Radeloos: extreem slecht etende dochter 2j

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lente1986, 26 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lente1986

Lente1986 Actief lid

17 jan 2013
    183
    2
    18
    NULL
    NULL
    Hallo dames

Ja, ik weet het: weer een topic over eetgedrag... Maar ik zit inmiddels echt met mijn handen in mijn haar en weet niet meer wat te beginnen; de tranen staan in mijn ogen. Alvast sorry voor het lange verhaal.

Onze dochter - inmiddels 2 jaar oud - is altijd een moeilijke eter geweest: veel borstweigeren vanaf 3 maanden, groenten- en fruitpap lukten pas een beetje na 8 maanden, rapleymethode vaak geprobeerd maar 0,0 interesse (alles wat nat/kleverig voelt wil ze niet vasthouden). Er zijn periodes dat het ietsje beter gaat en dat ze zowel groenten en fruit heeft gegeten op een dag (en dan nog met mondjesmaat), maar meestal eet ze ronduit slecht. Ook op het kdv altijd een probleem geweest, al gaat het daar de laatste maanden redelijk goed. Maar het is dus niet louter een fase want ze heeft nooit echt gegeten hoe het 'moet'.

Verder dan gepureerde voeding geraken we niet. Kleine stukjes (alles groter dan enkele millimeters) spuugt ze met veel drama uit en dan is haar zin om te eten volledig weg. Ze wil thuis meestal niet zelf eten: ze wordt vaak gevoederd als een baby (enkel groentenpap). Op het kdv wil ze wél zelf eten. Ze wordt daar enorm gestimuleerd door de andere kindjes te zien eten. Helaas hebben wij niet hetzelfde effect op haar thuis.

Fruit wil ze niet, enkel een banaan uit het vuisje (met schil nog deels rond) wil ze soms. Fruitpap, fruitsmoothie, versgeperst of gecentrifugeerd fruitsap, stukjes fruit uit een bekertje/op een bordje wil ze niet. Enkel banaan dus. Ze kan enthousiast een banaan vastnemen en dan plots huilen en hem weer wegleggen zonder duidelijke reden.

Yoghurt en andere zuivelproducten gaan vlot; dat is zowat het enige waar geen drama rond is. Brood wisselend: meestal plukt ze de kaas ertussen uit. Enkel boterhammen met choco gaan redelijk, maar dan zonder korst en niet dichtgevouwen.

Momenteel is het drama nog nooit zo erg geweest wat betreft groentenpap/fruit. Ze kruipt weg in een hoekje als het woord 'eten' nog maar valt of als ze me bezig ziet met de groenten. Haar bordje op tafel zetten maakt het drama nog net iets erger want dan begint ze te huilen en 'nee' te roepen. Ze heeft dan nog niet geproefd: de associatie met eten lijkt gewoon niet goed te zijn. Alsof ze bang is... Dat is ook iets wat ik van mijn ouders al gehoord heb: dat ze echt een soort paniekreactie krijgt ivm groentenpap en fruitpap. Maar hoe dat komt is voor mij een vraagteken.

En uiteraard: alles van koekjes en zoetigheid wil ze wel. Ze lijkt ongezonde voeding te herkennen nog voor ze het geproefd heeft en zal hier steeds enthousiast op reageren. Inmiddels hebben we al lang amper iets van zoetigheid in huis voor haar omdat we uiteraard willen dat ze honger krijgt en haar maaltijden opeet.Maar helaas werkt dat niet.

We merken wel dat er vaak een aanleiding is wat het eetgedrag nog slechter maakt: verkoudheid, oorpijn, veranderingen etc. De huidige periode heeft volgens mij ook grotendeels te maken met de komst van haar broertje. Maar eerlijk gezegd: er lijkt altijd wel een reden te zijn voor haar om slecht te beginnen eten. Ze houdt dat ook akelig lang vol: ze kan gerust weken overleven op haar ochtend- en avondfles melk en af en toe een yoghurtje oid tussendoor...

