Onze zoon gaat naar de zomervakantie naar school en dan moet hij dus wel zijn eigen billen kunnen afvegen na het poepen. Maar stom genoeg, zit ik te dubben hoe ik hem dat het beste kan leren. Het is vaak best (sorry voor het plaatje) smeuïg en zit daardoor best vaak behoorlijk uitgesmeerd. Ik krijg het met wc-papier ook niet helemaal schoon en poets altijd nog na met een billendoekje. Dat kan hij op school sowieso niet doen natuurlijk. Nu is een deel van mijn probleem dat ik er niet op vertrouw dat hij het zelf goed schoon krijgt. Maar ik weet ook gewoon niet hoe ik ervoor kan zorgen dat hij er handig bij kan. Het lukt sowieso niet als hij nog de wc-brilverkleiner zit, want dan kan hij er niet bij. Dus hij moet gaan staan. Maar dan? Achter langs? Voor langs tussen zijn benen door. Hoe doen andere kindjes dit? En hoe voorkom ik dat hij het alleen maar uitsmeert.
Onze middelste doet het zittend op de wc (zonder verkleiner) en dan dus achterlangs. Meestal gaat ze daarna nog even staan (bukken) om nog even extra te vegen. Gaat niet altijd goed, maar over het algemeen vind ik het heel netjes. Het niet uitvegen is denk ik wel een hele lastige, misschien toch een kwestie van blijven doen..?
Ik heb in het begin wel mijn zoon doekjes in de tas gedaan, wc zit naast de kapstok,hij pakt we rustig een doekje uit om als laatst nog even schoon te poetsen met een billendoekje. Nu lukt het hem om alles zonder billendoekjes te doen Het idee van" er zitten billendoekjes in de tas voor als het niet lukt " vond hij volgens mij wel fijn.
hihi, trainen in poepen...dochter hier standaard ochtend en avond langer op de wc laten zitten...en nu poept ze alleen nog maar in de avond of ochtend kan ik mooi controleren maar ze moet het wel eerst zelf doen, proberen. Dat doet ze zittend achterlangs, en daarna met een vochtig doekje na. Die kan je net zoals hierboven gezegd ook een paar in de tas doen, dat werkt ook hoor!
Ja, dat is ook wel een idee natuurlijk om ze gewoon mee te geven. Ik zal eerst eens controleren of er bij de kleuters wel prullenbakjes bij de wc staan. Om nou met zo'n vies doekje weer terug de klas in te moeten...
Veel kleuters kunnen het simpelweg niet omdat ze er nog niet bij kunnen. Als ze met hun rechterhand over het hoofd het onderrandje van het linkeroor kunnen aanraken, dan kunnen ze fysiek gezien deze handeling doen. Anders lukt het simpelweg niet.
Billendoekjes kunnen toch gewoon doorgespoeld worden? Als het achter langs niet lukt (te korte armen) kan hij het ook voorlangs doen, voordeel van jongen zijn
Bij de Hema heb je hele fijne die door de wc gespoeld kunnen worden. Mijn zoontje veegt zichzelf daarmee af en dat gaat echt goed. Hij gaat in oktober naar school en wij wilden dat hij het dan ook zelf kon doen.
Geweldig, nooit geweten maar klinkt niet onlogisch. Ik laat hem morgen eens gymnastieken. Ik weet niet beter dan dat billendoekjes niet door de wc mogen. Zal binnenkort eens kijken bij hema.
Bij de hema heb je idd toiletdoekjes die door de wc mogen. Hier een mazzeltje wat dat betreft..dochter poept alleen thuis of bij opa en oma.
Wij gebruiken hier vochtig toiletpapier voor ons dochtertje, dat mag sowieso doorgespoeld worden. Ons dochtertje gaat in september ook naar school maar veegt haar billen ook nog niet zelf af. Ben bang voor een giga kliederboel 😳! Maar ze is ook pas 3 maanden zindelijk. Ik vind het zelf al een heel werk om het bij haar goed schoon te krijgen. Heb best veel wc papier nodig en daarna altijd nog ff met vochtig toiletpapier na vegen.
Mijn zoontje roept sinds een week na het poepen mama ik probeer zelf mijn billen te vegen, heel soepel gaat het nog niet maar het begin is er. Hij gaat al een tijdje naar school maar poept gelukkig bijna altijd thuis, heeft op school 1x gepoept afgelopen schooljaar, dus had er niet zoveel haast mee verder hebben ze hier op school de insteek het is fijn om je kind te stimuleren het zelf te doen maar lukt het niet helpen we de jonge kleuters er gewoon nog mee, vanaf 5 jaar verwachten ze dat kindjes het zelf kunnen daarvoor is een juf ik ben klaar teken om billen te gana vegen .
