Pff zit het met tranen in mn ogen te lezen meid, wat hebben jullie super gehandeld! Hier een meisje met verborgen reflux. Niet helemaal hetzelfde maar plat liggen werkte bij haar de eerste maanden niet. Overdag was ze veel bij een van ons op de arm of in de draagzak. Slapen deed ze bij ons in bed omdat ik me daar veiliger bij voelde. Vaak kleine beetjes voeden hielp hier en deed ze zelf (ik voedde op verzoek) Ons bed lag wel schuin dus ze lag nooit helemaal plat. Ook dikte ik de voeding in met JPBM en water. Ik maakte hier een papje van en spoot dat voor en na een voeding met een spuitje in haar mondje. Dit hielp voor haar erg goed. Weet niet of je hier iets aan hebt gezien ze geen verborgen reflux heeft en dat misschien net even wat andere aanpak nodig heeft, maar ik dacht ik schrijf het toch even.
@ukkie Weet je waar ik bang voor ben als ik JBPM ga gebruiken? dat als het dan omhoog komt, er dus een dikkere spuug omhoog komt, en dat ze zich er dan in verslikt (als ze ligt) en dat ik dan weer hetzelfde mee ga maken als bij de openingspost... Of kwam het niet meer omhoog toen jij JBPM gebruikte? Nu kan ze het weer terug inslikken, het is erg vloeibaar wat omhoog komt. Ik denk dat ze een combi heeft van reflux en verborgen reflux. Want soms spuugt ze niet maar hoor ik haar slikken 'klokken', omdat ze een mondje terugkrijgt en het gelijk weer inslikt. Dan ligt ze te gorgelen en hou ik haar snel rechtop. Het klinkt soms of ze 'verdrinkt' in het omhoogkomende spuug. Pffft, pittig hoor. Zo zielig!
@annetanne Ik heb ook een cosleeper, ze slaapt daar nu ook op haar buik. Ze lijkt (als ze uiteindelijk slaapt) ontspannen te liggen. Ik voed zittend beneden, omdat ik haar zo rechtop mogelijk wil houden tijdens de voeding (vanwege het vele boeren tussendoor). En op de bank gaat dat het prettigst. Voed jij liggend in bed of zittend?
Heel heftig pff moet er niet aan denken. Ik zou overigens niet naar boven rennen voor zo'n uitzuig pipetje maar gewoon direct met mn mond het snot uit z'n neusje zuigen. Vrij ranzig maar t is toch je eigen kind en liever z'n snot in mn mond dan 112 moeten bellen..
ja, dat uitzuigen met de mond. daar heb ik toen niet aan gedacht, mocht het ooit nog nodig zijn ga ik het zeker doen! inderdaad veel effectiever dan zo'n pipetje.
Fijn dat je ook een co-sleeper hebt! Ik heb heel wat studies over wiegendood gelezen, omdat ik mijn zoontje al vanaf 2 weken op zijn buik liet slapen (en ik wat dat betreft lichtelijk neurotisch was ) en als je samen slaapt, dan is de kans op wiegendood zo minimaal, dat ik me daar heel prettig bij voelde. Bovendien is het 's nachts heel handig, hoef je toch je bed niet meer uit. Maar goed, dit is wat off topic . Ik voed altijd op bed, overdag als 's nachts. Dit is in eerste instantie voort gekomen uit het feit dat ik dan rustig kan voeden, zeker omdat ik er nog twee heb rondlopen. Deze zijn echter zo groot, dat ze prima even samen alleen kunnen zijn. Maar rechtop zitten is lastiger in bed dan op de bank, dat klopt. Ik kan echter tegen de muur aanzitten, kussen onder in de rug en voedingskussen in mijn nek, zo zit ik redelijk rechtop en val ik zelfs in slaap. De eerste maanden lag mijn zoontje tegen mijn borst. Nu is hij acht maanden en ligt hij half zittend tegen mijn buik/benen aan. Het is een beetje zoeken he...
