Bijna vrij

Discussie in 'De lounge' gestart door heidiane, 2 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem85

    Bloem85 Niet meer actief

    Wat een verhaal! Is het goed goed idee om vanaf nu elke maand wat geld van de rekening te pinnen en voor jezelf apart te houden zonder dat hij dit weet? Zo heb je ongemerkt toch wat geld achter de hand. Het is niet niks zeg! Ik hoop dat jullie er uit komen en dat zoals hij zegt de schulden bij hem blijven!
     
  2. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.720
    1.647
    113
    Dat kan alleen maar zo mondjes maat. En echt bijna niet te doen.
    Het is niets vergeleken bij dit bedrag. Ik hoop dat het allemaal niet zo een vaart loopt. Ik ben echt radeloos nu. Hoop zo dat iemand snel mij gerust kan stellen.
    Misschien dat ik anders toch naar die vrouw bel voor uitleg.
     
  3. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.720
    1.647
    113
    Inmiddels erachter dat het aan de woning ligt. Degene die er blijft wonen krijgt dus zoveel geld van de ander. Ondanks dat die ander al de leningen overneemt. Dus ergens moet er iets niet kloppen. En ze zijn nu natuurlijk niet bereikbaar omdat het zaterdag is.
     
  4. cosdy

    cosdy Fanatiek lid

    21 jun 2012
    1.688
    1.884
    113
    Hebben jullie samen een koopwoning?
    Ik heb destijds mijn ex uitgekocht door de helft van de overwaarde aan hem te betalen. We hadden een lage hypotheek, zodat het voor mij mogelijk was om dat bedrag erbij te lenen.
     
  5. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.720
    1.647
    113
    Ja we hebben een koopwoning en hij blijft daarin wonen. Dus ik snap het gewoon niet.
     
  6. cosdy

    cosdy Fanatiek lid

    21 jun 2012
    1.688
    1.884
    113
    Jij hebt recht op de helft van de overwaarde. Je zou kunnen berekenen of die overwaarde weg te strepen valt tegen dat deel van de schulden waar je officieel voor verantwoordelijk zou zijn. Als je dus met het bedrag van de uitkoop dat deel van de schulden kan betalen. Dan heeft hij jou niks gegeven.
    Als hoop ik voor je dat hij wel het stuk kan financieren om jou uit te kopen. Gezien het gemak waarmee hij schulden maakt
     
  7. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Jullie hebben een hypotheekschuld en een waarde van de woning op dit moment.

    Is de huidige hypotheekschuld lager dan de woningwaarde op dit moment dan heb je overwaarde in je huis (spaarpotje)
    Is de huidige hypotheekschuld hoger dan de woiningwaarde op dit moment dan heb je een onderwaarde (schuld)

    Stel dat je een overwaarde hebt van 10.000,- euro dan verdeel je die ook samen. Samen heb je dan 80.000,- euro schuld min 10.000,- overwaarde en dan nog samen 70.000,- schuld over.

    Als je veel geleend hebt voor je woning plus bijvoorbeeld ook nog voor verbouwingen en je onderwaarde is 40.000,- euro, dan heb je dus 80.000,- schuld plus 40.000,- schuld van je huis en totaal samen 120.000,- schuld.

    Hopelijk heb ik het zo duidelijk uitgelegd. De kans dat jij op 120.000,- overbedeling uitkomt met een klein appartement lijkt me dan niet goed berekend.

    En kinderallimentatie kan hij niet onderuit komen, dat kan buiten hem om geïnd worden voor jou als het er op aankomt.
     
  8. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.180
    936
    113
    Zuid-Holland
    Je zou ook kunnen kiezen voor een gezamenlijke kinder rekening en dat hij en evt jij daar de alimentatie op stort. Dan is het voor beide partijen heel inzichtelijk waar de alimentatie precies voor gebruikt wordt. Zo kan het hopelijk niet als dwangmiddelen gebruikt worden, waar je eerder aangaf bang voor te zijn?

    Ik heb zo'n kinderrekening met m'n ex. Het dagelijks onderhoud, eten drinken ect betaal ik zelf voor m'n kinderen als ze bij mij zijn. Het geld/alimentatie op de kinderrekening wordt gebruikt voor specifieke kosten voor de kinderen zoals kleding, contributies ect.
     
  9. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.720
    1.647
    113
    #69 heidiane, 18 apr 2020
    Laatst bewerkt: 18 apr 2020
    Oké zo je lezen is er dus ergens een reken fout gemaakt. En is het niet mogelijk dat ik hem zoveel zou moeten betalen.
    Maandag kan ik bellen. Zal al blij zijn als ik op 0 kan beginnen en eindelijk los ben. Het geeft enorm veel spanning zeker nu ik weet dat die meid blijft appen ondanks dat ze veel ruzie hebben. Wanneer geeft hij haar weer geld?
    Grote kans van nu. Is aangekleed heeft luchtje op en zag hem op die rekening waar ik niet op kan kijken
    Ik denk dat ik me mag voorbereiden op een nog zwaardere tijd nu hij de scheiding in zicht heeft. Lood zwaar. Kan zodra ik echt alleen woon denk ik heel snel een psycholoog gaan bezoeken om de klap op te vangen die ik dan zal krijgen na maanden nog meer op mijn tenen te lopen.
     
