Oh wat zul je geschrokken zijn zeg. Gelukkig wisten jullie wat je moest doen. Hier ervaring met zo'n ukkie met ernstige reflux..mensen stonden vreemd te kijken als ze op de babykamer kwamen hoor..stethoscoop en uitzuigslang hingen aan het plankje van de commode in plaats van kleertjes ofzo. Ik heb een babyfoon met camera. Bij een echte obstructie maken ze inderdaad geen geluid...en daar was ik dus ook bang voor. Mn dochter verslikte zich heel erg vaak en bleef er soms ook echt in hangen...gelukkig kreeg ik dr wel altijd weer aan het ademen omdat het geen heel taai slijm was. De enige keer waarop ik echt dacht dat ze erin zou blijven is toen ze ontstoken amandelen had...toen kon ze dus niet goed overgeven..brr.. Goed over de ervaring blijven praten hoor...duurt wel even voordat je dit kan verwerken
ik lees wel dat het dus een bekend fenomeen is... niet leuk. toch weer goede tips voorbij zien komen, bedankt! morgen ga ik nog een kant en klare zoutoplossing voor de neus in huis halen en babyfoon met camera houdt ik in mijn achterhoofd. draagdoek heb ik vandaag geintroduceerd, vond ze heerlijk en met borstvoeding kleinere porties aan bieden: ze komt nu om de 3 tot 4 uur uit haarzelf; moet ik haar dan eerder wakker maken? en maar 1 borst per keer geven ofzo? bedankt voor de info en tips, ik hoop dat ik de rust weer terug krijg.
Als ze nu netjes om de 3-4 uur komt, zou ik het even zo houden, voeden op verzoek, tenzij je gaat merken dat ze toch teveel binnenkrijgt per voeding. Soms regelen ze het heel goed zelf en soms juist helemaal niet. Onze oudste kreeg BV en ging echt voortdurend kleine beetjes drinken en overdronk zichzelf daarmee dus alleen maar steeds meer en meer: probleem verergerde steeds meer daardoor. Onze jongste kreeg KV vanaf dag 5 en regelde het prima zelf: kleine flesjes, die ze heeeeeeeel langzaam opbouwde. lang op 60+2 gezeten, toen een hele tijd op 90+3, veel later dan 'normaal' op 120+4 en ze was al ruim voorbij het jaar toen ze 150+5 ging drinken.... Wel grappig, omdat ze daarmee even het beeld van BV versus KV totaal overhoop haalden
Lieve help, wat vreselijk om mee te moeten maken! Krijg tranen in mn ogen als jk dit lees! Bij onze dochter is dit in de kraamweek ook voorgekomen, dit was alleen lang zo heftig niet als jouw verhaal! Gelukkig nu weer thuis, ik snap heel goed dat je nu continu bij haar wilt zijn!
Wij hebben het met ons zoontje ook meegemaakt. Zo was er niets aan de hand en zo zag je hem stikken. Door hem flink heen en weer te schudden nam hij een hap lucht en begon weer roze te worden ipv paars. Hij heeft uiteindelijk 3 nachten in het ziekenhuis gelegen. Zware reflex en een ontstoken slokdarm...... Maar ik heb nog heel lang geen nacht doorgeslapen omdat ik bang was dat het nog een keer zou gebeuren.