hier ook eenzelfde ervaring toen mijn dochter 10 dagen oud was. Die krijste wel heel hard tussen de ademstops in, maar dan ook zo enorm hard, en dan weer niets. Hier gelukkig de ha tegenover wonen die er snel was en de ambulance en kibderarts gebeld heeft. Toen de ambulance kwam kwam net de laatste klodder melk/slijm eruit en was ze rustig. Wij moesten eerst 48 u ter observatie blijven wat daarna verlengd werd omdat mijn dochter bij het drinken (bv) haar hartslag ineens tot 50 daalde en dat mocht 48u niet gebeuren voor ik naar huis mocht was nog eens 48 u. Pff heb elke bv naar dat stomme apparaat zitten kijken en stressen pff. Bij haar was het ook reflux en ranitidine hielp ook niet. Nexium wel maar duurde wel een week of 2 voor het echt rustig was, nexium tot een maand geleden nog nodig gehad nu eindelijk rustig... bij ons sliep ze ook in de cosleeper die mijn man vermaakt had zodat ze echt 40gr schuin lag, en dan vrij snel een slaapzak zodat ze niet onder dekentje kom vallen. Ook het verschoningskussen had ik een paar boeken onder gelegd. ook mijn dochter heeft tot 7 mnd veel gespuugd maar had daar na de nexium geen last meer van. Ik had zelf een stuk of 5 kussens en mijn voedingskussen in bed liggen waardoor ik toch in bed kom voeden, ze heeft tot 10 maanden min 1 tot 2 voedingen per nnacht gehad. En na de eerste stresswekrn na het zh waar ik alle voedingen aan het kijken was, gaf ik later bijna slapend de voedingen zodat ik zelf aan mijn rust kwam! Heb nl ook nog dochter van 5 en een eigen bedrijf dus was soms best pittig. Mijn man werd niet eens wakker dus dat hielp ook niet haha. Heel veel sterkte en succes en tussendoor zoveel mgl genieten! bij mij nu bijna jaar geleden en heb het flink weggestopt merk dat het nu. Weer aardig terugkomt..
Hier klokte ze het ook weg ipv uitspugen.. Ook vaak slikken zeg maar. Maar nadat we de jpbm gebruikten gebeurde dit niet meer. het dikt de voeding echt in waardoor het heel lastig wordt om nog omhoog te komen zeg maar. Moet wel zeggen dat ik dus geen ervaring heb met voeding dat gemengd is met jpbm maar ik deed het puur en dan voor en na de voeding. hoeveelheden staan op het pak.
@maartje: jij hebt ook behoorlijk wat meegemaakt en een pittige periode achter de rug! Vannacht zat ik te voeden (in bed) en dus in het schemer donker. Opeens met het omhoog houden spuugde ze en stikte ze bijna in haar spuug. ppfft, mijn hart zat weer in mijn keel. Dus hup het licht aan en ik zag dat het spuug weer uit haar neus kwam. Het komt dan zo heftig omhoog dat het gewoon haar neus uitloopt. En ze had het er erg benauwd van. Het koste haar wel 5 minuten (voor mijn gevoel véél langer) voordat ze weer normaal kon ademen. Zo'n voorval maakt me gelijk weer super angstig en onzeker. Ik zal blij zijn als ze een jaar is en een sterke baby is, die tegen een stootje kan. Ze is nu 8 weken en toch nog erg kwetsbaar merk ik wel.
