bijna-peuter (21 mnd) wel/geen middagdutje?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Jessmin, 15 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Hai meiden,

Ik heb een beetje een lastige situatie. Mijn dochter van 21 maanden wil eigenlijk al tijden niet meer overdag in haar bedje slapen (lees: systematisch blijven krijsen, 10 min. slapen en dan weer krijsen, dus niet te doen). Maar ze sliep tot een paar weken terug wel in de gang in de buggy of tijdens het lopen. Dat slaapje varieerde dan van een half uurtje tot vijf kwartier. Nu merk ik dat ze dat slaapje steeds later opschuift, en dat ze dan 's avonds om 19.00/19.30 (haar normale bedtijd) niet meer wil slapen. Ze kletst dan tot 21.00 uur, of ze gaat gewoon huilen en roepen dat ze eruit wil. Maarrr... dit merk ik zelfs al als ze slaapt tot 14.00 uur!! Dat lijkt toch vroeg genoeg, zodat je om 19.00 uur wel weer aan slapen toe bent, maar bij mijn dochtertje dus niet. Het enige wat werkt is dat ze maar een half uurtje slaapt; dat kan dan weer wél tot 14.00 uur omdat het zo kort is, namelijk. Maar haar maar een half uurtje laten slapen in plaats van langer kan alleen als ik aan het wandelen ben en zelfs dan slaapt ze soms langer, en ik heb het hart niet haar wakker te maken. (Overigens vandaag wel geprobeerd wakker te maken maar ze viel op de bank meteen weer in slaap :()

Wie heeft er met zijn/haar peuter in dezelfde situatie gezeten? Hoe hebben jullie dit opgelost? Betekent dit dat ze bijna geen middagdutje meer nodig zullen hebben? Ik vind namelijk 21 maanden wel erg jong daarvoor.. Ben erg benieuwd naar jullie oplossingen. Gewoon een tijdje 's avonds later naar bed laten gaan? Ik moet zeggen dat ik wel erg gehecht ben aan de avond voor hubby en mij te hebben; ben ook echt kapot om 19.00 uur.

Nou dames, tips en ervaringsverhalen erg welkom!

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Heel herkenbaar, dochter wilde rond de 20 maanden overdag ook absoluut niet slapen. Als ik haar wel in bed stopte was het gillen, krijsen en vooral niet slapen, als ze in slaap viel van pure vermoeidheid werd ze al snel weer wakker en er was dan de hele middag niets meer mee te beginnen. Terwijl ze zonder slaapje wel gezellig was. Alleen in de buggy, auto of op de fiets viel ze in slaap (nu nog in de auto vaak).

Als dochter in de auto in slaap valt dan slaapt ze ook nog een tijdje verder op de bank of op schoot. Ze is dan eigenlijk niet wakker te krijgen. Dus ik laat haar dan maar.

Ik vind 19:00 uur in bed erg vroeg, hier gaat ze om 20:00 a 20:15 naar bed en slaapt dat tot 7:30 a 8:00 en soms tot 8:30.

3. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    En slaapt ze 's middags dan niet meer? Lijkt me toch dat als ze 's middags helemaal niet meer slapen dat ze dan 's avonds rond 19.00 uur al wel moe zullen zijn? Vaak wordt het hier trouwens wel 19.30 hoor, ligt er soort van tussenin.

4. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Onze uk is een stukje ouder, maar we zitten wel een beetje met hetzelfde verhaal.

Of ze slaapt niet, is eind van de dag helemaal op, en slaapt 's avonds als een roosje.

Of ze slaapt wel, en ligt vervolgens idd rustig tot 21 uur (of nog een stuk later) te kletsen.

Hier wil ze overigens 's middags wel naar bed. Is ze niet moe, dan gaat ze gewoon spelen of zingen.

Wij hebben er voor gekozen het gewoon per dag te bekijken. IS ze 's ochtends erg vroeg wakker, heeft ze haar slaapje echt wel nodig en krijgt ze hem. Is ze later en is het geen vreemde dag, dan slaan we hem over. We merken vanzelf wel wanneer ze er echt overheen is.

5. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    wij zitten een beetje in een andere situatie dan jij maar komt op hetzelfde neer.een beetje net als de reactie boven die van mij eigenlijk. lars slaapt nog 1 keer alleen meestal niet meer om 12 of 1 uur maar 3 of 4 uur. wat betekend dat ie om half 8 niet moe genoeg is om te gaan slapen. wij schuiven gewoon met de bedtijd. hij moet minimaal 6 uur opgeweest zijn wil hij goed gaan slapen.daarbij is het ook nog eens bijzonder warm de afgelopen weken. als straks het slaapje eraf gaat dan zal hij vanzelf wel weer vroeg gaan slapen denk ik maar zo. ik maak me er niet zo druk om. hij ligt nu dus gemiddeld tussen 9 en 10 uur te slapen. en gister was het weer kwart over 8 dat we naar boven gingen en sliep hij om half 9 al, omdat hij toen vroeg sliep. ik pas mezelf en ons schema dus aan aan zijn behoefte.

6. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Tess is gestopt met haar middagslaapje toen ze 14 maanden was.
    Sinds het zo warm werd merkte ik dat ze toch wel toe was aan een middagdutje dus tegenwoordig slaapt ze weer een uurtje overdag.
    Dan gaat ze 's avonds wel later naar bed ( om 20.00 - 20.30 naar bed en ze slaapt dan rond 21.00 - 21.30 maar huilt in tussentijd niet)
    Ik bekijk het wel per dag of ze moet slapen, soms leg ik haar ook gewoon op bed omdat ik haar even zat ben en dan gaat ze een uurtje liggen kletsen en zingen ipv slapen.

7. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Ook hier meegemaakt.
    Gewoon je kleintje laten leiden.
    Niet wandelen ofzo dat ze in slaap valt.
    GEwoon zelf aan laten geven of er geslapen moet worden of niet.
    Kinderen maken hun eigen ritme...wij kunnen het alleen een beetje schuiven naar onze tijden.

Deel Deze Pagina