Wat een heftig verhaal. Heb zelf de tranen ervan in de ogen. Wat hebben jullie goed en adequaat gehandeld en wat fijn dat het allemaal zo goed afgelopen is. Maar oh wat een onzekerheid nu ook, en wat een angst voor herhaling. Hopelijk was het een eenmalig iets en komt het vertrouwen in jullie meisje snel weer helemaal terug. Dikke knuffel
dank jullie wel voor de lieve reacties! Na een week was de rust wel weer meer teruggekeerd gelukkig. Zolang het goed gaat en er niks gebeurt groeit het vertrouwen. Helaas gebeurde het een paar dagen geleden nog een keer in verminderde mate. ik liep net langs de wandelwagen (daar ligt ze overdag in) en zag dat ze weer aan het spugen was - 3 uur na de voeding - het kwam ook weer uit haar neusje en mondje, weer zat er veel taai slijm bij. ik pakte haar direct op en veegde alle spuug weg. Ze ademde nu nog niet, maar na een halve minuut wel, maar weer met veel moeite. Weer klonk het alsof haar bovenste luchtwegen vol met slijm zaten. Ze klinkt dan heel erg vol (terwijl ze niet verkouden is). nu gelijk neusspray erin om slijm te verdunnen en weer met het neuspeertje in haar neus. ik kon niks uit haar neus krijgen. maar ze kon al wel ademen. Er leek nu ook weer veel slijm in haar mondje te zitten. na een 10 -15 minuten was ze bijgetrokken dat ze weer rustig was en normaal leek te ademen. Ze is dit keer niet blauw geworden, want er bleef wel zuurstof inkomen. het was nu niet zo heftig, maar omdat dit nu de tweede keer is, ben ik nu nog banger voor herhaling..... het is blijkbaar geen eenmalig incident... maar iets wat bij haar terug kan voorkomen. ik pas alle leefregels voor reflux toe, behalve de kleine voedingen, omdat ik bv op verzoek geef. denken jullie dat ik dit niet meer op verzoek moet doen, maar haar vaker en korter moet aanleggen?? omdat ze blijft spugen - ook lang na de voeding?
Omdat je bv geeft zou je eens kunnen proberen wat er gebeurd als je alle (zichtbare) melkproducten laat staan. Sommige kindjes hebben last van een koemelk eiwit allergie en een symptoom kan zijn dat er problemen met luchtweg klachten. Zoals veel slijmvorming, verkoudheid oid. Door te stoppen met koemelk kun je het uitsluiten. Met ongeveer 2 weken zou je verschil moeten merken. Kea is op zich niet heel erg. Heel veel kindjes groeien er overheen voor dat ze 1 jaar zijn. Dus dan is het dus 1 jaartje goed opletten met de voeding. En merk je geen verschil dan weet je dat ook weer, maar heb je het wel geprobeerd. Reflux kan een symptoom zijn van kea.
O gatsie, heel herkenbaar, wij hebben ook de ambu voor de deur gehad. Gelukkig kwam ze toen net weer bij en hoefde ze niet mee. Meisje had een gecompliceerde reflux, wilde niet meer eten, groeide erg slecht etc. Pas met 14 maand is ze zonder strijd opeens gaan eten. Maar het is nog steeds een probleem...ze is nu 4 maar heeft nog steeds angst om te eten lijkt wel.
Tranen in mijn ogen... Herkenbaar... Hier ook gebeurd, in kraamweek en een paar weken later... Gelukkig hadden we toen geleerd wat te doen... Als het reflux is, inderdaad flink googelen. Bij ons was het nl verborgen reflux, maar het ene kindje is het andere niet en er is geen één remedie. Ieder kindje is anders en het ligt ook aan de kinderarts. Er zijn verschillende medicijnen, buikhouding kan helpen, eerst uur op rechterzij, dan op linkerzij kan helpen, speciaal anti reflux bedje, draagdoek (kies een ergonomische), etc. etc. Volg vooral je gevoel! Enne... niet te snel met borstvoeding stoppen, BV is het lichtst verteerbaar! Sterkte...
Zo zeg ik krijg het er helemaal benauwd van! Wat hebben jullie goed gehandeld en wat fijn dat het goed is afgelopen.. Jeetje mina wat zullen jullie geschrokken zijn.
Ik zou borstvoeding op verzoek blijven geven hoor. Als je nu vaker kleine beetjes gaat geven, verstoor je misschien ook weer wat en als de reflux ernstig is, dan gaat het omhoog komen vd voeding toch bijna continue door... En BV blijft licht verteerbaar . Koemelk allergie uitproberen is zeker het proberen waard!