Op het kdv wisselend succes, bij de grootouders eet ze geen groenten want dat krijgen ze er niet in bij haar. Ik ben meestal de enige die erin slaagt haar aan het eten te krijgen (bij papa gaat het ook vaak moeilijk), maar dan met heeeel veeeeel moeite. Net 45min erover gedaan om haar een 20tal hapjes groentenpap te laten eten. Ik moet een hele trukendoos openen om die hapjes erin te krijgen. Het kost mij steeds meer moeite om rustig te blijven en ik zie er inmiddels erg tegenop om haar te laten eten (ik doe erg mijn best om dit niet te laten merken aan haar, maar moet toegeven dat mijn geduld snel op is en ik het dan gewoon opgeef). Het maakt mij zo droevig dat ze zo slecht eet en voel me gefaald als moeder wat dat betreft... :( Ik heb inmiddels een tweede hummeltje die ik niet alle aandacht kan geven omdat ik zo moet investeren in dat eten.

Overigens is dochterlief lang en smal, maar net niet te mager. Erg actief en gewoonlijk heel vrolijk, al is ze de laatste weken erg chagrijnig en snel over haar toeren. Ze slaapt ook slechter. Tgv de honger? Peuterpubertijd? Komst van haar broertje? Frustratie omdat ze net niet goed genoeg praat om zichzelf altijd duidelijk te maken? Ik weet het echt niet meer...

Ik ben al blij dat ik het even van me kan afschrijven hier, maar hoop ook op tips die mogelijks een ommekeer kunnen teweegbrengen. Ik ben inmiddels bang voor tekorten en heb schrik dat we haar nooit op een normale manier mee aan tafel gaan krijgen. Ik overweeg naar de kinderarts te gaan om haar nog eens grondig na te kijken (mss toch weer oorpijn?) maar gezien het op het kdv momenteel toch goed gaat vraag ik me af of het niet aan mij ligt?

Dankjewel voor het lezen

2. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw
    Onze oudste zoon was ook een weigeraar (was altijd goede eter, maar na meerdere keren griep, hield hij op met eten, moest zelfs bijvoeding en opname, maar dit had dus puur te maken met het feit dat hij ruim 4 maanden de griep heeft gehad)

Bij ons heeft een beloningssysteem een half jaar geholpen.
    Ontbijt op: magneet op magneetbord (sticker kan ook)
    Lunch op: weer een magneet,
    Diner op: magneet en beloning!
    Beloning is hier: keuze uit 2 dingen die hij helemaal de top vindt (gedurende de dag mag hij dat dus niet doen. Vb: Mama, mag ik op de ipad? Mijn antwoord: dan moet je vandaag 3 magneten verdienen)
    Denk aan dingen als tvkijken, ipad, spelletje op telefoon, nog wat langer buiten spelen, boekjes lezen enz.

Elke dag is een nieuwe dag, want anders at hij 3 ontbijten en had zijn beloning binnen. Het streng zijn vind ik moeilijk, maar het moet wel, anders heeft het geen nut.

Toetjes vallen niet onder beloning want dat is een extra eetmoment.

Op dit moment gaat het beloningssysteem moeizaam, komt misschien door de vakantie. Vandaag toevallig weer een dag waarin hij alles op heeft😃.

Ik hoop dat je er wat aanhebt. O ja en hoe moeilijk ook: blijf complimenten geven en prijzen!

Dikke knuffel voor jou, ik snap heel goed hoe machteloos je jezelf voelt!

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Tja...

Ik herken dit heel erg van onze oudste.

Ook rond 4 maanden weinig tot niks meer uit de borst willen drinken... flesjes nooit leegdrinken

Als dreumes en peuter muizenhapjes eten...

Als kleuter nog steeds bijna niks eten...maar het ging al beter.

Nu is ze echt een hele goede eter vanaf 6,5 en lust ze de gekste dingen.( alle soorten vis, olijven, marmite, alle fruit et cetera... )

We hebben haar nooit meer laten eten dan ze wilde...ze moest alleen haar groente en fruit opeten...en dat lukte altijd. Ik maakte namelijk wat ze lekker vond. Dan kon ik ervan op aan dat ze in elk geval de vitaminen binnen kreeg.

Hier is het dus vanzelf goed gekomen. Nooit druk op gelegd of moeilijk over gedaan. Ik had er vertrouwen in dat ze wel zou eten als ze echt honger had.

4. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Onze jongste at en dronk ook heel lang slecht. Is heel tenger, tegen ondergewicht aan dus ik zat er ook zo mee.
    Wat haar uiteindelijk aan het eten heeft gekregen is het maken van monkey platters. Heel simpel eigenlijk. Die neerzetten en 1x zeggen dat ze mag pakken als ze wil en er verder geen aandacht aan schenken. Nu eet ze haast alles, alleen brood niet zo goed.

5. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.562
    8.527
    113
    Je schrijft over ochtend en avond fles, eet je dochter bijv. geen brood?

Als het op het KDV wel wil, misschien eens tips aan de leidsters vragen?
    Je zou zowaar denken dat ze en een loopje met je neemt ...

Wel een vervelende situatie, hoop dat jullie er wat op vinden!

6. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Herkenbaar. Ik maak al een tijd maandelijks een grote pan verse kippenbouillon. Dl is daar dol op ( hele huis ruikt dan lekker terwijl het opstaat) en daarna maak ik er groentesoep van die in dagelijkse porties in de vriezer gaat. Supergezond. Verder een aantal gezonde dingen die ze wel lust gevonden, zoals broccoli en gele kiwi, minispeltpastaschelpjes en couscous, kleine gehaktballetjes met groenten erdoor ( in eerste instantie in schijfjes en dan zeiden we dat het worst was) . Verder niet teveel druk erop leggen. Dl zit graag uren aan tafel ( geniet van alle aandacht , aangereikte hapjes en vragen denk ik) dus we hebben nu een zandloper. Is die leeg na een half uur dan ruimen we af. Ze eet beter als ze zelf mag opscheppen, en vooral extraveeel laten scheppen. Je eet meer als er meer op je bord ligt.

7. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik zou me allereerst proberen niet al te druk te maken over het voeren als een baby. Ja, je dochter is hiervoor aan de oude kant, maar als ze zo wel iets eet, zou ik hier in ieder geval thuis gewoon dankbaar gebruik van maken. Uiteindelijk leert ze echt wel zelf eten! Je zegt dat ze wel banaan lust. Is het misschien een idee om banaan steeds met een heel klein beetje ander fruit te mengen en dit heel langzaam op te bouwen? Zo kan te aan een andere smaak wennen.

Heb je voor het avondeten wel eens van die potjes geprobeerd? Als onze dochter een hele slechte eetperiode had, wilde ze vaak nog wel van die potjes. Je zou desnoods gewoon die van 6 mnd kunnen geven, daarbij is het volledig fijngemalen. Als ze dit wel eet, zou je ook hierbij de truc kunnen uithalen dat je het elke avond steeds met iets meer van een andere groente (of vlees) mengt om zo haar smaak langzaam een beetje te manipuleren.

Verder zou ik, hoe lastig ook, zolang ze zo slecht eet haar geen zoetigheid of e.d. geven. We zijn geprogrammeerd om suiker heel lekker te vinden en als je veel suiker eet gaat het eten zonder suiker ineens alleen nog maar slechter smaken. Een tijdlang (week fo 3 a 4) geen zoetigheid- dus ook geen jam, diksap, appelstroop, etc.- en ze gaat het fruit vast veel meer waarderen.

Veel succes!

8. Lente1986

Lente1986 Actief lid

17 jan 2013
    183
    2
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt alvast voor de reacties! Doet me deugd...

Een beloningssysteem is zeker een goed idee, alleen vrees ik dat ze dat nog niet helemaal begrijpt... Maar ik wil alles proberen, dus ik ga eens op zoek naar stickers oid van Maya de bij (grote fan hier); misschien dat dat haar positief stimuleert. En bedankt voor de knuffel, word er terug huilerig van :)(die post-zwangerschapshormonen helpen ook niet, haha)

Wel, daar ligt een groot deel van het probleem: iets lekkers maken maakt geen verschil omdat ze vaak niet eens wil proeven. Wanneer de eerste hap 'gelukt' is, schiet ze soms toch in gang en soms, heel soms, eet ze in keer alles op. We maken sowieso vooral gerechtjes waarvan we weten dat ze die in het verleden al vlot gegeten heeft.
    We hanteren de 'wij beslissen wat ze eet, zij beslist hoeveel ze eet' methode. Maar ik zou toch graag hebben dat ze op z'n minst proeft. Maar het grootste drama draait dus om die eerste hap. We hebben een tijdje geprobeerd het haar gewoon voor te schotelen zonder extra te stimuleren, maar dan kijkt ze er zelfs niet naar.