Hahaha, net met veeeeeel smeken en vragen m'n zoon zover gekregen dat hij probeert met zijn hand over zijn hoofd z'n andere oor kan aanraken. ("Nee mama, ik doe dat gewoon zo." - gewoon vanaf onder oorlel pakken.) Uiteindelijk wilde hij het wel proberen, maar het lukt inderdaad niet. Ik durf er niet op te rekenen dat hij onder schooltijd niet poept. En ik vind het echt niet de taak van de juf om zijn billen af te vegen. (Bovendien zal hij dan toch eerst met die poepbillen terug naar de klas moeten om de juf om hulp te vragen.) We gaan dus zo goed en kwaad als het gaat toch aar oefenen de komende weken. En dan inderdaad maar eens vochtig toiletpapier halen dat wel door de wc gespoeld mag worden. Bedankt voor de tips in ieder geval!
Hier ook de proef op de som genomen, maar hier klopt het niet!! Teun kan al wel zelf zijn bilen afvegen terwijl hij nog ruim te kort komt om zijn oorlel aan te raken. Dus laat dit trucje je niet belemmeren om het te gaan oefenen, TS!! Teun doet het ook zittend een achterlangs. Met 2 a 3x vegen is het eigenlijk altijd zo goed als schoon. Daarna controleer ik altijd nog even. En mijn tip: laat ze het papiertje niet verfrommelen maar juist 'groot' houden voor meer oppervlakte .
Hahaha, zo herkenbaar!! Zoon kon het ook nog niet voor hij naar school ging... En om eerlijk te zijn ging het pas echt goed toen hij 5 werd! Dus een jaar lang zitten "knoeien" Tsja.. niet zo veel aan te doen behalve oefenen, oefenen, oefenen... Meestal poept ie thuis en "gelukkig" nagenoeg nooit smeuiige poep Dus weinig derrie Voor de zekerheid deed ik hem iig geen licht gekleurde boxers aan naar school, you never know ( gym ofzo..), leek me erg gênant voor hem. En thuis gauw napoetsen en een schone onderbroek.. Maar ineens kunnen ze het!! Die van mij doet t zittend op de wc en dan juist niet bukken maar rechtop laten zitten en dan achterlangs.
Het zal ook wel makkelijker gaan als hij niet meer op de wc-bril verkleiner zit. Dam heeft hij natuurlijk meer ruimte om zittend achterlangs af te vegen. En hij heeft die verkleiner ook eigenlijk niet meer nodig. Maar voor 'de grote boodschap' neemt hij graag zijn tijd. ("Mama, ik moet poepen-met-een-boekje." ) en dan vindt hij de verkleiner wel zo comfortabel. Dus nu heb ik het snode plan om gewoon te gaan oefenen als we op vakantie zijn. Heel slap, ik weet het. Maar om eerst met hem in ruzie-modus te gaan omdat hij niet op z'n bril mag en hem daarna te vragen zijn eigen poepbillen af te vegen, lijkt me ook geen strak plan.
Tja, "taak van de juf" de kinderen zijn 4........... hoort er nou eenmaal bij!! dus ik vind dat wel de 'taak' van de juf, als de kids dat zelf nog niet goed kunnen! eerste week school had ik dus twee x een kind met dikke vegen in de onderbroek, getsie! heb toen op school gevraagd hoe dat zat, en daar zeiden ze dat als de kids het zelf nog niet kunnen ze gerust de juf mogen vragen (had hij niet gedaan die schat) omdat ze liever even helpen dan alles onder de poep! kleine moeite hoor ook voor de juffen, het blijven kids daarom zijn wij ook wel aant oefenen hoor voor volgend schooljaar, maar als ze al zo hun best doen en het lukt niet, dan niet!
Sja, blijven oefenen.. Hier ook nog vaak vegen in dr broek hoor Soms verschoon ik dr onderbroek even overdag, sowieso 's avonds. En als ze geen continurooster hebben kun je tussen de middag ook nog even extra schoonmaken.. Denk dat de meeste kleuters het niet altijd helemaal netjes schoonmaken!
Ik ben zelf juf - niet bij de kleuters. Maar ik vind niet dat je van de juf moet verwachten dat ze een hele klas alleen laat om van één kind de billen af te vegen. Zeker omdat de timing nou eenmaal ook niet altijd handig is. Zelf ben ik ook niet blij als ik van onze zoon zou horen dat de juf regelmatig weg is en de klas alleen laat. Soms is er sprake van overmacht, maar billen afvegen hoort daar in mijn ogen niet bij.