Hoi allemaal, Ik heb gister te horen gekregen dat ik op het randje van PCOS zit. Ik heb wel ovulaties, maar een aantal andere klachten heb ik wel (lange cycli, huidproblemen etc). Daarentegen heb ik geen overgewicht, integendeel. Ik ben pas sinds een paar jaar zonder veel moeite in staat om binnen een gezond BMI te blijven, vroeger altijd ondergewicht gehad. Ik heb het eea opgezocht over voeding bij PCOS, en ik hoop door mijn voeding aan te passen een betere hormoonbalans te krijgen. Maarrr... er is zo verschrikkelijk veel informatie over, en het spreekt elkaar ook nog eens tegen! Bovendien is heel veel informatie erover gericht op afvallen, en/of alleen geschikt voor mensen die het geld hebben om alles biologisch te kopen.. Heeft een van jullie ervaring met het aanpassen van jullie dieet? Wat hebben jullie toen aangehouden?
Waarom biologisch belangrijk is, zeker bij PCOS of endometriose. - Moxja zwanger wordenMoxja zwanger worden Zwanger ondanks PCOS - Moxja zwanger wordenMoxja zwanger worden Dit vind ik een hele mooie website met duidelijke informatie mbt vruchtbaarheid en voeding. Ik hoop dat je er wat aan hebt Veel succes meid! ps: superknap dat je al zo lang een mooie BMI hebt gezien je verleden met onderwicht
Ik kan je absoluut het boek. Innesteling zwanger worden en blijven van rika lucak aanraden. Zij geeft een heel duidelijk beeld van wat je wel en niet moet eten en hopelijk heb je er wat aan! Ik heb geen pcos maar mijn man heeft een zeer slechte zaad kwaliteit. Wij eten nu sinds oktober volgens dit boek( niet volledig maar wel zo goed mogelijk) en ik merk echt veel verschil! Ik ben bijv mn eczeem kwijt waar ik al 25 jaar last van had en niet vanaf kwam. Volgende maand wil ik het sperma opnieuw laten onderzoeken om te kijken of het allemaal nut heeft voor z'n zaadjes. Veel succes!!
Logan. Rika legt uit dat voeding een cruciale sleutel is in vruchtbaarheid maar ook andere problemen. Vooral niet biologische voeding heeft veel invloed op je lijf. Melk en graan producten ook. Ook gaat ze in op vitaminen en mineralen en wat er mis kan gaan bij een te kort en wat je daar aan kan doen. Je kunt bij haar ook een workshop volgen van ik geloof 2 of 3 dagen maar dat is vrij prijzig.. En je weet me te vinden bij vragen he
Ik heb ook pcos en denk dat voeding zeker een groot deel bij kan dragen aan je hormoonhuishouding. Ik heb veel gehaald uit het boek 'heerlijk pcos proof eten'. Wat ik vooral heb gelezen is dat je voedingsmiddelen die je hormonen in de war schoppen, moet vermijden. En dan met name geraffineerde suikers, zuivel, soya en snelle koolhydraten. Verder wordt er vooral gebruik gemaakt van natuurlijke ingrediënten, dus geen e-nummers.
Nou het lastige is wel. Als wij een verbetering zien van 100 procent heeft hij nog steeds te weinig voor ivf of zelfs iui. Nu heeft hij maar 0 1 miljoen. Maar het zou al fijn zijn om zo'n verbetering te zien. Dan zijn we in de goede richting
Jeetje Bubblez, dat is wel heftig.. Sowieso fijn als er iets verbetering is, toch een bewijs dat je goed bezig bent ik hoop t echt voor jullie! Mag ik vragen hoe jij het omgooien van jullie eetpatroon hebt aangepakt? K vind t nogal niet wat, al die (peperdure) voedingssuplementen en superfoods, ik zie het niet zitten alles te kopen, dus waar dan te beginnen? Wel net n hele lekkere spinazie omelet gemaakt als lunch, tarwevrij haha
Wat wij nu doen is alles wat afkomstig is van een dier zoveel mogelijk biologisch. (Zitten nu op 90%) groenten en fruit 100% bio. Daarnaast slikken wij een natuurlijke multi vitamine. Van vitals, hij elke dag senior(senior omdat daar meer in zit om zn sperma mee te verbeteren) en ik elke dag mama. Zuivel drinken we nog, wel bio en tarwe ook, ook bio. Suiker proberen we te minderen maar dat gaat gestaag. Ik doe niet aan superfoods. Ik vind het schrijnend duur en met meeste ronduit goor. Lees het boek en kijk wat voor jullie acceptabel is. 100% volgens het boek leven zal ik nooit doen. Dan vergaat mij de vreugde ben ik bang. Wij vinden dit acceptabel en werken zo aan onze gezondheid. Wellicht gaan we ooit nog een stapje verder maar dat denk ik niet. Het gaat erom dat je zelf een pad vind in het boek wat zowel gezond als leefbaar en betaalbaar is. Oh wel een tip, Keltisch zeezout! Ipv die dure concentrace druppels. Ik doe elke ochtend een kwart theelepel in een liter fles water en dit drink ik op. Zo krijg je super veel mineralen binnen! Je mag mij altijd een pb doen bij meer vragen