Ze eet brood, als ze zin heeft. Soms drie snedes, soms 1/4 snede... We bieden haar 2* fles aan, 1 broodmaaltijd, 1 fruitmaaltijd, 1 groentenmaaltijd en vaak ook nog ontbijtgranen (enkele diegene met lager suikergehalte zoals corn flakes). Yoghurtje oid als tussendoortje, danone als toetje. Koekjes ed laten we zo veel mogelijk weg, verdunde appelsap hebben we ook van het menu geschrapt.
    Al vaak in gesprek gegaan met kdv; momenteel negeren ze haar tijdens de maaltijd en dat gaat nog het beste. Maar daar wíl ze tegenwoordig eten, want de andere kindjes doen dat ook. Er was hier onlangs een achterneefje van 2 die van z'n moeder fruitpap kreeg, en toen wilde ze plots ook zélf eten. Er zijn ook veel periodes geweest dat het thuis iets beter ging en op het kdv totaal niet.... Er is gewoon geen lijn in te trekken.

Groentensoep ging heel even goed (bloemkoolsoep, zelfs witloofsoep!), maar nu schudt ze ook al 'nee' als ze het bekertje nog maar ziet aankomen... En dan denk ik: hoe kan ze nu weten dat dat soep is en geen appelsap? Straal ik dat uit of zo? Anyway, soep ga ik inderdaad terug opnieuw proberen. Had dat al opgegeven inmiddels, maar misschien dat ik soep in haar rietjesbeker kan doen? Wie weet helpt het...

Ik voeder haar thuis inderdaad als een baby, ben al blij als ik er iets in krijg op die manier... Banaan in een bekertje met klein beetje ander fruit hebben ze op het kdv al geprobeerd: in het beste geval vist ze de banaan eruit. Ze heeft ook wel eens druifjes gegeten, maar dat was helaas eenmalig. Onlangs geprobeerd met aardbei: was weer meteen 'nee' en drama.

Potjes geven is inderdaad iets wat ik vorige week nog geprobeerd heb, helaas zonder succes. Maar zoals je zegt misschien die van 6 maanden eens terug kopen, dus zijn inderdaad erg fijn. Dat is immers een grote reden om te stoppen met eten, die brokjes er in.
    Van zoetigheid kreeg ze tot voor kort redelijk vaak verdunde appelsap, maar dat hebben we dus nu geelimineerd. Jam en diksap ed wil ze niet proberen dus dat is voor de verandering wel handig. Choco daarentegen is dé manier om haar brood te doen eten... eens kijken of we iets anders kunnen gebruiken (zal nog eens smeerkaas kopen). Met het babybezoek is het erg lastig om haar van de zoetigheden weg te houden; het is zo uit de hand gelopen dat we nu zelfs vaak niets meer op tafel zetten, of op een hogere kast. Maar eenmaal ze de chips bv gezien heeft wordt ze dol, want dat wil ze natuurlijk weer wel...

Heeft het zin om haar eens te laten nakijken? Of overdrijf ik? Ik weet dat ik het meer moet loslaten, heb dat oprecht lang kunnen doen maar nu is het zo erg en ben ik zelf zodanig vermoeid van de korte nachten, dat het niet goed lukt om er luchtig mee om te gaan momenteel...

9. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #9 piccolina, 26 jul 2015
    Laatst bewerkt: 26 jul 2015
    Heel lastig is denk dat haar eetgedrag gewoon zo geworden door te veel pushen en te veel divers geven en steeds proberen en toegeven aan andere.
    Je heb het over fles: deze zou ik afschaffen gelijk.
    Je heb het over dar ze gevoerd als baby wil worden: niet doen, gewoon theelepen/vork en laat haar zelf
    Je heb over dat ze zoet etc wel lust: er zijn ook goede zoete producten etc. Probeer bijv. eens ipv melk door pap rijstenof amandelmelk, probeer amandelpasta, of bijv courgetpate.
    Maar chocopasta?! Hier nooit gehad er zijn ook spreads/jams zonder suiker etc.
    Je kan koekjes zelf maken met banan, havermount en lijnzaad zijn gezond, zoet, zacht en voedingstoffen rijk.

Ik zou opzoek gaan naar alternatieven ipv smeerkas pampoemhummus bijvoorbeeld die is zoettig, ipv chocopasta sezam/amandelpasta, ipv brood lekkere brood kiezen bij bakker, ipv koek krentembol zonder suiker bij bakker, ipv melk in pap amandel/cocosmelk etc.
    En stoppen als baby voeden zo kom je echt niet verder...