  10. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    @heidiane hebben jullie overwaarde op het appartement of onderwaarde?
    Het enige wat ik zo zou kunnen bedenken is dat er vanuit gegaan wordt dat er onderwaarde is of dat er een foutje in zit, dus iets wat eraf moet erbij is geteld.
    Zoals ook al gezegd stel er is wel overwaarde dan zou je afhankelijk van de hoogte die uitbetaling kunnen laten vervallen. En weg kunnen strepen tegen wat er in theorie voor jou aan schulden is.
    Dus stel de overwaarde is 40.000€ en de gezamenlijke schuld is 80.000€ dan blijft er 40.000€ over om te verdelen ipv die 80.000€.
    Maar daarvoor moet de woning volgens mij wel getaxateert worden, dacht dat een waardebepaling niet voldoende was. Althans dat was hier niet voldoende.
     
    heidiane vindt dit leuk.
  11. soovi

    soovi Fanatiek lid

    1 nov 2007
    2.456
    573
    113
    Dat zou ik in deze situatie dus echt nooit doen. Dan blijf je een soort van afhankelijkheid houden. Dat is leuk als je een normaal iemand tegenover je hebt. Maar als ik het zo lees ik de hopelijk snel ex-man hier knettergek. Die gaat dat gebruiken om er zelf geld vanaf te halen. En ts maar geld storten. Nee echt niet doen. Alles gescheiden met zo'n gek.
     
    Ysabella, Rosa Canina en heidiane vinden dit leuk.
  12. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.180
    936
    113
    Zuid-Holland
    Ja die kans kan er idd ook zijn! Moeilijke situatie hoor!
     
  13. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.720
    1.647
    113
    Er is idd 100 overgemaakt. De dame kent hij van een paar maanden terug heeft veel geld van hem afgetroggeld. Maar nu toch met haar afgesproken voor sex. Ze kwam alleen niet opdagen. Dus die heeft weer fijn 100 extra.
    Mijn man kijkt morgen naar de papieren voor de scheiding. Nu staat zijn hoofd er niet naar. :|
     
  14. Bailey07

    Bailey07 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.165
    1.740
    113
    Volhouden kanjer, dit zijn de laatste loodjes...
     
    heidiane vindt dit leuk.
  15. Isabella2020

    Isabella2020 Fanatiek lid

    3 jul 2019
    2.889
    2.897
    113
    Verschrikkelijk, wat ben jij in een onhoudbare situatie terecht gekomen! Ik hoop voor nog een hele korte periode! Sterkte met al het 'gedoe', en laat je niet gek maken!
     
  16. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.720
    1.647
    113
    Ik voel me al gekalmeerd gelukkig. Zo iets als opstaan en verder gaan. Ik geniet nu van de Netflix serie unorthodox.
    Ik heb al wel een klein beetje hoop dat na de scheiding als de bankrekeningen gescheiden zijn ik misschien al wel kan sparen. Dan zijn mijn "vaste lasten" rond de 500 euro. Om met mijn kinderen de maand door te komen heb ik 100 euro per week nodig. Dan nog 100 euro voor benzine. Ik zou dan bij een loon van 1800 euro nog 700 over houden. Dan kijken hoeveel ik zelf kan houden. Gelukkig zit er ook nog een beetje redelijk verstand bij mijn man hij houdt 500 euro over voor zichzelf.
    Ik kan vragen wat hij van mijn loon wil. En zal uitleggen dat als ik zijn bier shag en eten betaal ik helemaal niets meer over hou en zal "nederig" vragen of ik 200 euro mag "houden" om te sparen voor mijn woning. En of hij de kinderbijslag wil of dat ik die "mag" houden.
    (Hij eet altijd apart omdat hij vaak geen honger heeft als wij eten en vaak net geen zin heeft in het eten wat ik maak. Voor hem haal ik kant en klaar eten bij zo een winkel die vers maakt dan kan per dag kiezen)
    Er is een redelijke kans dat zijn innieminie geweten tóch spreekt en hij zegt dat het mijn geld is en ik dus niet alles aan hem hoef te geven.
    Ik zal ook nog even "liefdevol" mijn zorgen uitspreken of hij het wel redt met 500 euro want hij zal ook geld nodig hebben voor die vrouwen.
    Meestal lijkt hij als ik het breng alsof zijn gedrag volstrekt normaal is hij ineens wel "normaal" kan denken.
    Hij zegt nu ook regelmatig dat hij wil stoppen met bier drinken alleen in het weekend.
    Dat is dus een kleine hoop voor na de scheiding én het nog bij hem wonen.
    Als ik apart woon:
    Géén gerook meer in huis
    Geen bier lucht meer in huis
    Niet meer die spanning als hij weg gaat waarheen en hoeveel geld er van hem afgetroggeld wordt
    Niet meer bang zijn voor zotte ideeën zoals een eigen vrachtwagen/bedrijf wat hij wil opstarten zoals hij een paar maanden terug vertelde te willen doen.
    Geen gedoe meer als dit appartement wel verkocht gaat worden. Hoef ik lekker niets meer mee ik zit dan in een huurhuis.
    Eindelijk de kinderbijslag voor mezelf
    Eindelijk mijn vakantiegeld voor mezelf
    Eindelijk mijn eindejaar uitkering voor mezelf
    Eindelijk die paar duizend euro belastinggeld voor mezelf
    Eindelijk heel erg zuinig kunnen doen en zien dat ik door de toeslagen niet te gebruiken zolang de definitieve aanslag nog niet geweest is het bedrag te zien groeien.
    Eindelijk mijn kinderen financieël verstandig op kunnen voeden
    Eindelijk in huis gewoon kunnen lopen waar ik wil. Nu moet ik vooral hem niet in de weg lopen. Een beetje het idee als in de winkel tegenwoordig. Opzij als een ander komt. Als ik de vaatwasser doe en hij wil koffie moet ik niet vragen of hij opzij gaat zodat ik een kopje in de kast zet maar kan ik beter afstand nemen en verder met de vaatwasser gaan als hij klaar is.
     
