Baby 13 maanden, wel of geen melk meer?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Shaana, 15 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    Dag dames,
    Vandaag bij het cb hebben we het gehad over of en hoeveel melk mijn dochtertje drinkt.
    Ik gaf aan dat ze smorgens 200 ml pap (4 eetlepels bambix) uit een fles drinkt en voor het slapen gaan 200ml (maar drinkt vaak rond de 150ml) ook uit de fles.
    Daarop zei ze toen, dat ik dat langzaamaan kan gaan afbouwen.
    Maar eigenlijk heb ik daar zo me bedenkingen over...
    Dit omdat mijn dochtertje nog steeds lekker smult van haar flesje pap, maar ook van haar melk voor het slapen gaan.
    Ze eet verder ook helemaal geen yoghurt, dat vindt ze niet lekker.

Wat of hoe hebben jullie dit gedaan?

2. meisje1977

meisje1977 VIP lid

1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    die van ons krijgt s morgens nog een pap fles en soms 's avonds voor het slapen afhankelijk van hoeveel hij heeft gegeten. Die van ons is er nog verzot op dus dan krijgt hij het ook. Helemaal als hij op de dag weinig heeft gedronken. Onze zoon is nu 15 maanden,
    ten eerste zitten er nog goede vitaminen en mineralen etc in een fles ten tweede ze geven zelf wel aan als ze de fles niet meer hoeven.
    Ik zou lekker jouw eigen gevoel volgen

3. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.470
    3.920
    113
    Vrouw
    Ik gaf wel melk, maar gewoon halfvolle melk op die leeftijd. Bekertje melk tussen de middag of een bakje yoghurt ergens op de dag. Aangevuld met andere zuivelproducten. Nu met 3 jaar drinkt hij nog steeds een bodempje melk voor het slapen.
    Pap hebben ze hier nooit gegeten.

4. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    vanaf 12 maanden volle melk, daar slapen ze perfect op

5. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    Dank voor de reacties. Slapen is hier het probleem ook niet.
    Vanaf 1 jaar krijgt ze hier ook gewone melk. Dus geen opvolgmelk.
    Maar ik zat er meer mee of ik wel of niet moet gaan afbouwen.
    Wat ik al zei, ook mijn dochtertje heeft er nog behoefte aan.
    Dus om dat nu opeens te gaan afbouwen, voelt niet juist.
    Maar inderdaad, als ze geen behoefte meer hebben aan melk geven ze dat wel aan.. :)

6. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Hier met 18mnd nog steeds een papfles hoor voor t slapen gaan.

Smorgens wel meestal een broodje maar soms bij haast ook een papfles

7. TiToTam

TiToTam Bekend lid

8 feb 2017
    699
    400
    63
    Vrouw
    Zoon heeft hier nooit pap gehad en was al met een maand of 9 over op 2 flesjes van 120cc, bij ontbijt en lunch. Ging vanzelf, hij liet steeds meer staan en flessen vervallen. Na een jaar heb ik de potten poeder opgemaakt (had nog heel veel en ging niet zo hard, dus genoeg voor een paar maanden nog ;) ) en toen over op gewone melk. Dat krijgt ie nu nog steeds bij ontbijt en lunch. Zou het lekker blijven geven, ze laten het vanzelf vallen als er geen behoefte meer aan is!

8. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Onze jongste zoon is ruim 2,5 en die krijgt nog een bekertje (volle) melk voor het slapen gaan. Hij vraagt er om en vindt het lekker, dus waarom niet.

Bij het ontbijt en de lunch drinkt hij ook een klein bekertje melk. Met een klein toetje na het avondeten komt hij op ongeveer 350 ml. zuivel op een dag. Dat is volgens mij prima.

9. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

13 mei 2015
    731
    82
    28
    Bedoelen ze misschien het gebruik van de fles afbouwen? Dus 's ochtends een bordje pap en 's avonds een bekertje melk?
    Ze krijgt niet teveel zuivel zo en als het voor jullie werkt, kun je het gewoon zo laten.

10. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Hier kreeg ze vanaf een jaar helemaal geen melk meer. Smorgens en Smiddags een boterham en savonds voor het slapen een bekertje thee

11. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier kreeg hij met 13 maanden ook nog 2 flessen en ik dacht ook nog dat hij ze 'nodig' had, maar toen ik eens zonder probeerde 's avonds bleek hij heel goed zonder te kunnen. Hij kreeg er wel wat anders voor in de plaats hoor, maar gewoon uit z'n rietjesbeker, geen getut meer uit een fles.
    De fles in de ochtend (was hier eind van de nacht) heeft ons wat meer moeite gekost, maar mede omdat die fles al rond 5.00 was en hij daar standaard voor wakker werd zijn we daar met een maand of 16/17 mee gestopt. Sindsdien slaapt hij netjes van 20.00-8.00 ongeveer en ontbijt hij gewoon met een boterham en een beker thee. Tussen de middag dan een beker melk en 's avonds een toetje.
    Zou gewoon kijken hoe je het voor haar het beste kan verdelen. Als ze pap erg lekker vind is daar natuurlijk niks mis mee als ontbijt, maar misschien kan je het wel gewoon uit een bordje geven i.p.v. de fles.
    Ik zou ook de melk niet 'het probleem' vinden, maar de fles wel. Dat is ook de reden dat wij er op die leeftijd mee gestopt zijn, want de hoeveelheid melk die hij dronk was op zich prima.

