Zindelijk maken op wc i.p.v. potje

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Liekje81, 9 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.163
    23.242
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Wie hebben er geen potje gebruikt bij het zindelijk maken?
    Ik vind het een overbodig ding. Waarom eerst op potje en dan weer wennen aan de wc?
    Dafne vind de wc niet eng, vind doorspoelen leuk, en dan zeggen: doei doei plasjes :D
    Daarbij vind ik het raar dat een kind plast en poept in de woonkamer.

2. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Hier zit zoontje ook meestal op de wc. We hebben wel een potje, boven. Brilverkleiner erbij en hij zit prima.

3. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Thuis wil onze zoon niet op het potje, dus gaat altijd op de wc met verkleiner. Inderdaad ook met 't hele ritueeltje al van na de plas een papiertje, klep dicht en doorspoelen. Hij is nog niet zindelijk hoor.
    Maar bij oma wil hij dus niet op de wc en gaat hij op 't potje. :D
    Ik laat 't lekker zo, als hij straks zindelijk is gaat hij bij oma vanzelf ook op de wc.
    Ik gaf/geef ook de voorkeur aan gelijk op de wc, tenzij ze dit eng vinden, dan is t potje een handige tussen stap lijkt mij.

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Potje kan je toch in de badkamer zetten. Niemand poept hier in de woonkamer haha.

Hier was het wat makkelijker en sneller om zelf de behoefte te doen wanneer ze bezig waren met zindelijkheid of net zindelijk waren. Houding is ook beter.

5. Taco

Taco Actief lid

11 dec 2012
    433
    35
    28
    Hier vooral potje gebruikt voor in de tuin. Dan hoeven ze niet eerst naar binnen en zeker als ze het hadden gezwommen,werd niet alles binnen nat.

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als het gaat met de wc, dan doe je dat toch gewoon?

Hier wel een potje. Dat stond wel degelijk in de woonkamer, maar mede daardoor hebben we letterlijk nooit ongelukjes in huis gehad. Het potje ging waar zij ging, en zodra ze moest plassen kon ze dus ook meteen gaan.

Maar het hoeft uiteraard niet.

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Hier bij allebei meteen op de wc. Ze vonden het potje maar een raar ding: plassen doe je op de wc. ;)

8. Boommm

Boommm Niet meer actief

Hier meteen op de wc. Vond het maar een smerig idee dat ik dan elke keer dat potje kon gaan schoonmaken haha.

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik heb potjes in huis gehad, maar mijn twee oudsten wilden gelijk op de wc. En waarom ook niet. Is voor mij ook handiger.
    Zelfs de zitverkleiner is hier amper gebruikt. Dat vonden ze echt voor kleine baby's, hahaha

10. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.871
    5.109
    113
    Hier ook gelijk op de wc. Hadden wel een potje maar daar had ze totaal geen interesse in en wel in de wc.

11. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Bij mijn zoon gebruik ik ook geen potje. Ik heb het wel in huis, maar zoals je zegt ze kunnen dan net zo goed meteen op de wc met een verkleiner.
    Maar mijn zoon plast of poept alleen na elke avond na het douchen/bad op de wc. Verder nog niet veel succes.

12. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Dat is voor mij ook de reden om m liever meteen naar de wc te gaan.

13. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Mijn zoontje vind de wc interessant maar eng om op te zitten.
    Potje vind die wel leuk dus daar zijn we rustig aan mee bezig.

14. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Hebben wel een potje in huis gehad maar zoontje ging voor de grote mensen wc, prima toch. Hij is er overigens wel een periode bang voor geweest maar wilde toen ook niet op het potje, toen hij 'er weer klaar voor was' wilde hij weer op de grote mensen wc...met opstapje maar zonder brilverkleiner.

15. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    hier ook wel eerst een potje gehad.
    maar toen dochter door had dat ze niet meer in haar luier kon plassen en dus naar het potje moest ook meteen op de wc gezet.
    vond het ook maar vies om dat ding elke keer te legen.
    poepen op het potje zag ik al helemaal niet zitten en heeft ze dus ook nooit gedaan.
    op de wc vond ze ook veel leuker dan op het potje.
    we hadden er een krukje voor staan zodat ze daar haar voeten op kon zetten als ze op de wc zat

16. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wij zijn vroeg begonnen met zindelijkheid, met een potje, in de woonkamer/slaapkamer. Wc had in die fase niet gewerkt (te hoog/groot/spannend. Dl doet dingen graag zelf).

Ik vind het potje schoonmaken niet viezer dan al die luiers die ik verschoond heb ;)

17. steenbokje

steenbokje Fanatiek lid

24 sep 2012
    2.256
    261
    83
    apothekersassistent
    limburg
    Dit dus! Ik denk dat we allemaal wel heel vieze luiers verschoond hebben. Een potje om spoelen vind ik toch minder vies.
    Hier wordt gewoon gebruik gemaakt van de wc, maar als dochter 's nachts wakker wordt en moet plassen gaat ze op het potje. Die overigens op de badkamer staat.
    Ze heeft het potje wel veel gebruikt toen ze moest poepen. Dat durfde ze echt niet op de wc en is uiteindelijk over haar angst gekomen door op het potje te gaan.
    Is bij ieder kind denk ik ook verschillend. Wij maken dus gebruik van beide.

18. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.299
    17.189
    113
    omdat ze dan sneller zelf kunnen, het zien staan wat ze eraan kan herinneren, ze een betere houding hebben, altijd in de buurt hebben (wij hebben boven bijv geen wc en naar beneden lopen kan net te lang zijn in het begin)... En omdat sommige kinderen panisch worden van de wc en niet van het potje.
    Daarbij hoeft een potje niet in de woonkamer te staan, die kan ook bij het toilet staan als er plek is.

Maar als zij de wc niet eng vind dan kan je ook daar gelijk mee beginnen. Bij de jongste had dat denk ik ook wel gewerkt maar de middelste durfde dat echt niet, die heeft heel lang alles op het potje gedaan en als we weg waren hield ze alles op. Vanuit haar gezien, 14 maanden jong, maatje kippekont en dan op zo'n wc... Ga zelf maar eens op een wc zitten met die verhouding, dan zit je ook niet fijn ;) Je kan dus niet altijd zeggen "ik vind het onnodig dus ik doe het niet", lijkt mij belangrijker om te kijken wat het kind het fijnste vind en daarin mee gaan.

19. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Mijn zoontje ging thuis op de wc. Als we weggingen namen we zn potje mee voor als hij onderweg moest..
    En nu staat het potje nog op zijn kamer (hij slaapt op zolder), als hij daar aan het spelen is en hij moet plassen/poepen dan doet hij het daar op.

20. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Potje stond hier gewoon bij de wc en was alleen voor noodgevallen als ze beiden moesten plassen, dan kon peuter op potje en kleuter op wc. Of als ik boven was en hij niet zelf op de wc kon klimmen. Potje is vooral handig om naast het zwembad te zetten in de tuin ( geen natte kinderen door je huis ) en mee in de auto ( Niet beide kinderen mee een wegrestaurant in maar gewoon even plas op de po en die in de bosjes leeg gieten )

Deel Deze Pagina