achtervoegsel op paspoort

Discussie in 'De lounge' gestart door Mien30, 8 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mien30

    Mien30 Fanatiek lid

    6 jul 2015
    1.601
    430
    83
    Vrouw
    Ik moet een aanvraag indienen om ons vakantieland te bezoeken. Nu staat er: Vul achternaam in met achtervoegsel. Het is mij niet helemaal duidelijk wat hier mee bedoeld wordt.
    Moet ik dan invullen 'meisjesnaam' ev 'getrouwdenaam'?
     
  2. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.869
    13.034
    113
    Vrouw
    Is het soms verkeerd vertaald en bedoeld men misschien tussenvoegsel?
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  3. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.591
    3.973
    113
    Mijn naam in paspoort is mijn meisjesnaam. Deze naam heeft in Nederland een tussenvoegsel (van) en is voor het boeken van tickets en visa altijd vanNaam geweest, zonder spaties. Mijn getrouwde naam gebruik ik niet voor het boeken van tickets en reizen.
     
  4. Mien30

    Mien30 Fanatiek lid

    6 jul 2015
    1.601
    430
    83
    Vrouw
    @Cin85 Dat denk ik ook.
    @mamameer: Dat heb ik ook altijd geleerd, bij tickets alleen je meisjesnaam gebruiken.

    Ga dan toch alleen mijn meisjesnaam maar invullen.
     
  5. pety01

    pety01 Actief lid

    3 mrt 2011
    434
    219
    43
    NULL
    NULL
    Je moet volgens mij bij het boeken van een ticket altijd de naam zoals deze in je passpoort staat gebruiken.
    Is dat je meisjesnaam, dan alleen deze. Is dat je getrouwde naam dan deze.
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  6. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.599
    3.845
    113
    Volgens mij sta je altijd op meisjesnaam erin. En evt aangevuld met de vermelding e/v of w/v 'naam echtgenoot'.
    Maar ik kon toen kiezen of ik e/v er wel of niet op wilde hebben staan.
     
  7. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.886
    16.241
    113
    Je moet altijd bij het boeken van een ticket de naam gebruiken die op je paspoort staat. Dus als er op je paspoort je getrouwde naam staat vul je die in.
     
  8. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    In je paspoort en op je rijbewijs staat altijd je eigen achternaam (doorgaans de naam die je bij je geboorte kreeg), en als je wil kun je een e/v laten toevoegen - op de ID-kaart zetten ze die dan achterop in kleine lettertjes, voorop staat dus enkel je eigen achternaam. Als je kiest om in het dagelijks leven de naam van je echtgenoot te gebruiken, dan mag dat, maar dit verandert nooit je officiële naam. Met je officiële naam met je dus bv ook tickets boeken.
     
    Kolibrie2, mum2be2, olleke en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.886
    16.241
    113
    Ik heb sowieso mijn eigen achternaam aangehouden, mede omdat ik mijn moeders naam heb aangenomen toen ik 18 was en ik de laatste in Nederland ben met die achternaam. Dus eerlijk gezegd dacht ik dat als je je mans achternaam aanneemt dat dat dan automatisch op je paspoort veranderd word.:oops:
     
  10. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.599
    3.845
    113
    Nee de meisjesnaam blijf je officieel houden.
    Bij ons zei de trouwambtenaar tegen mijn vader (ze kenden elkaar al van vroeger), ze is dan nu wel getrouwd met een 'naam man', maar zal altijd een echte 'meisjesnaam' blijven!
     
  11. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.062
    10.329
    113
    Nee, er wordt (indien je dat wilt) vermeld dat je 'echtgenoot van' bent. Maar dat mag de man in kwestie ook. Mijn man heeft dat op zijn nieuwe rijbewijs gedaan, maar gebruikt mijn naam verder nooit. Maar 'echtgenoot van' vond hij wel logisch, want dat is gewoon de situatie.
     
  12. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Tenzij je in het buitenland getrouwd bent zoals ik. Mijn meisjesnaam is "verdwenen" ook bij officiële instanties ben ik nu bekend onder mijn man zijn naam, mijn paspoort, rijbewijs etc allemaal mijn man zijn naam.

    Blijkbaar stond dat zo op de trouwpapieren en toen ze die hier op het gemeentehuis verwerkten hebben ze dit zo ingevoerd. Best vreemd dus, maar goed, het is ondertussen al 12 jaar zo dus ben er nu aan gewend.
     

Deel Deze Pagina