Hallo, Ik heb het vermoeden dat ik misschien teveel melk heb. De bv ging prima, tot een 2 weken geleden ongeveer (zoontje is nu ruim 7 weken). Hij komt ineens weer om de 1,5 a 2 uur om voeding, heeft veel last van krampjes, als hij drinkt loopt de melk er de eerste minuten ook langs zijn mondhoeken uit en hij heeft meer poepluiers per dag. Ongeveer 4 a 6 poepluiers, echte spuitluiers, komt er met veel druk en herrie uit en een aantal keer per dag zit ie er dan tot z'n rug aan toe onder. Mocht ik teveel melk hebben, kan het misschien zo zijn dat hij steeds niet aan de achtermelk toekomt en daardoor sneller weer honger heeft? En veel voormelk, gaat dat samen met krampjes en spuitluiers? Wie herkent dit en weet of dit het kan zijn? En hoe kan ik dan het beste m'n melkproductie remmen en zorgen dat hij wel achtermelk binnenkrijgt? Groetjes Mar...
Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Hyperlactatie tijdens de lactatieperiode Ik heb teveel melk gehad. Heb veel aan bovenstaand artikel gehad. Staat ook een lijstje syptonen voor de moeder en de baby. Ook heb ik gevoed in -volgensmij heet het australische houding-. Op mijn rug, kindje boven op. Zwaartekracht doet dan zijn werk en zorgt ervoor dat de enorme stroom melk minder hard in het keeltje spuit. Ik merkte dat ik in een vicieuze cirkel zat -> Veel melk, daardoor krampjes, daardoor veel zuigbehoefte/veel willen drinken, ik bleef hoge melkproductie houden, dus veel krampjes enz.... Succes ermee
Als het heel erg is, kun je ook nog gaan blokvoeden. D.w.z. een blok van bv 3 uur, alleen maar 1 borst geven. Dat heeft bij ons i.c.m. het liggend op de rug voeden goed geholpen. En nu doen wij nog steeds aan blokvoeden, bevalt ons beide erg goed!
Wil dat blokvoeden idd even gaan proberen. Hoe heb je dat 's nachts gedaan trouwens? Als je dan na bijv 6 uur wat stuwing hebt, eerst dat wegkolven of aanleggen? Weet eigenlijk niet of dat wel normaal is dat je na de nacht wel wat stuwing mag hebben of dat je borsten dan ook nog wat leeg aan moeten voelen?
Nog ff een vraagje, met de regeldagen, hou je dan ook het blokvoeden aan om overstimulatie te voorkomen?
Laatste vraagje.. Nu heb ik net om half 11 afgekolft, hoorde hem wakker worden. Maar nu is ie toch weer in slaap gevallen. Ga ik vanaf half 11 blokken of moet ik wachten tot ie straks echt wakker wordt, dan opnieuw eerst kolven en dan gaan blokken?
Je moet niet teveel gaan kolven want dan stimuleer je de productie juist. Je moet proberen steeds langer tijd tussen het kolven te doen, dus kolven langzaam afbouwen. Ik zou nu half elf als uitgangspunt nemen. Het is even zoeken en uitproberen. Probeer 1x per 24 uur te kolven -> leeg bv na de eerste ochtendvoeding. en die tijd steeds rekken dus 26 uur, 28 uur enz
Ik heb ook het idee dat ik overproduceer dus ik lees even mee. Vigo heeft steeds last van krampjes, spuugt veel meer, heeft erg volle luiers en wil vaak drinken. Hij laat tijdens het drinken ook veel melk wegstromen langs zijn mondje. Ga dat blokvoeden ook maar eens proberen. Maar moet je dan drie uur lang steeds dezelfde borst aanbieden? Mijn ventje slaapt nl. nog veel dus zit er vaak wel drie uur tussen de voedingen. Om hem nou steeds wakker te maken ..
Meer informatie over teveel melk, blokvoeden e.d. : Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Te veel melk
Wat betreft blokvoeden; als er meerdere uren tussen de voedingen zit, neem aan meer als 3, dan wissel je weer van borst staat er. Start je vanaf dat moment weer met een nieuw blok van 3 uur of hou je altijd je uren schema aan vanaf het moment van kolven? Voorbeeld: ik heb nu 10.30(gekolft) - 13.30 - 16.30 - 19.30 - 22.30 hij heeft om 12.00 voor het laatst gedronken rechts, stel dat hij nu om 16.00 uur weer komt op links en daarna om 16.45 uur weer, ga ik dan weer rechts geven of tel ik vanaf 16.00 uur een nieuw blok a 3 uur en hou ik hem gedurende dat blok op links?
