Iris is bijna 22 maanden Ze weegt ongeveer 11,3 kg (pas een kilo afgevallen toen ze een longontsteking had_ Lengte denk ik rond de 85 cm Het belangrijkste; consequent zijn; nee is nee. Verder ben ik niet echt streng denk ik. Ze mag vrij veel, alleen geen gekke dingen; ze weet zo langzamerhand wat wel en niet mag. Corrigeren vooral met humor en afleiden. Helpt dit niet; iets streng zeggen en in uiterste geval even op t matje in de kamer. Dit vindt ze vreselijk en is dus ook zelden nodig. Iris is erg snel qua taal; kan dus goed zeggen wat ze wil en begrijpt me ook als ik uitleg waarom iets niet mag / kan. Dat scheelt wel enorm denk ik!! Slaan doe ik niet; ik vind t agressief en niet de juiste manier om te corrigeren en ik wil ook niet dat ze mij slaat dus zou t gek zijn dit andersom wel te doen. Iris zit niet heel graag in de buggy maar loopt ook niet graag een eind. Nu ik zwanger ben is t duidelijk; ze gaat of lopen, of in de wagen (ik til haar buiten niet meer). Ze klimt nu dus zelf in de buggy als ze moe is. Even doorzetten dus...
mijn dochter is 23 maand, weegt ongeveer 12 kilo en is 88 cm lang schat ik zo... driftbuien beginnen ook te komen zo af en toe maar ik negeer bepaald soort negatief gedrag.. lukt me ook niet altijd hoor maar meestal wel. Ook krijgt ze weleens "straf" dus de box in... dat snapt ze heel goed!! slaan en schreeuwen doen we hier niet aan, naar mijn mening maak je je kind dan alleen maar bang voor je en gaat het zich onveilig voelen... met een stemverheffing bereik ik hier al heel wat... en afleiden met speelgoed of liedjes of wat anders wil ook nog weleens werken... of een dvdtje opzetten...
weet je...ik lees overal berichten van mama's die niet slaan of die geen tikken uitdelen omdat dat niet hoeft... Maar soms vind ik dat zo overdreven....ik kreeg ook tikken op mijn kont als ik iets niet mocht doen. En mijn dochter snapt dat ze niet mag slaan! En dat ze zelf een tik krijgt omdat ze iets doet wat echt niet mag!! Ze kijkt dan ook heel boos, niet bang......en zegt mag nie! Dan zeg ik ja idd dat mag niet! Ik vind gewoon dat wat harder opvoeden wel effect heeft....kinderen die los worden gelaten zijn vaak zo...tsjah...niet gehoorzaam laten we het zo zeggen hahaha. (en ik ken er best wel veel, ook iets ouder die zo hebben opgevoed) Het is niet zo dat ik ze een pak rammel geef!! Mocht ik hier nu mensen mee voor het hoofd stoten..maar een tik op de kont (waar een dikke pamper op zit) of op de vingers als ze ergens aankomt (niet hard, gewoon met 1 vinger tik erop geven) zegt voor haar heeeeeeel veel...want vaak doet ze het dan nooit meer. Groetjes, Miranda
tja kijk er zijn ook mensen die dat tikken gewoon overbodig vinden.. net zoals ik dus... iedereen moet dat zelf weten maar ik geef geen tikken omdat ik niet wil dat ze later denken dat als hun iets niet aanstaat ze dan maar een tik mogen uitdelen... want dat gebeurd dus ook met kinderen die zo zijn opgevoed!! ik leer ze niet te slaan dus doe ik het zelf ook niet he.. hier heb ik zeker wel gezag in huis met alleen mijn stem en gezichtsuitdrukkingen... werkt prima.. en elk kind test de moeder uit hoor, en elk kind zoekt haar grenzen op en gerust 100x per dag... het vergt veel energie maar uiteindelijk heb je er profijt van... dat tikken lijkt mij niet zo verantwoord... maar dat moet je zelf weten natuulijk... iedere ouder zoekt zo zijn eigen grenzen hierin... komt misschien ook doordat ik vroeger echt slaag kreeg en ik er best nare herinneringen aan heb.. dan is een tik voor de billen misschien niet heel erg dramatisch maar toch roept het bij mij wat negatiefs op.. dus daarom doe ik het niet!!
het is zo. nu lees ik jou verhaal en jij zegt ze weet dat ze niet mag slaan.. als ze erg stout is krijgt ze weleens een tikje.. ik vind dat een beetje omgekeerde wereld je leerd haar dat ze niet mag slaan,maar zelf doe je het wel! het is geen aanval hoor,ik probeer het op deze manier uit te leggen!
zoon bijna 21 maanden 89 cm 13,5 kilo We geven veel ruimte maar stellen duidelijk grenzen en hebben een duidelijk ritme in de dag. We hebben een blij kereltje wat met sprongen vooruit gaat. TROTS!!!
Ieder haar manier... Iris luistert vor haar leeftijd erg goed en is nooit geslagen. Komt door een consequente benadering. Ik vind niet dat slaan de beste manier is om je kind iets duidelijk te maken; ik vind niet dat ze daar veel wijzer van worden....
