoon ligt nog steeds in een slaapzak, grootste maat inmiddels, 110, in een ledikant. Gaat op zich goed, alleen merken we wel dat hij minder ruimte heeft. We denken erover om hem te laten wennen aan een dekentje, maar ik vind het doodeng Hij had een dekentje tot hij 2mnd oud was, toen is hij eronder gerold, ingebakerd en al. Ik schrok me rot toen ik hem onder die deken vond, ik had echt niet gedacht dat hij dat voor elkaar zou krijgen. Sindsdien heeft hij nooit meer een deken of laken gehad en ligt hij in een slaapzak. Inmiddels hij ruim 2,5 en er komt ook een keer dat hij in een groter bed zal moeten... Hoe kan ik dit aanpakken? Ik vind het gewoon echt eng om op een avond gewoon een deken over hem heen te leggen 's nachts als wij ook slapen. Ik ben bang dat hij er weer onder komt en stikt. Toen hij een baby was was ik ook altijd bang voor wiegendood, ik ging regelmatig kijken 's nachts. Oefenen tijdens de middagslaap kan niet, want hij doet al een half jaar geen middagslaap meer.
Hier ligt hij in een groot bed, met een slaapzak maat 140. Deken werkt hier voor geen meter , want het is een draaikontje
Ik heb niet echt een tip, wij hebben het bij allebei gewoon gedaan. In een groot bed met dekbed. De eerste weken wilden ze allebei nog een slaapzak, maar na een tijdje alleen dekbed.
Waarom begin je niet met een lakentje als je bang bent dat ie stikt? Een peuter is geen baby meer en kan meestal zelf wel vrij komen en ook komt er nog wel lucht door een deken heen.
Maar een peuter gaat toch echt niet stikken onder een deken? Die kruipt daar toch weer vanonder. En zelfs als dat niet gebeurt: onder een deken kan je toch echt wel ademen hoor. Leg het deken er gewoon los op.
Ik zou ook beginnen met een lakentje, die zijn zo dun dat ze daar zeker doorheen kunnen ademen. Daarnaast zijn de reflexen van een peuter volgens mij inmiddels zo dat ze zelf draaien als ze onvoldoende zuurstof krijgen. Hier ligt dl sinds een maand in haar peuterbed, met dekbed en zonder slaapzak. Gaat echt super (behalve dan dat we gemiddeld 1-2x per nacht eruit moeten om de deken goed te doen...) maar ze komt er niet zo onder te liggen.
Kan me voorstellen dat je geschrokken bent hoor en daardoor voorzichtig bent, want zo wil je je baby ook niet aantreffen natuurlijk! Wij zitten vaak met een dekentje op de bank, en dan spelen we verstoppertje. Vind zoon hartstikke leuk en zo leert hij ook om weer onder de deken vandaan te komen. Misschien is dat een idee? Dan zie jij hoe je zoontje reageert en geeft het jou ook wat meer vertrouwen dat hij er zelf onder vandaan komt. Overigens ligt zoon hier sinds een maandje onder een dekbed en dat gaat ook helemaal prima. Zodra hij het warm krijgt schopt hij de dekens van zich af, en als hij het koud heeft gaat hij er weer onder. Vooral het zelf lakens uitzoeken vond hij helemaal geweldig, en hij is elke avond er nog vol van dat hij dan onder die lakens ligt
Ik deed het dekentje (in dekbedhoes) dan overdwars en kort op maken(dat ze er tot de schouders onder lag) Nu ligt ze in een mee groei bed (kleinste stand)met dekbed 140x200 en die maak ik ook overdwars op Dochter was ook altijd een draai kont en sliep op buik.. Nu ze onder dekbed ligt draait ze niet meer maar slaapt nog wel op buik
Onze uk is ook onder zijn dekentje geschoven, was ook erg huiverig voor een dekentjr, sinds deze week heeft hij over zijn slaapzak een dekentje, hij werd wakker van de kou. Ik leg zijn dekentje tot halverwege zijn rug, hij lekker warm ik minder bang. Kunnen we beide wennen. Moet wel want wil met zijn 3de verjaardag over naar een groot bed.
Hier zijn we 2 weken geleden begonnen met een dekbedje in z'n ledikant. Die heb ik overdwars gedaan en aan 1 kant helemaal onder z'n matras gedaan en bij het voeteneind goed ingestopt. Als ik hem in bed leg stop ik de andere kant ook helemaal in. In het begin werd hij wel 4-6x per nacht wakker omdat hij onder het deken vandaan lag en het koud had, maar inmiddels zijn we 2 weken verder en wordt hij helemaal niet meer wakker of hooguit 1-2 keer. Vannacht gaat hij voor het eerst in z'n nieuwe grote (1 persoons) bed slapen, ben bang dat we wel weer even een stapje terug gaan en wat vaker 's nachts eruit moeten, maar ze wennen er uiteindelijk wel aan. Als je het deken goed instopt bij het voeteneind, dan komen ze er niet zomaar onder hoor en inmiddels zijn ze oud genoeg om het anders te laten horen. We hadden eerst bij zoontje ook een kussen in z'n bed, maar die trok hij 's nachts in z'n slaap over z'n hoofd en werd dan in paniek wakker. Die hebben we dus weer uit bed gehaald. Week later weer geprobeerd en nu gaat het goed.
Ik snap niet zo goed waarom jullie allemaal een deken vastleggen. Dat is toch net makkelijker dan om onder vast te raken?
Onze uk zou zich juist eerder onder een losse ďeken verstoppen dan 1 die vast zit. Onze uk gaat binnenkort ook over naar een eenpersoonsbed met voor het eerst een dekbed, maken jullie het bed dan kort op of wat je normaal zou doen?
Maar bij een die los ligt, kan je langs alle kanten er weer uit. Een deken dat strak vast ligt, dáár geraak je net verstrikt in. Denk ik.
Ik zou dan juist bang zijn dat het deken van het bed af glijd of hij het juist helemaal over zich heen trekt. Als ik het aan de zijkant en onderkant al vast maak kan het en niet zo goed van het bed glijden en hij kan het niet makkelijk over zich heen trekken. Maar mijn zoontje blijft wel vrij netjes bovenin z'n bed liggen en niet halverwege of bij z'n voeteneind.
Ik heb het bed gewoon opgemaakt. Hij ligt gewoon bovenin op een heel dun peuterkussen en het dekbed komt tot z'n schouders. Maar zoontje gaat hier niet zoveel z'n bed door, behalve naar links of rechts.