Bijna zo ver, kaakoperatie!

Discussie in 'De lounge' gestart door Chiggy, 1 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. natascha1

natascha1 VIP lid

1 sep 2009
    8.421
    0
    0
    gehandicaptenzorg
    emmen
    Chiggy whow dat ziet er heftig uit haha operatie plaat heb ik nog nooit van gehoord. Hoe wil je die ooit in je mond krjjgen na de operatie. En toch llk nog je bovenkaak kantelen 😯 heftig om dat toch nog op laatste moment te horen? Of ben je er bljj mee?

2. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Krijg jij niet zo'n operatieplaatje? Aan de hand van dit moet m'n chirurg gaan opereren, en daarna is het nodig om de kaak in de goede stand te fixeren, belangrijk omdat je bot dan nog zacht is en de kaak anders weer in een verkeerde stand kan gaan staan zei m'n ortho.
    Na de operatie kan m'n mond nog 1 tot 2 cm open dus daarom moet ik deze week elke dag oefenen zodat ik 'm straks in kan doen. De eerste week na de operatie mag hij helemaal niet uit en daarna mag het om je tanden te poetsen en te eten.

Ik vind dat kantelen niet zo erg. Ik vind het allemaal sowieso best wel eng maar dit maakt het niet enger haha. Ik begin nu wel zenuwachtig te worden hoor!
    Hoe is het bij jou?

3. natascha1

natascha1 VIP lid

1 sep 2009
    8.421
    0
    0
    gehandicaptenzorg
    emmen
    Ik krijg plaatjes en schroeven in mijn onderkaak. En heb allemaal haakjes op mjn beugel en daar komen dan elastieken om die haakjes om mijn kaak de fixeren. Ik voel al wel een beetje spanning hoor. Over 2 week is het al zover. Ik moet mij dan om 11.30 melden in het zkh. Heb maandag al een pyama gekocht en arnica zalf.

4. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ja dat krijg ik ook, die plaatjes en schroeven. Vandaag zijn ook de haakjes geplaatst voor de elastieken. En dan dat operatieplaatje.
    Ik weet m'n tijd nog niet, pas uiterlijk 2 dgn van tevoren.
    Arnica is tegen de blauwe plekken toch? :)

5. mimimama88

mimimama88 Fanatiek lid

19 sep 2014
    1.516
    0
    36
    Wow :$ die operatie plaat had ik niet. Ik had gewoon extra haakjes op de draad van de plaatjes beugel gekregen. Om die haakjes kwamen dan elastiekjes. De elastiekjes bij de voortanden werden de dag van ontslag verwijderd, dan zag ik niet zo eng uit :D haha.
    Klinkt ook wel eng, kaak kantelen.

6. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik heb een hele bouwtekening meegekregen voor de chirurg :p
    Voor de geinteresseerden, van hoe het nu is naar hoe het moet worden.

Bijgevoegde bestanden:

• stap1.jpg
      stap1.jpg
      Bestandsgrootte:
      12,9 KB
      Weergaven:
      20
    • stap2.jpg
      stap2.jpg
      Bestandsgrootte:
      13,9 KB
      Weergaven:
      14
  7. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    ...

Bijgevoegde bestanden:

• stap3.jpg
      stap3.jpg
      Bestandsgrootte:
      14,4 KB
      Weergaven:
      14
    • stap4.jpg
      stap4.jpg
      Bestandsgrootte:
      12,4 KB
      Weergaven:
      33
  8. natascha1

natascha1 VIP lid

1 sep 2009
    8.421
    0
    0
    gehandicaptenzorg
    emmen
    Chiggy het ziet er mooi uit hoor.

Ik moest gips happen en aan de hand van die modellen liet de kaakchirurg zien wat de bedoeling is. Ook heeft hij de maten van mijn gezicht gemeten om te bepalen hoe alles moet staan volgens de perfecte maten. Erg interresant allemaal

9. mimimama88

mimimama88 Fanatiek lid

19 sep 2014
    1.516
    0
    36
    Wat een mooie tekening Chiggy. Bij mij hebben ze het met gips afdrukken dat laten zien. Ik heb ze zelfs nog van voor de beugel.. dan schrik je wel haha :D
    Ik hoop dat je niet te veel last gaat krijgen na de operatie. Mijn verhaal over te veel narcose bespaar ik je :)

10. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Haha nu heb je eigenlijk al te veel gezegd. Was het fout gegaan? :(

Ik heb alle gipsmodellen ook nog, idd wat een verschil met voor de beugel! Ben nog elke dag blij dat ik eindelijk de stap genomen heb een beugel te nemen!!

Ik heb nu gipsmodellen, tekeningen, operatieplaatje en begeleidende brief allemaal voor de operatie. Dinsdag nog een gesprek met de chirurg en woensdag 13u de operatie! :$

11. Homeland

Homeland Niet meer actief

Oh interessant topic zeg! Mag ik vragen bij welke artsen jullie onder behandeling zijn?
    Heb zelf ooit een boven en onderkaakoperatie gehad met geen optimaal resultaat. Zou wel eens een gesprek willen of het nog zin heeft om het opnieuw te laten uitvoeren maar mijn kaakkopjes zijn erg klein.

12. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik word geopereerd door Dr Rinksma.
    Schijnt een hele goede chirurg te zijn dus daar vertrouw ik maar op :p
    Een keer een gesprek aangaan kan nooit kwaad toch? Waarom ben je niet tevreden over je eerste operatie?

13. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.125
    1.827
    113
    Spannend. .

o hoe kun je een vergoeding krijgen?
    mijn tanden kaak schotsscheef krijg er meer last van.
    ijzersmaak knakken in onspannen stand kunnen mijn tanden kiezen niet eensop elkaar.
    Ik heb overigens fbto

14. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Je ortho kan een aanvraag doen voor vergoeding voor een behandeling.
    Mijn aanvraag voor beugel en kaakoperatie uit de basisverzekering werd afgewezen, maar heb later wel toestemming gekregen voor de operatie. Ik heb m'n beugel dus zelf moeten betalen.

15. mimimama88

mimimama88 Fanatiek lid

19 sep 2014
    1.516
    0
    36
    Chiggy: het komt er op neer dat ze mij te veel narcose hebben toegediend. Dat icm bloed wat in de maag kwam was geen pretje. Heb de eerste nacht niet kunnen slapen en moest ook nog eens anderhalve dag zonder eten en drinken doen. Ze moesten er zeker van zijn dat het uit mijn lichaam was voordat ze me iets gingen aanbieden.

Homeland: namen herinner ik me niet meer goed, is 10 jaar geleden. Ik heb veel last gehad de jaren daarna. 6 jaar geleden heb ik in het umc Utrecht een second opinie laten doen en daar kwam uit dat bij mij de operatie overbodig was. Mocht ik toch klachten houden of het hersteld willen hebben, dan kan ik bij ze terug. Maar ik wil niet nogmaals dat traject in ;) Mijn spieren hebben de onderkaak weer terug getrokken waardoor ik toch weer een overbeet heb.
    Ik zou als ik jou was, gewoon eens informeren bij een kaakchirurg. Wie weet kunnen ze wel wat voor je beteken.

16. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Jeetje dat klinkt wel heel ellendig zeg! :)

Hoe poets je eigenlijk je tanden na de operatie, met een zachte handtandenborstel? Ik poets nu elektrisch maar neem aan dat dat niet meteen gaat lukken?

17. Aapje22

Aapje22 Fanatiek lid

8 feb 2012
    1.265
    42
    48
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord holland
    Echt superleuk dat ik ineens deze topic voorbij zie komen!

En bij deze kan ik jullie ook informeren. Ik ben afgelopen 12 juni geopereerd aan een boven, onderkaak en kinplastiek operatie.
    Inmiddels is sinds 6 januari ook mijn beugel eruit.
    En wat ben ik blij met het resultaat, op 1 dingetje na. Ik heb namelijk nog steeds een slaperig en doof gevoel in mijn onderlip. Hierdoor toch wel een klein beetje spijt omdat het gewoon lang duurt.

Ik wil wel een paar tips geven(natascha1 jij hebt ze al):
    - Arnica druppels (is tegen het zwellen en blauwe plekken).
    - haal lekker veel fruit en groente in huis voor je blender.
    - Paar dagen voor je operatie (voor chiggy nu dus) heel veel lekker eten. Hoe ongezond het even is doet er niet toe. Want geloof me.. je gaat al trek krijgen in een simpel broodje.
    - Vraag het ziekenhuis iets tegen de misselijkheid na de operatie.

Toen ik uit de narcose kwam heb ik veel overgegeven. Ook op de uitslaapkamer behoorlijk liggen gillen van de pijn dus ik kreeg morfine. Werd daar erg slaperig van. Ook kon ik niet plassen op de uitslaapkamer(MOET, anders mag je niet naar zal) dus ik kreeg een katheter. Ook raad ik aan echt foto's te maken. Ik heb het elke ochtend gedaan toen ik wakker werd. Zo zag je echt mijn gezicht weer slinken.

Tanden poetsen kan je daarna wel even beetje shaken. Vooral je tandvlees randen doen pijn. Dus wordt het vernamelijk HEEL voorzichtig je tanden poetsen.

Ik had van tevoren echt weinig vragen gesteld, ging er blanco in. Ik wist wel wat ze gingen doen, maar eigenlijk niet hoe. Toen ik dus erachter kwamen dat ze de randen van je tandvlees openmaken was het wel even schrikken.

Ik meot 8 februari langs het ziekenhuis en mij is gevraagd een USB stick mee te nemen. Krijg namelijk de voor en na foto's.

Betreft de verzekering etc. kan ik heel kort zijn: alles is vergoed. Ik was eigenlijk cosmetisch maar ze hebben het medisch gemaakt. Alleen eigen risico heb ik moeten betalen. Daarom was ik iets minder blij dat ze niet toch in december mijn beugel eruit haalden.

Ik zal hierna even mijn mooie plaatwerk showen haha. Ik heb trouwens nu alleen nog een nachtbeugel om mijn bovenste tanden goed te houden. Alleen dit is puur uit veiligheid. Ik hoef hem dus niet streng elke nacht in te houden.

18. Aapje22

Aapje22 Fanatiek lid

8 feb 2012
    1.265
    42
    48
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord holland
  19. Aapje22

Aapje22 Fanatiek lid

8 feb 2012
    1.265
    42
    48
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord holland
  20. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Mooi Aapje, je ziet er goed uit!! Je kin lijkt heel anders zo :) Is je profiel van de zijkant gezien ook erg veranderd?
    Kun jij me vertellen waarom ze je randen van je tandvlees openmaken?
    Ik zal dat sowieso dinsdag ook nog aan m'n chirurg vragen, heb nog een gesprek met hem de dag voor de operatie.

En gegild van de pijn? :$ Heb je echt zoveel pijn gehad?
    En hoe lang heb je echt hele erge pijn gehad?

Ik ben nu idd lekker aan het eten haha! Ben je veel afgevallen de weken na de operatie?

Deel Deze Pagina