De dame van het cb adviseerde mij om nu alvast een voorraad gekolfde melk te produceren en in te vriezen, met 4 mnd gaat mijn mannetje naar de creche en nu heb ik meer tijd en dan heb je alvast wat! Wat is jullie mening? Is dit slim, of help je dan je vraag en aanbod om zeep. En daarbij geef ik nu melk voor een 1 maand oud kindje en niet voor er 4 mnd kind! Ben benieuwd of mensen dit doen..
Nu al kolven voor de voorraad vind ik wel erg vroeg. Om met de fles te oefenen wordt vanaf een week of 6 aangeraden om af en toe te kolven, ik zou vanaf dat moment gaan kijken wat je wil doen. Ik hoor veel dat moeders vanaf dat moment elke dag of elke 2 dagen een flesje blijven geven en daarvoor gaan kolven, als je dan overhebt kan dat in de vriezer. Voor de voorraad kolven zou ik pas gaan doen 2 weken voor ik weer zou gaan werken ofzo. Ik heb hier overigens zelf geen ervaring meer op deze manier, ik moest meteen al fulltime kolven en had een megavoorraad omdat Simone niet veel dronk in het begin. Maar zo zou ik het bij een volgende doen denk ik.
Ik heb niet echt heel erg veel ervaring met kolven en werken, zoals je weet Maar als je zorgt dat je straks voor 1 dag melk gekolft hebt, dan kun je de dag dat je werk en K die gekolfde melk drinkt, een nieuwe lading kolven voor de volgende dag dat je werkt. Of werkt dat niet zo? (snap je hem nog helemaal?) Trouwens lekker dat je 4 maanden vrij hebt zeg!
Ik heb het wel alvast gedaan. Het is ook gemakkelijk voor als je ven wegmoet zonder baby, voordat je weer moet gaan werken. Dan heb je gewoon altijd wat staan. Als je een paar (iets van 4 ofzo) voedingen heb staan, is dat gewoon al voldoende. Wat betreft de afstemming op de behoefte van je baby. Als je af en toe een flesje geeft met melk wat je 2 maanden eerder gekolft hebt, maakt dat echt niets uit hoor! En toen ik weer aan het werk was, had ik niet zo veel zin om extra voorraad te kolven. Dan wilde ik mijn vrije tijd gewoon niet aan het kolfapparaat doorbrengen.
ik heb het wel gedaan, savonds tussen 2 voedingen in kolfde ik iedere avond even. Dan heeft het ook geen invloed op je vraag-aanbod want je doet het gewoon altijd. Ik was heel erg blij dat ik het gedaan heb, op mijn werk kolven lukte echt voor geen meter, ik kolfde ongeveer de helft op een dag van wat mijn kindje dronk. Ik heb mijn voorraadje hard nodig gehad! Maar het hangt er misschien vanaf met hoeveel weken je weer moet gaan beginnen. Als je met 10 weken weer moet beginnen is tussen de 4-6 weken beginnen met kolven zo gek nog niet. Anders kun je misschien nog even wachten.
Ik zou persoonlijk nog even wachten. Dit kan ook wanneer de baby 3 maanden oud is. Je hoeft trouwens helemaal geen grote voorraad bv te hebben. Als je straks op het werk kolft gebruik je dat weer voor de volgende keer.
Ik heb vanaf 4 weken steeds een ochtendborst gekolft (want baby had genoeg aan een borst). Had toen ik ging werken ruim 12 liter voorraad in de vriezer. Die heb ik inmiddels nog Toch vond ik het heel fijn omdat ik ook echt momenten heb gehad dat ik minder kolfde en dan is het fijn dat je melk als backup hebt. Natuurlijk is verse melk beter en lekkerder, maar ook moedermelk die niet helemaal op maat meer is is beter dan kunstvoeding. Mijn is de rust toen ik aan het werk ging (vind het kolven best spannend) goed bevallen.
vind het wel erg vroeg, zou er nog even mee wachten. Het is wel goed om vanaf een week of 6 af en toe te oefenen met een flesje. Ook hoef je echt geen liters in de vriezer te hebben hoor. Maar ene paar voedingen achter de hand is wel fijn. Als je goed kunt kolven danheb je in principe genoeg aan de hoeveelheid die je nodig hebt voor 1 dag. Tijdens die dag kolf je dan weer evenveel om de volgende werkdag mee te geven. Als je 'oudere' melk gebruikt moet je er wel op letten dat je kindje mogelijk meer nodig heeft, omdat de melk zich aanpast. Is verder niet erg, maar de voorkeur is(uit mijn hoofd): - verse moedermelk - koelkast moedermelk -vriezer moedermelk -donormoedermelk - poedermelk suc6 met leren kolven.
