Thanks Misschien handig om gewoon tegen 'r te zeggen dat ze dan ook in d'r onderbroekje mag poepen? Of misschien een katoenen luierbroekje aanschaffen? Maar 't is normaal hoor! Ze vinden het gewoon eng omdat het schijnt te voelen als iets van henzelf, een deel van hun lijf, dat ze verliezen. Daarin heeft dwingen dan idd geen zin. Ik was ook vlot zindelijk vroeger. Mijn moeder liet gewoon de luier uit, onderbroekje aan en klaar. Dan kwam het binnen de kortste keren Ik had dan zelf wel last van obstipatie wel, en dat zette m'n moeder me in een warm bad, dan ging het wel. Maar begrijp dat dat misschien juist nog confronterender is in jullie geval Dat poepen is toch vaak een kwestie van het kwartje dat moet vallen, dat zou ik dan gewoon verder afwachten. Komt vaak van het ene op het andere moment ineens wel
Het lijkt ook wel alsof ze denkt dat ze juist OP school gaat leren om op de wc te poepen... Misschien kun je nog bespreken dat ze op school juist kan laten zien dat ze het al kan? En zeggen dat het in het onderbroekje mag was ook al in mij opgekomen, maar dat heb je misschien al gedaan.
Lijkt mij niet slim om een kind aan te leren dat deze in het onderbroekje mag poepen. Dan mag je dat later weer af gaan leren. Mijn kleine vond het ook helemaal niet erg om met poep in haar onderbroek te lopen, had haar juist aangeleerd om om een luier te gaan vragen als ze moest poepen. Ze vertikte het ook om op de wc te poepen omdat ze het dus eng vond, de poep zou in haar billen bijten. Had haar leuke cadeau`s beloofd als ze het ging doen, zelfs zichtbaar op de kast gezet maar niks hielp. Ze vertelde hier dus ook dat ze op de wc ging poepen als ze 4 was en net als bij Hinke was het elke keer als ik vroeg ga je op de wc poepen het antwoord morgen. Heb haar wel elke keer een luier omgedaan als ze aangaf dat ze moest poepen omdat de keren dat ik dat niet deed ze het op ging houden en dan dus heel veel pijn in haar buik kreeg. Poep uit haar luier ook elke keer in de wc gegooid en opeens een paar weken voor ze naar school moest wilde ze poepen op de wc en daar na nooit meer in haar luier gedaan. Wel met kleine cadeau`s gestimuleerd de eerste week dat ze het ook op de wc bleef doen.
Hier hetzelfde probleem gehad. Alleen gaan kindjes hier pas vanaf 6 jaar naar school. Mijn zoontje had veel pijn als hij moest poepen en hield het dus zo lang mogelijk op. We zijn op doktersadvies begonnen met lactulose en daarmee ging het een stuk beter. Maar hij wilde wel altijd een luier om als hij moest poepen. Wij hebben hem die altijd om gedaan. Liever dat hij in een luier poept, dan dat hij rondstuitert van de pijn. Twee weken geleden waren we met hem op het consultatiebureau en hadden we het erover met de verpleegkundige. Die gaf aan dat het normaal was en dat we zo door moesten gaan tot hij zelf aan zou geven dat hij op de wc wilde poepen. En dat moment kwam de volgende dag al Hij was supertrots en wij natuurlijk ook. Over een poosje gaan we proberen de lactulose af te bouwen, maar voor nu zijn we blij dat het een positieve ervaring is voor hem.
Hier is het precies hetzelfde, mijn dochter heeft het uiteindelijk 7 dagen opgehouden, toen ik op advies geen luier meer gaf. Daarna ging ze poepen en scheurde alles stuk, waarna ze een jaar niet zonder angst gepoept heeft. Echt waar, het was echt een drama. Nu krijgt ze movicolon en poept ze weer elke dag, in haar luier. Wel op de wc, maar dus met een luier om. Ik ga haar niet meer dwingen, op een gegeven moment zal het wel goed komen. Ze is verder helemaal droog, snachts ook al heel lang. Die 10 minuten per dag dat ze dus even een luier nodig heeft gaan mijn dag niet meer verpesten Om school maak ik me niet druk, ik heb al gezegd dat ze daar zonder luier op de wc moet poepen en het anders maar thuis moet doen.
Bedankt allemaal. Als ik dit zo lees, lijkt het me het beste om er in ieder geval geen druk op te zetten. Tips als poep uit de luier in de WC gooien en met luier aan op de WC laten poepen hebben we wel wat aan. Dat gaan we wel proberen. Het lijkt ook wel alsof ze denkt dat ze juist OP school gaat leren om op de wc te poepen... => dat heb ik ook al gedacht. Ook een goeie tip om het daar eens over te hebben. Wat ik wel lastig blijf vinden: er zijn heel veel dingen waarover ze prima kan communiceren, maar dit onderwerp, pff!