Maar verder ik denk dat op kdv eet ze normaal niet door kindjes maar doordat ze daar gewoom geven bord met lepel en bedien maar jezelf maar. Ze gaan niet haar voeden, vragen, aanmoedigen etc ze hebben daar geen tijd voor simpelweg.

Ik denk dat je ook gewoon eetgedrag bij consultatiebureau kan bespreken ze hebben vast wel tips.

Succes ermee!
    Ik heb gelukkig goede eter maar lijkt mij lastig indd wat je beschrijft

Ps: als ik zo kijkt eet mijn dochter minder zelfs of anders? Ik heb hier gewoon ontbijt: havermout/teff pap met rijs/amandelmelk + beker hetzelfde melk, dan tussendoor fruit, luch: 1 brood met beleg en boter en verse sap beker, dan tussendoor yogurt of handje noten. Avond ze eet gewoon wat we eten: vlees groente etc met rijstenmelk of sap.
    Ik bied haar altijd kiezen zelf wat drinken en eten zo ligt er 5-6 diverse beleg bij brood mag ze kiezen. 3x p week eet ze ei gabakken of gekookt..
    Enige wat ik doe is beker vullen met drinken de rest als smeren, eten doet zemaar lekker zelf. Als ze niet wil dan niet dan maar honger lijden geen probleem mee. Als ze avondeten helemaal niet wil krijgt ze niet pas vlak voor bed appel bijv. (Uur laat na avondeten).

Zoals jij beschrijft eet ze 3 boteramen, yogurt, cornflakes, 2x fles etc het lijkt mij wel te veel vullend namelijk.
    Probeer gewok 3-4 uur tot avond eten niets geven, en fles tja is echt super rijk aan voeding en maiszetmeel het vult goed dus logisch dat ze wellicht niet verder iets wil.
    Het lijkt mij niet dat ze probleem heeft medisch of zo, ze heeft gewoon geen honger denk ik. Hongerige kind zonder medische iets zal alles opeten of tenminste proberen in mond zonder voeden denk ik?

Wat ik ook doe is wat ze thuis niet eet bijv cracottes teff of bosbessen neem ik gewoon naar buiten, na 2 uur speeltuin komt ze honger zegt ze dan zeg ik of dit of niets. Dan eet ze dat wel terwijl thuis dus meer keuze is natuurlijk

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Ze is nog maar 2...het laten proeven kan ook echt wel later.

Je legt er denk ik echt teveel druk op.

Als ze honger heeft zal ze echt wel eten.

11. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Ik denk echt dat je er veel te veel druk op legt. Zij voelt dat en weigert te eten. Hier hetzelfde namelijk en hoe meer wij er mee bezig zijn (ook al denken we dat niet uit te stralen), hoe minder zij eet. Frustrerend maar de oplossing is toch echt loslaten.
    Soms zijn er dagen dat onze dochter geen enkele hap van de maaltijd wil proeven. Tja, het zij zo...

12. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Eens met twee dames hierboven, de druk is te groot. Ik kan de druk en de machteloosheid voelen in al je reacties. Als je dochter gevoelig is voor jouw stemming en gevoel, dan pikt ze dit snel op.

Het feit dat ze op het kdv een stuk beter eet dan thuis zegt eigenlijk genoeg. Na laten kijken is dan onnodig denk ik, want ze eet daar wel.

Ik zou voor jezelf een schema maken met vaste eettijden en alvast bepalen wat je op due momenten gaat neerzetten. Dek gewoon steeds de tafel en zet een paar verschillende dingen neer. Ontbijten met een tafel met brood, fruit, crackers, beleg, water en melk. Dan fruit (banaan en een andere soort). Lunchen met brood, cracker, rauwkost, soep, ei (kies wat uit). Tussendoor wat op de salontafel zetten (bijvoorbeeld rauwkost). 's Avonds gewoon wat de pot schaft en na wat yoghurt.

Doe dit consequent en werk aan jezelf. Herinner je dat je je er niet mee bemoeit, niet druk om maakt en niks bepaalt. Jij zet het alleen neer en zij gaat langzaamaan ontdekken . Dat kan lang duren, neem die tijd en ga je niet druk maken.
    Geniet zelf van je eten en laat merken dat je het gezellig vindt aan tafel. Pak een boekje of puzzeltje erbij als je merkt dat het minder gezellig wordt. Klets gezellig, maak grapjes en laat het gaan.