12. Tripletrouble

17 jan 2017
    32
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind dat ze bij het CB heel snel zeggen dat je af moet bouwen met melk omdat ze dat niet meer nodig zouden hebben. Bij de oudste ben ik hierin meegegaan en dus rond 12 maanden begonnen met afbouwen, ze kreeg toen nog 3 keer melk op een dag. In de ochtend bij de boterham, tussen de middag na de boterham en voor het slapen gaan. Zeker als ze weinig gegeten had gingen die flessen er prima in. Maar toen moest er afgebouwd worden en omdat het onze eerste was wist ik niet beter.

Precies 1 maand ben ik deze strijd aangegaan, want dat was het ook. Ze miste haar flessen en kwam ineens weer 's nachts om een fles. Na die maand, eigenlijk veel te lang achteraf, ben ik weer terug flessen gaan geven wanneer zij dat wilde.

Uiteindelijk was ze 2 maanden daarna over op nog maar 1 flesje in de ochtend. Ik zou dus vooral doen waar jullie je prettig bij voelen. Na 2 kinderen (3de is pas 5 maanden) kan ik zeggen dat ze het zelf aangeven. Bij de 1 gaat dat gewoon wat minder snel als bij de ander.

13. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    #13 Shaana, 16 feb 2017
    Laatst bewerkt: 16 feb 2017
    Dank allemaal. Ze bedoelde toch echt stoppen met melk.
    Maar dat lijkt me nu nog te snel gaan allemaal.
    Een bordje pap weigert ze gewoon, al vanaf een maand of 6 en het is me nog steeds niet gelukt om het uit een bordje te geven.
    Ben daar eerlijk gezegd zo moe van geworden, dat ze het uit de fles krijgt.
    Wat ik al aangaf, ze is helemaal niet van de yoghurt.
    Heel af en toe een danoontje ofzo iets, yoghurt met verse stukjes fruit heb ik liever maar dat moet ze niet.
    Toetje na het avondeten, dat heb nog niet eerder gedaan.
    Naast melk drinkt ze alleen maar water uit een tuitbekertje.
    Ik wil nu langzaamaan gaan oefenen met een gewoon (open) bekertje, zodat ze daar op den duur dan melk uit kan drinken.

Maar uit de meeste reacties te lezen, moet ik gewoon lekker af gaan op mijn gevoel en kijken wat me kleintje aangeeft :)
    Nu gaat alles er nog lekker in, maar denk ik ipv de fles over te gaan stappen op een bekertje.

14. xjeannii

xjeannii Actief lid

15 apr 2016
    403
    2
    18
    Fijn om te weten dat het zo kan gaan.
    ik had bij m'n zoontje ze fles vervangen door melk smiddags, maar hij dronk hier erg weinig uit. waardoor hij ook nachts kwam.
    nu krijgtie 3x150ml nog gewoon.
    dat is toch prima?

15. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    Dat gevoel had ik dus ook. Het was echt zo van; ja ga maar afbouwen want ze is al 1 jaar...
    Ik ga gewoon op mijn gevoel af en inderdaad ze geeft het wel aan.

16. TiToTam

TiToTam Bekend lid

8 feb 2017
    699
    400
    63
    Vrouw
    Gewoon kijken naar je kindje idd. Cb is hier gelukkig niet heel pusherig, wel begrepen dat ze adviseren om over te gaan van fles naar bekertje. Maar zoonlief drinkt praktisch niks uit een open beker, hooguit nog een rietjesbeker water per dag ernaast en dan komt ie toch wel wat vocht te kort. Cb was met me eens dat ie dan liever wel genoeg drinkt uit de fles dan te weinig uit een beker. Komt vanzelf. Net als melk afbouwen.

Heb je al eens een andere vorm van een toetje geprobeerd? Sojayoghurt bv? Misschien lust ze dat wel?

17. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.779
    3.907
    113
    Ik eet zelf ook brinta/havermout/muesli met melk als ontbijt. Zie geen enkele reden waarom ik dat mijn zoon niet zou geven...

18. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    ze zijn helemaal KOEKOEK bij het CB, ik gaf mijn kinderen vanaf 1 jaar volle melk en soms wel 3x 150. En lekker slapen dat ze deden. Ze zaten prima op de curve.

19. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Stoppen met melk? Advies is 300 ml melk ( producten) per dag
    Weet je zeker dat ze niet via de fles bedoelt? Omdat een fles evt spraakontwikkelingen belemmerd

20. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Je zou de fles kunnen afbouwen en ipv daarvan de melk gaan aanbieden in een beker, tuitbeker of rietjesbeker.
    Het advies is nog altijd 300ml melk per dag Als ze een jaar zijn.
    Hier krijgt ze smorgens een rietjesbeker met halfvolle melk en 's avonds een toetje.
    Als ze echt heeft gezegd dat je de melk moet gaan afbouwen dan is ze niet helemaal op de hoogte van wat kindjes nodig hebben.
    Het kan ook zijn dat ze bedoelde afbouwen tot het geen wat ze nodig hebben aan melk per dag.

Deel Deze Pagina