  17. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.720
    1.647
    113
    Het allermooiste zou zijn als ik hem ná de scheiding zover kan krijgen dat hij die lening over gaat sluiten. Nog geen idee hoe en of het kan. Maar dat ga ik wel onderzoeken en dan heb ik hopelijk allerlei redenen waarom dat voor hem voordeliger zou zijn. Stel dat dát lukt. Dan wordt die grote lening van tijdens ons huwelijk afbetaald. Daar ben ik dan voorgoed vanaf. (Ook al wordt op die papieren gezegd dat de lening voor zijn rekening is. Zodra hij nog meer schulden maakt of hij in de ziektewet komt of overlijdt zal die alsnog van mij geeisd worden)
    Het is wel zo dat als onze beider handtekeningen eronder staan dat het dan niet meer veranderd kan worden. Dat heeft mijn man ook gezegd. Ik kan geen partner alimentatie of deel van de woning meer eisen en hij kan de lening niet zomaar meer op mij afschuiven. Als hij dat gegeven in ogen neemt hoop ik dat hij de lening over wil en kan sluiten.
    Met misschien als voordeel minder maand bedrag betalen.
    Wat zal ik blij zijn mocht dit lukken. Want een lening ná onze scheiding gesloten kan onmogelijk onder welke omstandigheden ook op mij verhaalt worden. Ik geloof wel dat hij zoveel vertrouwen in mij heeft en ik mij zo "bleu" op kan stellen dat hij mijn verborgen agenda niet in de gaten heeft. En mocht hij dat wel benoemen kan ik altijd nog verbaasd reageren alsof ik echt geen erg had in het feit dat het voor mij ook een voordeel kan hebben.
    Maar eerst moet geregeld zijn dat die lening niet meer van mijn rekening afgeboekt wordt. Die aanvraag ligt er. Het is altijd erg moeilijk daar wijzingen in aan te brengen dus hopelijk lukt het. Dat zou ook al een opluchting zijn.
     
  18. Bailey07

    Bailey07 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.165
    1.740
    113
    Ik hoop zo dat komende week productief voor je gaat zijn en er al eea kan worden doorgevoerd. En dat je ‘man’ morgen echt aan de papieren wil zitten.
     
  19. cosdy

    cosdy Fanatiek lid

    21 jun 2012
    1.688
    1.884
    113
    Goed bezig! Je hebt precies in de gaten hoe je je moet opstellen. Je gaat nu over je grenzen, maar bewust en met een doel. Ook al komen er na de scheiding nog pittige momenten. Jij gaat het zeker redden, je bent nu al super sterk.
    Wat mij ook enorm verbaast ( eigenlijk ook niet gezien de instelling van jouw bijna ex) is dat hij zo met zijn eigen behoefte bevrediging bezig is dat hij lak heeft aan de regels mbt corona. Zo loopt hij extra risico om besmet te worden en/of jullie te besmetten....... alleen maar vanwege de jeuk tussen zijn benen.
    Heel verstandig om te scheiden van zo'n man.
     
    Bailey07 vindt dit leuk.
  20. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.720
    1.647
    113
    Wow zeg!! Je omschrijft het perfect!!

    Ik schaam me wel een beetje door hier eindeloze monologen te houden maar vind het wel héérlijk. En daarnaast zoveel mogelijk naar het gewone leven. Gezonde mensen om me heen zoeken.
    Anderzijds heb ik het ook volgehouden doordat af en toe op dit forum andere huwelijk problemen ter sprake kwamen. Hoe triest ook voor betrokkenen daar trok ik me dan wel aan op. Te lezen dat het nóg erger kan.
    En eerlijk gezegd zijn zulke verhalen als mij ook interessant dus hoop dat mensen een beetje mee kunnen genieten van mijn proces naar de vrijheid. Of desnoods hun eigen issues in hun relatie kunnen relativeren.
     

Deel Deze Pagina