Ik ben tegen slaan, maar heb mijn zoon 1x een klap(je) voor zijn Kont gegeven omdat hij in een driftbui bleef hangen en zijn adem begon over te slaan e.d. en een schrikreactie opwekken helpt dan goed. Had geen ballon in de buurt anders had ik die laten knappen volgens mij maar heb hem toen een klap(je) tegen zijn kont gegeven (had mijn ogen er bij dicht en deed het echt niet graag ) maar hij kwam meteen uit zijn driftbui door de schrikreactie... Even bijkomen toen bij mama en ging weer normaal ademen en meteen was het weer goed. Verder heb ik nog nooit geslagen en zal het ook niet snel gaan doen. Als mijn zoon niet luisteren wil gaat hij een minuut op de gang en dat helpt hier meestal heel goed. Mijn zoon kan al best een stuk lopen en dan wordt echt alles onderweg bekeken Vooral auto's en Poezen Hij stopt bijna bij elke auto en zit er dan op zijn knieen voor om elk detail te bekijken haha. PS als iemand een andere "betere" oplossing heeft voor het blijven hangen in een driftbui hoor ik het heel graag!
Ons meisje is haast 21 maanden. Woog de laastste keer 13 kilo 690 gram en was de laatste keer 88 centimeter.. Nee is hier ook nee,wij blijven consequent,soms gaat ze ook wel even boos op de grond liggen,maar dat negeren wij ook meestal..Want op dat moment aandacht of het nou negatief is of positief,het is toch aandacht..Daarna wil ik ook nog heel soms weleens uitleggen,waarom ik dingen niet wil hebben! Houdt ervan lekker naar buiten te gaan,betrek haar ook overal bij..Ze helpt schoonmaken,vind ze héél erg leuk..Ook drukt ze op de knop om de wasmachine aan te zetten en doet ze het waspoeder/verzachter bakje voor me dicht..!en zo nog heel veel dingen die ze doet! Kortom het is een heel makkelijk kind!
bijna 19 maanden 87 cm 13 kilo Consequent zijn, helderheid en veiligheid scheppen en veel lol maken. We vinden gezelligheid erg belangrijk. Er zit voor mij nogal een verschil tussen slaan en een pak op je broek. Slaan past voor mij niet in een opvoedingsysteem maar een sporadisch pak op je broek kan voorkomen. Nu vind ik dat hij er nog echt te klein voor is. Hij moet het wel snappen en dan nog ... liever niet en NOOOOOOIT uit frustratie of woede. Pijn moet niet het doel zijn. Ach, ik heb 4 x in mijn leven een pak voor mijn broek gekregen (de laatste toen ik 13 was.. hihi) en ik kan ze allemaal nog herinneren.. ze waren ook allemaal hartsikke terecht! Ik vind het geweldig om te zien hoe mijn zoontje door zijn ontwikkeling heen gaat. Prachtig werkelijk en geniet daar van. Hij krijgt de ruimte die hij nodig heeft maar wij stellen de grenzen. Oftewel.. zelf lopen en wij houden je hand vast als het nodig is of wanneer je dat wilt.
Blazen in het gezicht! Dan halen ze gelijk weer adem, en blijft werken! Het stopt de driftbui natuurlijk niet, maar soms blijven ze te lang huilen zonder adem te halen zodat ze blauw worden, en als je blaast, dan halen ze meteen weer adem, dat bedoel je toch?
HIer een lekkere Hollandse dame van 18 maanden, 89 centimeter en 13.8 kilo! Hollands Welvaren. Ik moet zeggen dat ik erg van haar aan het genieten ben op het moment. Ik probeer wel zo duidelijk en consequent mogelijk te zijn en geef haar duidelijk aan wat we gaan doen die dag. Toen ze 14 maanden was heb ik het veel moeilijker met haar gehad. Ze had toen veel driftbuien waar ze echt in bleef hangen en hele dagen alleen maar mopperen. Toen zat ik er echt een beetje doorheen. Nu is het een heerlijke en vrolijke meid. En zeker een eigen wil heeft ze nog steeds en dat vind ik alleen maar gezond. Bij negatief gedrag negeer ik haar. Blijft ze erin hangen dan leid ik haar af en daarna knuffelen. In de wagen gaat hier nu ook wel weer redelijk (niet langer dan 30 min maar oke), ook dat was een veel groter drama toen ze 14 maanden was. We hebben erg veel lol samen, we gaan veel naar buiten waar de hondjes, autos en poezen erg leuk zijn en ze helpt me ook met van alles. Werkelijk hoor, zoals ze nu is, mag ze van mij nog wel 2 jaar blijven!!!
Wij hebben gelukkig nog niet te maken gehad met heftige driftbuien. Ik negeer zijn gedrag wanneer hij dramatisch gaat doen om zijn zin probeert door te drijven. Dat werkt het beste. Als hij geen aandacht krijgt, gaat hij gewoon weer vrolijk verder spelen. Slaan doen wij hier niet, dus onze zoon mag dat ook bij een ander niet doen. Ik vind het niet nodig, consequent zijn en blijven zou genoeg moeten zijn. Gelukkig hebben wij geen heftige situaties aan de hand gehad en hoop het zo te houden. Mijn moeder heeft ons ook nooit geslagen, vader helaas te vaak en te hard. Nee, dat wil ik niet voor mijn kinderen. (zoon 20 maanden 13,5 kg 89 cm)