ER is ook een bepaald kruid dat de productie kan afremmen. Staat in mijn boek over bv...... zal het later even voor je opzoeken als je wilt.
Dat is saliethee. Moet je heel voorzichtig mee zijn. Kan ook te goed helpen. Of juist niet. Is heel persoonlijk.
Ik neem aan dat ze bedoelen te zeggen dat je gedurende 3 uur lang 1 borst aan houd die je geeft. Van 16.00 uur tot 19.00 uur je links. Van 19.00 uur tot 22,00 uur rechts enz
Ja heel vervelend, en ook heel zielig! Hij slaapt dan ook heel onrustig, en komt moeilijk in slaap na de bv. Laats was hij bijna acht uur achter elkaar wakker, echt absurd. Daarom ben ik vrijdag toch begonnen met fv, in combinatie met bv met de bedoeling de bv af te bouwen. En wat denk je? Het is een dag en nacht verschil, na een fles kv is hij veel rustiger en tevredener, en slaapt ook nog eens super. En dat vind ik toch ook wel erg belangrijk!
Hier nog steeds de boel onrustig. 's ochtends rond een uurtje of 7 a 8 komt ie voor de eerste voeding, daarna slaapt ie meestal nog wel 2 uur als ik 'm aan de borst in slaap laat vallen. De rest van de dag is het drama, niet in slaap vallen of soms maar heel kort, en dat duurt dan tot een uurtje of 22 a 23. Daarna slaapt ie dan wel tot een uur of 3 a 4, even 10 min drinken en dan weer verder slapen tot 7 a 8 uur. Dat vind ik nu ook zo vreemd, dat het 's nachts wel goed gaat, het is alleen overdag. Sinds het blokvoeden heeft ie wel minder poep/spuitluiers, dus dat is al wel een verbetering. Maar het lijkt wel of ie oververmoeid is doordat er geen ritme meer in zit en doordat ie overdag zo onrustig en kort slaapt, dat ie overdag dan ook niet meer in diepe slaap kan raken. Soms valt ie dan in slaap aan de borst, maar zodra ik wegga(als ik liggend het gevoed op bed) of ik leg 'm neer dan is ie binnen no time weer wakker. Dat ie constant aan de borst wil is denk ik toch geen honger, maar meer een troostend/kalmerend middeltje om te proberen te slapen. Vandaag was m'n zus op visite en toen ie weer eens een half uurtje na de voeding huilend wakker werd heeft zij hem gepakt, wat met hem rondgelopen en toen viel ie bij haar op de arm in slaap. En vanavond heeft ie 1,5 uur bij papa op de arm geslapen. Maar zodra papa hem daarna in de box lag was ie binnen 5 min weer wakker. Dus denk dat ik door alle onregelmaat en teveel aanleggen om en om nu teveel melk heb en een kind wat oververmoeid is. Door blokvoeden hoop ik dat de productie wat afneemt, nu alleen nog de spiraal van oververmoeidheid bij die kleine te zien doorbreken, maar hoe???
Ik vermoed ook dat ik misschien te veel melk heb. Dochterlief spuugt veel, hikt na elke voeding, boert na elke voeding en gaat huilen als het hikken of boeren niet lukt. Als ze drinkt, stroomt er zichtbaar en voelbaar aardig wat melk langs haar mondje, en ik draag nu 's nachts twee hydrofieldoeken én zoogkompressen in mijn topje omdat anders het hele bed nat is. Overdag moet ik die kompressen ieder uur verschonen (heb wasbare). Het CB wilde mij in eerste instantie aanpraten dat ik te wéinig melk zou hebben. Op hun advies ben ik dochterlief op de klok gaan voeden (elke drie uur) en ben ik beide borsten gaan 'opdringen' (zo voelt het echt). Van dat laatste ben ik afgestapt toen bleek dat dochter er alleen maar van ging huilen en hikken. Bovendien groeit ze inmiddels als kool! Het blokvoeden, waar ik hier over lees, doe ik al, ik wist alleen niet dat het een naam had Ik hou dit topic in de gaten!