Ik kan me echt voorstellen dat het lastig is maar ik denk dat de oplossing echt bij jou ligt. Laat haar zonder druk ontdekken hoe leuk en lekker eten kan zijn. Ze is blijkbaar een gevoelig kind dat langer tijd nodig heeft. Ik herken dat van mijn dochter, alles gaat op haar tempo en komt uiteindelijk altijd goed! Nieuwe dingen vindt ze eng en spannend en er is niemand die haar kan dwingen of kan afleiden. Ze doet het op haar tempo. Ik vertrouw op haar en dat maakt al dat alles sneller gaat.

13. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Je schrijft dat jullie bepalen wat ze eet en dat zij bepaalt hoeveel zij eet. Direct daar achteraan schrijf je dat je wil dat ze iig proeft. Dat is precies waar het mis gaat.

14. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    En een dikke knuffel. Ik praat er makkelijk over maar herken je frustratie hoor. Ook hier is het een heel groot ding geweest. Zeker omdat dochter ook nog eens heel erg slecht sliep, de eerste 2 jaar van haar leven. Maar inmiddels doen we het al een tijd zo en ik moet zeggen, soms eet ze niet en soms eet ze als een bouwvakker. Ik probeer me er echt niet meer druk om te maken want dat merkt ze toch.

15. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Ik herken je verhaal heel erg, onze dochter is ook zo met eten.

wij laten haar wel zelf eten, maar ze moet niets, wilt ze niet eten? prima dan eet je niet.

Ik sta 9 vd 10x voor de kat zn viool te koken (mijn man eet bijna nooit thuis) maar dan heb ik het iig wel geprobeerd.

Ik wilde eerst ook dat ze het moest proeven maar nu heb ik zoiets van laat maar, het hoeft niet en nu gaat het wel iets beter.

Ik maak bijvoorbeeld wel vaak pasta en dan pureer ik de groente maar de rest niet, dan eet ze als een bootwerker, krijgt al dr groente binnen maar het is geen baby hapje omdat de macaroni en het gehakt wel gewoon intact is.

Ik heb mijn dochter wel kunnen wijsmaken dat volkoren crackers koekjes zijn dus die krijgt ze ook regelmatig, niet ongezond en ze vind het heel lekker.

maar laat het vooral maar los, op de basisschool wilt ze echt geen gepureerde hapjes meer.

16. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Mijn zoon eet ook heel slecht. Ik vraag 's morgens wat hij op brood wil. Dan zet ik dat voor hem neer soms eet hij het soms niet. Dan pech.. om 10.00 bied ik fruit aan. Meestal eten we samen. Als hij wil mag hij eten zo niet dan ook pech voor hem. De rest van de dag hetzelfde. Avondeten eet hij bijna nooit. Soms alleen het vlees. Maar hij is voor de rest vrolijk en gezond. Hij groeit niet zo snel en is wat kleiner dan gemiddeld maar hij ziet er goed uit.

Ik heb me er bij neergelegd het leverde voor mij een hoop stress op en hij ging vrolijk verder.

Ik zou gewoon aanbieden en verder niet pushen als jullie klaar zijn haar eten ook opruimen en het volgende moment weer gewoon aanbieden. En die flessen zou ik afschaffen. Ik zou dan gewoon drinken geven.

Mijn zoon krijgt wel multi vitaminen.

17. Supi

Supi Fanatiek lid

12 sep 2011
    1.523
    8
    38
    Noord-Holland
    Hier al zoonlief tussen 2 en 3 jaar ook erg slecht. Alleen de p's gingen er in (patat, pannenkoeken, pizza en soms pasta).

Uiteindelijk ging het beteren ik het zat was dat hij alleen snoep at en geen fruit. Hij moest eerst zijn broodje en wat fruit opeten, daarna kreeg hij een snoepje. Opeens at hij wel fruit omdat hij een snoepje wilde.
    Het avond eten gaat nog wisselend maar is al zoveel beter. Gewoon in het begin wat vaker om gekocht met een ijsje of vla. En soms met rijst (chicken tonight ) moet hij eerst een hapje rijst en daarna krijgt hij een stukje kroepoek of een pinda.