@ukkie dan denk ik dat ik het toch (JBPM) voorzichtig eens ga proberen. ik geef ook borstvoeding, dus dan zal ik beginnen met een hele kleine hoeveelheid en eens zien wat er dan gebeurt.
ik gebruikte een oud en gesteriliseerd potje van infacol. Hier kun je het goed in mengen (water en jpbm) en dan goed schudden en met het pipetje erin spuiten. Met een gewoon klein spuitje gaat het ook goed, het is dat ik die infacol nog had.
bij mij raadde de ka jbm af omdat het dan alleen dikker was en probleem niet wegneemt, en juist bv zacht is en helpt tegen de last van zuur. Waar ik in zh nog wel veel aan had was de lactatie kundige, daarvan moest ik liggend voeden, zodat het rustig verliep, ik had nl een vrij heftige tsr waar ze ook last van had. Was even wennen, maar heb tot 9 mndzo gevoed, heel relax. Zij verticaal op mij liggend zeg maar...
Oh wat vreselijk! Ik wil je alleen een knuffel geven want wat moeten jullie geschrokken zijn. Sterkte met deze situatie. Hopelijk verloopt het gauw wat rustiger en kun je het een plekje geven.
vraagje over de JBPM: Als ze na 2 uur weer voor een voeding komt, geef je dan weer JBPM? of zit er dan nog JBPM in de maag? Meestal voed ik om de 3 tot 4 uur, maar soms wil ze een 'tussendoortje' Ik wil haar darmpjes niet te veel belasten door te veel JBPM te geven. Hoe deden jullie dat? maken jullie het drapje JBPM met een halve theelepel of een kwart theelepel (poeder) aan? Mijn vraag is eigenlijk: hoeveel geven jullie per voeding? bedankt!
het JBPM is géén succes! Ze blijft spugen, alleen is het spuug dikker/drabbiger. En het lijkt ook slijmeriger, kan dat? Ze heeft nu meer ongemak van dit dikke spuug als van vloeibaar spuug zonder verdikkingsmiddel. Ze is ook weer wat bauw aangelopen omdat ze er bijna in stikte. Ze kreeg het wel weg, maar het koste haar wel veel moeite. Dit kwam omdat het ook weer uit haar neus kwam (spuug) en omdat baby's vooral door de neus ademen snap ik dat dit haar erg benauwd maakt. Ik ben dus weer gestopt met JBPM en geef alleen borstvoeding zonder toevoegingen. Als het dan omhoog komt, kan ze het makkelijker kwijt (terug slikken of uitspugen). Vanmiddag weer naar de osteopaat, eens zien wat zij weer kan doen.
Jammer dat jbp niet werkte, maar is niet zo gek hoor... Het maakt de voeding zwaarder en als het dan omhoog komt, dan doet dat meer pijn en is het lastiger weg te krijgen (wat bij verborgen reflux al lastig is..). En BV is het lichtst. Succes bij de ostheopaat!
Jouw verhaal had precies het mijne kunnen zijn... wij hebben ook zo'n situatie gehad alleen hoefde wij niet perse mee naar het zhuis. Wij moesten ook JBP gaan gebruiken, maar hier kon ze niet goed tegen. Ook heeft mijn dochter een koemelkallergie... We hebben nu pepti voeding en sinds kort medicijnen tegen reflux (nexium) Ze heeft hierdoor geen JBP meer nodig, en is gewoon weer een gezellige tevreden baby. En nooit meer zo'n heftige situatie gehad.. hoe gaat het nu bij jullie?
@novella, dus bij jullie ook bijna gestikt? pffftt... ik begrijp dat dit dus best nog wel eens voorkomt. Heftig hoor. Op het moment gaat het eigenlijk best wel goed; zolang we ons aan de leefregels bij reflux houden. Ze kan ook al weer plat liggen en wat in de box 'spelen'. Vannacht was ik zo moe, dat ik na de voeding en het boertje dacht dat ik haar wel weer slapend in haar co-sleeper kon leggen. Nou dus ik lag nog wat naar haar te kijken (of het ook echt goed ging). En na 5 minuten verslikte zich dus hevig in omhoogkomende voeding. Stom natuurlijk! Dus gelijk weer opgetild en haar nog een half uur tegen mij aangehouden. Toen kon ik haar zonder problemen wegleggen. Dus, als ik mij aan de leefregels houd gaat het goed.