even een update, omdat er weer gereageerd is op het topic. Ze kreeg eerst ranitidine, dit hielp niet. Nu heeft ze sinds een paar weken Nexium (een half zakje per dag) en dat lijkt goed te gaan. Ze spuugt nog steeds, maar niet meer met van die glazige oogjes. Ze huilt een stuk minder en is rustiger. Voor mijn idee heeft ze erg geen pijn van, maar nog wel ongemak (logisch - spugen is niet fijn). Ze slaapt vaak op haar buik, ik draag haar veel bij me, geef nog steeds borstvoeding - volledig op haar eigen verzoek. Meestal is dat om de 3-4 uur 2 borsten en dat vind ze fijn Na een voeding ben ik meestal wel 2 uur met haar 'in de weer', voordat ze ontspannen kan gaan slapen. Als ik haar eerder wegleg dan blijft ze onrustig. Dat merk ik door het hikken, slikken, tongetje naar buiten, maaien met armpjes - maar dan zonder het hevige huilen. Zolang ik haar omhoog hou is er geen probleem. Dus de Nexium heeft haar niet volledig 'rustig' gemaakt, maar het is wel een duidelijke verbetering! 's nachts vind ik het nog wel erg pittig! Korte slaapjes voor mij en veel halfzittend wat dutten/soezen. Ze heeft de laatste tijd geen slijm meer gehad wat ze niet weg kon krijgen. Ik merk dat ze ook sterker wordt met hoesten als ze zich verslikt, dat stelt mij ook wel gerust. Verder zijn we nu 3 x bij de osteopaat geweest, ik heb het idee dat dit haar ook helpt ontspannen We modderen nog even door.... iemand nog nieuwe tips?
Sommige kindjes hebben helaas niet genoeg aan 1x daags half zakje. Mijn oudste heeft vanaf het begin (dat wij medicatie kregen, rond de 3 maanden) 2x daags half zakje nexium gekregen. Mijn tip is dus vragen of je mag verhogen naar 2x daags half zakje.
@Bubbel: ja ze slaapt op haar buik. Ook wel eens op haar zij (net na een voeding) als ik haar geen 1 uur omhoog kan houden.... je moet wat als je ook nog een peuter hebt rondlopen Ik merk dat de maxicosi in zulke gevallen ook handig kan zijn, zit ze ook redelijk rechtop. Voor degenen met ervaring bij reflux: hoe slapen jullie zelf? Ik raak wat oververmoeid. 's middags kan ik niet bijslapen (peuter dochter blijft wakker). En vanwege de borstvoeding, 'moet' ik alle voedingen zelf doen. Gisteren ben ik na de voeding van 19 uur - dus om 21 uur (want het duurt 2 uur voordat dochter in bed kan liggen) naar bed gegaan, en heb ik zo wat extra uurtjes gepakt. mijn man was niet thuis, anders had ik eerder in bed gelegen
Heftig allemaal hoor.. Over je vraag hoe we zelf slapen... Mijn middelste had heel erg reflux, na drie maanden was ik kapot, anti reflux bedje gehuurd, scheelde veel voor mij met slapen, had ik 's nachts af en toe een paar uurtjes rust achter elkaar . De jongste heeft dus ook reflux, maar die slaapt op zijn buik, maar na iedere voeding ook lang bezig en dus ook 's nachts. Dit is niet anders, want ook ik geef volledige BV. Wat mij heeft geholpen is de eerste zes maanden een co-sleeper, hoefde ik in ieder geval mijn bed niet uit en sliep ik rustiger, omdat ik naast hem lag (ik vond het toch eng, een buikslapertje). Overdag bijslapen ging/gaat nooit, vanwege de twee oudste... Dus, vroeg naar bed inderdaad en doorzetten... Reflux gaat over, het zijn zware maanden, maar maak het voor jezelf zo dragelijk mogelijk... Overigens, als ik 's nachts voedt en ik moet mijn zoontje daarna nog een uur rechtop houden, dan slaap ik gewoon verder en mijn zoontje ook. Dit ging niet de eerste maanden, want toen wij hij onrustig, maar nu hij ouder wordt, wordt hij rustiger en kan dit dus. Maar het blijft half slapen zoals jij ook schrijft. Zwaar is het wel he. Een draagdoek is ook prettig, maar die heb je ook al he. Beetje hak op de tak en vooral herkenning. Sterkte!