Vandaag ging het trouwens erg goed, hij had zelf zijn avond eten opgeschept en heeft daarna (met hulp) zijn hele bord leeg gegeten!
    Zelf opscheppen wil dus nog wel eens helpen:D

18. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.211
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mijn zoon at ook heel slecht, weinig variatie. Hij heeft veel aanleg voor spugen en bij veel texturen gaat hij ook kokhalzen ( Ondanks rapley! Altijd al zo geweest, bv banaan, worst, aardbei gaat vaak fout )

Hij eet wel brood met pindakaas en een beetje hagelslag. Roomboter erop en spelt brood dan heb je toch goede dingen. Melk drinkt hij amandel of havermelk. Fruit eet hij alleen appel of banaan (soms) en soms dagen lang niet dan krijgt hij een knijp fruitte. Hij is namelijk niet van het slag "Heeft hij honger dan gaat hij wel eten" maar van het slag "Geef je hem niet optijd eten dan valt hij flauw" tijdens ziekenhuisopname werd de arts opgepiept omdat hij nuchter moest blijven en hij slap op mn schoot lag, bleek en apathisch.

Als avondeten eet mn zoon vaak alleen aardappels, pasta, rijst. Geen groenten, zelden vlees. Wel soms ei sinds zn allergie over is.

We zijn doorgestuurd naar kinderarts en diëtiste toen zijn nagels uit begonnen te vallen ( Serieus! ) maar hij heeft met zn slechte eetpatroon geen tekorten. Een kwart appel per dag zou bv al genoeg vitaminen leveren volgens de diëtiste. Uit een plakje worst ofzo halen ze al genoeg. Dus dat viel ons heel erg mee. En toen we het los gingen laten, ging hij beter eten. Vissticks met spinazie, ei, zelfs een hapje wortel.

19. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik heb het idee dat jullie dochter niet eens zo heel weinig binnenkrijgt. 20 happen groentepap vind ik echt veel. Ik denk dat onze jongste elke avond zo'n tien happen eet, en dat vind ik op het moment voldoende. Ze heeft veel minder gegeten.

Ik zou wat eerder gezegd is 3x op een dag de tafel dekken. OOpscheppen en zelf lekker gaan eten. Zien eten doet eten. Niks zeggen, gewoon lekker een gesprekje beginnen werkt hier het beste. Zelf brood laten smeren helpt misschien ook wel. 1x per dag een bordje fruit maken waar ze zelf af kan pakken (of niet..;)).

Onze jongste is inmiddels 3 en het gaat sinds een paar maanden een stuk beter met eten. Onze oudste is altijd een goede eter geweest, maar sinds kort wil zij ook 'bijzondere' dingen uit proberen. En wij hebben geprobeerd niet teveel te pushen (maar dat is soms heel lastig).

20. Riverr

Riverr Fanatiek lid

27 aug 2012
    2.019
    172
    63
    Ik vind 20 happen ook enorm veel klinken.. Ik laat mijn zoontje het zelf uitzoeken, daar mee bedoel ik dat ik op schep en hij zelf maar kijkt of en hoevee hij eet. Maar wat ik opschep aan groente zijn nooit 20 hapjes. Hooguit 5..

En verder ben ik het eens met de rest, er ligt echt te veel druk op.
    Misschien helpt t als ik zeg wat mijn zoontje eet? Want dat is ook bar weinig maar ik maak mij er totaal niet druk om.

Hij eet als ontbijt een paar hapjes brood, als t totaal een half broodje is is t veel. Om 10u een paar hapjes fruit. Ik snij vaak wat fruit en als hij in totaal 5 stukjes pakt is t veel. Als ik geen fruit snij dan krijgt hij een banaan en die eet hij dan ook niet helemaal op. Tussen de middag een broodje, zelfde verhaal als het ontbijt. S middags na het slapen altijd wat lekkers, dat gaat meestal wel helemaal op, soms ook niet. En dan het avondeten, als hij 3 stukjes vlees, 1 hapje aardappelen en 3 hapjes groenten gegeten heeft dan is het voor hem wel klaar.

Mijn zoontje lust wel alles.. Want als ik hem een haring geef dan eet hij hem zo helemaal op maar hij eet van alles gewoon (heel) weinig. Hij heeft energie zat dus het zal wel goed zijn.

Deel Deze Pagina