Dank jullie wel voor antwoorden, wat is de meest hygiënische en makkelijkste manier om de melk op te slaan??
ik sla de melk op in flesjes van medela die op de kolf passen. Hoor ook goede verhalen over het avent systeem met bewaarbakjes. In de vriezer heb ik nu een paar zakken voor ijsblokjes liggen (gevuld dus met moedermelk) Kan ik altijd een halve voeding uit de vriezer halen om eventueel tekort aan te vullen. Als je je materiaal maar goed schoonmaakt, dus eht belangrijkste
Ik heb vanaf 4 weken elke dag na de eerste ochtendvoeding nagekolfd, het resultaat was al snel 100-150 cc. Bijkomend voordeel: Als je elke ochtend je borsten helemaa leegkolft verminder je de kans op borstontsteking aanzienlijk. Om de dag gaf ik een flesje om te oefenen, de andere dag vroor ik hem in voor de voorraad. Tijdens de voeding die mijn dochter uit de fles drinkt kolfde ik dan ook weer en dat gaat ook de vriezer in. Ik gooi overigens ook wel eens wat (oude) melk weg want de vriezer zit inmiddels vol, maar ik vind het een heel fijn idee dat ik een flinke voorraad heb. Mocht mijn kolfproductie minder zijn als ik eenmaal werk wat je nog wel eens hoort, dan kan ik in ieder geval aanvullen uit de voorraad. Nu ik over twee weken weer aan het werk ga kolf ik niet meer na de ochtendvoeding omdat ik daar straks ook geen tijd voor heb, maar geef ik dagelijks de tweede voeding een flesje uit de voorraad en kolf ik die voeding af wat ik dan weer invries. Zo blijft de voorraad ook vers en goed qua samenstelling.
Ik gebruik ook medela flesjes die ik tweedehands bij mijn LK heb gekocht. heb nu zo'n 35 flesjes gevuld en wel in de vriezer. Nieuw zijn ze me echt te duur, 3 voor 10 euro. Ik ben zelf leidster bij een kdv en vind de viacups van avent onhandig in gebruik. Als de voeding bevroren is werkt de schroefdop niet goed dus krijg je ze niet open. Dan moet je ze dus ontdooien met de deksel erop maar dan trekken ze vaccuum en krijg je ze helemaal niet open. Ijsklonzakjes zijn me afgeraden door mijn LK omdat daar schadelijke stoffen inzitten die in de melk kunnen trekken. Je kunt wel speciale moedermelkzakjes kopen, zijn ook niet zo duur.
idd begrepen dat je de ijsblokjes melk dan beter in een vriesdoosje ofzo kunt doen, dus uit het plastic halen.
Ik was vanaf 5 weken begonnen met kolven, om het zelf te leren en om mijn dochter te leren drinken vanuit een flesje. Er kwam nog niet zo veel uit in het begin, 60-80 ml op een dag. En dat gaf ik dan als eerst met de laatste voeding voor het slapen gaan, en daarna de borst. Ik kolfde na elke voeding, en had geen last van productieproblemen. Ik bewaarde het in Medela bewaarflesjes, had eerst kleine van 150ml en daarna grote van 240 ml. Ook gebruikte ik ijsklontzakjes, zodat ik wat kleinere porties kon meegeven als mijn dochter niet genoeg had aan een flesje.
Ik gebruik kleine tuppeware bakjes om in te vriezen. Plak er dan een sticker op met de hoeveelheid en datum. Meestel vries ik per 100 ml in. Zijn ook makkelijk te ontdooien en te bewaren. Die kan ik tenminste stapelen in de vriezer. Die ijsblokzakjes vind ik maar irritant...haha, ook voor ijsblokjes. Als ik die er uit wil halen, vliegen ze door de hele keuken
Ik heb op advies van de LK dagelijks 1 keer helemaal leeggekolfd om hyperlactatie tegen te gaan. Ik had iets van 8 liter voorraad toen ik ging werken, en had ik toen mijn dochter 1 werd nog. We zijn haar op mijn werkdagen langzaamaan ander drinken gaan aanbieden en ik heb de voorraad toen gedoneerd aan iemand via het moedermelknetwerk. Ik zou na 1 maand niet al beginnen met kolven, misschien met 2 maanden eens kijken hoe het gaat, zodat je al kunt oefenen voor je gaat werken. Sommige borsten moeten een beetje wennen aan de kolf.
Ik kook mijn kolfspullen uit zodat die goed schoon zijn, vang op in flesjes van medela of de sapflesjes van de hema (die passen ook gewoon) en vries in in medelazakjes of ijsblokjeszakjes. Is erg handig want uk drinkt hier 170 cc en dat is een medelazakje (150 cc) en twee ijsblokjes
Ik denk dat het handig is om 1 of 2 maanden van te voren al te beginnen met elke dag of om de dag ofzo een keer kolven voor een voorraadje. Het kwam bij mij vaak voor dat ik op een werkdag net iets minder kolfde dan ik mee moest geven. Ik moest dus echt wel wat extra's hebben.